• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Nicke Andersson z The Hellacopters i jego wzmacniacze Orange

      Nicke Andersson z The Hellacopters i jego wzmacniacze Orange

      Within Temptation: "Wireless" zapowiada nowy album!

      Within Temptation: "Wireless" zapowiada nowy album!

      Po pięciu latach zespół Tenacious D wrócił z nowym singlem „Video Games”

      Po pięciu latach zespół Tenacious D wrócił z nowym singlem „Video Games”

      Mick Thomson dołącza do grona artystów ESP Guitars

      Mick Thomson dołącza do grona artystów ESP Guitars

    • Newsy sprzętowe
      Casino, Broadway i Sheraton – nowe wersje klasycznych gitar w ofercie Epiphone

      Casino, Broadway i Sheraton – nowe wersje klasycznych gitar w ofercie Epiphone

      NARCISSUS – nowy efekt gitarowy marki JOYO

      NARCISSUS – nowy efekt gitarowy marki JOYO

      80s Flying V i 80s Explorer – Gibson wraca do lat osiemdziesiątych

      80s Flying V i 80s Explorer – Gibson wraca do lat osiemdziesiątych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

    • TopVideo
      Porywająca solówka Marka Radulego w utworze "Comfortably Numb"

      Porywająca solówka Marka Radulego w utworze "Comfortably Numb"

      Ben Eunson gra "Giant Steps" w oryginalnym tempie 340 BPM

      Ben Eunson gra "Giant Steps" w oryginalnym tempie 340 BPM

      "Technical Difficulties" w wykonaniu Matteo Mancuso i kolegów

      "Technical Difficulties" w wykonaniu Matteo Mancuso i kolegów

      "High Stakes" - solowy singiel Simona McBride'a z Deep Purple

      "High Stakes" - solowy singiel Simona McBride'a z Deep Purple

  • Artyści
    • Wywiady
      Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

      Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

      Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth

      Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth

      George Benson o krytykach: "Jeśli pójdziesz w lewo, powiedzą: 'Powinieneś pójść w prawo' i na odwrót"

      George Benson o krytykach: "Jeśli pójdziesz w lewo, powiedzą: 'Powinieneś pójść w prawo' i na odwrót"

      Nuno Bettencourt powiedział kolegom z Extreme: "Chcę iść na całość na tym albumie"

      Nuno Bettencourt powiedział kolegom z Extreme: "Chcę iść na całość na tym albumie"

    • Artykuły
      George Lynch szczerze: "Najważniejszymi punktami mojej kariery były sprawy finansowe"

      George Lynch szczerze: "Najważniejszymi punktami mojej kariery były sprawy finansowe"

      Fenomenalny rock and roll Ike'a i Tiny Turner z programów The Midnight Special

      Fenomenalny rock and roll Ike'a i Tiny Turner z programów The Midnight Special

      Keith Richards o AC/DC: "To nie są dwie gitary, staje się ich pięć, sześć, dziesięć!"

      Keith Richards o AC/DC: "To nie są dwie gitary, staje się ich pięć, sześć, dziesięć!"

      Tina Turner, "Private Dancer" i "drugie najbrzydsze gitarowe solo na świecie"

      Tina Turner, "Private Dancer" i "drugie najbrzydsze gitarowe solo na świecie"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

    • TopLegendy
      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Czekając na kłopoty - Vintage Trouble 9 lipca zagra koncert w Warszawie

      Czekając na kłopoty - Vintage Trouble 9 lipca zagra koncert w Warszawie

      Zabytkowy kabriolet dla gitarzystów i „Hey Joe” zagrane na... rogu z okien Muzeum Pana Tadeusza – zbliża się 21. Gitarowy Rekord Świata

      Zabytkowy kabriolet dla gitarzystów i „Hey Joe” zagrane na... rogu z okien Muzeum Pana Tadeusza – zbliża się 21. Gitarowy Rekord Świata

      Blue October - teksańska sensacja rocka powraca do Polski

      Blue October - teksańska sensacja rocka powraca do Polski

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      W Royal Albert Hall odbyły się dwa wyprzedane koncerty pamięci Jeffa Becka

      W Royal Albert Hall odbyły się dwa wyprzedane koncerty pamięci Jeffa Becka

      Fotorelacja z rzeszowskich Juwenaliów 2023

      Fotorelacja z rzeszowskich Juwenaliów 2023

      Fotorelacja z koncertu Steve'a Vaia w Krakowie

      Fotorelacja z koncertu Steve'a Vaia w Krakowie

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata 2023! Ustanowiło go 7967 gitarzystów i basistów

