• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      "Unhallowed" - nowy singiel z nadchodzącej płyty Machine Head, powstały z udziałem Wacława "Vogga" Kiełtyki

      "Unhallowed" - nowy singiel z nadchodzącej płyty Machine Head, powstały z udziałem Wacława "Vogga" Kiełtyki

      Mohini Dey odpowiada na pytania firmy Markbass

      Mohini Dey odpowiada na pytania firmy Markbass

      "Venus In Furs" - kolejny utwór zapowiadający nową pytę Jeffa Becka i Johnny'ego Deppa

      "Venus In Furs" - kolejny utwór zapowiadający nową pytę Jeffa Becka i Johnny'ego Deppa

      "Sweet Dreams" - singiel i teledysk Marcina Patrzałka

      "Sweet Dreams" - singiel i teledysk Marcina Patrzałka

    • Newsy sprzętowe
      Markbass szykuje basową rewolucję…

      Markbass szykuje basową rewolucję…

      Epiphone Matt Heafy Les Paul Custom Origins Collection

      Epiphone Matt Heafy Les Paul Custom Origins Collection

      Baroni AFK150 – hybrydowy wzmacniacz gitarowy

      Baroni AFK150 – hybrydowy wzmacniacz gitarowy

      Takamine GLD11E-NS i GLN11E-NS – prezentacja wideo

      Takamine GLD11E-NS i GLN11E-NS – prezentacja wideo

    • TopVideo
      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

  • Artyści
    • Wywiady
      Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

      Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

      Josh Klinghoffer: "Rock and roll w zasadzie się skończył, albo wkrótce się skończy"

      Josh Klinghoffer: "Rock and roll w zasadzie się skończył, albo wkrótce się skończy"

      Jan Benedek: "Czekam na sygnał od bratniej duszy". Wywiad z gitarzystą T.Love

      Jan Benedek: "Czekam na sygnał od bratniej duszy". Wywiad z gitarzystą T.Love

      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

    • Artykuły
      Alice Cooper: "Aby przetrwać w trasie, nie można imprezować jak kiedyś, gdy miało się 23 lata"

      Alice Cooper: "Aby przetrwać w trasie, nie można imprezować jak kiedyś, gdy miało się 23 lata"

      Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu

      Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu

      Jeff Beck otrzymał od Steve'a Wondera 'Cause We've Ended As Lovers' w zamian za "Superstition"

      Jeff Beck otrzymał od Steve'a Wondera 'Cause We've Ended As Lovers' w zamian za "Superstition"

      Kirk Hammett boi się słuchać płyty "Lulu" i wspomina, że Nirvana nie chciała koncertować z Guns N' Roses

      Kirk Hammett boi się słuchać płyty "Lulu" i wspomina, że Nirvana nie chciała koncertować z Guns N' Roses

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

      Scott Bradlee’s Postmodern Jukebox zagra w Krakowie

      Scott Bradlee’s Postmodern Jukebox zagra w Krakowie

      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Fotorelacja z krakowskiego koncertu Gogol Bordello

      Fotorelacja z krakowskiego koncertu Gogol Bordello

      Scorpions ponownie zatrzęśli krakowską Tauron Areną!

      Scorpions ponownie zatrzęśli krakowską Tauron Areną!

      TOOL wystąpił w Krakowie

      TOOL wystąpił w Krakowie

      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

    • Patronat TopGuitar
      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Markbass Nano Mark II - test

      Markbass Nano Mark II - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • TopSpecial
    • Felietony
      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

    • TopSpecial-Zestawienia
      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Fender Bassman – żywa legenda
Home
TopSpecial
TopVintage

Fender Bassman – żywa legenda

17 sierpnia 2020 Maciej Warda | TopGuitar 2064

Przeczytaj również

Bob Dylan i najbardziej znienawidzona gitara na świecie
Bob Dylan i najbardziej znienawidzona gitara na świecie
Piękny Roman z Big Cyc - wywiad
Piękny Roman z Big Cyc - wywiad

Paradoksalnie ciężko doszukać się w przebogatej ofercie Fendera jakiegoś szczególnie wyjątkowego comba, a to z tego prostego powodu, że większość konstrukcji, które wyszły spod ręki Leo, to rzeczy absolutnie urzekające i ponadczasowe. Seria Bassman to ikoniczny przykład uniwersalności i trafności koncepcji tej firmy.

