• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
FelietonyTopSpecial

Co to jest Impulse Response (IR)

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano cze 29, 2020
Udostępnij

Na początek trochę teorii, ale spokojnie, nie na poziomie naukowym, tylko zrozumiałym nawet dla humanisty. Pojęcie odpowiedzi impulsowej (Impulse Response) jest dość stare, bo dotyczy teorii układów regulacji (czyli całej automatyki), ale dopiero w ostatnich latach trafiło do świadomości gitarzystów i basistów. Wszystko za sprawą wykorzystywania tego „parametru” przez producentów gitarowych procesorów efektów oferujących m.in. gotowe brzmienia uznane za klasyczne albo trudno dostępne.

 

Spis treści
Co to jest Impulse Response?Jak się tworzy IR?Popularność IRPrawa autorskie a IR

Co to jest Impulse Response?

Jak sama nazwa wskazuje, chodzi tu o impuls i odpowiedź ale w ujęciu elektronicznym. Impulsem jest w naszym przypadku sygnał z gitary (lub basu), a odpowiedzią jest to w jaki sposób jest on przetwarzany przez system wzmacniacz – kolumna – mikrofon. Proste. Ponieważ istnieje wiele czynników fizycznych mających wpływ na nasz pierwotny instrumentalny sygnał, wymyślono skomplikowaną procedurę pozyskiwania „charakterystyki” takich systemów by móc później stosować ją jako filtr ergo: preset.

 

Jak się tworzy IR?

Najprostszy sposób na „zdjęcie” charakterystyki impulsowej z kolumny to przepuszczenie przez nią specjalnego, testowego sampla dźwiękowego (z pomocą samej transparentnej barwowo końcówki mocy) z software’owego generatora impulsów, ogarniającego całe spektrum częstotliwości, od najniższych do najwyższych, tych niesłyszalnych także! Zbiera się to mikrofonem i zapisuje w specjalnym formacie w sferze software, stosując później jak specyficzny „filtr” nakładany na sygnał (w nagraniach lub live, w czasie rzeczywistym). Podobnie można stworzyć IR dla samego wzmacniacza mocy eliminując kolumnę. Końcówkę obciąża się wówczas (zamiast paczką) jakimś urządzeniem typu load lub reload box by uniknąć spalenia transformatora we wzmacniaczu, a sygnał przesyła do interfejsu audio i dalej do odpowiedniego programu. Tak samo można emulować efekty modulacyjne, lampy, układy pracy lamp, a nawet mikrofony! Tylko pamiętajmy, by później nie zbierać np. emulacji Neumanna Shurem… W każdym razie w takim „impulsie” zapisane są informacji o kształcie fali dźwiękowej, jej fazie, amplitudzie, sile, ataku, wybrzmiewaniu, czyli o wszystkim, co miało wpływ na dźwięk i zostało zeskanowane podczas rejestracji „odpowiedzi”.

 

 

 

Popularność IR

Jasne, że te IR nigdy nie będą obiektywne, bo jeśli zmienimy tylko jeden z elementów „kontekstu” (m.in. otoczenie, okablowanie, konwersję D/A, położenie mikrofonu względem membrany głośnika etc.) to IR danego głośnika albo końcówki mocy może być zupełnie inne. Dlatego firmy specjalizujące się w tym procederze stworzyły bazy gotowych laboratoryjnie uzyskanych odpowiedziach impulsowych, które mamy przyjąć za wierne oryginałom i nie zastanawiać się za bardzo nad sposobem ich uzyskania… Presety IR mogą być wielce atrakcyjne kiedy nagrywamy sobie w środowisku studyjnym lub domowym i nie za bardzo chcemy zbierać mikrofonem solidnie wysterowany i rozkręcony head obciążony paczką na czterech dwunastkach. Nie każdy lubi i toleruje takie hałasy i tu z pomocą przychodzi zjawisko Impulse Response. Dlatego też wymyślono proste know-how i urządzenia z pomocą których można w prosty sposób tworzyć własne emulujące. Przykładem takiego jest Mooer GE 300. Wiadomo, że dzisiejsza technika i dostępność wszelkich narzędzie do rejestracji, transmisji, konwersji, obróbki sygnałów pozwala na wiele. Jednak w przypadku niektórych działań, po prostu nie poradzimy sobie z nimi w warunkach domowych, a przynajmniej ich efekty mogą odbiegać od oczekiwań, lub nie odzwierciedlać „prawdy ekrenu”. Z pomocą przychodzą tu producenci procesorów efektów, modelerów, profilerów etc. które oferują albo gotowe presety albo możliwość łatwego przejęcia brzmienia elementów rigu.

