• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Dwie gorące premiery ostatnich dni - Ozzy Osbourne "Patient Number 9" i Megadeth "We’ll Be Back”

      Dwie gorące premiery ostatnich dni - Ozzy Osbourne "Patient Number 9" i Megadeth "We’ll Be Back”

      "Unhallowed" - nowy singiel z nadchodzącej płyty Machine Head, powstały z udziałem Wacława "Vogga" Kiełtyki

      "Unhallowed" - nowy singiel z nadchodzącej płyty Machine Head, powstały z udziałem Wacława "Vogga" Kiełtyki

      Mohini Dey odpowiada na pytania firmy Markbass

      Mohini Dey odpowiada na pytania firmy Markbass

      "Venus In Furs" - kolejny utwór zapowiadający nową pytę Jeffa Becka i Johnny'ego Deppa

      "Venus In Furs" - kolejny utwór zapowiadający nową pytę Jeffa Becka i Johnny'ego Deppa

    • Newsy sprzętowe
      Markbass szykuje basową rewolucję…

      Markbass szykuje basową rewolucję…

      Epiphone Matt Heafy Les Paul Custom Origins Collection

      Epiphone Matt Heafy Les Paul Custom Origins Collection

      Baroni AFK150 – hybrydowy wzmacniacz gitarowy

      Baroni AFK150 – hybrydowy wzmacniacz gitarowy

      Takamine GLD11E-NS i GLN11E-NS – prezentacja wideo

      Takamine GLD11E-NS i GLN11E-NS – prezentacja wideo

    • TopVideo
      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

  • Artyści
    • Wywiady
      Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

      Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

      Josh Klinghoffer: "Rock and roll w zasadzie się skończył, albo wkrótce się skończy"

      Josh Klinghoffer: "Rock and roll w zasadzie się skończył, albo wkrótce się skończy"

      Jan Benedek: "Czekam na sygnał od bratniej duszy". Wywiad z gitarzystą T.Love

      Jan Benedek: "Czekam na sygnał od bratniej duszy". Wywiad z gitarzystą T.Love

      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

    • Artykuły
      Alice Cooper: "Aby przetrwać w trasie, nie można imprezować jak kiedyś, gdy miało się 23 lata"

      Alice Cooper: "Aby przetrwać w trasie, nie można imprezować jak kiedyś, gdy miało się 23 lata"

      Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu

      Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu

      Jeff Beck otrzymał od Steve'a Wondera 'Cause We've Ended As Lovers' w zamian za "Superstition"

      Jeff Beck otrzymał od Steve'a Wondera 'Cause We've Ended As Lovers' w zamian za "Superstition"

      Kirk Hammett boi się słuchać płyty "Lulu" i wspomina, że Nirvana nie chciała koncertować z Guns N' Roses

      Kirk Hammett boi się słuchać płyty "Lulu" i wspomina, że Nirvana nie chciała koncertować z Guns N' Roses

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

      Scott Bradlee’s Postmodern Jukebox zagra w Krakowie

      Scott Bradlee’s Postmodern Jukebox zagra w Krakowie

      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Fotorelacja z krakowskiego koncertu Gogol Bordello

      Fotorelacja z krakowskiego koncertu Gogol Bordello

      Scorpions ponownie zatrzęśli krakowską Tauron Areną!

      Scorpions ponownie zatrzęśli krakowską Tauron Areną!

      TOOL wystąpił w Krakowie

      TOOL wystąpił w Krakowie

      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

    • Patronat TopGuitar
      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Markbass Nano Mark II - test

      Markbass Nano Mark II - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • TopSpecial
    • Felietony
      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

    • TopSpecial-Zestawienia
      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
W poszukiwaniu Świętego Graala, czyli jak nagłośnić gitarę akustyczną?
Home
Sprzęt
Sprzęt-Porady

W poszukiwaniu Świętego Graala, czyli jak nagłośnić gitarę akustyczną?

6 listopada 2009 Redakcja | TopGuitar 13648

Przeczytaj również

Iga Świątek kocha tenis, muzykę rockową i... gitarę!
Iga Świątek kocha tenis, muzykę rockową i... gitarę!
Teledysk grupy Zavoyama Quartet promujący płytę "Acoustic Fusion"
Teledysk grupy Zavoyama Quartet promujący płytę "Acoustic Fusion"

Uzyskanie dobrego, naturalnego brzmienia gitary akustycznej w warunkach koncertowych to nie lada wyzwanie. Niewielu poważnych gitarzystów wydaje się być zadowolonych z brzmienia swoich „akustyków”, stąd nieustanna pogoń za ideałem, poszukiwania, eksperymenty. Odpowiedzmy więc na pytanie, jak nagłośnić gitarę akustyczną?