 

Dlaczego ponadczasowe? Na początku lat 50. NIKT nie produkował jeszcze seryjnie wzmacniaczy do gitar basowych, bo… takowych jeszcze nie było! Wynalazki ery prebasowej (czyli przed oddaniem do produkcji Fendera Precisiona w 1951 roku) to ważne elementy basowej układanki, ale, jak już kiedyś pisałem, więcej w tym było błądzenia we mgle niż świadomie obranej drogi. Naturalną koleją rzeczy było stworzenie urządzenia, do którego można by taką gitarę podpiąć, by usłyszeć jej walory brzmieniowe. Zgodnie z tym, gdy pierwsze basówki Precision trafiły do sklepów, towarzyszył im zgrabny, przypominający telewizor piecyk – jeszcze nie nazwany, ale posiadający za to 50 W mocy w szczycie i piętnastocalowy głośnik Jensena P15N, zaprojektowany specjalnie dla tej konstrukcji. To był przełom. Jak wszystkie poprzednie gitarowe comba Fendera, miał on otwarty tył, ale już po roku zmienił się znacząco, przybierając nazwę Bassman (nadał mu ją szef sprzedaży firmy, Don Randall – pewnie znacie to nazwisko?), zmieniając obicie z winylowego na tweedowe i „zamykając się” z tyłu.

Pierwszy Bassman

Posiadał jedynie dwa potencjometry (Volume i Tone) oraz dwa wejścia o niższej i wyższej impedancji. Dzięki zastosowaniu piętnastocalowego głośnika, dwóch otworów w tylnej ściance pieca (pierwsze bass-reflexy!) urządzenie doskonale przenosiło niskie częstotliwości, nie przesterowując się i uszkadzając od długiej i głośnej gry. Całe szczęście, że Leo nie wybrał drogi Karlsona, z którym współpracował, a który w tym samym czasie do odtwarzania niskich częstotliwości oferował wielkie kolumny z trzydziestocalowym (!) głośnikiem. Ich znakiem rozpoznawczym jest do dzisiaj charakterystyczna, sztywna maskownica wyglądająca jak otwierające się kurtyny teatralne.

Fender Bassman 5B6

Fender Bassman 5B6

W 1953 ponownie przestylizowano lekko Bassmana, nadając mu tym razem symbol 5B6, ale prawdziwa zmiana przyszła rok później. Fender zmienił wówczas kompletnie wielkość grilla, powiększając go znacznie i ograniczając tym samym krawędzie skrzyni, widniejące od frontu comba. W tym czasie zaczęto się również zastanawiać nad lepszym przenoszeniem niskich pasm, które pojedyncza „piętnastka” mogła przenosić niekompletnie. Powstał epokowy pomysł zamknięcia w jednej kolumnie czterech dziesięciocalowych głośników, by przez to powiększyć powierzchnię czynną membran głośników i pozwolić im razem „produkować” oprócz właściwych dźwięków również ich niezbędne harmoniczne.

Powstał epokowy pomysł zamknięcia w jednej kolumnie czterech dziesięciocalowych głośników, by przez to powiększyć powierzchnię czynną membran głośników i pozwolić im razem „produkować” oprócz właściwych dźwięków również ich niezbędne harmoniczne

Combo nazwano Bassman 5D6 i tak właśnie powstała jedna z najbardziej popularnych koncepcji budowy basowych i gitarowych pieców. Nowy Fender oferował 40 W mocy z dwóch lamp 6L6G, brzmienie preampowych lamp 12AY7 (plus połówka 12AX7, czyli de facto jedna 6AV6, z których składa się 12AX7) oraz spore możliwości kontroli barwy. Składały się na nie potencjometry Presense, Bass, Treb, Vol oraz wejścia Normal In, Bright In. Do roku 1960 nastąpiło pięć mutacji tego dużego comba, które objawiały się innymi konfiguracjami lamp, zmienionymi czułościami wejść i nieznacznymi modyfikacjami toru akustycznego.