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata 2023! Ustanowiło go 7967 gitarzystów i basistów

    • Patronat TopGuitar
      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      21. Gitarowy Rekord Świata już za miesiąc! Ruszyła rejestracja uczestników

      21. Gitarowy Rekord Świata już za miesiąc! Ruszyła rejestracja uczestników

      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Blackstar Dept. 10 AMPED 2 - królestwo przesterów

      Blackstar Dept. 10 AMPED 2 - królestwo przesterów

      ESP LTD Deluxe Phoenix 1000 See Thru Black Sunburst - złoty ptak

      ESP LTD Deluxe Phoenix 1000 See Thru Black Sunburst - złoty ptak

      Markbass MB58R Mini CMD 121 P - 10 kilogramów szczęścia

      Markbass MB58R Mini CMD 121 P - 10 kilogramów szczęścia

      Markbass Minimark 802 N300 - mały ale wariat

      Markbass Minimark 802 N300 - mały ale wariat

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

    • TopSpecial-Zestawienia
      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
„Nie musisz przekonywać mnie, żebym wykonał coś brutalnego, to płynie w moich żyłach” – wywiad z Joem Duplantierem (Gojira)

„Nie musisz przekonywać mnie, żebym wykonał coś brutalnego, to płynie w moich żyłach” – wywiad z Joem Duplantierem (Gojira)

15 kwietnia 2021 Michał Wawrzyniewicz | TopGuitar 17230

Przeczytaj również

Gojira wydała „Our Time Is Now” - pierwszy premierowy utwór od czasu wydania albumu "Fortitude" z 2021 roku
Gojira wydała „Our Time Is Now” - pierwszy premierowy utwór od czasu wydania albumu "Fortitude" z 2021 roku
W najnowszym teledysku Gojira wskrzesiła egipskiego Sfinksa
W najnowszym teledysku Gojira wskrzesiła egipskiego Sfinksa

Po niemal pięciu latach od nagrodzonego Grammy LP „Magma”, Gojira powracają z nowym albumem. Choć płyta powstała jeszcze na początku 2020 roku, przed globalną pandemią, to jej tytuł – „Fortitude” (tłum. „hart”) – jak na ironię pasuje do obecnej sytuacji na świecie.

 

Dodając do tego fakt, że Gojira w swojej twórczości nierzadko zwracają uwagę na negatywny wpływ ludzkości na degradację środowiska, spoglądając tylko na zeszły rok i towarzyszące mu: pożary w Australii, masowe wylesianie Amazonii czy wyciek oleju do wód w okolicy Arktyki, taki album był potrzebny jak nigdy wcześniej. Z wokalistą i gitarzystą zespołu, Joem Duplantierem, porozmawialiśmy m.in. o pracy nad tą płytą.

 

Michał Wawrzyniewicz: Hej Joe, ostatnim razem rozmawialiśmy na chwilę przed występem Gojiry na Pol’and’Rock Festival. Jak wspominasz tamto wydarzenie?

Joe Duplantier: Dla mnie był to normalny występ w sensie wyjścia i zagrania najlepiej, jak potrafię. Zważając na późną porę i chmury pyłu w nosie, było to spore wyzwanie, ponieważ jest tam tłum, który zjawia się aby celebrować samo wydarzenie, festiwale stały się instytucjami. Nie sądzę, że ludzie zbierali się tam, aby wysłuchać Gojiry, bardziej aby zobaczyć cokolwiek, co tam się działo tego dnia, a przyszło nam być headlinerem tamtego wieczoru, co było świetną okazją do wystąpienia przed tak dużą publicznością i sprawiło nam ogromną przyjemność. To było niesamowite doświadczenie. To jeden z tych koncertów, kiedy wchodząc na scenę, na chwilę – jakieś dwie sekundy – zaparło mi dech. „Ja pier**lę! Tyle ludzi!”- tego typu reakcja. To było po prostu wspaniałe. Ponadto, przedtem nie byłem świadom Woodstocku w Polsce, tego wydarzenia i jak jest ono istotne, więc byłem lekko zaskoczony.

