• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Szykuje się solidna porcja reedycji nagrań prekursorów death i black metalu - zespołu Venom

      Szykuje się solidna porcja reedycji nagrań prekursorów death i black metalu - zespołu Venom

      „Blues Worse Than I Ever Had” – nowy singiel Marcusa Kinga

      „Blues Worse Than I Ever Had” – nowy singiel Marcusa Kinga

      Orianthi zapowiedziała nowy album „Rock Candy”

      Orianthi zapowiedziała nowy album „Rock Candy”

      Orange Amplifiers zaprasza na koncert Golden Core

      Orange Amplifiers zaprasza na koncert Golden Core

    • Newsy sprzętowe
      Mark Blasquez demonstruje gitarę Takamine P3NY

      Mark Blasquez demonstruje gitarę Takamine P3NY

      Tim Gauci prezentuje gitarę LTD Snakebyte Camo

      Tim Gauci prezentuje gitarę LTD Snakebyte Camo

      Gibson Rex Brown Signature Thunderbird

      Gibson Rex Brown Signature Thunderbird

      Joyo JA-02 ll – kompaktowy wzmacniacz gitarowy

      Joyo JA-02 ll – kompaktowy wzmacniacz gitarowy

    • TopVideo
      Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana - ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

      Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana - ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

      Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

      Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

      Orion, Negral i Seth prezentują swoje gitary ESP Guitars grając „Ov My Herculean Exile” z nadchodzącej płyty Behemoth

      Orion, Negral i Seth prezentują swoje gitary ESP Guitars grając „Ov My Herculean Exile” z nadchodzącej płyty Behemoth

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

  • Artyści
    • Wywiady
      Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

      Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

      Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

      Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

      Rafał Sarnecki: "Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd"

      Rafał Sarnecki: "Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd"

      Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

      Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

    • Artykuły
      Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

      Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

      Deep Purple ogłasza, że Steve Morse definitywnie odszedł z zespołu

      Deep Purple ogłasza, że Steve Morse definitywnie odszedł z zespołu

      Nita Strauss po opuszczeniu składu Alice Coopera znalazła się w zespole towarzyszącym Demi Lovato

      Nita Strauss po opuszczeniu składu Alice Coopera znalazła się w zespole towarzyszącym Demi Lovato

      Historia o tym, jak support The Darkness dla Disturbed stał się najgorszym scenicznym doświadczeniem wokalisty Justina Hawkinsa

      Historia o tym, jak support The Darkness dla Disturbed stał się najgorszym scenicznym doświadczeniem wokalisty Justina Hawkinsa

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Zbliża się koncert Pearl Jam w Krakowie

      Zbliża się koncert Pearl Jam w Krakowie

      Został tydzień do warszawskiego koncertu Five Finger Death Punch

      Został tydzień do warszawskiego koncertu Five Finger Death Punch

      Zespół The Dead Daisies wystąpi w Krakowie już 9 lipca. Warto zobaczyć ich na żywo

      Zespół The Dead Daisies wystąpi w Krakowie już 9 lipca. Warto zobaczyć ich na żywo

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

      Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

      Pierwsza edycja Festiwalu Soundela '22 - fotorelacja

      Pierwsza edycja Festiwalu Soundela '22 - fotorelacja

      Soundela 2022 - fotorelacja

      Soundela 2022 - fotorelacja

      Pearl Jam powrócił do Krakowa!

      Pearl Jam powrócił do Krakowa!

    • Patronat TopGuitar
      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 - gitary na dobry początek

      Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 - gitary na dobry początek

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Markbass Nano Mark II - test

      Markbass Nano Mark II - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • TopSpecial
    • Felietony
      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

    • TopSpecial-Zestawienia
      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Historia wzmacniaczy basowych Ampeg SVT
Home
TopSpecial

Historia wzmacniaczy basowych Ampeg SVT

21 czerwca 2021 Grzegorz Bartczak | TopGuitar.pl 2165

Przeczytaj również

Angus Young o rockowych gwiazdach. Oberwało się Led Zeppelin, The Rolling Stones i Deep Purple
Angus Young o rockowych gwiazdach. Oberwało się Led Zeppelin, The Rolling Stones i Deep Purple
The Rollings Stones opublikowali dwa utwory z nadchodzącej płyty live
The Rollings Stones opublikowali dwa utwory z nadchodzącej płyty live

