Specjaliści z firmy Martin opowiadają o nowym systemie Martin Vintage Tone System stosowanym w produkcji gitar tej marki.
[quote_box_center]„Od zawsze zastanawialiśmy się nad tym jak sprawić, by nowa gitara brzmiała jak stara gitara. Mamy całe muzeum pełne fantastycznych, starych instrumentów i każda wizyta w nim to dla nas atrakcja. Za każdym razem zadziwia nas, jak pięknie brzmią te gitary. Jest to dźwięk, który trudno uchwycić w nowym instrumencie.
Dlatego próbujemy dowiedzieć się, co takiego jest w tych instrumentach, co sprawia, że brzmią tak niesamowicie. Poświęciliśmy sporo czasu pracując nad różnymi technikami konstrukcyjnymi, ale możliwości fizycznej ingerencji w ożebrowanie, kształt szyjki, pudło rezonansowe, użyte drewno, kiedyś się kończą. Dlatego uznaliśmy, że musi tu być jeszcze coś innego.”[/quote_box_center]
Mówi Fred Greene, Chief Product Officer z firmy C.F. Martin & Co.
Płyty wierzchnie starych instrumentów zbadano dokładnie pod mikroskopem, by porównać strukturę drewna, które przez kilkadziesiąt lat ulegało naturalnemu procesowi starzenia z drewnem stosowanym obecnie do budowy gitar. Następnie poddano nowe drewno obróbce cieplnej w warunkach beztlenowych, powodującej jego wysuszanie.
Metoda ta przyniosła pewne efekty w testowym instrumencie z custom shopu, więc postanowiono podążyć tą drogą i we współpracy z lokalną firmą specjalizującą się w suszeniu drewna opracowano unikalną recepturę tego procesu, inną niż ta stosowana przez pozostałych producentów gitar.
Martin Vintage Tone System przyspiesza wysuszanie się drewna w sposób, w jaki proces ten przebiegałby w warunkach naturalnych. System stosuje się do drewna wykorzystywanego na płyty wierzchnie oraz ożebrowanie. Dzięki temu nie trzeba czekać 50 lat, aż gitara zabrzmi pełnią swoich możliwości.
System VTS przemyślany został tak, by w efekcie odzwierciedlać strukturę i brzmienie instrumentów z lat 30. ubiegłego wieku i aplikowany jest obecnie do wybranych modeli gitar akustycznych firmy Martin.