• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
ImprezyNajbliższe imprezy

Metallica wraca do korzeni i zagra na Stadionie Śląskim w Chorzowie!

Newsy

Zmarł Jim Irsay, właściciel jednej z najwspanialszych kolekcji gitar

38
ImprezyReportaże i relacje

Jacek Królik odznaczony medalem Honoris Gratia!

G Lab Smooth Delay SD-1 (fot. G Lab)
NewsyNewsy sprzętowe

G Lab Smooth Delay SD-1 – limitowana oferta

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Nauka gry na gitarze

Harmonia dla gitarzystów (1)

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano sie 21, 2014
Udostępnij

Harmonia to obok melodii i rytmu jeden z głównych elementów muzyki. Samo słowo wywodzi się z greckiego – zgodność, ład, bo harmonia decyduje właśnie o porządku między dźwiękami. Znając jej zasady lepiej zrozumiemy swój instrument, a także strukturę wykonywanych utworów. Znajomość harmonii to droga do umiejętności akompaniowania, improwizacji, a nawet kompozycji.

Na początek coś o gamie

Materiał jakim dysponujemy w harmonii można ograniczyć do 12 dźwięków rozmieszczonych w odległościach pół tonów. Tworzą one gamę chromatyczną. Odległość między pierwszym i ostatnim dźwiękiem takiej gamy to jedna oktawa. Można ją przedstawić w sposób pokazany na ilustracji 1.

harmonia ilustracja 1

Dźwięki te odpowiadają 12 progom gitary, np. od pustej struny do progu 12. Jeśliby dobrze policzyć to jest ich 13. Powodem tego jest to, że ostatni dźwięk jest już tylko powtórzeniem pierwszego, a zarazem początkiem nowej oktawy, np. „e” niskie i „e” wysokie. Wyższe lub niższe oktawy dla samej harmonii nie mają większego znaczenia.

Niektóre spośród tych dźwięków zajmują miejsce szczególne, zaznaczone większymi kropkami. Słowo oktawa kryje w sobie liczbę 8 bo właśnie 8 dźwięków jest podstawą gamy diatonicznej, którą otrzymamy po odrzuceniu dźwięków pozostałych. Wyglądać to będzie tak, jak na ilustracji 2.

harmonia ilustracja 2

Taka gama, o takim rozstawieniu dźwięków i stosunków między nimi jest podstawą wszelkiej harmonii. Ten obraz powinniśmy zawsze mieć przed oczyma. Poprzez odrzucenie pewnych dźwięków powstają luki, które decydują o tym, że odległości między poszczególnymi dźwiękami nie są równe. Taki rozstaw jest jednakowy we wszystkich tonacjach, tzn. że wystarczy znać reguły w jednej tonacji, a wszystkie inne to tylko przesunięcie w górę lub w dół od tej danej. Najlepiej wyobrazić sobie w sposób pokazany na ilustracji 3.

harmonia ilustracja 3

- Advertisement -

Kropki szare przedstawiają tonację wyższą o pół tonu od tej danej oraz niższą. Stosunki między nimi pozostają wciąż te same.
Przenieśmy teraz ten schemat na gryf gitary (ilustracja 4 i 5).

harmonia ilustracja 4

harmonia ilustracja 5

- Advertisement -

Jeżeli przyjmiemy pierwszą czarną kropkę za dźwięk „c”, wtedy ilustr.4 będzie odpowiadać czarnym oznaczeniom z ilustr.3, a ilustr. 5 to nic innego jak przesunięcie całości o pół tonu w dół (szare kropki poniżej). Dźwięki reprezentowane przez szare kropki powyżej rozpoczynałyby się od drugiego progu, itd.

Celowo unikam na razie nazw dźwięków, bo to one właśnie utrudniają zrozumienie sedna sprawy. W harmonii istotne są relacje między poszczególnymi stopniami gamy. Te stopnie właśnie są reprezentowane przez powyższe znaki. Zamiast konkretnych nazw dźwięków znacznie lepiej jest myśleć o kolejności, którą zajmują w gamie, toteż ponumerujmy je (ilustracja 6).

harmonia ilustracja 6

To następny obraz, którym warto operować w swojej wyobraźni: o takiej numeracji i o takim rozstawie. Kreski w nawiasach to te brakujące dźwięki.

