• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
TopSpecial

Yamaha SLG200 – gitary z technologią SILENT

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano maj 25, 2021
Yamaha SLG200 SILENT (fot. Yamaha)
Yamaha SLG200 SILENT (fot. Yamaha)
Udostępnij

Od kilku już dekad w ofercie firmy Yamaha znajdziemy różne instrumenty, których wspólną cechą jest możliwość gry „w ciszy” z wykorzystaniem słuchawek. Mowa tu oczywiście o rodzinie SILENT, w ramach której dostępne są pianina, instrumenty smyczkowe i dęte oraz gitary. Pierwszy model reprezentujący tę ostatnią grupę ukazał się dokładnie dwadzieścia lat temu. Obecnie, w ofercie japońskiego koncernu znajdują się trzy gitary tego typu – SLG200S, SLG200N i SLG200NW.

WYGLĄD I BUDOWA GITAR SILENT

O ile pianina czy trąbki w wersji SILENT nie różnią się zewnętrznie od standardowych, akustycznych wersji, to w przypadku instrumentów smyczkowych oraz właśnie gitar, różnica widoczna jest od razu. Tak jak we wcześniejszych modelach, także w gitarach z serii SLG200 zamiast typowego dla instrumentów akustycznych pudła mamy tu jedynie… ramę wyznaczającą jego kontur. To nietypowe, ale przemyślane i do tego sprawdzone przez lata rozwiązanie, pozwala zachować wrażenie gry na gitarze, łącząc w sobie tradycję z nowoczesnością.

Spis treści
WYGLĄD I BUDOWA GITAR SILENTMODELE Z SERII SLG200ELEKTRONIKA

Niezależnie od wersji, mamy tu mahoniową szyjkę, która płynnie przechodzi w blok centralny „korpusu” wykonany z tego samego materiału. Namiastka „pudła” to wspomniana dwuczęściowa rama z palisandru i klonu. Górna część zapewniająca podparcie dla prawej ręki jest odłączana, natomiast dolna – z odpowiednio wyprofilowanym „rogiem” – pozwala wygodnie oprzeć instrument na nodze, gdy gramy w pozycji siedzącej. Zadbano też o odpowiedni pickguard.

Dzięki możliwości zdemontowania górnej części ramy, gitary SILENT zajmują po złożeniu mniej miejsca niż standardowe instrumenty, dzięki czemu są jeszcze bardziej poręczne w transporcie. Także znajdujący się w komplecie pokrowiec zajmuje mniej miejsca niż tradycyjne „gigbagi”, co dodatkowo zwiększa ich mobilność.

MODELE Z SERII SLG200

Oferta gitar SILENT obejmuje jeden instrument ze strunami stalowymi (SLG200S) i dwa z nylonowymi strunami nawiązujące do gitar klasycznych – stąd też inna główka – SLG200N i SLG200NW. Podstrunnica w dwóch pierwszych gitarach jest palisandrowa, a w trzeciej zrobiono ją z hebanu. Poszczególne instrumenty różnią się też palisandrowym mostkiem, a każdy z modeli oferuje inną szerokość siodełka oraz inne odległości między strunami.

SLG200S (fot. Yamaha)
SLG200N (fot. Yamaha)
SLG200NW (fot. Yamaha)

Gitary z rodziny SILENT dają komfort ćwiczenia w słuchawkach w domowych pieleszach o dowolnej porze bez przeszkadzania innym domownikom czy sąsiadom, ale oczywiście możliwości ich wykorzystywania nie ograniczają się tylko do tego. Z powodzeniem możemy używać ich także w studiu i na scenie, gdzie szczególnie w przypadku ostatniego scenariusza dochodzą wyjątkowe wrażenia wizualne.

ELEKTRONIKA

Skoro wiemy już, jak te gitary wyglądają, czas przyjrzeć się temu co odpowiada za to, jak te instrumenty generują dźwięk i jak go przekazują dalej. Tak jak w „zwykłych” gitarach akustyczno-elektrycznych, także w modelach SILENT wykorzystywany jest przetwornik umieszczony pod siodełkiem w mostku. Sygnał z niego przesyłany jest do preampu, który daje możliwość kreowania brzmienia. Jako że brak tu tradycyjnego pudła rezonansowego, firma Yamaha musiała jakoś rozwiązać tę kwestię. Sięgnięto zatem po technologię SRT (Studio Response Technology), aby odwzorować rezonans „akustyka” uchwycony przy pomocy mikrofonu. W gitarach SLG200 zastosowano system SRT Powered oferujący możliwość ustalenia proporcji między sygnałem z pickupu, a właśnie symulacją naturalnie rezonującego instrumentu uzyskaną dzięki wspomnianej technologii. Do dyspozycji mamy ponadto regulację głośności, 2-pasmowy korektor oraz procesor efektów, pozwalający wzbogacić sygnał o jeden z pogłosów lub chorus. Na pokładzie mamy również tuner.

preamp SRT Powered (fot. Yamaha)

Poza wyjściem słuchawkowym, gitary SILENT z serii SLG200 udostępniają także wejście Aux pozwalające podpiąć odtwarzacz audio lub metronom oraz monofoniczne wyjście liniowe. Przez to ostatnie możemy wysłać sygnał z instrumentu do wzmacniacza, miksera, systemu nagłośnieniowego, rejestratora czy interfejsu audio. Gitary te mogą być zasilane dwoma bateriami AA lub z wykorzystaniem zewnętrznego zasilacza.