Amerykańska firma Ampeg, która od 2018 roku jest częścią Yamaha Guitar Group wprowadziła nie tak dawno do swej oferty wirtualne emulacje trzech swoich wzmacniaczy. Pojawienie się wtyczki SVT Suite to doskonała okazja aby przypomnieć i przedstawić historię rodziny SVT, która towarzyszy basistom już od ponad pięćdziesięciu lat, tym bardziej że zbliża się kolejna rocznica premiery pierwszego SVT na targach NAMM…

STONESI I POTĘGA MOCY

Koniec lat 60. XX wieku przyniósł ze sobą wzrost popularności koncertów rockowych organizowanych na dużych obiektach, w tym na stadionach, jak również podczas festiwali odbywających się na otwartym powietrzu. Sytuacja ta sprawiła jednocześnie, że grające wówczas zespoły rockowe musiały znaleźć wzmacniacze o odpowiednio dużej mocy, aby ich muzyka dotarła do wszystkich zgromadzonych fanów. Zareagowały na to też firmy produkujące sprzęt, które zaczęły jednocześnie swoistą walkę o muzyków. Jedną z nich był Ampeg, mający już wówczas dwudziestoletnie doświadczenie w wytwarzaniu wzmacniaczy służących nagłaśnianiu instrumentów. Zespół pod kierownictwem Billa Hughesa i Rogera Coxa, przy wsparciu Boba Rufkahra i Dana Armstronga, postanowił zaprojektować „największy i najgroźniejszy wzmacniacz basowy jaki świat kiedykolwiek widział”…

Owoc swych prac zaprezentowali podczas targów NAMM w Chicago w 1969 roku, a był nim wzmacniacz SVT o mocy 300 W RMS, wykorzystujący aż czternaście lamp (w tym sześć 6146 odpowiedzialnych za stopień mocy), ważący 43 kg. Do współpracy z nim przeznaczone były dwa zestawy głośnikowe, z których każdy ważył ponad 47 kg, mieszczące po osiem przetworników 10-calowych. Razem dawało to potężny system nagłośnieniowy 16 × 10”, który był gotowy podbić każdą scenę.

Odrobina szczęścia i przypadku sprawiła, że prototypy wzmacniaczy SVT wraz z kilkoma nieco mniejszymi zestawami głośnikowymi niż te wspomniane wyżej trafiły do muzyków The Rolling Stones, którzy szykowali się właśnie do trasy koncertowej po Stanach Zjednoczonych. Co ciekawe, potężne heady za sprawą oferowanego brzmienia, mocy i głośności przypadły do gustu nie tylko Billowi Wymanowi, ale także Keithowi Richardsowi i Mickowi Taylorowi. Podczas całej tej trasy Stonesi używali „głów” SVT nie tylko z basami ale także gitarami. Co więcej, zarówno Richards, jak i Ron Wood, który dołączył do zespołu kilka lat później, korzystali z tego modelu aż do początku lat 80. Jako, że prototypy przekazane brytyjskiemu zespołowi na potrzeby amerykańskiego tournee w 1969 roku były jedynymi ukończonymi egzemplarzami jakie Ampeg wówczas posiadał, w trasie towarzyszył im Rich Mandella z hollywoodzkiego przedstawicielstwa firmy jako techniczny dbający o to, aby wzmacniacze przetrwały intensywne użytkowanie podczas koncertów. Tego jak brzmieli The Rolling Stones wykorzystujący Ampegi SVT można dowiedzieć się słuchając nagranej wówczas przez nich płyty koncertowej „Get Yer Ya-Ya’s Out!” oraz oglądając film dokumentalny „Gimmie Shelter”. W tym ostatnim można nawet zauważyć wzmacniacze stojące na scenie. Po takiej reklamie firma spokojnie mogła ruszyć pełną parą z seryjną produkcją tego modelu.

SVT, CZYLI SUPER VACUUM TUBE

Wróćmy teraz do samego wzmacniacza SVT. Skrót, którym go oznaczono pochodził od określenia Super Vacuum Tube co dobrze oddawało lampowy charakter tego headu. W pierwszej wersji wykorzystywał on sześć lamp 6146, trzy 12DW7, dwie 12BH7, dwie 12AX7 oraz jedną 6C4. Jak informowała firma Ampeg w swoich materiałach promocyjnych, SVT został zaprojektowany „dla muzyków potrzebujących głośności wystarczającej na salę koncertową oraz mocy ze stałą jakością i niezawodnością”.