Fendre Bassman 5D6

Fendre Bassman 5D6

 

Winylowy przełom

Zatrzymajmy się chwilę na ostatnim z nich, combie o symbolu 5F6-A, jednym z najbardziej docenianych i kopiowanych w historii. Wydaje się, że stanowiło ono perfekcyjne połączenie komponentów preampu, lamp prostowniczych, odwracania fazy i stopnia mocy, charakterystyki sprzężenia zwrotnego, konstrukcji kolumny i użytych głośników (były to już upgrade’owane Jenseny P10Q). Od tego momentu zaczęła się również gitarowa kariera Bassmanów i skończyła się zarazem ich tweedowa era. Materiał obiciowy zastąpiono winylowym, acz skóropodobnym tolexem, a za tymi combami zaczęli z zainteresowaniem oglądać się gitarzyści wszystkich stylów. Moc i jakość brzmienia dostępna do tej pory dla basistów zaczęła bowiem interesować gitarzystów, którzy z powodzeniem mieli stosować ten patent, by zapewnić sobie wystarczający backline, nawet na wielkich scenach.

Fender Bassman 5F6-A - schemat

Fender Bassman 5F6-A – schemat

Był to również wzmacniacz, który posłużył za wzór pierwszego comba skonstruowanego przez Jima Marshalla i Kena Brana. Wykorzystali oni swoje części i podzespoły, ale idea pieca JTM45 (m.in. słynny Bluesbreaker) była żywcem skopiowana z Fendera Bassmana 5F6-A. Zdarzało się, że w rockandrollowych, country’owych i bluesowych zespołach zarówno basista, jak i gitarzysta posiadali ten sam piec!

Zdarzało się, że w rockandrollowych, country’owych i bluesowych zespołach zarówno basista, jak i gitarzysta posiadali ten sam piec!

Dzisiaj jest to nie do pomyślenia, ale wówczas doskonale zdawało to egzamin – wszystko dzięki czterem różnym wejściom o innej czułości.

 

Bassman z Jensenami

Lata 60. to odmieniona seria Bassman, a pierwszym jej modelem był 6G6, wyposażony przede wszystkim w głośnik dwunastocalowy Jensen C12N lub Oxford 12M6 i charakterystyczną budowę piggyback. Pierwsze modele 6G6 pokryto kremowym tolexem („Blondie”) i kasztanowym grillem, a panel frontowy i skórzaną rączkę zaprojektowano w kolorze brązowym. W kolejnej wersji, G6G-A (z 1963 roku) obok drobnych zmian w kolorystyce (tym razem był to panel „Blackface”) dodano drugi głośnik dwunastocalowy i w ten sposób powstała konfiguracja do dziś święcąca tryumfy, a wymienianie firm, które stosują taki właśnie set w swoich combach, nie ma najmniejszego sensu – są to niemal wszyscy uznani producenci, jakich potrafię wyliczyć.