GOJIRA – Pol’and’Rock Festival 2018

Ponoć w waszym koncercie brało udział ok. 750 tysięcy osób, więc jeszcze raz gratulacje, występ był znakomity i świetnie, że został zarejestrowany i pełen jego zapis udostępniliście na swoim kanale na YouTube, super do niego wrócić szczególnie teraz, w trakcie pandemii. Miejmy nadzieję, że jeszcze będziecie mieli okazję tam wystąpić.

Zdecydowanie, to było niesamowite przeżycie.

Rozmawiając tamtego dnia, kiedy zapytałem Ciebie o pomysły na nadchodzący album, powiedziałeś, że jesteście na etapie „odszukiwania diamentów wśród błota”, a w kwestii tematyki płyty zapewniłeś z dozą ironii, że na pewno nie będziecie opowiadać o jeździe ciężarówką. Po premierze klipu do waszego pierwszego singla – „Another World” – miłym zaskoczeniem było, że faktycznie, nie jest to ciężarówka, a statek kosmiczny. Czy zakończenie teledysku nawiązuje do „Planety Małp”, zastępując Statuę Wolności ruinami Wieży Eiffela?

Tak, wiesz, to był jeden z tych dni, gdy powiedziałem: „musimy coś wymyślić do tego klipu, co możemy zrobić, co możemy powiedzieć?”. Miałem swój udział w pracy nad teledyskami, ale skoro już mamy je publikować… ponieważ świat się zmienia i jeśli nie wydasz garści klipów do swojego albumu, to niemal tak, jakby twój album nie istniał na rynku. Ponieważ funkcjonujemy w takim świecie, czasem muszę usiąść i zastanowić się nad pomysłem i widzę inne zespoły tworzące naprawdę niezłe rzeczy, jak Rammstein czy Mastodon. Mastodon są naprawdę dobrzy w produkcji klipów, są one zabawne i zaskakujące. To duży plus gdy możesz coś takiego zrobić. Więc pomyślałem, wiesz, w nawiązaniu do tekstu: „inny świat, inny świat dla mnie”. Bądźmy bardzo praktyczni i narracyjni, podążajmy za historią: opuśćmy ten świat i poszukajmy nowego. To powinniśmy być my budujący rakietę kosmiczną. Już to, uznałem, było zabawnym pomysłem, że czterech muzyków zbuduje razem rakietę, która w dodatku działa.

Gojira, Pub 2 2021, fot. Gabrielle Duplantier

Potem, natychmiast pomyślałem: „byłoby nieźle dostać się na planetę, która okazałaby się podobna do tej z planety małp”, a więc z tym twistem. Sądzę, że to podwójny, potrójny efekt, więc uznałem, że zrzucimy trochę piachu na plaży i widz ujrzy Statuę Wolności, to będzie przezabawne, ponieważ właśnie tak jak w filmie – i to wszystko. Chciałem, żeby było to wesołe, planowałem niemalże to samo ujęcie. Potem wpadłem na pomysł: „chwila, Statua Wolności? Nie, Wieża Eiffela, skur***!”. Śmiałem się z moją żoną, opowiedziałem o tym chłopakom, którzy powiedzieli, że to znakomite, działajmy, i już mieliśmy to nagrywać, kiedy wydarzył się Covid, więc zamiast tego mamy tę animację.

Gojira „Another World”

Jaki zamysł towarzyszył wam w pracy nad tym albumem? Czy to prawda, że to Twój brat Mario przekonał was do umieszczenia kilku cięższych numerów na płycie, jak wspomniał w jednym z wywiadów?

Haha, lubi o tym tak myśleć, ale nie musiał zbytnio stosować przekonywania. Muszę do niego zadzwonić, haha, nie musiał nikogo przekonywać, gramy ciężką muzykę i wszystko sprowadzało się do rozmowy: „dawajcie, zagrajmy to”, kiedy ja odpowiadałem mu: „mówiłeś trzy razy o tym, że chcesz popracować nad tym ciężkim utworem, po prostu koncentrowałem się na czymś innym w tym momencie”. Nie musisz przekonywać mnie, żebym wykonał coś brutalnego, to płynie w moich żyłach. Ale lubimy eksperymentować z innymi rzeczami, sprawdzać więcej śpiewu, więcej melodii, i to próbowanie nowych rzeczy jest dla nas istotne.

Tytułowy utwór „Fortitude” stanowi pewien kluczowy moment na płycie, kiedy przedstawiacie słuchaczom jej drugą część wraz z wejściem kawałka „The Chant”. Jaki zamysł stał za tym konkretnym utworem?