Oczywiście, mamy do dyspozycji kilka całkiem niezłych rozwiązań – problem w tym, że nie ma rozwiązania idealnego, które pozwoli w każdej sytuacji wiernie i z wystarczającą głośnością oddać naturalne brzmienie instrumentu. Sposób nagłośnienia gitary akustycznej, na który się zdecydujesz, powinien być dostosowany do muzyki, jaką grasz, do technik, jakich używasz, warto uwzględnić warunki akustyczne sal, w jakim będziesz grać z nagłośnieniem… A i budżet, jaki chcesz na ten cel przeznaczyć, nie jest bez znaczenia.

Jak nagłośnić gitarę akustyczną? Przetworniki. Zbieranie sygnału z gitary akustycznej

Zbieranie sygnału z gitary akustycznej jest chyba największym problemem. W zasadzie trzeba by nagłośnić cały instrument: w tworzeniu dźwięku uczestniczą struny, pudło rezonansowe (ba, nawet gryf dodaje swoje!), nie bez znaczenia jest też akustyka pomieszczenia… Niestety, w warunkach koncertowych najczęściej to prostu jest niemożliwe… Są trzy podstawowe grupy przetworników, które można stosować w gitarach akustycznych: mikrofony, przetworniki kontaktowe i magnetyczne – każdy z nich ma swoje wady i zalety.

Najprostsze, najtańsze i najbardziej popularne są przetworniki kontaktowe – najczęściej są to piezoelektryki montowane pod podstawkiem. Dają w miarę mocny i czytelny sygnał, są stosunkowo odporne na sprzężenia. Dźwięk jest jednak dość mocno zniekształcony: atak jest o wiele głośniejszy od wybrzmienia (porównując do naturalnych proporcji), zwykle dość mocno jest wyeksponowany górny środek, odpowiedzialny za charakterystyczne dla tych przetworników plastikowe brzmienie. Jeśli gitara ma grać wyłącznie akompaniament, nie jest to wielkim problemem – gorzej, jeśli gitarzysta chce zagrać solówkę… Można próbować poprawić nieco brzmienie takiego przetwornika, dodając sygnał z drugiego źródła, np. z mikrofonu wewnątrz pudła czy z przetwornika magnetycznego, dość dużo można też poprawić w późniejszej obróbce sygnału. W sumie to chyba najwygodniejsza opcja.

Najlepsze przetworniki tej klasy, które udało mi się sprawdzić to L.R. Baggs i co wyższe modele Fishmana, niezłe recenzje mają też pickupy Highlandera. Zresztą wybór jest tu naprawdę duży, wiele firm robi tego typu urządzenia. W ten sposób nagłaśniają swoje gitary między innymi: Peppino d’Agostino (L.R. Baggs Duet – piezo pod podstawkiem i mikrofon wewnątrz pudła), Taj Mahal (L.R. Baggs), Paul Simon (Yamaha), Preston Reed (Seymour Duncan SA-2). Warto też wspomnieć o innych rozwiązaniach kontaktowych: stosuje się także wielopunktowe przetworniki (np. L.R Baggs Hex), umieszczane w kilku miejscach na płycie rezonansowej, coraz większe uznanie zdobywają mikrofony kontaktowe (Schertler bluestick, L.R. Baggs I-beam, B-band) – dają bardziej naturalny dźwięk, lecz są też bardziej podatne na sprzężenia – producenci polecają je głównie muzykom występującym solo bądź w cichych, kameralnych składach.