Był to „potwór”, który przewyższał wówczas pod względem mocy wszystko co było wówczas dostępne dla basistów, a ponadto dawał możliwość dostosowywania brzmienia do potrzeb grającego. Ten 300-watowy wzmacniacz udostępniał dwa kanały, z których każdy oferował niezależną regulację głośności, korektor (w pierwszym kanale 3-pasmowy z możliwością wyboru częstotliwości granicznej dla środka; w drugim 2-pasmowy) oraz dodatkowe przełączniki pozwalające podbijać lub obcinać tony wysokie i niskie. Filtry ULTRA-HI i ULTRA-LO – bo o nich tu mowa – to po dzień dzisiejszy jedne z charakterystycznych cech wzmacniaczy marki Ampeg. Podobnie jak w innych produkowanych wówczas modelach, także w SVT firma zastosowała po dwa gniazda wejściowe dla każdego z kanałów – NORMAL i BRIGHT, z których drugie wyróżnia się zwiększonym poziomem wysokich częstotliwości.

BLUE LINE, BLACK LINE I INNE ODMIANY SVT

Począwszy od lat 70. XX wieku historia marki Ampeg stała się dość burzliwa, gdyż w ciągu dwóch dekad kilkukrotnie zmieniała właściciela. Przetasowania te nie pozostały bez wpływu na produkowane przez firmę wzmacniaczem. Różnice, które na przestrzeni lat pojawiały się między poszczególnymi odmianami wzmacniacza SVT dotyczyły zarówno wyglądu zewnętrznego jak i wewnętrznych komponentów wpływających na brzmienie. Do pierwszego odnoszą się m.in. kolory napisów i oznaczeń na panelu, które początkowo były niebieskie, a później czarne. Z tego też powodu mówimy o wzmacniaczach „Blue line” oraz „Black line”. Przez lata kolorystykę zmieniały także przełączniki, jak również lokalizacja i wygląd logotypu oraz materiał, z którego wykonana była plakietka. Z czasem zmieniono również kolor panelu frontowego na czarny. W ciągu dwudziestu lat produkcji, zmiany zachodziły także wewnątrz SVT. Najważniejsza zaszła jeszcze pod koniec „ery niebieskiej”, a dotyczyła lamp mocy. Mianowicie, zamiast dotychczasowych 6146 zastosowano bardziej niezawodne 6550. Wraz z upływem czasu i kolejnymi zmianami właścicielskimi, zaczęto stosować też różne nowe komponenty, w tym chociażby transformatory.

Z okazji 25-lecia SVT, w połowie lat 90. zaprezentowana została jednokanałowa wersja wzmacniacza, która po różnych zmianach dostępna jest nadal. Tak jak pierwowzór, także SVT-CL (SVT Classic) oferuje moc 300 W i jest wzmacniaczem w pełni lampowym. Udostępnia on m.in. wejścia dla instrumentów z aktywną i pasywną elektroniką, 3-pasmowy korektor z półparametrycznym środkiem (5 częstotliwości do wyboru) oraz oczywiście filtry ULTRA LO i ULTRA HI. Head ten doczekał się także wersji jubileuszowej SVT-AV charakteryzującej się wykończeniem w stylu „Black line” z wczesnych lat 70., który był dostępny przez krótki czas. W roku 2006 zaprezentowany został z kolei dwukanałowy wzmacniacz basowy SVT-VR (Vintage Reissue) wzorowany na klasycznym „Blue line”, charakteryzujący się mocą 300 W i oferujący takie same elementy kontroli co oryginał z 1969 roku, ale udostępniający też bardziej współczesne rozwiązania. Także ten model jest cały czas dostępny w ofercie firmy Ampeg.