W naszej twórczości w jakiś sposób zawsze to było obecne. Jeśli posłuchamy naszych wcześniejszych nagrań, znajdziemy mnóstwo mikro-momentów takich jak ten, które są naprawdę dziwne, inne lub akustyczne. Są to małe przekąski tu i tam, między posiłkami. Ale niosą ze sobą coś, szczególnie ten, który dał nazwę całej płycie. Ten motyw to swego rodzaju pieśń, mantra, która pojawiła się kiedy pracowałem nad jakimiś chórkami do innej piosenki i uznałem, żebyśmy zbudowali utwór wokół tego. Włożyłem tam mnóstwo intencji, prosząc o pomoc wszechświat i mówiąc: dziękuję. Chciałem umieścić tam coś, co „ukoi” zamiast zelektryzuje słuchaczy. I wiesz, to coś prawdziwego, szczera intencja, rzekłbym: modlitwa.

Gojira, Joe Duplantier, Pol’and’Rock 2018, fot. Damian Mekal – licencja Wośp

W numerze „Amazonia” możemy usłyszeć swoisty hołd dla Sepultury i ery ich „Chaos AD”. Czy mógłbyś powiedzieć nieco więcej o tej inspiracji i ogółem o pewnych muzycznych niuansach, które są słyszalne na tym albumie?

„Chaos AD” Sepultury ukazało się w 1994 roku, trzy lata przed tym, jak założyliśmy nasz zespół. Był to jeden z naszych ulubionych albumów wszechczasów. Nawet w ten sposób o nim wtedy myśleliśmy, słuchając go. Niewiele później ukazało się „Roots”. Dla nas było to istotne, była tam zawarta ważna informacja: zespół grający ten niesamowity, nowo brzmiący metal, uwzględniający w muzyce swoje korzenie i początki oraz komunikujący coś świeżego i interesującego. Uwielbiam te połączenie elementów plemiennych z naszą muzyką, ciężka muzyka jest bardzo plemienna. Lubię to znacznie bardziej niż przykładowo heavy metal połączony z hip-hopem.

Uwielbiam te połączenie elementów plemiennych z naszą muzyką, ciężka muzyka jest bardzo plemienna. Lubię to znacznie bardziej niż przykładowo heavy metal połączony z hip-hopem

To inny rodzaj fuzji, którą kocham i która dla mnie ma ogromny sens. Dorastaliśmy słuchając mnóstwo Sepultury. Kiedy skomponowaliśmy ten riff [do Amazonii], pomyślałem: „brzmi odrobinę jak Sepultura, na pewno niektóre części”, ale nie unikaliśmy tego – wręcz przeciwnie, pokochaliśmy to. Dla nas stało się to swego rodzaju hołdem dla Sepultury, zamiast „zrzynać”, próbując to ukryć. Nie wstydzimy się tego, to intro brzmi jak Sepultura, dodatkowo utwór nazywa się „Amazonia”, więc jest nawiązanie do ich rodzinnego kraju – Brazylii. Czujemy się z tym w porządku i cieszymy się, że możemy rozmawiać o Sepulturze.

Gojira „Amazonia”

Niektóre utwory zawierają solówki, grane przez Ciebie. O ile mi wiadomo, z części musiałeś zrezygnować, ale jakie ogółem są Twoje odczucia względem nich?

Nie tyle pozbyłem się solówek, bardziej wyglądało to tak, że pojawiły się piosenki, które ostatecznie nie znalazły się na płycie. Stworzyliśmy więcej niż to, co można wysłuchać, może z dziesięć dodatkowych utworów. Niektóre z nich miały niezłe solówki, nad którymi chciałem popracować, były z dwie piosenki, które zawierały świetne solo. To, co rozumiem przez świetne solówki, nie chcę się chwalić, ale dla mnie to był duży skok by je wykonać i były one na swój sposób odlotowe, cieszyłem się ich zagraniem. Potem zdecydowaliśmy, że finalnie ten utwór nie ląduje na płycie, ot, cała historia. Jednak na „Fortitude” wciąż pozostały jedna, dwie solówki, co jest dla nas nowością. Wcześniej w ogóle ich nie graliśmy, a teraz „shreddujemy”.

Zakładam, że stale korzystasz z Evertune?

