• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
TopLegendyTopSpecial

Keith Richards powiedział w 1986 roku: „Technologia wyprzedza tworzenie muzyki. Nie potrzebujemy tych wszystkich zabawek”

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano lut 21, 2024
Fariza Abdurrazaq / Shutterstock.com
Udostępnij

Serwis Music Radar przypomniał ostatnio ciekawy wywiad, opublikowany w wydaniu magazynu International Musician and Recording World z 1986 roku. Jest on godny uwagi z kilku powodów – pytania dotyczyły między innymi nowych technologii, których Stonesi nigdy się nie bali, ale nie zawsze z nich korzystali.

Nota bene Keith Richards został opisany na początku artykułu jako „wyglądający na bardziej zniszczonego niż jego klasyczny Telecaster”. Nie o wygląd jednak tu chodzi. Według nas, najciekawsze były pytania o technologię muzyczną i odpowiedzi Keitha, który zaczął opowieść od zabawnej historii pierwszych doświadczeń The Rolling Stones z nagraniami: „Pamiętam, że kiedy zaczynaliśmy, nagrywaliśmy na dwóch śladach. Wszystko na naszym pierwszym albumie zawierało się na dwóch trackach. Ich pomysł wygłuszenia studia polegał na przyklejeniu na ścianach tysięcy kartonów po jajkach. Aby wyglądało to profesjonalnie…

…wieszali ten dwuścieżkowy rejestrator na ścianie, zamiast po prostu postawiać go na stole. Tak wyglądała wówczas najnowocześniejsza technologia!

Większość płyt z tamtych czasów była wydawana jako nagrania monofoniczne, ale potem pojawiło się stereo i Richards upierał się, że jeśli materiał został nagrany w trybie monofonicznym, tak właśnie powinien być słuchany: „Pamiętam Stonesów, w momencie gdy ten nowy wielki projekt zatytułowany 'stereo’ doszedł do skutku w latach 60. Nie zmieniliśmy zbytnio sposobu, w jaki faktycznie nagrywamy płyty. Prawdopodobnie robiliśmy je w ten sam sposób, ale z nieco innych powodów. Kiedy pojawiło się stereo, jedyne, co zrobiliśmy, to wysłaliśmy mono do obydwu głośników! Nie było mowy o stworzeniu stereo z naszych płyt!”

Nie chcę słuchać w stereo płyty Muddy’ego Watersa z 1952 roku. Nie taki był zamysł, kiedy ona powstawała. To, że teraz jest na niej nagrany dźwięk stereo, nie oznacza, że jest w porządku

A o najnowszej technologii (AD 1986) Richards powiedział: „Nie będę krytykował nikogo, kto chce wejść do studia i wykorzystać każdą dostępną technologię. Oczywiście używamy jej całkiem sporo, ale lubimy myśleć, że jesteśmy używając ją 'odpowiedzialni’ i 'inteligentni’. W tej chwili technologia lub gadżety bardzo łatwo robią nagrania. Lubimy z niego korzystać, ale oszczędnie, ponieważ gdy maszyna stanie się nagraniem, tracimy cały sens. Tworzenie płyt to wyścig z technologią. Technologia ma być narzędziem poszerzającym spektrum, udostępniającym więcej możliwości, ale w tej chwili działa to negatywnie. Myślę, że ludzie boją się liczby możliwości i trzymają się formuł, o których wiedzą, że są bezpieczne.

Technologia wyprzedza tworzenie muzyki. Nie potrzebujemy tych wszystkich zabawek. W tym właśnie Rolling Stones są naprawdę dobrzy… po prostu gramy i nagrywamy razem w studiu

TAGI: keith richards, The Rolling Stones
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

TopSpecial

Gdzie jest gitara z filmu „Powrót do przyszłości”?

Redakcja | TopGuitar cze 4, 2025
TopLegendyTopSpecial

Ian Gillan o płycie „Born Again” Black Sabbath: „Poziom basu był tak wysoki, że nie mogli tego puszczać w radiu”

Maciej Warda | TopGuitar maj 22, 2025
TopSpecial

Pięć obiecujących gitarzystek, o których będzie głośno!

Maciej Warda | TopGuitar kwi 28, 2025
TopLegendyTopSpecial

Kirk Hammett o swojej ulubionej solówce w Metallice: „Każda nuta ma w niej znaczenie i pasuje idealnie”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 13, 2025
TopLegendyTopSpecial

Craig Ross, gitarzysta Lenny’ego Kravitza, opowiada o powstaniu hitu „Are You Gonna Go My Way”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 1, 2025
TopDesignTopSpecial

„The Tree” – najsłynniejsze drzewo wśród lutników

Maciej Warda | TopGuitar lut 9, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?