• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Romain Labaye odpowiedział na pytania firmy Markbass

      Romain Labaye odpowiedział na pytania firmy Markbass

      Roger Waters i kolejne dwa utwory z "The Dark Side of the Moon Redux" - "Speak To Me" i "Breathe"

      Roger Waters i kolejne dwa utwory z "The Dark Side of the Moon Redux" - "Speak To Me" i "Breathe"

      Muzycy zespołu Orbit Culture z gitarami LTD

      Muzycy zespołu Orbit Culture z gitarami LTD

      Artyści PRS wyróżnieni w Kanadzie

      Artyści PRS wyróżnieni w Kanadzie

    • Newsy sprzętowe
      Takamine GD37CE i GD37CE-12 w wykończeniu Gloss Pearl White

      Takamine GD37CE i GD37CE-12 w wykończeniu Gloss Pearl White

      Venture – nowa seria wzmacniaczy i zestawów głośnikowych firmy Ampeg

      Venture – nowa seria wzmacniaczy i zestawów głośnikowych firmy Ampeg

      Piąta gitara Adam Jones Les Paul Custom Art Collection firmy Epiphone

      Piąta gitara Adam Jones Les Paul Custom Art Collection firmy Epiphone

      Yamaha przypomina o gitarze CGX122MC

      Yamaha przypomina o gitarze CGX122MC

    • TopVideo
      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

  • Artyści
    • Wywiady
      Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

      Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

      Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu"

      Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu"

      Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej"

      Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej"

      Kirk Hammett o Jamesie Hetfieldzie: "Kocham go jak brata, ale ciężko jest z nim grać w zespole"

      Kirk Hammett o Jamesie Hetfieldzie: "Kocham go jak brata, ale ciężko jest z nim grać w zespole"

    • Artykuły
      Temat reaktywacji Acid Drinkers w składzie z Litzą powraca jak bumerang. Wszystko w rękach Titusa

      Temat reaktywacji Acid Drinkers w składzie z Litzą powraca jak bumerang. Wszystko w rękach Titusa

      80-letni Keith Richards: "Staram się cieszyć tym, że wyszedłem na prostą. To dla mnie wyjątkowe przeżycie"

      80-letni Keith Richards: "Staram się cieszyć tym, że wyszedłem na prostą. To dla mnie wyjątkowe przeżycie"

      Guthrie Govan o pułapkach podczas ćwiczeń na gitarze : "Gdy mamy już dobrze ograne licki, stają się one pocieszeniem"

      Guthrie Govan o pułapkach podczas ćwiczeń na gitarze : "Gdy mamy już dobrze ograne licki, stają się one pocieszeniem"

      Dlaczego Tony Iommi nie chciał drugiego gitarzysty w Black Sabbath: "Te różnice mogą kolidować"

      Dlaczego Tony Iommi nie chciał drugiego gitarzysty w Black Sabbath: "Te różnice mogą kolidować"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

    • TopLegendy
      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

      Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

      Dave Matthews Band powraca do Polski! 

      Dave Matthews Band powraca do Polski! 

      Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń”

      Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń”

      Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce

      Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      Krushfest 2023 – fotorelacja

      Krushfest 2023 – fotorelacja

      Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

      Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

      Biohazard + Terror, Dog Eat Dog, Schizma, Get The Shot / 9 VIII 2023 / Kraków

      Biohazard + Terror, Dog Eat Dog, Schizma, Get The Shot / 9 VIII 2023 / Kraków

      Colours Of Ostrava 2023 za nami - fotorelacja z festiwalu

      Colours Of Ostrava 2023 za nami - fotorelacja z festiwalu

    • Patronat TopGuitar
      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      Jesse Cook we Wrocławiu!