SVT-CL (fot. Ampeg)

SVT-VR (fot. Ampeg)

W 2010 roku Ampeg wprowadził do oferty pierwszy wzmacniacz z serii Heritage, nie tylko zaprojektowany, ale także złożony w USA. Wybór padł na model Classic, a dostępny do dziś head Heritage SVT-CL oferuje taką samą moc, elementy kontroli i złącza co „zwykły” SVT-CL ale wyróżnia się wyglądem nawiązującym do późniejszego wcielenia wersji „Black line” z zaokrąglonymi obrysami na panelu frontowym. W specjalny sposób uczczona została przez firmę niedawna 50. rocznica premiery SVT przypadająca w 2019 roku. Zaprezentowano wówczas jubileuszowy model Heritage 50th Anniversary SVT, który wygląda jak pierwowzór ale wyróżnia się możliwościami, gdyż jest to head „trzy w jednym”. Pierwszy kanał tego wzmacniacza nawiązuje brzmieniem do oryginalnego SVT „Blue Line” z 1969 roku, natomiast drugi oferuje brzmienie wersji Magnavox z lat 70. XX wieku. Dzięki temu, że możemy korzystać też z obu kanałów jednocześnie (wykorzystując tzw. channel jumping), otrzymujemy trzecie, bardziej agresywne brzmienie.

Heritage SVT-CL (fot. Ampeg)

Heritage 50th Anniversary SVT (fot. Ampeg)

NIE TYLKO LAMPA

Chociaż pierwotnie skrót SVT oznaczał wzmacniacz w pełni lampowy (w końcu to Super Vacuum Tube), z czasem firma Ampeg zaczęła stosować to oznaczenie także w basowych „głowach”, które wykorzystywały inne technologie. Miało to związek nie tylko ze zmieniającymi się czasami oraz oczekiwaniami i potrzebami muzyków, ale także z tym że każdy z kolejnych właścicieli marki, miał nieco inną jej wizję jej rozwoju.

Tak czy inaczej, oznaczenie to znajdziemy m.in. na takich lampowych „głowach” jak SVT100 z lat 80. o klasycznym dla firmy wyglądzie czy rackowe SVT-II i SVT-II Pro z lat 90. Ostatni z tych modeli – oczywiście w nieco zmienionej wersji SVT-2 PRO – był dostępny w sprzedaży jeszcze kilka lat temu jako jedna z „głów” tworzących serię SVT PRO. Poza nim, wszystkie pozostałe były konstrukcjami hybrydowymi z lampowym preampem i tranzystorową końcówką mocy. Ogółem powstało sześć takich wzmacniaczy – SVT-3 PRO, SVT-4 PRO, SVT-5 PRO, SVT-6 PRO, SVT-7 PRO i SVT-8 PRO – różniących się mocą i funkcjami. Obecnie w ofercie firmy znajdują się trzy z tych basowych headów („trójka”, „czwórka” i „siódemka”).

SVT2PRO
1 of 6 SVT2PRO
SVT3PRO
1 of 6 SVT3PRO
SVT4PRO
1 of 6 SVT4PRO
SVT6PRO
1 of 6 SVT6PRO
SVT7PRO
1 of 6 SVT7PRO
SVT8PRO
1 of 6 SVT8PRO

Niejako wbrew nazwie, w której „lampowość” jest podkreślona podwójnie, symbolem SVT oznaczane były także wzmacniacze w pełni tranzystorowe, których w ciągu kilkudziesięciu lat pojawiło się kilkanaście. Były wśród nich m.in. takie basowe heady jak SVT140TC, SVT150H, SVT200T, SVT350H, SVT400T, SVT450H i SVT1000, a nawet limitowany „Punisher” sygnowany przez Gene’a Simmonsa (SVT-GS). Co więcej, w drugiej połowie lat 80. XX wieku pojawiły się nawet comba takie jak SVT-15T, SVT-70T, SVT-100T i SVT-350T.

SVT450H (fot. Ampeg)

Co łatwo zrozumieć, symbol SVT znajduje się do dzisiaj w oznaczeniach zestawów głośnikowych przeznaczonych do współpracy z basowymi „głowami”. W przeszłości znaleźć go można było ponadto w oznaczeniach preampów (SVT-IIP, SVTMP), di-boksa (SVT-DI) czy lampowej końcówki mocy (SVT-300). Jak widać, w ciągu ostatniego półwiecza szeroko pojęta rodzina produktów skierowanych do basistów zapoczątkowana przez wzmacniacz SVT obejmowała wiele rozmaitych modeli.

