• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
ArtyściWywiady

Dominik Cynar z Yellow Horse: „Nie zdarzyło mi się, żeby jakakolwiek symulacja zabrzmiała lepiej niż realny piec”

ImprezyPatronat TopGuitar

Ruszają zapisy na warsztaty i festiwal Soundela 2025. Wśród wykładowców – Guthrie Govan

NewsyNewsy artystyczne

„Jazz & Rock Standards” – nowa płyta Krzysztofa „Pumy” Piaseckiego

Newsy

Garba Touré z zespołu Songhoy Blues – tak brzmi pustynny blues z Mali

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Artykuły o artystachArtyści

BASSTORY: Historia gitary basowej

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano lis 18, 2009
jazz bass
Fot. archiwum
Udostępnij

Protoplaści gitary basowej: Europa czy Bliski Wschód?

Viola da gamba jest uważana za pierwowzór wszystkich strunowych instrumentów basowych. Swoje korzenie ma w średniowiecznej Hiszpanii – królestwie szarpanych instrumentów strunowych, skąd przecież wywodzi się również gitara klasyczna. Arabskie wpływy na Półwyspie Iberyjskim pozostawiły trwałe ślady w kulturze i sztuce, nie „oszczędzając” w tym względzie także muzyki. Kultura arabska pozostawiła po sobie m.in. rabaab: starożytny progowy instrument strunowy, wywodzący się z rejonu dzisiejszego Afganistanu, bardzo istotny dla kultury Sikhów. Dla nas, współczesnych muzyków, zaskoczeniem może być fakt, że na rabaabie już wówczas grało się kostką (!), no i to, że miał on cztery struny. Najprawdopodobniej to właśnie na jego podstawie katalońscy lutnicy skonstruowali vihuelę – sześciostrunowy instrument szarpany lub smyczkowy, kształtem przypominający współczesna gitarę, będący, jak sądzą badacze tematu, bezpośrednim poprzednikiem violi da gamba. Kolebką kontrabasu oraz terenem, na którym viola da gamba najsilniej ewoluowała, są Włochy. To tam wiolę „kolanową” znano już od początku XV w. Z niej wykształciła się basse de viole, bezpośrednia poprzedniczka kontrabasu. Basse de viole okazała się być też najważniejszą spośród wiol, ze względu na bogate możliwości brzmieniowe i artykulacyjne. Największy wpływ na wzrost jej znaczenia miał Silvestro Ganassi, lutnik i konstruktor, który nadał instrumentowi najbardziej zbliżony do współczesnego kształt. Warto nadmienić, iż nie był to instrument dla każdego. Pierwsze włoskie wiole basowe mierzyły około 2,4 m („ponad 8 stóp”).
Końcówka wieku XVI to czas wyraźnego podziału na altówki, wiolonczele, (treble de viole, tenor de viole) oraz na kontrabas (basse de viole). Siedmiostrunowa, francuska wersja kontrabasu osiągnęła szczyt swojego rozwoju na przełomie XVII i XVIII wieku, umożliwiając całej plejadzie muzyków z Europy stanie się pierwszymi basowymi „wymiataczami” na świecie.

Pierwszym reformatorem gry na kontrabasie był Domenico Dragonetti, który dzięki swoim nieprzeciętnym umiejętnościom wprowadził ten instrument na sale koncertowe oraz zaczął wykonywać utwory napisane specjalnie na kontrabas jako instrument wiodący. Po nim był Giovanni Bottesini, który stał się jego pierwszym wirtuozem, emancypując go w końcu do innego wymiaru – instrumentu solowego. Urodzony w Cremie, był kontrabasistą, dyrygentem i kompozytorem. Jeszcze dziś uznawany za najlepszego kontrabasistę wszechczasów, tak godnego apelu „paganiniego kontrabasu”.

Wersję angielską, mniejszą od francuskiej, bo sześciostrunową, nazywano „małym basem angielskim”. Ta nazwa jest nam już znacznie bliższa, prawda? Czasy prebasowe to ciekawa droga, okraszona takimi dziwactwami jak oktabass, czyli włoski mega kontrabas, trzystrunowa landara, mierząca ponad 3,9 m (!) i obsługiwana przez dwie osoby.

Poprzednia strona123456789Następna strona
TAGI: bas, gitara basowa, historia basu, historia gitary, James Jamerson, Leo Fender, Lloyd Loar, Pastorius, Paul Tutmarc, Pilichowski
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Artykuły o artystachArtyści

Jared James Nichols radzi, by zwrócić uwagę na groove naszych riffów

Maciej Warda | TopGuitar maj 18, 2025
ArtyściWywiady

Kerry King: „Granie z przyjaciółmi jest ważniejsze, niż mi się wydawało”

Maciej Warda | TopGuitar maj 17, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Eddie Van Halen: „Jeśli robienie muzyki, której ludzie chcą słuchać, to sprzedawanie się, to tak – sprzedaję się. I jestem z tego dumny.”

Maciej Warda | TopGuitar maj 17, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Marty Friedman: „Kiedy słyszysz muzykę i masz wizję kogoś siedzącego przed metronomem, to nie jest zbyt sexy”

Maciej Warda | TopGuitar maj 16, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Nuno Bettencourt o swoich komentarzach wobec Guns N’ Roses: „To było trochę aroganckie, teraz to rozumiem”

Maciej Warda | TopGuitar maj 16, 2025
ArtyściWywiady

Tommy Emmanuel: „Nie potrafię czytać nut”

Maciej Warda | TopGuitar maj 14, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?