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band

      Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band

      Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza

      Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

      Shure GLXD16+: bezprzewodowy sposób na udany koncert

      Shure GLXD16+: bezprzewodowy sposób na udany koncert

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

    • TopSpecial-Zestawienia
      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Sweep picking a la Jason Becker

Sweep picking a la Jason Becker

27 listopada 2017 Redakcja | TopGuitar Nauka gry na gitarze

Przeczytaj również

Jason Becker w obronie shredderki: "Odkryłem Tosina Abasiego oraz Tima Hensona i bardzo mnie to zainspirowało"
Jason Becker w obronie shredderki: "Odkryłem Tosina Abasiego oraz Tima Hensona i bardzo mnie to zainspirowało"
Herman Li i Kiko Loureiro wymiatają... z zawiązanymi oczami
Herman Li i Kiko Loureiro wymiatają... z zawiązanymi oczami

Jason Becker do dziś pozostaje jednym z najbardziej uzdolnionych i najdoskonalszych technicznie gitarzystów w historii. Choć sam już grać nie może, wciąż tworzy i inspiruje rzesze muzyków. Przyjrzyjmy się zatem, jak wykorzystywał jedną ze swoich ulubionych technik – sweep picking.

 

Lata osiemdziesiąte ubiegłego wieku były okresem najintensywniejszego rozwoju techniki gry na gitarze elektrycznej. Gitarzyści rockowi prześcigali się w wypracowywaniu kolejnych metod pozwalających grać coraz szybciej i efektowniej. U szczytu sławy byli wtedy zjednoczeni pod szyldem Shrapnel Records wirtuozi, jak Paul Gilbert, Yngwie Malmsteen czy Vinnie Moore, bardzo często czerpiący inspiracje od wirtuozów klasycznych skrzypiec oraz wielkich kompozytorów okresu baroku i romantyzmu. W tym samym okresie gitarzyści nurtu jazz fusion eksplorowali możliwości techniczne instrumentu w celu rozwinięcia faktury podobnej do instrumentów dętych i klawiszowych, co dawało nowe możliwości improwizacyjne. Muzycy obu obozów używali techniki sweep picking do wykonywania elementów wirtuozerskich, składających się z dźwięków rozłożonych akordów (arpeggio) oraz szerokich interwałów ogółem. Granie kilku nut na kolejnych strunach za pomocą jednego ruchu prawej ręki jest dużo bardziej ekonomicznym rozwiązaniem niż kostkowanie naprzemienne (stąd wymiennie używane terminy sweep i economy picking), a w przypadku wykonania wielu idei muzycznych – koniecznością. Wzorem dla gitarzystów fusion w tej dziedzinie do tej pory pozostaje Frank Gambale, który technikę polegającą na przechodzeniu kostką ze struny na strunę jednym ruchem rozwinął do perfekcji, grając nią zarówno szerokie, jak i bardzo bliskie układy. Z kolei w kontekście gitary rockowej i metalowej niedościgniony był Jason Becker i to mechanikę jego techniki wykonawczej przedstawimy w tym artykule.

Jeśli komuś nic nie mówi to nazwisko, to warto zaznajomić się z historią Jasona (udokumentowaną m.in w filmie „Jason Becker: Not Dead Yet”) niezależnie od tego, na jakim gramy instrumencie i jaka stylistyka muzyczna jest nam najbliższa. W skrócie: Becker to muzyk o bardzo oryginalnej i niespotykanej wrażliwości muzycznej, wielkim talencie kompozytorskim oraz zapleczu technicznym, jakim po dziś dzień niewielu gitarzystów może się pochwalić. Wszystko zaczęło się od projektu Cacophony, w którym już w wieku szesnastu lat terminował u samego Marty’ego Friedmana. Po rozpadzie Cacophony i nagranym w 1988 solowym albumie „Perpetual Burn”, zawierającym między innymi legendarne kompozycje „Altitudes” czy „Air”, Jason w wieku dwudziestu lat zastąpił Steve’a Vaia w zespole Davida Lee Rotha. Niestety, wkrótce zdiagnozowano u niego ALS (stwardnienie zanikowe boczne), co uniemożliwiło mu kontynuowanie kariery. Lekarze dawali mu trzy lata życia, ale dość mocno się pomylili. Obecnie muzyk jest całkowicie sparaliżowany, a ze światem porozumiewa się za pomocą ruchów gałek ocznych, przy użyciu specjalnego alfabetu, który opracowany został przez jego ojca. W taki sposób napisał wiele oryginalnych kompozycji, które później znalazły się na płytach „Perspective” (1996) czy „Collection” (2008). Partie gitary zostały nagrane przez największe sławy gitarowego świata (m.in. Grega Howe, Marty’ego Friedmana, Steve’a Vaia czy Michaela Lee Firkinsa), orkiestracje wykonano za pomocą instrumentów wirtualnych. Obecnie Jason pracuje nad nową płytą, zebrał ponad 100 000 dolarów podczas kampanii w serwisie internetowym Kickstarter, a lista gości po raz kolejny jest imponująca i z pewnością przykuje uwagę fanów muzyki gitarowej.