Fender Bassman 6G6

Fender Bassman 6G6

Kolejne fazy rozwoju

Jednym z pomysłów na oryginalne brzmienie jest również zastosowanie w piecach Bassman wtórników katodowych. Oszczędzę Szanownym Czytelnikom zawiłych szczegółów fizycznych tego rozwiązania, dość powiedzieć, że są to triodowe bufory sterujące napięciem stopnia wejściowego wzmacniacza, dające „miękką” kompresję i zwiększające dynamikę wzmacniacza. Zastosował to również Marshall w swoim kolejnym hicie – JMP50. W połowie lat 60. po przejęciu firmy przez koncern CBS zdecydowano się na chybiony eksperyment z combem o budowie solid-state, czyli posiadającym tranzystorowe stopnie mocy i czwórpozycyjny switch o nazwie Style. Choć nie zyskał on wielkiej sympatii muzyków produkowano go do 1971 roku. W tym czasie powstał także Bassman Silverface o dwóch piętnastocalowych głośnikach upakowanych w skrzyni po 6G6 (czyli po dwóch „dwunastkach”).
Lata 60. zakończyła seria Super Bassman I i Super Bassman II, które były jednymi z najdroższych pieców Fendera w całej ich historii. Posiadały one kolumny z dwoma piętnastocalowymi głośnikami, z tą różnicą, że model II posiadał dwie takie paczki podpinane to jednego heada. Do roku 1983 powstało szereg mniej lub bardziej udanych comb nazywanych tym razem liczbami – od 10 do 135, co z reguły oznaczało ich moc, przy czym po części były to wersje head z dedykowanymi kolumnami. Były to również konstrukcje solid-state, stopnie mocy oparte były w nich wyłącznie na tranzystorach.

Fender Super Bassman

Fender Super Bassman

Reedycje

Po zakończeniu panowania CBS nad Fenderem w 1985 roku, kiedy to William Schultz kupił od nich ledwo dyszącego giganta, zaczęła się nowa era i ponowne lata świetności firmy. W latach 90. i w nowym wieku na fali sentymentów za świetlanymi, minionymi latami przyszła moda na reedycje, wznowienia i wzorowanie się na klasycznych konstrukcjach z lat 50. i 60. Pierwszy „powrót” Bassmana nastąpił jeszcze w 1988 roku, kiedy to światło dzienne ujrzał sześćdziesięciowatowy Bassman solid-state 1× 15”. Dwa lata później odkurzono kultową pozycję w dorobku – 5F6-A, którą nazwano ’59 Bassman i wyposażono w cztery głośniki Eminence. Najnowszą odsłoną tej konstrukcji jest ’59 Bassman LTD z 2004 roku, która podobnie jak jej pierwowzór święci tryumfy zarówno wśród gitarzystów, jak i basistów. Znajdziemy w niej cztery dziesięciocalowe głośniki Jensen P-10R, trzy lampy 12AX7 stopnia wejściowego oraz dwie lampy mocy 6L6. Osobnym rozwiązaniem jest lampa prostownicza 5AR4, dająca łagodną, naturalną kompresję dźwięku, gdy gramy naprawdę ostro. Kontrolę barwy zapewniają, znajome potencjometry Presence, Middle, Bass, Treble oraz Volume dla kanału Bright i Volume dla kanału Normal. Najpotężniejszym zestawem Bassmana jest głowa 300 PRO (300 W czysto lampowej mocy) i dedykowana jej „lodówka” 8× 10”, co w sumie daje „wygar” podobny ampegowemu zestawieniu SVT 2 PRO i SVT 810E, które jest uważane za najskuteczniejszy i najlepiej brzmiący backline dla basistów.
Kilk lat temu historia Bassmanów zatoczyła pełne koło, zdecydowano się bowiem odtworzyć absolutnie pierwsze modele tej serii – słynne TV-front series. Do tej rodziny należą wersje 1× 10”, 1× 12”, 1× 15” oraz 2× 10”, a wszystkie oczywiście obite jasnobrązowym tolexem i kasztanowymi maskownicami.

Fender Bassman Silverface AB 165

Fender Bassman Silverface AB 165

Po prostu niezapomniane

Do najbardziej znanych użytkowników comb Bassman należą bądź należeli Stevie Ray Vaughan, Buddy Guy, B.B. King, T-Bone Walker, Jeff Beck, Pete Townshend, Jimi Hendrix i wielu innych gigantów gitary. Czasy się zmieniają, ale rzeczy naprawdę dobre przeważnie skutecznie opierają się jego upływowi. Niewątpliwie należy do nich seria Bassman, która tworzyła brzmienie muzyki rozrywkowej lat 50. i 60. i od niemal sześćdziesięciu lat jest wyborem wielu gitarzystów i basistów.

