• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
NewsyNewsy artystyczne

Trzej synowie Beatlesów połączyli siły w nowym utworze „Rip Off”!

Sprzęt

Twórca Klona Centaura pozywa firmę Behringer za wytanianie jego kultowego efektu

Artykuły o artystachArtyści

Kirk Hammett: „Nie wierzę, że muzykom wolno przechodzić na emeryturę!”

Newsy

Czy AI zabije gitarę? Scenariusze przyszłości

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
PoradyPorady muzyczne

11 kroków do lepszego brzmienia gitary – poradnik

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano sty 8, 2022
11 kroków do lepszego brzmienia gitary
11 kroków do lepszego brzmienia gitary
Udostępnij

POZNAJ SWÓJ WZMACNIACZ

Zanim zdecydujemy się na wymianę sprzętu, uznając, że nam się znudził lub po prostu nie spełnił naszych oczekiwań, spróbujmy poświęcić więcej uwagi na jego dogłębne poznanie. Często nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak wielkie możliwości mamy pod ręką. Zamiast szukać czegoś nowego, co ponownie osłabi nasz budżet oraz pochłonie czas i energię, które mogłyby być spożytkowane, chociażby na ćwiczenie lub tworzenie muzyki, popracujmy trochę intensywniej z tym, co mamy, by w pełni wykorzystać potencjał już posiadanego sprzętu.

5. Eksperymenty z EQ

Czy wiesz jak ustawić korekcję w twoim wzmacniaczu, by uzyskać pożądany rezultat brzmieniowy? Masz tylko jedno, stałe i ulubione ustawienie, czy potrafisz się odnaleźć w różnych sytuacjach, w zależności od wykonywanej muzyki czy warunków akustycznych miejsca, w którym grasz? Nie ma jednej i najlepszej metody na dobre ustawienie danego wzmacniacza.

Spis treści
POZNAJ SWÓJ WZMACNIACZ5. Eksperymenty z EQ6. Mniej gainu7. Dorzuć do pieca!

Jedni gitarzyści szukają tzw. sweet spot, czyli ustawienia, przy którym dany piec gra najlepiej, inni z góry wiedzą, które pasma chcą uwydatnić, a które podciąć, jeszcze inni z ustawienia najbardziej neutralnego tylko zabierają to, co przeszkadza, jak rzeźbiarze odkrawający kawałki materiału z bezkształtnej bryły, by nadać jej pożądany kształt.

Na pewno by dobrze poznać swój wzmacniacz, warto każdą gałką korekcji przejechać powoli przez cały zakres działania i zbadać jej faktyczny wpływ na przypisane pasmo – czy jako punkt wyjścia przyjmiemy wszystkie potencjometry sekcji EQ ustawione na minimum, na godzinę 12, czy też na maksimum, nie ma większego znaczenia.

Wzmacniacze Yamaha THR

Zwróćmy uwagę, że niektóre wzmacniacze mają aktywną sekcję korekcji, tj. taką, która wzmacnia lub osłabia dane pasma, w odróżnieniu od korekcji pasywnej, która tylko zabiera, ale już nie dodaje żadnych częstotliwości – w tym wypadku maksymalne położenie potencjometru może być tak naprawdę jego położeniem neutralnym.

6. Mniej gainu

Hasłem lubianym przez wielu gitarzystów jest „więcej gainu!”. My odważymy się jednak zaproponować coś zupełnie odwrotnego. O ile w pewnych sytuacjach ten mityczny gain może rzeczywiście zdziałać cuda, powodując, że brzmienie jest bardziej nasycone, gładkie czy dłużej wybrzmiewające, bardzo łatwo przesadzić z jego poziomem.

Zbyt wysokie ustawienie gainu może spowodować, że nasz dźwięk będzie zbyt bzyczący, cienki i sprasowany, z dynamiką bliską zeru. Zarówno na koncertach, jak i w nagraniach może okazać się, że dźwięk zbierany przez mikrofon z przodu głośnika ma znacznie więcej nieprzyjemnego piasku niż ten, który dociera do naszych uszu. Szczególnie w warunkach studyjnych warto spróbować, jak zabrzmi nasza gitara z możliwie jak najmniejszym poziomem gainu.

