• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Newsy artystyczne

Gitarzysta Riverside Maciej Meller zapowiada solowy album

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano sie 26, 2020
Maciej Meller
Maciej Meller_foto Bartłomiej Hałat
Udostępnij

18 września 2020 roku ukaże się płyta „Zenith”, pierwszy solowy album Macieja Mellera, gitarzysty Riverside.

 

Pomysł na solową płytę dojrzewał u Macieja już od jakiegoś czasu. Najpierw trochę z niewiedzy co zrobić ze wszystkimi pomysłami, które zebrały się przez ostatnie kilka lat. Potem pojawiła się myśl co robić z czasem pomiędzy aktywnościami Riverside. Na końcu chyba rzecz najważniejsza – potrzeba bardziej osobistej wypowiedzi muzycznej i dojrzałość do zrobienia takiego kroku.

Kluczowym współpracownikiem przy powstawaniu albumu „Zenith” okazał się wokalista Krzysztof Borek. To właśnie z nim Meller zaczął pracę nad ośmioma kompozycjami, które wypełniły album. I jak podkreśla Maciej, to było dla niego najważniejsze. Kiedy mieliśmy już wszystkie teksty i linie wokalne, w warunkach domowych domknąłem wszystkie formy i przygotowałem piloty w wersjach demo. Dopiero wtedy zaczęliśmy właściwe nagrania: wokal „na czysto”, bębny z Łukaszem Sobolakiem, klawisze z Łukaszem Damrychem i basy z Robertem Szydło, który również miksował i zrobił mastering. I choć oczywiście wszyscy muzycy dodali swoje fantastyczne partie, dzięki którym te szkice stały się utworami, to właśnie Robert razem z Krzyśkiem odegrali najważniejsze role i najbardziej mi pomogli w kwestiach muzycznych.

Maciej Meller
Maciej Meller_foto Bartłomiej Hałat

Maciej Meller postrzegany jest jako jeden z najlepszych gitarzystów swojego pokolenia, który uznanie zdobył z zespołem Quidam, którego był współzałożycielem i jedną z najważniejszych postaci. Z grupą nagrał sześć albumów studyjnych, zapewniających jej status jednego z najważniejszych polskich zespołów grających rock progresywny. W 2016 roku ukazał się album „Breaking Habits”, projektu Meller Gołyźniak Duda, który tworzył z perkusistą Maciejem Gołyźniakiem (Lion Shepherd, Sorry Boys, Emigranci…) i liderem Riverside Mariuszem Dudą. Brał także udział w nagraniu „Wasteland”, ostatniej płyty Riverside, zespołu którego pełnoprawnym członkiem stał się w tym roku.

ten materiał nie był wcześniej zagrany. Partie bębnów, basów i klawiszy właściwie usłyszałem pierwszy raz w studio, lub w podsyłanych od kolegów plikach

Na ile praca nad nowym albumem różniła się od pracy z wymienionymi zespołami? Wszystkie 3 „podmioty” pracowały zupełnie inaczej, a płyta „Zenith” to jeszcze inny styl pracy. Przede wszystkim ten materiał nie był wcześniej zagrany. Partie bębnów, basów i klawiszy właściwie usłyszałem pierwszy raz w studio, lub w podsyłanych od kolegów plikach. Muzycy mieli wolną rękę, dostali tylko szkic, melodię, harmonię, formę i tempo. Ale podstawowa różnica to rodzaj odpowiedzialności za całość – tu nie ma się z kim tym podzielić.

Maciej Meller
Maciej Meller_foto Bartłomiej Hałat

Na płycie „Zenith” nie brakuje oczywiście utworów o bardziej rozbudowanej strukturze, które szczególnie powinny przypaść do gustu wszystkim zwolennikom rocka progresywnego, z którym do tej pory przede wszystkim był kojarzony Maciej Meller. Czy ciągle ten gatunek muzyczny jest mu najbliższy? Pewnie tak, choć zdecydowanie nie śledzę specjalnie nowinek związanych z prog-rockiem – przyznaje artysta. Raczej interesuje się muzyką ogólnie i myślę co zrobić ze swoimi pomysłami, żeby mi się podobały, a nie, żeby były „prog-rockowe”. W początkach pracy nad „ZENITH” chciałem sobie narzucić pewien klimat, a co za tym idzie pewne ograniczenia. Szybko zauważyłem, że to nie działa i się „wyzerowałem”. Przestałem się ograniczać, jeśli miałem ochotę i pomysł rozwinąć jakąś część robiłem to w sposób, w jaki chciałem, nie patrząc na zegar. A że większość osób zna mnie jako gitarzystę to i w tym aspekcie sobie poużywałem. Jak miałem ochotę zagrać solo po prostu to robiłem. Dlatego klawisze dodaliśmy dopiero na końcu.