Mikrofon to, wydawałoby się, najdoskonalszy (ale i najdroższy) sposób zbierania sygnału z instrumentów akustycznych. Rzeczywiście, dobrze dobrany i umieszczony mikrofon zdecydowanie najlepiej odda brzmienie gitary akustycznej… ale w studio. W warunkach koncertowych stosowanie mikrofonów ma kilka dość poważnych wad. Przede wszystkim mikrofony są najbardziej podatną na sprzężenia grupą przetworników. Żeby zredukować ryzyko sprzężeń można próbować umieścić mikrofon kierunkowy blisko gitary akustycznej – ale wtedy zbieramy sygnał tylko z niewielkiego fragmentu instrumentu, a gra przecież cała gitara…

Czyli uzyskujemy niekompletny obraz dźwiękowy. Drugim problemem są przesłuchy – mikrofon (szczególnie pojemnościowy) będzie zbierał nie tylko gitarę akustyczną, ale wszystkie głośne dźwięki, które do niego dotrą – więc jeśli grasz z perkusją, to o mikrofonie możesz w zasadzie zapomnieć. Natomiast dla składów akustycznych, w których naturalne poziomy instrumentów są zbliżone, mikrofon wydaje się być chyba najlepszym rozwiązaniem – w taki sposób nagłaśniają się chętnie gitarzyści bluegrassowi i folkowi, choć i jazzmanom zdarza opierać głównie na mikrofonach. Ten sposób nagłośnienia jest stosowany miedzy innymi przez Ralpha Townera i Tony’ego Rice’a (AKG C452EB). Kilka firm montuje mikrofony wewnątrz gitary akustycznej – lecz sygnał zbierany przez nie jest zdecydowanie różny od tego, który słyszymy na zewnątrz. Takie mikrofony sprawdzają jako uzupełnienie innych przetworników, najczęściej piezoelektrycznych (ocieplają brzmienie) – ale też łatwo się sprzęgają, więc na głośniejszej scenie się nie sprawdzą.

Przetworniki magnetyczne są dość wygodną opcją: montuje się je najczęściej w otworze rezonansowym, kabel jest często wyprowadzony bezpośrednio z przetwornika, więc nie ma konieczności „kaleczenia” instrumentu. Dźwięk jest mocny, czytelny – może miejscami zbliżony do gitary elektrycznej, ale za to powinien sie sprawdzić i w akompaniamencie, i w solówkach. Pickupy magnetyczne nie radzą sobie dobrze ze wszystkimi rodzajami strun (najwięcej kłopotów mają ze zbieraniem strun typu bronze), ale bez problemu można kupić struny dostosowane do tego typu przetworników (np. DR Zebra).

Pickupy magnetyczne zbierają sygnał tylko ze strun, z pominięciem reszty instrumentu. Żeby uzyskać naturalne brzmienie gitary akustycznej, trzeba trochę popracować nad obróbką sygnału, ale można uzyskać naprawdę przyzwoite wyniki. Tego typu przetworników używają między innymi: California Guitar Trio (L.R. Baggs M1), Leo Kottke (Sunrise), Preston Reed (Seymour Duncan).

Dobrą opcją wydaje się połączenie dwu rodzajów przetworników – pozwala to uzyskać bardziej naturalny obraz dźwiękowy, lecz jest też rozwiązaniem bardziej skomplikowanym sprzętowo (każdy pickup wymaga innego typu przedwzmacniacza), i – co tu ukrywać – droższym. Kilka firm ma w swojej ofercie blendery (mikser umożliwiający mieszanie sygnału z dwóch źródeł) do montowania wewnątrz gitary – to dość wygodne rozwiązanie, na pewno warte rozważenia.

Sygnał gitary akustycznej z przetwornika – i co dalej?

Sygnał zebrany przez przetworniki najczęściej wymaga dalszej obróbki: powinien przejść przez przedwzmacniacz, być może przez jakiś procesor efektów. Dopiero po takiej obróbce dźwięk gitary akustycznej może zabrzmieć w przekonywujący sposób – a więc nadaje się do przesłania dalej: do nagłośnienia czy na odsłuchy.

Większość przetworników jest montowanych razem z przedwzmacniaczami, więc sygnał wychodzący z gitary akustycznej najczęściej jest już wstępnie „obrobiony” – a więc w miarę mocny i czytelny. Pewne przypadłości (wynikające z niedoskonałości przetwornika) jednak pozostają, dlatego, jeśli zależy ci naturalnym brzmieniu, warto poddać go dalszej obróbce. Przede wszystkim przyda się przedwzmacniacz (tym razem zewnętrzny), za pomocą którego uzyskasz optymalny poziom sygnału.

