• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
NewsyNewsy artystyczne

„Jazz & Rock Standards” – nowa płyta Krzysztofa „Pumy” Piaseckiego

Newsy

Garba Touré z zespołu Songhoy Blues – tak brzmi pustynny blues z Mali

Artykuły o artystachArtyści

Nuno Bettencourt o swoich komentarzach wobec Guns N’ Roses: „To było trochę aroganckie, teraz to rozumiem”

Newsy

Paul McCartney, Elton John i Dua Lipa kontra AI. Brytyjczycy boją się amerykańskiego BigTechu

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Tygodnik

Tygodnik 09/2025 (341)

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano mar 6, 2025
Udostępnij

Na Wyspach brytyjskich trwa gorąca dyskusja o domniemanym łamaniu praw autorskich przez modele sztucznej inteligencji, a dokładnie przez algorytmy jej nauczania generatywnego. Jest to najbardziej dynamiczna i emocjonująca obecnie dyskusja w obrębie ochrony praw twórców. Rozwój generatywnej sztucznej inteligencji otworzył przed wszystkimi nowe możliwości, ale jednocześnie powstały zagrożenia, o których ostatnio bardzo jednoznacznie i dobitnie wypowiedzieli się Brian May i Jimmy Page. Kilka dni temu pisaliśmy o tym w TopGuitar. Modele AI, które uczą się na ogromnych zbiorach danych, często bazują na materiałach chronionych prawem – w tym na muzyce. Pytanie , które cały czas wisi nad nami i nie ma na nie odpowiedzi, brzmi: czy algorytmy mogą za darmo czerpać inspirację z cudzej twórczości, tak jak robią to ludzie? A Idąc dalej: gdzie przebiega granica między legalnym wykorzystaniem danych a naruszeniem praw autorskich? Szczególnie istotnym zagadnieniem w tej dyskusji jest koncepcja opt-out – mechanizmu prawnego, który pozwala twórcom zastrzec swoje dzieła przed wykorzystaniem w treningu AI. Czy jednak takie rozwiązanie jest wystarczające? A może powinno się wprowadzić system opt-in, w którym AI mogłaby uczyć się wyłącznie na materiałach wyraźnie udostępnionych? Dyskusja trwa, a my zapraszamy do lektury Tygodnika, w którym jak zawsze, przypominamy to, co działo się na naszych stronach przez ostatnie 7 dni.

Najpoczytniejszym artykułem mijającego tygodnia (36.000 odsłon) był ten, o 15-letnim utalentowanym gitarzyście. Tak, wiemy, że wielu jest teraz takich, co swoją grą powodują opad szczęki, ale o tym akurat chłopaku Nuno Bettencourt napisał, że przekonał on chyba SRV i EVH do reinkarnacji w jego ciele…

Miejsce drugie (27.000 wejść) to najbardziej znany na świcie gitarzysta z Polski, który właśnie nagrał utwór wspólnie z maga gwiazdą Hollywood, Willem Smithem. Marcin Patrzałek nie bierze jeńców i cały czas przesuwa granice ludzkich możliwości jeśli chodzi o fingerstyle.

Trzecie miejsce (16.000 odsłon) to artykuł z fragmentem wywiadu z basistą zespołu Testament, Stevem Di Giorgio. Otóż zauważył on, że w latach 90. w produkcjach muzycznych z gatunku metalu nastąpił totalny regres gitary basowej. Twierdzi on, że to było zjawisko ogólne i nie chodzi tylko, o słynna płytę „…And Justice For All” Metalliki.

TOP3

Nuno Bettencourt wskazał cudowne dziecko, które „Przekonało SRV i EVH do reinkarnacji w jego ciele”

W swoim ostatnim instagramowym wpisie Nuno Bettencourt pochwalił młodego australijskiego gitarzystę Taja Farranta, porównując go do Eddiego Van Halena i Steviego Raya Vaughana „odrodzonych w jednym ciele”. Filmik zamieszczony przez Nuno może usprawiedliwiać ten zachwyt.