Zarówno Frank Gambale, jak i Jason Becker wykonywali swoje idee muzyczne za pomocą techniki sweep picking, ale barwę ich fraz da się momentalnie odróżnić. Pomijając dobór materiału dźwiękowego, ich sposób gry różni się znacznie pod względem artykulacyjnym. Frank stara się kostkować każdą nutę, natomiast Jason w bardzo kreatywny sposób używa kombinacji glissand, hammer-onów i pull-offów.

Jako nastolatek spędziłem wiele godzin na analizowaniu stylu gry Jasona Beckera zarówno pod względem techniki, jak i pomysłów muzycznych. Teraz mam okazję podzielić się moimi doświadczeniami. Zacznijmy od podstaw technicznych, które później pozwolą nam pracować nad bardziej skomplikowanymi zagadnieniami. Weźmiemy na warsztat rozłożony akord a-moll, który rozpoczynamy na piątej strunie, na dwunastym progu.

 

Pierwszy dźwięk – A – kostkujemy ruchem do dołu, następnie młoteczkujemy dźwięk C na progu piętnastym. Już w tym miejscu czai się pierwsza zasadzka. W momencie, kiedy zagraliśmy kostką dźwięk A, należy ją natychmiast oprzeć o kolejną strunę, w tym konkretnym wypadku czwartą. W taki sposób, kiedy na piątej strunie wybrzmiewa dźwięk C, nasza prawa ręka jest już przygotowana do zagrania dalszej części arpeggia. Chwilę potem spotykamy się z istotą techniki sweep, czyli dźwiękami rozmieszczonymi na kolejnych strunach, które wykonujemy za pomocą jednego ruchu kostki. Tak właśnie należy ćwiczyć pasaż od dźwięku E na czternastym progu na strunie czwartej do dźwięku E na dwunastym progu na strunie pierwszej. Następnie ruchem kostki do góry uderzamy dźwięk C na siedemnastym progu struny E, pull-offujemy do dźwięku E na dwunastym progu. Tutaj na adeptów sztuki gitarowej czyha kolejna pułapka. Kiedy po pull-offie wybrzmiewa dźwięk E, kostka powinna być już oparta o strunę H w celu wykonania ciągłego ruchu przez struny H, G, D, A. Po jego wykonaniu wracamy do pozycji początkowej i możemy naszego sweepa zapętlić.

Wykonywanie takich pasaży może na początku sprawiać duże trudności nawet w wolnych tempach, więc nie należy się zniechęcać problemami z jakością dźwięku bądź timingiem. Prawdą jest, że w przeciwieństwie do kostkowania naprzemiennego, technika sweep picking nie zapewnia stałej pulsacji dół–góra i osiągnięcie nią precyzji rytmicznej i brzmieniowej równej technice alternate picking jest niemalże niemożliwe. Sam mistrz Gambale w jednym z wywiadów przyznał, że sweep to technika przeznaczona głównie do grania szybko i w różnych sytuacjach preferuje kostkowanie naprzemienne.