Jeśli ustawisz zbyt wysoki poziom sygnału, dźwięk będzie przesterowany. Jeśli natomiast będzie za cicho, dźwięk będzie zaszumiony – niestety, każdy sprzęt generuje jakiś szum, tylko w tym dobrym jest przyzwoity odstęp dźwięku od szumu – więc jeśli sygnał będzie zbyt słaby, szum stanie się słyszalny. Jeśli natomiast sygnał będzie mocny, szumu w zasadzie nie powinno być słychać. Ustawienie optymalnego poziomu to w zasadzie podstawowa sprawa w obróbce sygnału.

Czasem przydaje się kompresor, szczególnie, jeśli zamierzasz grać solówki. Niektóre przetworniki bardzo mocno wzmacniają sam atak, a wybrzmienie pozostaje stosunkowo ciche. Delikatną kompresją można wyrównać poziomy ataku i wybrzmienia, dzięki czemu unikniesz przesterowanego początku dźwięku i wyciągniesz sam dźwięk – Twoja gitara będzie mogła zagrać pełniejszą barwą.

Bardzo często przydaje się korektor. W zasadzie (poza najlepszymi mikrofonami studyjnymi) nie ma przetworników o charakterystyce liniowej, każdy na swój sposób zniekształca dźwięk wyjściowy. Na przykład: większość popularnych pickupów piezoelektrycznych mocno eksponuje niski bas i wysokie tony. Ma to sens, jeśli grasz na gitarze rytmicznej (szczególnie z głośną sekcją): wtedy dźwięk jest punktualny (góra) i energiczny (basowy punch), wybrzmienie staje się tu w zasadzie sprawą drugorzędną – gitara akustyczna funkcjonuje trochę jak instrument perkusyjny. Jednak taki dźwięk nie jest naturalny.

Jeśli z jakiegoś powodu chcesz uzyskać wierne brzmienie instrumentu, musisz „poprawić” przekłamania popełnione przez pickup: w tym przykładzie trzeba by podciąć niski bas i najwyższą górę, być może delikatnie wyeksponować niski i średni środek. Do takich zadań w zasadzie niezbędny jest korektor paramertyczny (z regulowaną częstotliwością), szczególnie w środkowym paśmie. Warto zauważyć, że standardowe gałki (bas, środek, góra) we wzmacniaczach do gitar elektrycznych tną dźwięk w częstotliwościach dopasowanych do gitary elektrycznej, najczęściej mijając się z pasmami ważnymi dla instrumentów akustycznych.

Dobry, parametryczny korektor pozwala też zmniejszyć ryzyko sprzężeń – jeśli jakaś częstotliwość się wzbudza, po prostu ją wywalasz – pamiętaj jednak, że w ten sposób wycinasz też fragment brzmienia gitary akustycznej. Jeśli grasz naprawdę głośno i sprzężenia są poważnym problemem, może warto zaopatrzyć się w eliminator sprzężeń? Taki urządzenie pozwala dość precyzyjnie znajdować i wycinać kłopotliwe częstotliwości, przy stosunkowo niewielkiej ingerencji w brzmienie, czasem jest też dostępny tryb automatyczny (baaardzo praktyczna rzecz…).

Wzmacniacz do gitary akustycznej

Tyle teorii. W praktyce można zmierzyć się z tymi zagadnieniami na kilka sposobów. Można po prostu kupić dobry wzmacniacz do gitary akustycznej – większość tych urządzeń jest już wbudowywana w piece (a często i jakieś efekty producent dorzuci). Takie rozwiązanie jest idealne, jeśli występujesz głównie w małych salach (małe kluby, kawiarnie, etc.), gdzie twój wzmacniacz jest twoim jedynym nagłośnieniem. Po prostu podłączasz gitarę, ustawiasz brzmienie (pamiętajmy, że każde pomieszczenie brzmi trochę inaczej, a więc wymaga nieco innych ustawień) i grasz – publiczność słyszy to samo, co ty.

Warto sprawdzić wzmacniacze AER (dobre, ale zdecydowanie najdroższe), Fishman (dobre i nieco tańsze), Ashdown (ich wzmacniacze do gitar akustycznych mają dość dobre opinie), SWR (tak, robią też znakomite piece do gitar akustycznych), Schertler (znakomite i drogie) czy Getz – Benz (mało znana w Polsce marka, a warta zauważenia). Na profesjonalny wzmacniacz akustyczny wydasz co najmniej 2000 zł – wydatek poważny, więc przed kupnem trzeba koniecznie przetestować kilka różnych urządzeń… I tu jest problem. W niewielu sklepach takie piece po prostu stoją, sprzedawcy czasem sprowadzą urządzenie pod warunkiem, że je kupisz – testowanie odpada.