Interwały

Interwały określają stosunki między tymi stopniami gamy. Sekundą nazywamy wzajemny stosunek sąsiadujących ze sobą stopni gamy np. 1-2, 4-5, 7-8 itd. Tercją z kolei nazywamy takie stosunki jak: 1-3, 4-6, 6-8, tzn. kiedy jedno miejsce jest przeskoczone. Słowo interwał nie określa jeszcze konkretnej, absolutnej odległości. Tercja może być np. nawet mniejsza od sekundy. To częsty błąd myślowy, który prowadzi do trudności z późniejszym zrozumieniem bardziej skomplikowanej harmonii. Nie należy tu myśleć o ilości półtonów tylko o wzajemnym stosunku dwóch miejsc w gamie.

Dalsze interwały to: kwarta, kwinta, seksta, septyma, oktawa, nona , decyma, undecyma, duodecyma, tercdecyma. Istnieje jeszcze pryma, która przedstawia wzajemny stosunek dwóch dźwięków na takim samym stopniu gamy (i wcale nie musi oznaczać tej samej wysokości). Nazwy interwałów pochodzą od stosunku pierwszego stopnia gamy do innego – i tak kwarta to odległość czwartego w kolejności stopnia gamy od pierwszego (lub też inaczej: czwarty w kolejności stopień, kwinta to piąty itd.). Nazwy te oczywiście stosowane są także bardziej niezależnie, tzn., że kwartą nie jest tylko 1-4 ale i 2-5, 3-6 itd. Zauważmy, że ilość cyfr zawsze zgadza się z nazwą: 1-5 to kwinta, bo 5 cyfr (1, 2, 3, 4, 5), tak samo jak 2-6 (2, 3, 4, 5, 6).

Teraz dopiero możemy mówić konkretniej:

Sekunda między stopniami 3-4 jest mała, bo między nimi nie istnieje żaden inny dźwięk i odpowiada odległości 1 półtonu. Na gitarze np. pusta struna e1 i f1 na pierwszym progu, czyli różnica 1 progu. Sekunda 1-2 jest wielka, bo istnieje między tymi stopniami dźwięk (mniejsza kropka jak w ilustr.1).

Idąc dalej tym tropem:
Tercja 1-3 jest wielka, bo należy dodać jeszcze dwa brakujące dźwięki (w sumie są to 4 półtony) a tercja np. 3-5 jest mała, ponieważ istnieje tylko jeden dźwięk dodatkowy pomiędzy nimi (3 półtony). Dalej:

Kwarta – czysta (ale też zwiększona)

Kwinta – czysta (ale też zmniejszona)

Tryton – kwarta zwiększona (4-7) i kwinta zmniejszona (7-4) to tryton. Warto zauważyć, że oba interwały mają jednakową ilość półtonów i enharmonicznie (nieharmonicznie) to to samo, ale harmonicznie nie. Kwinta pozostanie kwintą niezależnie od jej wielkości. h, c, d, e, f to 5 cyfr, a więc kwinta. Enharmoniczny tok myślenia bardzo może zaszkodzić ponieważ harmonia budowana jest harmonicznie. Ważą się tu losy zrozumienia harmonii. Dla harmonii to nie jest obojętne.

Seksta – mała lub wielka (lepiej nie liczyć półtonów, bo za dużo, tylko dodać do kwinty 1 półton w małej lub 2 półtony w wielkiej. Należy tu wykorzystać fakt, że wszystkie (oprócz 7-4) kwinty w naturalnej gamie są jednakowe tzn. czyste, czyli 7 półtonów).

Septyma – mała lub wielka (najlepiej odjąć od oktawy dwa dla małej lub 1 półton dla wielkiej).

Oktawa – czysta.

Nona – mała lub wielka (bywa też zwiększona).

