Idąc za ciosem, pół roku po premierze modelu VLP-200 firma Valeton zaprezentowała kolejne urządzenie łączące w sobie cechy samplera i loopera. Tak jak mniejszy model, także VLP-400 pozwala rejestrować nasze muzyczne pomysły, ale różni się od niego parametrami i dodatkowymi funkcjami.
Podobnie jak VLP-200 zaprezentowany w ubiegłym roku, także VLP-400 jest określany przez producenta mianem Multi-Track Sampler. Do dyspozycji mamy tu dwa niezależne loopery mogące współpracować w jednym z dwóch trybów. W pierwszym (SERIAL) możliwe jest przełączanie między odtwarzanymi pętlami, natomiast w drugim (FREE) traktuje loopery jako oddzielne i pozwala odtwarzać jednocześnie obie pętle. W trybie szeregowym istnieje też powiązanie między looperami w kwestii nagrywania. Gdy aktywny jest LOOP 1, możemy uruchomić nagrywanie nowej ścieżki na LOOP 2, przy czym rejestracja rozpocznie się po zakończeniu odtwarzania pierwszej pętli. Jeżeli przełączymy się na pierwszy looper podczas gdy nagrywa drugi, rejestracja zostanie zatrzymana i urządzenie przeskoczy do LOOP 1. W trybie FREE żaden z looperów nie ma wpływu na długość nagrywania drugiego.

Jedną z istotniejszych różnic między VLP-400, a „dwusetką” są 32-bitowe przetworniki A/D D/A zamontowane w nowym urządzeniu. Zachowano częstotliwość próbkowania 48 kHz, ale zmiana ta wpłynęła na format nagrywanego dźwięku, gdyż oba loopery oferują wsparcie dla 32-bitowego nagrywania zmiennoprzecinkowego (32-bit Float/48 kHz). Kolejną nowością są rozszerzone możliwości tworzenia wielowarstwowych pętli (OVERDUB). Oprócz dostępnego także w mniejszym modelu inteligentnego podwajania dogrywek co pozwala na wielokrotne nagrywanie nowych warstw na istniejącym śladzie (każdy overdub można kontrolować tak, aby był dokładną wielokrotnością bieżącego czasu trwania pętli), do dyspozycji mamy też bardziej tradycyjny tryb STACK OVERDUB. W pamięci urządzenia można zapisać maks. 99 projektów, a w nowym modelu zwiększono zarówno maks. długość trwania ścieżek (6 minut), jak również łączny czas nagrywania (12 godzin).
Większe rozmiary VLP-400 pozwoliły wyposażyć urządzenie w dodatkowe elementy kontroli. Z każdym z looperów powiązane jest pokrętło głośności oraz przełącznik nożny służący do kontrolowania funkcji związanych z nagrywaniem i odtwarzaniem pętli, a oddzielna para kontrolerów (przełącznik i potencjometr) obsługują wbudowaną sekcję ze 100 podkładami rytmicznymi (wliczając w to metronom). Oddzielnym pokrętłem możemy regulować tempo, a ponadto do dyspozycji mamy tryby AUTO i SYNC. Nowy looper pozwala regulować jednocześnie odtwarzanie pętli i podkładów perkusyjnych. Zupełną nowością niedostępną w mniejszym modelu jest programowalny przełącznik nożny, do którego możemy przypisać jeden z siedmiu dostępnych efektów (OCATVE, REVERSE, FREEZE, HALF, FADE, ONCE, SOLO). Kontroler ten może też obsługiwać inne funkcje, a tak jak trzy pozostałe, także on został otoczony obwódką LED mogącą świecić w różnych kolorach.

VLP-400 jest przystosowany do obsługi różnych źródeł dźwięku, a dostępność dwóch wejść pozwala na pracę w trybie mono lub stereo. Do gniazda typu combo [XLR/jack] oznaczonego literą L możemy podpiąć instrument lub mikrofon dynamiczny. Drugie wejście (R) zrealizowano na gnieździe jack 1/4”, podobnie jak parę wyjść liniowych. Do dyspozycji mamy też wyjście słuchawkowe [jack 1/8”], wejście dla zewnętrznego kontrolera nożnego, standardowe złącza MIDI (IN, OUT), port USB typu C oraz gniazdo dla zasilacza 9V. Do współpracy z urządzeniem przeznaczony będzie dedykowana aplikacja dla komputerów PC i Mac umożliwiająca m.in. zarządzanie projektami oraz importowanie i eksportowanie nagrań, a także ewentualną aktualizację firmware’u.
PRODUCENT: www.valeton.net
Dystrybutorem produktów marki Valeton jest FX Music Group.