Często spotykam się z gitarzystami, których problem wynika z przyzwyczajenia do grania rytmicznego w metalowej stylistyce i prób wyartykułowania każdego dźwięku indywidualnym uderzeniem kostki do dołu. Sweep to jeden, nieprzerwany ruch. Nie powinniśmy też zakotwiczać ręki w stałej pozycji. Szybka zmiana położenia nadgarstka ruchem przedramienia jest czymś, czego przy sweepie nie należy się bać. Małe ruchy pozwalają grać z dużą prędkością w przypadku kostkowania naprzemiennego, natomiast szeroki ruch przez cztery, pięć czy sześć strun wykonany samym nadgarstkiem raczej nie przyniesie nam upragnionego rezultatu. Z doświadczenia wiem, że indywidualny balans pomiędzy użyciem nadgarstka i przedramienia najczęściej wykształca się samoistnie po dłuższym okresie ćwiczenia, tak więc nie ma się czego bać.

Kolejnym ważnym zagadnieniem jest nachylenie kostki względem strun. Osobiście uważam, że dźwięk o najładniejszej barwie powstaje poprzez uderzanie kostką prostopadłą do struny, ale takie ułożenie znacznie utrudnia przejście nieprzerwanym ruchem na strunę kolejną. Zmiana kąta nachylenia plektrum podczas sweepa jest nieodłącznym zabiegiem zarówno przy graniu pasaży w kierunku wschodzącym, jak i opadającym. Precyzyjne określanie takiego kąta w stopniach moim zdaniem nie ma większego sensu, komfortowe ułożenie kostki jest już indywidualną sprawą instrumentalisty.

O technice ręki lewej też nie chcę pisać za wiele. Osobiście używam czterech palców, ale jeśli komuś wygodniej jest użyć trzech i takie opalcowanie działa równie dobrze, nie widzę przeszkód. Podkładanie palców, poprzeczki – to wszystko kwestia własnego wyboru. Liczy się rezultat. Należy też pamiętać o dokładnej separacji dźwięków. Na tym między innymi polega idea grania sweepem – nawet przy dużej liczbie poprzeczek każdy dźwięk powinien wybrzmiewać oddzielnie.

Poniżej zamieszczam tabulaturę i zapis nutowy rozłożonych trójdźwięków C i A. W każdej pozycji używamy pięciu strun, liczba dźwięków na każdej strunie pozostaje niezmienna dla obu akordów w każdej pozycji. Jest to schemat, którym Jason Becker posługiwał się przez cały okres swojej kariery. Przejścia pomiędzy kolejnymi pozycjami wykonujemy za pomocą charakterystycznych glissand na strunie E1, które zapisałem w formie przednutek krótkich. Jak zapewne większość z czytelników zauważyła, przykład trzeci wykonałem, tłumiąc struny basowe. Warto zaznajomić się z tym zabiegiem, gdyż w łatwy sposób pozwala oczyścić układy składające się z dużej liczby poprzeczek.

 

Dwa powyższe przykłady są rozwinięciem przykładu 1 i wykorzystują ten sam schemat kostkowania. Podczas przemieszczania się do kolejnych pozycji, należy pamiętać, żeby glissando zostało zawarte w czasie trwania jednej wartości z grupy sekstolowej.

Jason często urozmaicał ten schemat kombinacją glissand, hammer-onów i pull-offów, kiedy grał go w kierunku opadającym. Jest to doskonały dowód na to, że zagrywka artykułowana w odpowiedni sposób może zabrzmieć dużo ciekawiej i muzykalniej, pomimo użycia materiału dźwiękowego podstawowych trójdźwięków.

 

 

 

W tym przykładzie należy pamiętać o wczesnym opieraniu kostki, tak jak opisywałem to przy okazji przykładu 1. To nic, że wykonujemy na strunie E kombinację glissand i legato; w tym czasie kostka powinna być już oparta o strunę H i gotowa do wykonania sweepa przez struny H, G, D, A.