Miejmy nadzieję, że to sie kiedyś zmieni. Jest kilka tańszych i całkiem przyzwoicie grających opcji, te są bardziej dostępne. Jeśli chcesz mniej wydać na wzmacniacz, warto posłuchać Ibaneza Troubadour, niezłe recenzje zbierają też Epiphony i Rolandy z serii Cube. Jeśli nie zamierzasz grać wyłącznie w domu, upewnij się, że wzmacniacz, który kupisz, może zagrać głośno równie ładnym dźwiękiem, jak cicho. Większość tanich wzmacniaczy niestety kiepsko radzi sobie z głośnym graniem – piec poniżej 50 W to jednak dość ryzykowny zakup, jeśli zamierzasz koncertować.

Muzycy, którzy sami się nagłaśniają, wybierają czasem trochę bardziej skomplikowaną, ale lepiej brzmiącą opcję. Kupują powermikser i niewielkie kolumny ze statywami (lub monitory aktywne i zwykły mikser), a za brzmienie gitary akustycznej odpowiada wtedy oddzielny preamp (gitara wpięta bezpośrednio do takiego systemu brzmi raczej przeciętnie). W tej konfiguracji jest więcej urządzeń do noszenia i rozstawiania, ale zazwyczaj brzmi to lepiej (szczególnie w ciut większych salach) – z kolumn ustawionych na statywach dźwięk rozchodzi sie lepiej niż z jednego wzmacniacza, poza tym można w ten sposób nagłośnić kilka instrumentów.

Jeśli natomiast występujesz (lub masz zamiar występować) na dużych koncertach z poważnym nagłośnieniem, to sytuacja robi się zdecydowanie bardziej skomplikowana. Przede wszystkim publiczność nie słyszy już dokładnie tego, co ty – warunki akustyczne na scenie zazwyczaj są zupełnie inne niż na widowni. W takiej sytuacji najlepiej chyba kupić poważny preamp odpowiedzialny za brzmienie twojej gitary akustycznej, a sygnał z niego posłać na nagłośnienie (nad dopasowaniem go do akustyki sali niech się już martwi akustyk), a brzmienie na scenie wystroić nie na preampie, lecz na aktywnym odsłuchu lub wzmacniaczu.

Najwyżej cenione są przedwzmacniacze Pendulum SPS 1 i Rane AP-13 (wycofany z produkcji, ale wciąż w cenie), wysoko ceniony jest L.R. Baggs Para Acoustic DI (jedyna nie-rackowa opcja, przez wielu uważany za urządzenie referencyjne) i Focusrite Tone Factory (również już nie produkowany, a szkoda, bo wybitny), są też bardzo sensowne propozycje kilku innych i mniej znanych firm. Gitarzyści zwykle łączą te urządzenia z procesorami pogłosowymi (i innymi efektami) czasem z enhancerami… – to zdecydowanie najdroższa opcja, ale też najlepiej brzmiąca. Z przyzwoicie grających opcji budżetowych warto wymienić preampy akustyczne Bossa (AD 3, 5 i 7), Mama Bear D – Tar, Aurę Fishmana, Zooma A2 czy Magic Stomp AG Yamahy. To cyfrowe urządzenia, wykorzystujące różne odmiany modelowania dźwięku (Fishman twierdzi uparcie, że Aura jest oparta na zupełnie innym typie algorytmów…), w większości mają wbudowane dodatkowe funkcje: programowalne procesory efektów, tunery, eliminatory sprzężeń…

W sumie to bardzo praktyczna opcja, o bardzo dobrym stosunku jakości do ceny. Uzyskanie zadowalającego brzmienia wymaga zazwyczaj dokładnego zapoznania się z instrukcją i całego dnia przeznaczonego na dobieranie poszczególnych parametrów – ale efekty potrafią być całkiem przyzwoite. To w sumie znamienne, że niewiele produkowanych obecnie preampów do gitar akustycznych nie ma gdzieś po drodze modułu cyfrowego: ta technologia rozwija się bardzo dynamicznie, i – na szczęście – można w ten sposób uzyskiwać coraz lepsze brzmienia (choć nie sposób oprzeć sie wrażeniu, że jeszcze nie powiedziano w tej materii ostatniego słowa).