Nie obawiajmy się tej ilości informacji. Podaję je dla ogólnej orientacji. Będziemy je omawiać jeszcze bardziej szczegółowo w kolejnych odcinkach. Na razie ważne jest zrozumienie systemu. Jest to wszystko niepotrzebnie skomplikowane i na dzisiejsze czasy mało logiczne, ale wywodzi się z historii tworzenia się harmonii i trzeba jakoś z tym żyć.

Zapis nutowy

W systemie zapisu nutowego nie ma należytego miejsca dla dźwięków pomiędzy głównymi stopniami gamy (mniejsze kropki z ilustr.1) jako osobne, równoprawne znaki.

Aby je w ogóle jakoś zapisać trzeba się nieźle nakombinować. Praktycznie traktuje się je jako przyczepkę do tych głównych, np. dźwięk między c i d można zapisać jako cis (przyczepka do C) lub jako des (przyczepka do D). Ale nie tylko: można też jako podwójnie podwyższone h czyli hisis. W czym są one gorsze? To właśnie historia muzyki poszła takim torem.

Z istnienia 12 dźwięków chromatycznych nasi przodkowie nie zdawali sobie po prostu sprawy. O dźwiękach pomiędzy nimi nie chciano nawet słyszeć, bo nie harmonizowały dobrze z innymi. Trzeba ich w tym zrozumieć, śpiewali i grali to co wydawało im się ładne i proste.

Przez dłuższy czas panowała tzw. pentatonika, czyli skala pięciotonowa (ilustr. 7). A właściwie to dalej panuje, cała muzyka rockowa oparta jest przecież na jej podstawach. Wszystkie Negro Spirituals to głównie skale pięciotonowe.

harmonia ilustracja 7

Jak widać brakuje f – czwartego stopnia naszej ośmiostopniowej skali oraz h – siódmego stopnia. Dodanie tych dwóch dźwięków było dużym krokiem naprzód (ilustr. 8).

harmonia ilustracja 8

Późniejsze uzupełnienie skali o kolejne 4 dźwięki doprowadziło do dzisiejszej 12-tonowej gamy chromatycznej.

Powyższe wyjaśnia dlaczego nie ma dla nich miejsca w systemie zapisu. Pojawiły się zbyt późno w świadomości ludzi, a na jakąś generalną zmianę zapisu na razie się nie zapowiada choć byłoby to chyba korzystne.

W następnym odcinku zajmiemy się już budową akordów, oczywiście także w oparciu o technikę gitarową.

Jerzy Koenig – gitarzysta i pedagog. Na stałe mieszka w Niemczech gdzie uczy gry na gitarze, nagrywa w swoim prywatnym studio i koncertuje. Laureat wielu konkursów polskich i zagranicznych, m.in. Konkursu RTV w Paryżu w 1981 roku i w Belgradzie w 1984. Dokonał wielu nagrań telewizyjnych i radiowych, a także płytowych.

TAGI: harmonia
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Nauka gry na gitarze

Mistrz shredu Rusty Cooley radzi jak ćwiczyć technikę i prędkość

Maciej Warda | TopGuitar sie 12, 2024
Nauka gry na gitarze

Pięć porad dla gitarzystów od Johna Petrucciego: „Powinieneś unikać picia, kiedy musisz grać koncerty”

Maciej Warda | TopGuitar gru 12, 2023
Nauka gry na gitarze

John Wines – starszy pan, który uczy grać na gitarze i ma… 1,2 mln followersów na TikToku

Maciej Warda | TopGuitar sty 11, 2023
Wirtualny symulator gitary akustycznej, fot. pierina merino, Pixabay
Chwyty gitaroweNauka gry na gitarze

Wirtualny symulator gitary akustycznej

Redakcja | TopGuitar gru 30, 2022
Nauka gry na gitarze

Polecamy szkołę Piotra Wójcickiego „Gitara blues-rockowa – teoria i praktyka”

Maciej Warda | TopGuitar maj 20, 2022
Nauka gry na gitarze

Ola Englund męczy się z utworem Decapitated „Homo Sum”. Nie spodziewał się takiej skali trudności

Maciej Warda | TopGuitar lut 25, 2022

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?