• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
ImprezyReportaże i relacje

Tak wyglądała ostatnia noc z Ozzym

ArtyściWywiady

Phil Demmel o skali trudności grania w Slayerze: „To jest jak język mandaryński. Półtonowe szaleństwo”

Artykuły o artystachArtyści

Daryl Stuermer: „Nie wiedziałem, że gram w złym miejscu” – kulisy nagrania „In the Air Tonight”

ArtyściWywiady

Sophie Lloyd: „Tak naprawdę to Synyster Gates jest dla wielu ludzi ojcem shreddingu”

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
NewsyNewsy artystyczne

Aventhis – wirtualny „artysta” outlaw-country z milionem słuchaczy miesięcznie na Spotify

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano lip 8, 2025
fot. youtube, Aventhis
Udostępnij

Sztuczna inteligencja wkracza tam, gdzie dotąd liczyły się emocje, autentyzm i charakterystyczne brzmienie strun – również tych country i rockowych. Najnowszym przykładem tej rewolucji jest Aventhis, „artysta” outlaw-country, którego muzyka w całości została wygenerowana przez AI, a mimo to przez miesiąc zdobyła ponad milion słuchaczy na Spotify.

Outlaw country to podgatunek muzyki country, który narodził się w latach 70. XX wieku jako bunt przeciwko komercyjnej, wygładzonej wersji country z Nashville. Artyści związani z tym nurtem chcieli odzyskać wolność twórczą, wracając do bardziej surowego, autentycznego brzmienia – z silnymi wpływami rocka, folku i bluesa. Co dla nas najważniejsze, gitary są kluczowym elementem brzmienia outlaw country.

Choć na pierwszy rzut oka Aventhis brzmi jak rasowy muzyk z Nashville – z lekko zachrypniętym głosem i estetyką zbuntowanego countrymana, to, jak się domyślacie, jest to w całości twór AI. Za całym projektem stoi człowiek, David Vieira i w komentarzach na YouTube potwierdził on, że głos i wizerunek Aventhisa stworzyła sztuczna inteligencja, a piosenki powstały przy wsparciu dwóch systemów generatywnych: Suno i Riffusion.

To wyznanie wzbudziło burzę komentarzy i dyskusji o granice autentyzmu w muzyce. W nagraniach Aventhisa słychać partie gitarowe – ale trzeba podkreślić, że nie są to gitary nagrane przez człowieka, tylko wygenerowane przez wspomniane modele AI (Suno i Riffusion). Te „gitary” w praktyce to sample i modele AI, które generują riffy i akordy na podstawie promptów i stylów wyuczonych na setkach tysięcy nagrań. Nota bene o to też toczy się batalia – organizacje zbiorowego zarządzania prawami i t.zw. majorsy walczą z wykorzystywaniem autorskiej muzyki do „uczenia” modeli AI.

Aventhis stał się viralem nie tylko dlatego, że stoi za nim technologia. Projekt sprytnie gra na nostalgii – country w stylu outlaw kojarzy się z niezależnością, buntem i prostym przekazem. Dokładnie tego potrzebuje dziś wielu słuchaczy szukających „prawdziwego” (o ironio!) klimatu wśród playlist zdominowanych przez algorytmy. Paradoksalnie, to właśnie AI idealnie trafia w oczekiwania fanów „autentyzmu”, bo potrafi analizować setki tysięcy piosenek i wyłapać wspólne cechy ich sukcesu: tembr głosu, tempo, układ akordów czy brzmienie gitar.

Poniżej świetny przykład utworu Aventhisa, w którym to, co słyszymy, to syntetyczne partie gitarowe —zarówno elektryczne przesterowane riffy, jak i akustyczne akordy, które budują klimat outlaw-country.

……………………………..

Na koniec pewna refleksja, którą chcielibyśmy się podzielić z Czytelnikami TopGuitar. Jest całkiem prawdopodobne, że muzyka generowana przez sztuczną inteligencję stanie się osobną gałęzią twórczości – czymś w rodzaju nowego nurtu, czy estetyki, która nie będzie próbowała na siłę udawać człowieka. Możemy wyobrazić sobie, że za kilka lat pojawią się osobne playlisty i festiwale muzyki AI, a algorytmy będą traktowane nie tylko jako narzędzie, lecz także jako odrębne „byty kompozytorskie”.

- Advertisement -

Ale równolegle AI przeniknie do wszystkich tradycyjnych gatunków – od popu i rocka, po metal i country. Będzie działać w tle jako szybkie i tanie wsparcie dla producentów. Nie da się tego procesu w pełni powstrzymać.W praktyce będziemy mieli oba zjawiska jednocześnie: AI jako całkiem nowy gatunek i AI jako ukryty silnik generujący podkłady w tradycyjnych stylach.

Dla gitarzystów i muzyków to oznacza jedno – autentyczność i osobisty styl będą jeszcze bardziej istotne. Jeśli wszystko może być sztucznie stworzone, to właśnie charakter człowieka i jego emocje staną się największą wartością. Być może już niedługo obok tytułu utworu zobaczymy oznaczenia: „performed by humans” albo „generated by AI”…

TAGI: AI, Aventhis, David Vieira
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Alex Skolnick & Orange (fot. YouTube / Orange Amps)
NewsyNewsy sprzętowe

Alex Skolnick demonstruje tranzystorowe i lampowe wzmacniacze Orange

Redakcja | TopGuitar lip 8, 2025
Artykuły o artystachArtyściNewsy

Ritchie Blackmore o swoim hicie: “Nie mogę tego znieść”

Maciej Warda | TopGuitar lip 8, 2025
Newsy

Nuno Bettencourt i tajemnicza gitara z logo „Nuno”– czy to początek nowej marki?

Maciej Warda | TopGuitar lip 8, 2025
NewsyNewsy sprzętowe

Czym różnią się gitary SE Studio, SE Studio Standard i SE Special Semi-Hollow marki PRS?

Redakcja | TopGuitar lip 7, 2025
DiMarzio Muscle T & Super PAF Ceramic (fot. DiMarzio)
NewsyNewsy sprzętowe

DiMarzio prezentuje nowe przetworniki Muscle T i Super PAF Ceramic

Redakcja | TopGuitar lip 4, 2025
Newsy

Judas Priest nagrali cover „War Pigs” jako hołd dla Black Sabbath i Ozzy’ego

Maciej Warda | TopGuitar lip 4, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?