No cóż, dobre nagłośnienie gitary akustycznej to, jako się rzekło, nie lada wyzwanie, więc odpowiedź na pytanie jak nagłośnić gitarę akustyczną jest trudne. Na pewno nie ma gotowych i ogólnie przyjętych standardów – pod tym względem gitarzyści elektryczni mają dużo łatwiej… Jeśli macie jakieś ciekawe pomysły dotyczące nagłaśniania gitar akustycznych czy klasycznych lub wiecie o czymś, o czym nie napisałem, podzielcie się swoją wiedzą koniecznie na Forum TopGuitar! A ja tymczasem kłaniam się w pas i życzę powodzenia w poszukiwaniach dobrego brzmienia.

Autor: Marcin Olak

www.marcinolak.com

  • Tags
  • akustyk
  • gitara
  • gitara akustyczna
  • nagłaśnianie
  • Olak

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Korekcja w pasywnych gitarach elektrycznych
Previous article Nie taka menzura straszna...

Redakcja | TopGuitar

Magazyn TopGuitar to opiniotwórczy Magazyn, skierowany do profesjonalnych gitarzystów i basistów oraz wszystkich miłośników gitary i muzyki gitarowej. Publikowany od 2005 r.

INNE

Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków Porady
21 kwietnia 2022

Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik Porady
8 stycznia 2022

11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

Gitarowa ciekawostka - GNG Morgoth Cerberus by Giulio Negrini Guitars Sprzęt
6 października 2021

Gitarowa ciekawostka - GNG Morgoth Cerberus by Giulio Negrini Guitars

Wymiana strun w gitarze akustycznej z firmą Takamine (wideo) Porady
30 lipca 2021

Wymiana strun w gitarze akustycznej z firmą Takamine (wideo)

Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji! Sprzęt
24 czerwca 2021

Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15 Porady
14 czerwca 2021

Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

Spółka Gama z Gdańska została dystrybutorem gitar marki Guild w Polsce! Sprzęt
30 kwietnia 2021

Spółka Gama z Gdańska została dystrybutorem gitar marki Guild w Polsce!

Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji Porady
26 kwietnia 2021

Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

Jak zmienić struny w gitarze akustycznej - krok po kroku Sprzęt
24 marca 2021

Jak zmienić struny w gitarze akustycznej - krok po kroku

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
26 czerwca 16:06
Newsy

Dwie gorące premiery ostatnich dni – Ozzy Osbourne „Patient Number 9” i Megadeth „We’ll Be Back”

25 czerwca 20:11
Artyści

Alice Cooper: „Aby przetrwać w trasie, nie można imprezować jak kiedyś, gdy miało się 23 lata”

23 czerwca 21:14
Artyści

Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu

23 czerwca 10:59
Newsy

„Unhallowed” – nowy singiel z nadchodzącej płyty Machine Head, powstały z udziałem Wacława „Vogga” Kiełtyki

22 czerwca 15:02
Artyści

Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: „Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem”

22 czerwca 14:34
Newsy

Markbass szykuje basową rewolucję…

22 czerwca 12:43
Newsy

Epiphone Matt Heafy Les Paul Custom Origins Collection

22 czerwca 9:34
Artyści

Jeff Beck otrzymał od Steve’a Wondera 'Cause We’ve Ended As Lovers’ w zamian za „Superstition”

21 czerwca 21:02
Artyści

Kirk Hammett boi się słuchać płyty „Lulu” i wspomina, że Nirvana nie chciała koncertować z Guns N’ Roses

21 czerwca 15:00
Newsy

Baroni AFK150 – hybrydowy wzmacniacz gitarowy

21 czerwca 13:00
Newsy

Takamine GLD11E-NS i GLN11E-NS – prezentacja wideo

21 czerwca 12:00
Artyści

Paul McCartney i jego własna wersja fingerpickingu

21 czerwca 10:07
Artyści

Poznajcie HAL-CA z zespołu Asterism – artystkę Yamahy, która przekuwa anime w metal

20 czerwca 16:05
Imprezy

Fotorelacja z krakowskiego koncertu Gogol Bordello

20 czerwca 15:21
Newsy

Mohini Dey odpowiada na pytania firmy Markbass

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press