W wykonaniu tego ćwiczenia przyda się wiedza zdobyta podczas pracy nad przykładami poprzednimi. Na strunach e, h i g rozkładamy akord d-moll. Rozpoczynamy ruchem kostki do góry, gramy dźwięk d na strunie e na X progu, następnie pull-offujemy do dźwięku a na progu V. Tak jak w poprzednich przykładach, w momencie, kiedy na strunie e wybrzmiewa dźwięk a, kostka jest już oparta o strunę h. Jeżeli rozciągnięcie palców na przestrzeni progu V i X sprawia problem, można dźwięk d zastąpić septymą małą, dźwiękiem c na progu VIII. Technika ręki prawej jest w tym ćwiczeniu ważniejsza niż materiał dźwiękowy. Teraz musimy wykonać dość specyficzny manewr, kostką już opartą o strunę h wykonujemy ruch do góry (dźwięk f na 6 progu), natomiast dźwięk d na strunie g, progu siódmym uderzamy ruchem do dołu. Właśnie ten ruch jest początkiem głównego sweepa w powyższej sekwencji, nieprzerwanym ruchem uderzamy kolejno struny g (dźwięk d, siódmy próg ), h (dźwięk f, 6 próg), e (dźwięk a, 5 próg). W ten sposób – tak jak w przykładzie pierwszym – wróciliśmy do punktu wyjścia i możemy pattern zapętlić.

Wielu gitarzystów popełnia błąd i usiłuje dźwięk d na strunie g zagrać ruchem do góry. Z doświadczenia wiem, że ten sposób uniemożliwia wykonanie przykładu piątego i podobnych zagrywek w szybkim tempie. Metoda, którą proponuję ja, używana jest przez Jasona Beckera czy Joscho Stephana, wirtuoza stylu gypsy jazz.

Spróbujmy teraz wykorzystać zdobytą do tej pory wiedzę i połączyć pomysły zawarte w poprzednich przykładach. W przykładzie szóstym łączymy trzystrunowy sweep z przykładu piątego z przemieszczaniem się między pozycjami za pomocą glissand, tak jak w przykładzie drugim i trzecim.

W przykładzie siódmym łączymy trzystrunowy sweepy z przykładu czwartego z pięciostrunowym sweepem z przykładu pierwszego. Ćwiczenie oparte jest na dźwiękach akordu e-moll.

Charakterystycznym zabiegiem w graniu Jasona było odwrócenie kierunku melodii z przykładu piątego i przeniesienie go na struny g, d, a bądź nawet d, a , e. Wiązało się to z całkowitą zmianą opalcowania i kostkowania.

W tym przykładzie wykorzystane zostały dźwięki składowe akordu F-dur. Zaczynamy jak w przypadku przykładu pierwszego, uderzamy kostką dźwięk f na ósmym progu na strunie a, hammeronujemy dźwięk na na progu XII. Oparcie w tym czasie kostki o strunę d w celu zagrania dźwięku c na progu X jest tutaj opcjonalne, ponieważ chwilę później musimy zagrać dźwięk f na strunie trzeciej za pomocą ruchu do góry. Właśnie ten ruch do góry rozpoczyna sweep kolejno przez struny g, d, a. Wracamy do punktu wyjścia, zapętlamy.

Właśnie w ten sposób Jason bez użycia tappingu zagrał wstęp do utworu „Hot for Teacher” grupy Van Halen, który znalazł się na taśmie demo dla Davida Lee Rotha.

 

Tak jak w przypadku sekwencji poprzednich, proponuję połączyć je w nieco bardziej skomplikowaną formę. W przykładzie dziewiątym połączony został przykład pierwszy i ósmy. Jest to kolejna, często używana zagrywka z arsenału Jasona Beckera.

 

Są to ustawione w odległości półtonu akordy mollowy i durowy, konkretnie g#-moll i a-dur. Ta niepokojąco brzmiąca, frygijsko-lidyjska konfiguracja będzie idealnym zakończeniem artykułu i wprowadzeniem czytelnika w stan zadumy nad tym, w jaki jeszcze sposób można ciekawie wykorzystać rozłożone trójdźwięki. Przy następnej okazji postaram się udzielić kilku wskazówek dotyczących dodawania brzmieniowych kolorów do naszych sweepów oraz wykorzystania nowych i już poznanych patternów w ciekawych kontekstach harmonicznych. Powodzenia!

 

 

RAMKA

Do obowiązkowego przesłuchania!