- Advertisement -

Wystarczy wówczas przepuścić sygnał z gitary przez nasz ulubiony preamp lub np. sam przester (który sam, bez heada może brzmieć zaskakująco fatalnie!), zaaplikować mu w torze cyfrową symulację wzmacniacza lub kolumny (IR), by cieszyć się ulubioną barwą tudzież bogatym, pełnym dźwiękiem. Firmy już tworzą na podstawie IR charakterystyki klasyków i są to na pewno wierniejsze odwzorowania niż te pisane kiedyś w oparciu analizy widm częstotliwości dla procesorów DSP. Dla przykładu, tym właśnie kuszą dzisiajsze Fractale, Helixy, Headrushe, czy Mooery GE 300, ale istnieją też kostki oferujące tylko emulacje oparte na IR (np. Two Notes Torpedo C.A.B. czy wcześniejszy Palmer PDI-09). Cóż, wydaje się być to najbardziej popularna droga, którą podążają nawet producenci emulowanych sprzętów! Dla przykładu firma Celestion postawiła stronę celestionplus.com, na której oferuje radmowe pliki z IR swoich najpopularniejszych głośników i kolumn. Oczywiście płatne, ale sami sobie porównajcie o ile taniej jest kupić plik IR niż prawdziwy głośnik.

- Advertisement -

 

Prawa autorskie a IR

Z drugiej strony producenci sprzętu modelującego, czy profilującego za pomocą IR borykają się z pozwami, który wytaczają przeciwko nim niektórzy producencie gitarowego sprzętu. Ma to więc także wymiar moralny. Sprawy sądowe o ochronę wartości intelektualnych wytaczane są m.in. przez EHX i Friedmanna i wg nich chodzi o rodzaj kradzieży… I co się okazuje na końcu? Że kiedyś było łatwiej. Mieliśmy mały wybór i każdy modyfikował sound posiadanego systemu we własnym zakresie, tradycyjnymi metodami, zmieniając graty lub dokupując nowe elementy toru akustycznego tudzież łańcucha efektów. Teraz jesteśmy zarzuceni tysiącami presetów IR, niby przychylającym nam nieba, ale w rzeczywistości skazującymi nas na totalny „embarass de richesse” i ból głowy od przybytku. Jedynie opcja samodzielnego profilowania oferowana przez Kempera i Mooera GE 300 wydaje się być bardziej „humanitarne”, bo sami decydujemy co chcemy załadować do takiego gitarowego procesora. Na postęp technologiczny nie wolno narzekać, ale na szczęście na końcu to i tak konsument zadecyduje na co wyda swoje pieniądze, a to zdeterminuje dalszy kierunek rozwoju gitarowego rynku.

 

TAGI: efekty gitarowe, home recording, Impulse Response, IR, load box, odpowiedź impulsowa, presety IR
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

TopSpecial

Gdzie jest gitara z filmu „Powrót do przyszłości”?

Redakcja | TopGuitar cze 4, 2025
TopLegendyTopSpecial

Ian Gillan o płycie „Born Again” Black Sabbath: „Poziom basu był tak wysoki, że nie mogli tego puszczać w radiu”

Maciej Warda | TopGuitar maj 22, 2025
TopSpecial

Pięć obiecujących gitarzystek, o których będzie głośno!

Maciej Warda | TopGuitar kwi 28, 2025
TopLegendyTopSpecial

Kirk Hammett o swojej ulubionej solówce w Metallice: „Każda nuta ma w niej znaczenie i pasuje idealnie”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 13, 2025
TopLegendyTopSpecial

Craig Ross, gitarzysta Lenny’ego Kravitza, opowiada o powstaniu hitu „Are You Gonna Go My Way”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 1, 2025
TopDesignTopSpecial

„The Tree” – najsłynniejsze drzewo wśród lutników

Maciej Warda | TopGuitar lut 9, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?