Przestałem się ograniczać, jeśli miałem ochotę i pomysł rozwinąć jakąś część robiłem to w sposób, w jaki chciałem, nie patrząc na zegar. A że większość osób zna mnie jako gitarzystę to i w tym aspekcie sobie poużywałem

Chociaż album niemal w całości wypełniają autorskie kompozycje Mellera, jeden utwór – „Trip” powstał we współpracy z liderem Riverside, Mariuszem Dudą. Jak do tego doszło? To właściwie ja mam tu wkład kompozytorski w utwór Mariusza – tłumaczy gitarzysta. Kiedyś, na etapie kompletowania materiału na płytę tria, Mariusz podesłał mi bardzo skromny szkic piosenki z dopiskiem, że „może przydałoby się nam coś spokojniejszego”. Usiadłem wtedy z gitarą i zacząłem sobie to nagrywać „na czysto”, układać jakąś formę, dodawać coś od siebie. Potem Mariusz wycofał się z tego pomysłu, ale moje demo zostało w komputerze, w nieco już bardziej zaawansowanym stadium. Wróciłem do niego podczas pracy nad „Zenith”, rozwinąłem i dodałem całą instrumentalną część. Byłem zachwycony jak to wyszło. Oczywiście spytałem Mariusza o zgodę, czy nie ma nic przeciwko, żeby jego kompozycja znalazła się na mojej solowej płycie. Z ochotą przystał i jest to jeden z ważniejszych utworów tej płyty.

 

- Advertisement -

 

Skład na płycie:

Maciej Meller – gitary, mandolina, gwizdanie
Krzysztof Borek – wokale
Robert Szydło – bass
Łukasz Damrych – klawisze
Łukasz Sobolak – perkusja

- Advertisement -

oraz

Szymon Paduszyński – dodatkowe wokale w “Plan B”
Muzyka Maciej Meller
Z wyjątkiem “Trip”, muzyka Mariusz Duda i Maciej Meller
Teksty Krzysztof Borek
Wszystkie utwory nagrane pomiędzy styczniem a czerwcem 2020
Perkusja i wokale nagrane w Paputek Studio przez Szymona Paduszyńskiego
Gitary akustyczne nagrane w Alaskan Studio przez Wojciecha Piotrowskiego
Gitary elektryczne nagrane w JNS Studio przez Pawła Grabowskiego
Produkcja Maciej Meller
Miks i mastering Robert Szydło
Konsultacje językowe Anna Gancarczyk
Zdjęcia Kaja Sosnowska, Anna Gancarczyk
Zdjęcie Macieja Bartłomiej Hałat
Oprawa graficzna, design Kaja Sosnowska, Łukasz Pach

Maciej Meller
Maciej Meller_foto Bartłomiej Hałat
TAGI: Maciej Meller, quidam, riverside, Zenith
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

NewsyNewsy artystyczne

Josh Homme zagrał koncert w katakumbach pełnych ludzkich szczątków

Maciej Warda | TopGuitar cze 7, 2025
NewsyNewsy artystyczne

Nowe życie „Psycho Killer” – Talking Heads prezentują teledysk do swojego największego hitu

Maciej Warda | TopGuitar cze 6, 2025
NewsyNewsy artystyczne

Zespół jazz fusion wziął się za „Black Hole Sun” Soundgarden – było zabawnie

Maciej Warda | TopGuitar cze 1, 2025
NewsyNewsy artystyczne

O.N.A. w końcu na streamingach! Kultowe albumy i przeboje już dostępne online

Maciej Warda | TopGuitar maj 30, 2025
NewsyNewsy artystyczne

Najnowsze riffy Tony’ego Iommiego w utworze „Rocket” Robbiego Williamsa

Maciej Warda | TopGuitar maj 23, 2025
NewsyNewsy artystyczne

Dave Navarro o niespodziewanym końcu Jane’s Addiction: „Ten koncert, 13 września w Bostonie, zakończył wszystko”

Maciej Warda | TopGuitar maj 21, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?