Cacophony „Concerto” z płyty Speed Metal Symphony

Jason Becker „Altitudes” i „Perpetual Burn”

  • Tags
  • Jason Becker

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Tomasz „Sooloo” Solnica MAGNETO
Previous article ESP/LTD KS M-7

Redakcja | TopGuitar

INNE

John Wines - starszy pan, który uczy grać na gitarze i ma... 1,2 mln followersów na TikToku Nauka gry na gitarze
10 stycznia 2023

John Wines - starszy pan, który uczy grać na gitarze i ma... 1,2 mln followersów na TikToku

Wirtualny symulator gitary akustycznej Chwyty gitarowe
30 grudnia 2022

Wirtualny symulator gitary akustycznej

Polecamy szkołę Piotra Wójcickiego „Gitara blues-rockowa – teoria i praktyka” Nauka gry na gitarze
19 maja 2022

Polecamy szkołę Piotra Wójcickiego „Gitara blues-rockowa – teoria i praktyka”

Ola Englund męczy się z utworem Decapitated "Homo Sum". Nie spodziewał się takiej skali trudności Nauka gry na gitarze
22 lutego 2022

Ola Englund męczy się z utworem Decapitated "Homo Sum". Nie spodziewał się takiej skali trudności

Petycja w sprawie doliczenia punktów uczniom szkół muzycznych I stopnia w rekrutacji do szkół ponadpodstawowych Nauka gry na gitarze
17 lutego 2022

Petycja w sprawie doliczenia punktów uczniom szkół muzycznych I stopnia w rekrutacji do szkół ponadpodstawowych

Dave Mustaine osobiście uczy grać "Symphony Of Destruction" Nauka gry na gitarze
27 stycznia 2022

Dave Mustaine osobiście uczy grać "Symphony Of Destruction"

Gama C-dur na gitarze. 3 najlepsze lekcje na YouTube Nauka gry na gitarze
19 stycznia 2022

Gama C-dur na gitarze. 3 najlepsze lekcje na YouTube

Dżem "Do kołyski" - jak zagrać na gitarze? Nauka gry na gitarze
19 stycznia 2022

Dżem "Do kołyski" - jak zagrać na gitarze?

Nowa lekcja z Mistrzem - Michael Angelo Batio pyta, jak szybko potrafimy grać? Nauka gry na gitarze
13 grudnia 2021

Nowa lekcja z Mistrzem - Michael Angelo Batio pyta, jak szybko potrafimy grać?

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
25 września 16:00
Newsy

Takamine GD37CE i GD37CE-12 w wykończeniu Gloss Pearl White

25 września 12:11
Artyści

Temat reaktywacji Acid Drinkers w składzie z Litzą powraca jak bumerang. Wszystko w rękach Titusa

25 września 9:06
Artyści

80-letni Keith Richards: „Staram się cieszyć tym, że wyszedłem na prostą. To dla mnie wyjątkowe przeżycie”

25 września 7:36
Tygodnik

Tygodnik 35/2023 (267)

24 września 20:00
Imprezy

Avant Art Festival 2023: dźwięki i wizje przyszłości

24 września 10:25
Artyści

Guthrie Govan o pułapkach podczas ćwiczeń na gitarze : „Gdy mamy już dobrze ograne licki, stają się one pocieszeniem”

23 września 20:55
Artyści

Dlaczego Tony Iommi nie chciał drugiego gitarzysty w Black Sabbath: „Te różnice mogą kolidować”

22 września 14:44
Newsy

Venture – nowa seria wzmacniaczy i zestawów głośnikowych firmy Ampeg

22 września 11:20
Newsy

Romain Labaye odpowiedział na pytania firmy Markbass

22 września 9:42
Artyści

Mateus Asato odkrywa tajemnice swojego stylu gry

22 września 8:45
Newsy

Roger Waters i kolejne dwa utwory z „The Dark Side of the Moon Redux” – „Speak To Me” i „Breathe”

21 września 15:42
Newsy

Piąta gitara Adam Jones Les Paul Custom Art Collection firmy Epiphone

21 września 13:34
Newsy

Yamaha przypomina o gitarze CGX122MC

21 września 12:17
Newsy

Muzycy zespołu Orbit Culture z gitarami LTD

21 września 9:31
Artyści

Steve Hackett: „Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole”

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press