Tak, wiesz, dla mnie Evertune jest niesamowitym narzędziem przydatnym w wielu momentach życia muzyka, hehe.

Gojira – Shooting Star at BBC1 Radio

W ubiegłym roku wspólnie z firmą Charvell zrealizowałeś nowy model sygnowanej gitary. Mógłbyś opowiedzieć o niej nieco więcej? Wiesz, plusy i minusy, choć zgaduję, że dominują plusy, hehe.

Tak, haha, nie widzę żadnych minusów, może poza jednym: ma tylko sześć strun, cholera! Hehe. To świetna gitara, nie byłem nigdy wybredny jeśli chodzi o gitary ale mam swoje upodobania, w tym oczywiście kształt Tele. Nie jest to dokładne Tele, jest drobny twist przy główce, które mi się podoba. To jak kombinacja dwóch szkół rockowych gitar, gdzie masz wpływ Fendera oraz Gibsona, z stałym mostkiem stoptail i wcięciem przy gryfie i klasycznym kształtem Tele, jest coś super-klasycznego w tym kształcie, kolorach i tego „jak leży”.

To jak kombinacja dwóch szkół rockowych gitar, gdzie masz wpływ Fendera oraz Gibsona, z stałym mostkiem stoptail i wcięciem przy gryfie i klasycznym kształtem Tele, jest coś super-klasycznego w tym kształcie, kolorach i tego „jak leży” (…) To niedrogi instrument, w cenie około 600-700 euro, co stanowi naprawdę niedużą cenę jak za gitarę, za którą stoi tyle pracy i miłości

Dla mnie gryf jest idealny aby grać precyzyjnie, jest wystarczająco duży i pasuje bardzo komfortowo do dłoni. Ten model przynosi z sobą pick-up Fortitude, który dostrajałem na przestrzeni całego roku z DiMarzio i ich zespołem. Miałem człowieka, który odwiedzał mnie w studio, czasem codziennie, aby przynieść mi mikrofon, wypróbować przetworniki i przeanalizować parametry, więc ta gitara ma w sobie pick-up, który dla mnie stanowi ogromną różnicę. Ponadto musieliśmy utrzymać to w rozsądnej cenie, to nie jest jedna z tych amerykańskich customowych gitar. To niedrogi instrument, w cenie około 600-700 euro, co stanowi naprawdę niedużą cenę jak za gitarę, za którą stoi tyle pracy i miłości. Używałem jej podczas całego uwięzienia, nagrałem za jej pomocą mnóstwo rzeczy, zrobiliśmy BBC, sprzedałem produkt – wtyczkę wspólnie z Neural DSP, która swoją drogą jest potężna! I wszystko to nagrałem za pomocą tej gitary.

ARCHETYPE plug-in made by Neural DSP

Super, że wspomniałeś o tej wtyczce, bo miałem o nią zapytać. Na koniec pytanie, jako, że wasz zespół jest headlinerem Mystic Festival zaplanowanego na czerwiec tego roku. Wszyscy obserwujemy globalną sytuację dotyczącą pandemii [już wiemy, że Mystic Festival został przełożony na 2022 r. – przyp. MW], w związku z tym chciałem Ciebie zapytać co sądzisz o całej sytuacji, i nawet jeśli w tym roku występ nie będzie możliwy, jak zapatrujesz się na rok 2022 w przypadku ewentualnego przełożenia waszej trasy z Deftones?

Trasa z Deftones ma się wydarzyć w tym roku pod koniec lipca i mam szczerą nadzieję, że się wydarzy. Cieszyłem się przez chwilę na powrót do domu, ponieważ był to pierwszy raz kiedy miałem możliwość spędzić całe lato z moją żoną i dziećmi, więc to był plus całej sytuacji. Ale teraz zaczyna „swędzić” i nie mogę się doczekać, aby ponownie wskoczyć na scenę. Jeśli chodzi o moją refleksję odnośnie pandemii, nie wiem, gdy zbliża się koniec naszego wywiadu jestem pod dużą presją w tej chwili, co mam powiedzieć? Jesteśmy w tym razem przyjacielu i damy radę! Damy radę, ok?

Zdecydowanie. Dzięki za rozmowę Joe, gratuluję nowego albumu, bądźcie bezpieczni i do zobaczenia wkrótce w Polsce.

Dziękuję, do zobaczenia!

