• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
NewsyNewsy artystyczne

Album „Wyjaśni się” – nowe rockowe brzmienie Patrycji Kosiarkiewicz

PRS Chleo Limited Edition (fot. PRS Guitars)
NewsyNewsy sprzętowe

PRS Chleo Limited Edition – limitowana gitara Hermana Li

Newsy

Raport TopGuitar. Youtuberzy i influencerzy przejmują rynek gitarowy

JOYO BA-30 VIBE CUBE (fot. JOYO Technology)
NewsyNewsy sprzętowe

BA-30 VIBE CUBE – combo basowe marki JOYO

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Artykuły o artystachArtyści

BASSTORY: Historia gitary basowej

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano lis 18, 2009
jazz bass
Fot. archiwum
Udostępnij

Basowy boom

Jamerson, na początku lat 60. nie miał talentu do improwizacji, ale ten posiadał za to Paul McCartney. W początkach The BEATLES grał on na zwykłej gitarze i, jak większość muzyków, którzy właśnie z takiej gitary przesiadają się na bas, na początku grał kostką. Dla wartości jego muzyki nie miało to żadnego znaczenia, liczyły się bowiem jego zdolności kompozytorskie, aranżacyjne, no i oczywiście krótkie improwizacje, które podczas koncertów wplatał w sztywne ramy utworów. Pewne rzeczy podpatrzył, jak sam przyznał, u Jamersona, ale jego własny talent miał niebagatelne znaczenie dla ugruntowania basu jako równoprawnego instrumentu w zespole rockowym. To dzięki Paulowi i jego kolegom z zespołu zaczęła się „inwazja brytyjskiego rocka” i niespotykana ilość wybitnych zespołów i ich basistów. Takie postacie jak John Entwistle (The WHO), Peter Quaif (The KINKS), Chas Chandler (The ANIMALS), Jack Bruce (CREAM), John Paul Jones (LED ZEPPELIN), czy Bill MacCormick (JETHRO TULL) zaczęły być rozpoznawalne, zaczynały bardzo wiele znaczyć w muzyce rockowej, zwłaszcza, że imponowały coraz większą biegłością techniczną oraz tworzyły własne rozpoznawalne style gry. Przecież nie sposób nie odróżnić sposobu gry Johna Paul Jonesa od Johna Entwistle’a, choćby mieli grać ten sam utwór!

Basiści grają już na różnych instrumentach, do pierwszej ligi dobiły konkurencyjne dla Fendera firmy, wolny rynek sprawił, że w końcu podaż zaczęła zaspokajać popyt. W USA tworzą się centra, w których studia muzyczne skupiają sidemanów, również bassmanów, przemysł rozrywkowy, fonograficzny, filmowy, wszyscy potrzebują sprawnych basistów, bas zaczyna być rare.Rodzi się technika slap, której pionierem był Larry Graham z funkowego zespołu SLY & The FAMILY STONE. Stylistycznie kontynuował on najlepszą funkową szkołę Bootsy Collinsa i Francisa „Rocco” Prestii, lecz technicznie poszedł swoją drogą. Nazywał swój styl gry „kciukowanie i szarpanie” (Thumpin’ and Pluckin’), a termin slap, czy jak kto woli: klang, 10 lat póżniej do perfekcji doprowadził Mark King z LEVEL 42. Ten widowiskowy i efektowny sposób gry pozwolił uzyskać zupelnie inne brzmienie basu oraz umożliwił basistom pełne uczestniczenie w kreowaniu rytmu. Żadna inna technika nie zrobiła takiej blaskomiotnej kariery jak klang.
Możemy być dumni, bo Wojtek Pilichowski, artysta współpracujący z TopGuitar, jest obecnie niewątpliwie jednym z najdoskonalszych slapperów na świecie.

Larry Graham
Larry Graham
Poprzednia strona123456789Następna strona
TAGI: bas, gitara basowa, historia basu, historia gitary, James Jamerson, Leo Fender, Lloyd Loar, Pastorius, Paul Tutmarc, Pilichowski
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Artykuły o artystachArtyści

Brent Hinds ostro o Mastodon: „Nie będę tęsknił za byciem w gównianym zespole z okropnymi ludźmi”

Maciej Warda | TopGuitar lip 1, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Rob Trujillo o ostrzeżeniach, które dostawał przed pierwszymi koncertami z Ozzym: „Może zejdziesz ze sceny z podrapaniami. Może cię też ugryźć”

Maciej Warda | TopGuitar cze 30, 2025
ArtyściWywiady

Patrycja Kosiarkiewicz o gitarze: „Kocham ten instrument. Przenosi największy ładunek emocjonalny”

Maciej Warda | TopGuitar cze 29, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Eric Clapton: „Całe, dosłownie całe życie kopiowałem Freddiego Kinga”

Maciej Warda | TopGuitar cze 27, 2025
ArtyściWywiady

Nie „Sultans of Swing”, nie „Money for Nothing”. Mark Knopfler wskazuje inne swoje solo jako ulubione

Maciej Warda | TopGuitar cze 26, 2025
ArtyściWywiady

John Cooper: „Europejska publiczność jest bardziej eklektyczna niż amerykańska”

Maciej Warda | TopGuitar cze 24, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?