Cofnięcie gałki gain może jednocześnie dodać naszemu brzmieniu większej selektywności, ale też dynamiki, powodując, że dźwięk będzie bardziej otwarty i bogatszy w szczegóły, które wcześniej niechcący zamazaliśmy. Poza tym duże wzmocnienie podnosi też poziom szumów i zakłóceń, nie będących pożądanymi elementami naszej wypowiedzi muzycznej – wyobraźcie sobie oglądanie malarskiego dzieła sztuki przez brudną szybę…

7. Dorzuć do pieca!

Ten punkt ma zastosowanie dla wzmacniaczy lampowych, które grają lepiej nie tylko wtedy, kiedy są dobrze rozgrzane (włączenie i pozostawienie pieca na kilka minut przed grą to absolutne minimum, ale przez kwadrans lub dwa lampy jeszcze lepiej się nagrzeją), ale też kiedy końcówka mocy jest porządnie wysterowana.

Dla optymalnej pracy większość zawodowców zaleca rozkręcenie gałki „master volume” ponad połowę, najlepiej w okolicach 3/4 skali, choć niektórzy preferują wręcz maksymalne otwarcie przepustnicy, by otrzymać największe nasycenie, a nawet przesterowanie lamp mocy. Oczywiście takie rozwiązanie niesie ze sobą efekt uboczny w postaci zbyt dużej głośności.

- Advertisement -
fot. Blackstar Amplification

Co prawda dla wielu gitarzystów nie obowiązuje takie pojęcie, jak „za głośno”, ale umówmy się, nie jesteśmy jedynymi ludźmi na ziemi, nieważne jak bardzo wydawałoby się nam, że jest inaczej. Na szczęście od dawna znane są sposoby na jednoczesne zwiększenie mocy wzmacniacza lampowego i ograniczenie jego końcowej głośności. Służą do tego specjalne reduktory mocy (ang. power attenuator) wpinane pomiędzy końcówkę a głośnik, oferowane przez wielu producentów sprzętu gitarowego.

Spora część współczesnych wzmacniaczy lampowych ma nawet wbudowany układ zmniejszający moc płynnie wraz z ruchem potencjometru lub skokowym przełącznikiem do z góry ustalonego poziomu, np. o połowę i dalej znów o połowę, czyli do 1/4 mocy maksymalnej. Innym dość popularnym patentem jest po prostu korzystanie z piecyków o małej mocy. W studiu 10 czy nawet 5 W to wystarczająco dużo, by ukręcić mocarny sound gitary – spytajcie Jimmy’ego Page’a – a przy współczesnych możliwościach nagłośnieniowych, nawet na dużej scenie takie rozwiązanie ma pełną rację bytu. A o ile mniej noszenia!

Poprzednia strona123Następna strona
TAGI: BLACKSTAR – Testy sprzętu i newsy, brzmienie, YAMAHA – Testy sprzętu i newsy
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

PoradyPorady sprzętowe

Joe Bonamassa radzi: nigdy tego nie rób, kupując gitarę

Maciej Warda | TopGuitar cze 9, 2025
Chris Buck i Yamaha Revstar (fot. YouTube / Cardinal Black)
NewsyNewsy sprzętowe

Chris Buck ze swoją gitarą Yamaha Revstar w najnowszym klipie Cardinal Black

Redakcja | TopGuitar maj 27, 2025
Yamaha TAG3 C (fot. Yamaha)
NewsyNewsy sprzętowe

Julia Lange demonstruje looper w gitarze Yamaha TAG3 C

Redakcja | TopGuitar maj 19, 2025
PoradyPorady muzyczne

Jak szybko nauczyć się grać na gitarze?

Maciej Warda | TopGuitar maj 6, 2025
Yamaha BB734A i BB735A (fot. Yamaha)
NewsyNewsy sprzętowe

Basy BB734A i BB735A firmy Yamaha w nowych kolorach

Redakcja | TopGuitar kwi 24, 2025
Yamaha PAC612VIIX Mist Green i Vintage White (fot. Yamaha)
NewsyNewsy sprzętowe

Gitara elektryczna Yamaha PAC612VIIX w nowych kolorach

Redakcja | TopGuitar kwi 18, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?