• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
13
ImprezyReportaże i relacje

Krzysztof Zalewski jak zawsze w wysokiej formie – fotorelacja

Nauka gry na gitarze

Lekcje gitary w internecie: Czy ekran może zastąpić nauczyciela?

NewsyNewsy artystyczne

Była gitarzystka Evanescence, Jen Majura, rezygnuje z kariery muzycznej z powodu sztucznej inteligencji

Artykuły o artystachArtyści

James Hetfield opowiedział, jak mogłoby wyglądać jego życie, gdyby nie grał w Metallice

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Artykuły o artystachArtyści

BASSTORY: Historia gitary basowej

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano lis 18, 2009
jazz bass
Fot. archiwum
Udostępnij

Zomerski pierwszym polskim basistą

To „wyjście basistów z cienia” działo się w Europie i Stanach mniej więcej w tym samym czasie. Trzeba jednak postawić w końcu pytanie, kiedy „basówka” pojawiła się w Polsce i kto pierwszy na niej zagrał. Na przełomie lat 50. i 60. większość muzycznego, towarzysko-kawiarnianego i bikiniarskiego życia skupiała się w Warszawie i w Trójmieście. Na Oksywiu, Grabówku (dzielnice Gdyni) i w centrum Gdyni grano jazz, czasem było tak barwnie i radośnie, że niemal czuło się „zachód”. Gdynia jako miasto portowe była oknem na świat nie tylko dla muzyków, ale wydaję się, że to oni najbardziej skorzystali na zagranicznych marynarzach i turystach, którzy sprzedawali nieosiągalne w PRL-u płyty. Zaczął się złoty czas polskiego big-bitu, a zespołem, który okazał się najważniejszy byli NIEBIESKO-CZARNI. To oni jako pierwsi w Polsce w swym instrumentarium zaczęli używać gitary basowej. Wcześniej, w takich zespołach jak RYTHM AND BLUES, VIOLINY, ELEKTRON, ELEKTROTONY (cóż za nazwy!) jej miejsce zajmował kontrabas.

Henryk Zomerski, gitarzysta NIEBIESKO-CZARNYCH, pewnego dnia w 1962 roku zaryzykował i założył na zwykłą gitarę elektryczną cztery struny od wiolonczeli. Jego słowa: „Przerobiłem normalną gitarę na gitarę basową i na tej gitarze chyba po raz pierwszy w Polsce, pokazałem jak się gra na basowej”. Ten drobny szczegół miał niebagatelne znaczenie dla zmiany brzmienia zespołu. Byli oni pierwszą polską grupą w klasycznym rockandrollowym ustawieniu: 3 gitary + perkusja. Zomerski z czasem „dorobił” się gitary basowej z prawdziwego zdarzenia, zwłaszcza, że rok później zespół koncertował w Paryżu. Po nim kilkoro pionierów chwyciło na ten instrument, a wśród nich Wiesław Katana z Czerwono-Czarnych (jako pierwszy w Polsce grał na kontrabasie elektrycznym, ale już w 1964 roku grał na basie Framus) a także takie zapomniane już postacie jak Roman Mróz, Hubert Ropel (obydwoje grali w zespole Złote Struny odpowiednio w 1963 i 1964 roku), czy Krzysztof Wiśniarowski (Niebiesko-Czarni, 1965) oraz bardziej znane osoby, jak choćby Paweł Brodowski z Chochołów (dzisiaj Naczelny JazzForum).

Mniej znane i utytułowane grupy big-bitowe, które nie miały szans koncertować za granicą, „skazane były” na Czechosłowackie Jolany (elektryczny kontrabas Arco z 1957 roku!) czy Bułgarskie Orpheusy, gdyż rodzimy przemysł nie odnotował większych sukcesów na tym polu. W latach 60. firma Defil wytwarzała co prawda gitary na licencji Gibsona, jednak ze względu na złą jakość wytwarzanych „wioseł” szybko tę licencję straciła.

Poprzednia strona123456789Następna strona
TAGI: bas, gitara basowa, historia basu, historia gitary, James Jamerson, Leo Fender, Lloyd Loar, Pastorius, Paul Tutmarc, Pilichowski
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

ArtyściWywiady

Arkadiusz Gruszka z Leash Eye: „Gibson to lepszy wybór do cięższego grania, ale ciężki klimat można wykręcić także z Fendera”

Maciej Warda | TopGuitar cze 15, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Angus Young powiedział kiedyś o Van Halen: „To bardziej zespół popowy, a my gramy rock and rolla”

Maciej Warda | TopGuitar cze 13, 2025
Artykuły o artystachArtyści

James Hetfield opowiedział, jak mogłoby wyglądać jego życie, gdyby nie grał w Metallice

Maciej Warda | TopGuitar cze 13, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Robben Ford wspomina trasę z Georgem Harrisonem: „Nie nauczyłem się niczego nowego”

Maciej Warda | TopGuitar cze 11, 2025
ArtyściWywiady

Zakk Wylde „Zamiast grać po trzy dźwięki na strunie jak Al Di Meola czy Yngwie, postawiłem na prostotę”

Maciej Warda | TopGuitar cze 8, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Kirk Hammett anonimowo pozbywa się gitar na eBay i Reverb: „Po prostu je wystawiam. Nie piszę, że są moje”

Maciej Warda | TopGuitar cze 6, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?