Taj Farrant, fot. Instagram, nunobettencourktofficial

Marcin Patrzałek olśniewa swoją grą w utworze z Willem Smithem i Indią Martinez

Marcin Patrzałek jest absolutnym światowym fenomenem i obecnie polskim najlepszym „muzycznym towarem exportowym” w najlepszym tego słowa znaczeniu. Marcin dostarcza bowiem sztukę gitarową wywindowaną na taki poziom, że prawdopodobnie nikt z młodego pokolenia fingerstylowców nie ma do niego startu. Zdajemy sobie sprawę, że nie słyszeliśmy wszystkich grających gitarzystów, którzy prezentują się w taki czy inny sposób na platformach społecznościowych, ale – i tu sprawa zasadnicza – ilu z nich np. nagrało kawałek z Willem Smithem? Bo Patrzałek nagrał. I to na prośbę Willa.

- Advertisement -
fot. Sony Music Polska

Steve Di Giorgio o zanikającym basie w latach 90. „Osiągnął wówczas punkt, w którym było to aż żenujące!”

Steve Di Giorgio z zespołu Testament wspomniał ostatnio czasy lat 90. kiedy to jego zdaniem scena metalowa odwróciła się od gitary basowej a jej znaczenie w tym gatunku muzycznym spadło. To przykład trendu w produkcji muzycznej, który reagował na preferencje potężnej „bazy fanów” gitary elektrycznej, która z kolei miała wówczas najlepszy czas.

Fot. Karol Makurat dla TopGuitar

ARTYŚCI

- Advertisement -

Brian May o sztucznej inteligencji: „Kradzież już została dokonana i jest nie do zatrzymania”

Brian May poparł kampanię anty-AI, nazywając szkolenie generatywne AI „kradzieżą”. Komentarze gitarzysty Queen w Daily Mail dołączyły do publikacji w innych tytułach, takich jak Daily Express, czy The Times, w których nagłówki potępiają plany brytyjskiego rządu dotyczące AI.

fot. YouTube, Brian May Official

Jimmy Page dołącza do krytyki AI: „To nie jest innowacja. To wyzysk”

Zaraz po wypowiedzi Briana Maya dotyczącej wykorzystywania przez AI materiałów chronionych prawami autorskimi, swoimi obawami dotyczącymi sztucznej inteligencji w muzyce podzielił się Jimmy Page. Wygląda to już na prawdziwą ofensywę „starej gwardii”, choć, znając rzeczywistość, może się ona okazać walką z wiatrakami… 

Jimmy Page i gitara Gibson Jimmy Page 1964 SJ-200 (fot. Gibson)

Ian Gillan: „Stworzyliśmy kilka wspaniałych albumów, ale stworzyliśmy też takie, których powinniśmy się wstydzić”

Klasyczny skład Deep Purple zaliczył wspaniały come back w 1984 roku, po tym jak od 1973 roku skład coraz bardziej się rozsypywał. Panowie po ponownym zejściu się wydali razem jeszcze kilka niezłych płyt, w tym jedną – „Perfect Strangers” – genialną, ale jest jeden album z tej ery, który zarówno Ritchie Blackmore jak i Ian Gillan nazywa katastrofą.

fot. Sobiesław Pawlikowski

oraz

Yvette Young o skutkach używania kiepskich wzmacniaczy: „To jak zmasakrowanie naprawdę dobrego pliku audio”

Solówki gitarowe wracają do muzyki pop? Rick Beato twierdzi, że tak i podaje przykład

Tommy Thayer o pierwszej fali shredu: „Nie sądzę, żeby styl gry z lat 80. przetrwał próbę czasu”

Harvey Mandel, gitarzysta dla koneserów: „Przez lata nie zostałem doceniony tak, jak powinienem”

Kenny Wayne Shepherd opowiada o niegasnącym duchu Jimiego Hendrixa

Wolfgang Van Halen: „Dla mnie bardzo ważne jest, abyśmy nie używali podkładów”

Billy Idol prezentuje nowy singiel „Dream Info It” i przyznaje: „To, co pozwoliło mi przetrwać, to niezachwiana wiara w muzykę”

SPRZĘT

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Baroni Lab, marka znana z innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie sprzętu gitarowego, wprowadziła na rynek serię kompaktowych przedwzmacniaczy lampowych, które mają na celu dostarczenie gitarzystom najwyższej jakości brzmienia w przenośnym formacie. Niby nic nowego, idea, jak idea, zawsze taka sama – by gitarzystom żyło się lepiej. Ale w przypadku Baroni, słowa o przenośnym formacie i lampowym brzmieniu mają solidne uzasadnienie, które potwierdza się już przy odpakowywaniu tych wzmacniaczy. A im dalej w las, tym jest piękniej, o czym zaraz się przekonamy. 