  • Tags
  • combo
  • FENDER - Testy sprzętu i newsy
  • Fender Bassman

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Stuart Zender - nowe oblicze funku
Previous article Woodstock 1969 - Pete Townshend uderza gitarą Abbie Hoffmana

Maciej Warda | TopGuitar

basista, gitarzysta, redaktor, dziennikarz. Współpracował z kultowym magazynem "Gitara i Bas". Członek zespołów "Farba" i "The Q". Od 15 lat w magazynie TopGuitar.

INNE

Gitary Yamaha TransAcoustic – przegląd najważniejszych cech TopSpecial
31 maja 2022

Gitary Yamaha TransAcoustic – przegląd najważniejszych cech

Jak dojechać do showroomu ESP w Berlinie? TopSpecial
31 maja 2022

Jak dojechać do showroomu ESP w Berlinie?

Modularny system nagłośnieniowy Markbass AMS TopSpecial
26 maja 2022

Modularny system nagłośnieniowy Markbass AMS

Jak powstają nakładki na główki gitar PRS (wideo) TopSpecial
13 maja 2022

Jak powstają nakładki na główki gitar PRS (wideo)

ESP Guitars – przegląd modeli o korpusach SN / Snapper TopSpecial
11 maja 2022

ESP Guitars – przegląd modeli o korpusach SN / Snapper

Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli Felietony
5 maja 2022

Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

ESP Guitars – przegląd modeli z korpusem TE TopSpecial
30 kwietnia 2022

ESP Guitars – przegląd modeli z korpusem TE

Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb TopLegendy
27 kwietnia 2022

Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

ESP / LTD – przegląd gitar Viper TopSpecial
25 kwietnia 2022

ESP / LTD – przegląd gitar Viper

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
25 czerwca 20:11
Artyści

Alice Cooper: „Aby przetrwać w trasie, nie można imprezować jak kiedyś, gdy miało się 23 lata”

23 czerwca 21:14
Artyści

Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu

23 czerwca 10:59
Newsy

„Unhallowed” – nowy singiel z nadchodzącej płyty Machine Head, powstały z udziałem Wacława „Vogga” Kiełtyki

22 czerwca 15:02
Artyści

Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: „Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem”

22 czerwca 14:34
Newsy

Markbass szykuje basową rewolucję…

22 czerwca 12:43
Newsy

Epiphone Matt Heafy Les Paul Custom Origins Collection

22 czerwca 9:34
Artyści

Jeff Beck otrzymał od Steve’a Wondera 'Cause We’ve Ended As Lovers’ w zamian za „Superstition”

21 czerwca 21:02
Artyści

Kirk Hammett boi się słuchać płyty „Lulu” i wspomina, że Nirvana nie chciała koncertować z Guns N’ Roses

21 czerwca 15:00
Newsy

Baroni AFK150 – hybrydowy wzmacniacz gitarowy

21 czerwca 13:00
Newsy

Takamine GLD11E-NS i GLN11E-NS – prezentacja wideo

21 czerwca 12:00
Artyści

Paul McCartney i jego własna wersja fingerpickingu

21 czerwca 10:07
Artyści

Poznajcie HAL-CA z zespołu Asterism – artystkę Yamahy, która przekuwa anime w metal

20 czerwca 16:05
Imprezy

Fotorelacja z krakowskiego koncertu Gogol Bordello

20 czerwca 15:21
Newsy

Mohini Dey odpowiada na pytania firmy Markbass

20 czerwca 10:16
Newsy

„Venus In Furs” – kolejny utwór zapowiadający nową pytę Jeffa Becka i Johnny’ego Deppa

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press