Modele SLG200 z rodziny SILENT łączą w sobie wyjątkowe wrażenia wizualne i brzmieniowe, oferując przy tym komfort gry dzięki „korpusowi” cienkiemu jak w gitarach elektrycznych. Co więcej, instrumenty te dają się wykorzystać w różnych sytuacjach.

Sugerowana cena detaliczna każdego z modeli SLG200 wynosi 4015 PLN.

- Advertisement -

 

Marcin Majerczyk z gitarą Yamaha SILENT (fot. Paweł Nawrocki / z archiwum M. Majerczyka)

O podzielenie się swoimi wrażeniami z użytkowania gitar SILENT poprosiliśmy Marcina Majerczyka, który na ich temat powiedział tak:

„Używam Yamahy SILENT w wersji klasycznej. Jej niewątpliwymi atutami jest brzmienie, intonacja oraz olbrzymia odporność na sprzężenia na dużych scenach z dużymi systemami nagłośnieniowymi. Jeśli chodzi o brzmienie, ja z racji wykształcenia klasycznego gram tylko i wyłącznie palcami, oczywiście mam paznokcie gitarzysty klasycznego. Ten rodzaj artykulacji moim zdaniem ma ogromny wpływ na finalne brzmienie tego instrumentu a jest ono subtelne, perliste.

Przy mocniejszym ataku niestety nie uzyskamy charakterystycznej dla instrumentu z pudłem rezonansowym perkusyjnej odpowiedzi drewna i głębi ale… na instrumencie w pełni akustycznym nie uzyskamy specyficznego rodzaju brzmienia SILENT’a. Powiedzmy uczciwie, jest to instrument o nowoczesnym, akustycznym brzmieniu. Dodatkowo gitara została wyposażona w mikser, przy pomocy którego możemy dodać „symulację” mikrofonu, moim zdaniem jest to bardzo dobre rozwiązanie, dodaję tej symulacji w odpowiedniej proporcji i jest to około 50-65% ale to już moje indywidualne preferencje.

Kolejna niezaprzeczalna zaleta, to intonacja. Ten instrument, podobnie jak większość znanych mi gitar produkowanych przez Yamahę, stroi perfekcyjnie. Przewagą jego jest również pręt w gryfie, który zapobiega deformacji geometrii instrumentu. Tego typu rozwiązania w typowo klasycznych gitarach nie są stosowane a co za tym idzie, te instrumenty z wiekiem potrafią mieć poważnie skrzywiony gryf, co jak wiadomo rodzi problemy z intonacją jak i pojawiają się tzw. „wilki”.

Ostatnia cecha, która zapewnia komfort na dużych scenach z systemami nagłośnieniowymi dużej mocy, to niewątpliwa olbrzymia odporność tej gitary na sprzężenie, co jest bezpośrednio powiązane z brakiem pudła rezonansowego. Kończąc, uważam, że mimo planu stworzenia instrumentu typowego do „cichego” ćwiczenia w domu, udało się skonstruować bardzo dobrze i nowocześnie brzmiącą koncertową gitarę w świetnej cenie. Osobiście bardzo polecam ten instrument”.

 

- Advertisement -

Poniżej prezentujemy ponadto dwa filmy poświęcone gitarom Yamaha SILENT:

PRODUCENT: pl.yamaha.com

TAGI: SILENT Guitar, SLG200, SLG200N, SLG200NW, SLG200S, Yamaha SILENT, Yamaha Silent Guitar, Yamaha SLG200, Yamaha SLG200N, Yamaha SLG200NW, Yamaha SLG200S, YAMAHA – Testy sprzętu i newsy
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

TopSpecial

Gdzie jest gitara z filmu „Powrót do przyszłości”?

Redakcja | TopGuitar cze 4, 2025
Chris Buck i Yamaha Revstar (fot. YouTube / Cardinal Black)
NewsyNewsy sprzętowe

Chris Buck ze swoją gitarą Yamaha Revstar w najnowszym klipie Cardinal Black

Redakcja | TopGuitar maj 27, 2025
TopLegendyTopSpecial

Ian Gillan o płycie „Born Again” Black Sabbath: „Poziom basu był tak wysoki, że nie mogli tego puszczać w radiu”

Maciej Warda | TopGuitar maj 22, 2025
Yamaha TAG3 C (fot. Yamaha)
NewsyNewsy sprzętowe

Julia Lange demonstruje looper w gitarze Yamaha TAG3 C

Redakcja | TopGuitar maj 19, 2025
TopSpecial

Pięć obiecujących gitarzystek, o których będzie głośno!

Maciej Warda | TopGuitar kwi 28, 2025
Yamaha BB734A i BB735A (fot. Yamaha)
NewsyNewsy sprzętowe

Basy BB734A i BB735A firmy Yamaha w nowych kolorach

Redakcja | TopGuitar kwi 24, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?