• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
TopLegendyTopSpecial

Historia polskiego Jazzu według Jarosława Śmietany

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano wrz 2, 2020
Jarosław Śmietana fot Wikipedia na licencji CC
Jarosław Śmietana fot Wikipedia na licencji CC
Udostępnij

„A Story of Polish Jazz” to jedyny taki utwór w całej nomen omen historii polskiej muzyki jazzowej. Jarosław Śmietana nagrał go w 2004 roku na płytę pod tym samym tytułem i zrobił to genialnie. Album ukazał się w 2005 roku.

 

Spis treści
A Story of Polish JazzSkładPostaćTeledysk do „Story of Polish Jazz” w reżyserii Yacha Paszkiewicza

A Story of Polish Jazz

Na muzyczną wersję historii polskiego jazzu przedstawioną przez Jarosława Śmietanę i kolegów składa się 14 zwrotek, przedzielonych czterotaktowymi refrenami, w których grają wywoływani w tekście jazzmani. W sumie w tekście pada 80 nazwisk polskich muzyków, ale oczywiście nie można było ich wszystkich zmieścić w jednej, nawet dziesięciominutowej kompozycji.
Do dzisiaj nikt lepiej tego nie opowiedział w utworze muzycznym i choć kilka lat wcześniej Quincy Jones na płycie „Back on the Block” zamieścił podobny kawałek („Jazz Corner Of The Word”), to jednak w polskich realiach utwór Śmietany był i pozostaje nadal fenomenalny.

Jarosław Śmietana fot Wikipedia na licencji CC
Jarosław Śmietana fot Wikipedia na licencji CC

Skład

50 lat historii jazzu w Polsce wyrapowało dwóch hiphopowców z Nowej Huty – Bzyk i Guzik, a scratche obsługiwał DJ Gypsyman. Utwór nagrano w składzie: Jarosław Śmietana (gitara), Bennie Maupin (klarnet basowy, saksofon tenorowy), Piotr Wyleżoł (piano, keyboard), Steve Logan (bas, wokale) oraz Adam Czerwiński (perkusia). W nagraniu  wykorzystano także archiwalne fragmenty muzyczne m.in Jerzego „Dudusia” Matuszkiewicza, Wojtka Karolaka, Henryka Majewskiego Jana Ptaszyna Wróblewskiego, Zbyszka Namysłowskiego, Tomasz Stańki, Michała Urbaniaka, Tomasza Szukalskiego, Janusza Muniaka, czy Henryka Miśkiewicza.

story of polish jazz

 

Postać

Śmietana urodził się w 1951 r. w Krakowie i przez całe życie czuł silną więź z tym miastem. Studiował na Wydziale Jazzu PWSM w Katowicach. Już w 1972 roku zdobył indywidualne wyróżnienie dla najlepszego gitarzysty na Festiwalu Jazz nad Odrą, występując z grupą bluesową Hall. W 1975 stworzył Extra Ball – skład grający nowoczesny jazz. Brał udział w wielu nagraniach i współtworzył wiele muzycznych projektów. Wykładał w Krakowskiej Szkole Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Został nagrodzony Fryderykiem za album „Songs and Other Ballads”. Zmarł 2 września 2013 w wyniku powikłań po operacji usunięcia guza mózgu.

W 2019 roku redaktor serwisu JazzPress Rafał Garszczyński przywołał pewną historię związaną z Jarosławem Śmietaną, którą chcę tu przytoczyć. Uzmysłowi to nam jakiego formatu postacią był Jarek Śmietana i w jakich czasach tworzył.

W 1980 roku Extra Ball na zaproszenie jednej z amerykańskich fundacji wyjeżdża na kilka miesięcy do Stanów Zjednoczonych. W tym czasie w zespole nie było już Adzika Sendeckiego i Andrzeja Olejniczaka, którzy założyli Sun Ship. W składzie pojawił się pianista Wojciech Groborz i debiutujący trębacz Adam Kawończyk, a także Jan Budziaszek i Antoni Dębski. Na koniec prawdopodobnie jednej z najdłuższych do dziś polskich tras koncertowych w USA, zespół zagrał w Village Vanguard w Nowym Jorku. To właśnie wtedy za sprawą poznanego w klubie przypadkiem Davida Liebmana muzycy Extra Ball postanowili bez zapowiedzi odwiedzić Milesa Davisa. Według słów samego Śmietany, do grona odważnych należał tylko on i Adam Kawończyk, trębacz, który możliwości zobaczenia choćby progu domu Milesa Davisa, który wtedy nigdzie się nie pokazywał publicznie, nie mógł przegapić. Po kilku próbach udało się wejść i podarować Davisowi płytę Extra Ball, której wspólnie słuchali przy kolacji. Rzecz nieprawdopodobna, choć zdecydowanie prawdziwa, mimo tego, że Miles wielokrotnie wspominał, że nie słucha w zasadzie żadnej muzyki, której sam nie nagrał

Teledysk do „Story of Polish Jazz” w reżyserii Yacha Paszkiewicza

 

TAGI: Jarosław Śmietana, Story of Polish Jazz
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

TopSpecial

Gdzie jest gitara z filmu „Powrót do przyszłości”?

Redakcja | TopGuitar cze 4, 2025
TopLegendyTopSpecial

Ian Gillan o płycie „Born Again” Black Sabbath: „Poziom basu był tak wysoki, że nie mogli tego puszczać w radiu”

Maciej Warda | TopGuitar maj 22, 2025
TopSpecial

Pięć obiecujących gitarzystek, o których będzie głośno!

Maciej Warda | TopGuitar kwi 28, 2025
TopLegendyTopSpecial

Kirk Hammett o swojej ulubionej solówce w Metallice: „Każda nuta ma w niej znaczenie i pasuje idealnie”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 13, 2025
TopLegendyTopSpecial

Craig Ross, gitarzysta Lenny’ego Kravitza, opowiada o powstaniu hitu „Are You Gonna Go My Way”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 1, 2025
TopDesignTopSpecial

„The Tree” – najsłynniejsze drzewo wśród lutników

Maciej Warda | TopGuitar lut 9, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?