Lampowy head SVT zaprezentowany przez firmę Ampeg w 1969 roku nie tylko imponował mocą i możliwościami dopasowania do własnych preferencji dzięki korektorowi i filtrom, ale także stał się na lata swoistym standardem – wyznacznikiem basowego brzmienia zarówno na scenie, jak również w studiu, dzięki czemu możemy usłyszeć go w niezliczonych nagraniach, gdyż sięgali po niego basiści reprezentujący różne style muzyczne. W ciągu kolejnych dekad w oparciu o koncepcję SVT powstało wiele kolejnych wzmacniaczy, które mimo wykorzystywania różnych rozwiązań technologicznych i oferowania odmiennych funkcji, kontynuowały – i kontynuują do dziś – dziedzictwo oryginału.

 

PRODUCENT: www.ampeg.com

DYSTRYBUTOR: pl.yamaha.com

  • Tags
  • Ampeg
  • Ampeg SVT
  • Heritage 50th Anniversary SVT
  • Heritage SVT-CL
  • Super Vacuum Tube
  • SVT
  • SVT-2 PRO
  • SVT-CL
  • SVT-II
  • SVT-VR
  • The Rolling Stones

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Jeff Beck wspomina Claptona, Page'a, Hendrixa, Zappę i innych
Previous article Foo Fighters zagrali dla publiczności bez maseczek i dystansu społecznego!

Grzegorz Bartczak | TopGuitar.pl

redaktor, dziennikarz i recenzent sprzętu muzycznego. Językoznawca, miłośnik zarówno klasycznych instrumentów jak i nowych technologii. Instrumentami muzycznymi interesuje się „od zawsze”. Autor wielu artykułów i testów publikowanych w miesięcznikach "TopGuitar", „Instrumenty Klawiszowe” i „Muzyk FCM”.

INNE

Gitary Yamaha TransAcoustic – przegląd najważniejszych cech TopSpecial
31 maja 2022

Gitary Yamaha TransAcoustic – przegląd najważniejszych cech

Jak dojechać do showroomu ESP w Berlinie? TopSpecial
31 maja 2022

Jak dojechać do showroomu ESP w Berlinie?

Modularny system nagłośnieniowy Markbass AMS TopSpecial
26 maja 2022

Modularny system nagłośnieniowy Markbass AMS

Jak powstają nakładki na główki gitar PRS (wideo) TopSpecial
13 maja 2022

Jak powstają nakładki na główki gitar PRS (wideo)

ESP Guitars – przegląd modeli o korpusach SN / Snapper TopSpecial
11 maja 2022

ESP Guitars – przegląd modeli o korpusach SN / Snapper

Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli Felietony
5 maja 2022

Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

ESP Guitars – przegląd modeli z korpusem TE TopSpecial
30 kwietnia 2022

ESP Guitars – przegląd modeli z korpusem TE

Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb TopLegendy
27 kwietnia 2022

Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

ESP / LTD – przegląd gitar Viper TopSpecial
25 kwietnia 2022

ESP / LTD – przegląd gitar Viper

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
8 sierpnia 19:12
TopVideo

Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana – ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

8 sierpnia 12:37
Newsy

Szykuje się solidna porcja reedycji nagrań prekursorów death i black metalu – zespołu Venom

8 sierpnia 11:39
Artyści

Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo – tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

8 sierpnia 9:07
Artyści

Max Norman, producent Ozzy’ego Osbourne’a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

7 sierpnia 11:09
Tygodnik

Tygodnik 30-31/2022 (210-211)

6 sierpnia 12:28
Newsy

„Blues Worse Than I Ever Had” – nowy singiel Marcusa Kinga

5 sierpnia 19:22
Newsy

Mark Blasquez demonstruje gitarę Takamine P3NY

4 sierpnia 13:32
Newsy

Tim Gauci prezentuje gitarę LTD Snakebyte Camo

4 sierpnia 11:58
Imprezy

Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

3 sierpnia 13:46
Newsy

Gibson Rex Brown Signature Thunderbird

2 sierpnia 11:39
Newsy

Orianthi zapowiedziała nowy album „Rock Candy”

1 sierpnia 13:54
Newsy

Joyo JA-02 ll – kompaktowy wzmacniacz gitarowy

31 lipca 14:58
Imprezy

Pierwsza edycja Festiwalu Soundela ’22 – fotorelacja

30 lipca 12:04
Newsy

Takamine TSP100 DBS i TSP100 VT

29 lipca 17:00
Newsy

Muzycy zespołu Paladin prezentują gitarę LTD M-1 Custom ’87

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press