Budowa gitary basowej Ibanez Premium SR 1205
Instrumenty Premium budowane są w oparciu o specyfikację najwyższej serii Prestige, ale z myślą o nieco mniej zamożnych muzykach – gitarzystach na dorobku. Wytwarzane w indonezyjskiej fabryce z najwyższej jakości komponentów, wyznaczyły nowy standard w segmencie instrumentów dla profesjonalnych muzyków. Zobaczmy, z czym to się wiąże. Korpus gitary basowej Ibanez Premium SR 1205 wykonano z dwóch kawałków mahoniu, na które nałożono estetyczną nakładkę z egzotycznego ovangkolu. Dopasowany kolorystycznie gryf to bubinga przekładana wenge – nie od dziś wiadomo, że taki przekładaniec stabilizuje całą konstrukcję. Łączenia dokonano tradycyjnie za pomocą czterech śrub, ale wpust szyjki w korpus jest już mniej tradycyjny. Widać, jak głęboko wchodzi w deskę i przez to całe połączenie może budzić respekt.
Podstrunnica jest palisandrowa, więc rzecz jasna charakteryzuje się dużą twardością i odpornością na ścieranie. Radius wynosi 12” (czyli w miarę okrągło), zaś szerokość plastikowego siodełka to 45 mm, a ostatniego progu – 67 mm. Jak przystało na wiosło dla wirtuozów, na chwytni znalazły swoje miejsce perłowe markery i dwadzieścia cztery progi medium, spiłowane perfekcyjnie – zero tarcia przy bendigu i zero fretbuzzu w każdej pozycji. Cały osprzęt Ibaneza Premium SR 1205, dla podkreślenia ekskluzywności basówki, jest pozłacany, a składa się na niego po pierwsze: wyjątkowy most monorail (znak rozpoznawczy wielu basów Ibaneza), pomyślany jako osobne moduły dla każdej ze strun, by zachować ich odrębny charakter drgań. Możemy w nich regulować punkt podporu struny w dwóch osiach – akcja i menzura. Po drugie: mamy tu płynnie i stabilnie działające ibanezowskie klucze z zamkniętymi mechanizmami w odwróconym układzie 2 : 3, a po trzecie: standardowe zaczepy na pasek – niestety, nie są to straplocki. Doskonały wizerunek basu dopełnia główka z logotypami serii oraz drewnianym, ładnym zamknięciem otworu ze śrubą regulacji reliefu szyjki.

dla poszczególnych strun, które zachowują odrębny charakter drgań każdej z nich.
Na pokładzie zainstalowano dwa przetworniki humbucker BS4 firmy Nordstrand dla pięciostrunówek. Wspiera je aktywny preamp, na który składają się regulatory volume, balance (trochę większe główki), trójpasmowa korekcja EQB-IIISC – bass, middle, treble (trochę mniejsze główki) oraz dwa tajemnicze dwupozycyjne przełączniki. Pierwszy z nich to bypass korekcji, a drugi to wybór pasma dla potencjometru middle: 250 Hz lub 600 Hz. Korekcja jest aktywna, a więc śmiało możemy podbijać pasma nawet o kilkanaście decybeli.