„Fortitude”, siódmy studyjny album Gojiry ukaże się 30 kwietnia b.r. nakładem Roadrunner Records. Za dystrybucję odpowiada Warner Music. Przedsprzedaż dostępna na stronie: https://gojira.lnk.to/fortitude.

Zespół uruchomił również specjalną akcję pt. „Operacja Amazonia”, z której dochód ma być przeznaczony na wsparcie organizacji non-profit walczącej o prawa rdzennych plemion Amazonii. Szczegóły wraz z linkami do aukcji i loterii znajdują się pod tym adresem: https://www.gojira-music.com/amazonia.

Michał Wawrzyniewicz

Gojira, Joe Duplantier, Pol’and’Rock 2018, fot. Stanisław Wadas – licencja Wośp

  • Tags
  • gojira
  • Joe Duplantier

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Maddie Rice i jej Takamine P6N
Previous article Black Sabbath "Sabotage" - Super Deluxe Edition

Michał Wawrzyniewicz | TopGuitar

INNE

Casino, Broadway i Sheraton – nowe wersje klasycznych gitar w ofercie Epiphone Newsy
26 maja 2023

Casino, Broadway i Sheraton – nowe wersje klasycznych gitar w ofercie Epiphone

NARCISSUS – nowy efekt gitarowy marki JOYO Newsy
23 maja 2023

NARCISSUS – nowy efekt gitarowy marki JOYO

Nicke Andersson z The Hellacopters i jego wzmacniacze Orange Newsy
22 maja 2023

Nicke Andersson z The Hellacopters i jego wzmacniacze Orange

Within Temptation: "Wireless" zapowiada nowy album! Newsy
19 maja 2023

Within Temptation: "Wireless" zapowiada nowy album!

80s Flying V i 80s Explorer – Gibson wraca do lat osiemdziesiątych Newsy
17 maja 2023

80s Flying V i 80s Explorer – Gibson wraca do lat osiemdziesiątych

Po pięciu latach zespół Tenacious D wrócił z nowym singlem „Video Games” Newsy
17 maja 2023

Po pięciu latach zespół Tenacious D wrócił z nowym singlem „Video Games”

Mick Thomson dołącza do grona artystów ESP Guitars Newsy
16 maja 2023

Mick Thomson dołącza do grona artystów ESP Guitars

MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych Newsy
16 maja 2023

MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

Koncertówka Black Sabbath "Live Evil" - edycja super deluxe Newsy
16 maja 2023

Koncertówka Black Sabbath "Live Evil" - edycja super deluxe

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
28 maja 21:16
Artyści

George Lynch szczerze: „Najważniejszymi punktami mojej kariery były sprawy finansowe”

26 maja 21:32
Po godzinach

Ciekawostki z riderów rockowych gwiazd

26 maja 15:57
Newsy

Casino, Broadway i Sheraton – nowe wersje klasycznych gitar w ofercie Epiphone

26 maja 9:34
Artyści

Fenomenalny rock and roll Ike’a i Tiny Turner z programów The Midnight Special

25 maja 19:53
Artyści

Keith Richards o AC/DC: „To nie są dwie gitary, staje się ich pięć, sześć, dziesięć!”

25 maja 12:08
Testy

Blackstar Dept. 10 AMPED 2 – królestwo przesterów

25 maja 9:25
Artyści

Tina Turner, „Private Dancer” i „drugie najbrzydsze gitarowe solo na świecie”

24 maja 20:32
Imprezy

W Royal Albert Hall odbyły się dwa wyprzedane koncerty pamięci Jeffa Becka

24 maja 10:08
Artyści

Ozzy Osbourne o tym, jak zespół Black Sabbath poszedł do kina na „Egzorcystę”: „Byliśmy przerażeni!”

24 maja 8:36
TopVideo

Porywająca solówka Marka Radulego w utworze „Comfortably Numb”

23 maja 21:01
Artyści

Dave Matthews o jednej ze swoich inspiracji: „Lubiłem oglądać Roberta Frippa i to, jak grał”

23 maja 13:12
Newsy

NARCISSUS – nowy efekt gitarowy marki JOYO

23 maja 9:51
Artyści

Barytonowa siódemka i ponure walczyki – wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

22 maja 10:13
Newsy

Nicke Andersson z The Hellacopters i jego wzmacniacze Orange

22 maja 8:39
TopVideo

Ben Eunson gra „Giant Steps” w oryginalnym tempie 340 BPM

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press