DM-5 Shotshell – przedwzmacniacz mikrofonowy marki JOYO

Firma JOYO Technology postanowiła wprowadzić do oferty kompaktowy przedwzmacniacz mikrofonowy DM-5 Shotshell, który może się nam przydać w sytuacji gdy nie jesteśmy zadowoleni z niskiej czułości naszego mikrofonu lub poziomu wyjściowego preampu lub interfejsu audio.

JOYO DM-5 Shotshell (fot. JOYO Technology)
JOYO DM-5 Shotshell (fot. JOYO Technology)

Line 6 POD Go 2.50 – 5 najciekawszych prezentacji wideo

Niedawna aktualizacja firmware’u dla multiefektów multiefektów gitarowych POD Go i POD Go Wireless firmy Line 6 przyniosła ze sobą kolejny zastrzyk nowych emulacji wzmacniaczy i zestawów głośnikowych. W wersji 2.5 dodano ich łącznie ponad dwadzieścia. O tym jakie oferują one brzmienie możecie przekonać się oglądając ich filmowe demonstracje, które zebraliśmy dla Was w jednym miejscu.

Line 6 POD Go (fot. Line 6)
Line 6 POD Go (fot. Line 6)

Poznajcie tegoroczną odsłonę modelu LTD EC-201

Wśród nowych instrumentów, które firma ESP Guitars przygotowała na rok 2025 znalazła się m.in. kolejna odsłona modelu LTD EC-201. Tegoroczna gitara jest oferowana w czarnym wykończeniu (Black).

LTD EC-201 (fot. ESP Guitars)
LTD EC-201 (fot. ESP Guitars)

oraz

Marshall Overdrive Pedals – gitarowe przestery inspirowane wzmacniaczami

Posłuchajcie jak brzmi bas MB Gloxy Black Panther 5 BK RW firmy Markbass

Dual Baby 100 – najważniejsze cechy i brzmienie wzmacniacza marki Orange

Ampeg V7 i VB-88 – prezentacja wideo

IMPREZY

Neil Young zagra koncert na Ukrainie

Brawo dla tego pana. Podczas gdy większość 79-letnich rockmanów spędza czas na zasłużonej emeryturze, spacerując po parkach albo bawiąc wnuki, Neil Young zagra duży koncert w strefie wojny

fot. YouTube, eilyoungchannel

Colours of Ostrava 2025 – wiele odsłon gitarowych brzmień

22. edycja festiwalu Colours of Ostrava odbędzie się w dniach 16-19 lipca 2025 roku na terenie kompleksu Dolní Vítkovice. Wiadomo już, że po raz kolejny będzie to prezentacja najlepszej muzyki świata.

fot. mat. pras. Colours of Ostrava

TAGI: AI, Ampeg V7, Baroni, bas, billy idol, Brian May, Color's Of Ostrava, Deep Purpl, Gloxy Black Panther, Harvey Mandel, ian gillan, India Martinez, Jimmy Page, Joyp DM-5, Kenny Wayne Shepherd, Line 6 POD Go 2.50, LTD EC-201, Marcin Patrzałek, Marshall Overdrive Pedals, neil young, Nuno Bettencourt, Orange Dual Baby, solówki, Steve Di Giorgio, Taj Farrant, tommy thayer, Will Smith, Wolfgang Van Halen, Yvette Young
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Artykuły o artystachArtyści

Eddie Van Halen: „Jeśli robienie muzyki, której ludzie chcą słuchać, to sprzedawanie się, to tak – sprzedaję się. I jestem z tego dumny.”

Maciej Warda | TopGuitar maj 17, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Nuno Bettencourt o swoich komentarzach wobec Guns N’ Roses: „To było trochę aroganckie, teraz to rozumiem”

Maciej Warda | TopGuitar maj 16, 2025
Tygodnik

Tygodnik 19/2025 (351)

Redakcja | TopGuitar maj 13, 2025
NewsyNewsy artystyczne

Jimmy Page ponownie oskarżony o plagiat

Maciej Warda | TopGuitar maj 6, 2025
Tygodnik

Tygodnik 18/2025 (350)

Redakcja | TopGuitar maj 6, 2025
NewsyNewsy artystyczne

Wolfgang Van Halen prezentuje nowy zespół i nowy, rewelacyjny utwór „The End”

Maciej Warda | TopGuitar maj 3, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?