• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Romain Labaye odpowiedział na pytania firmy Markbass

      Romain Labaye odpowiedział na pytania firmy Markbass

      Roger Waters i kolejne dwa utwory z "The Dark Side of the Moon Redux" - "Speak To Me" i "Breathe"

      Roger Waters i kolejne dwa utwory z "The Dark Side of the Moon Redux" - "Speak To Me" i "Breathe"

      Muzycy zespołu Orbit Culture z gitarami LTD

      Muzycy zespołu Orbit Culture z gitarami LTD

      Artyści PRS wyróżnieni w Kanadzie

      Artyści PRS wyróżnieni w Kanadzie

    • Newsy sprzętowe
      Takamine GD37CE i GD37CE-12 w wykończeniu Gloss Pearl White

      Takamine GD37CE i GD37CE-12 w wykończeniu Gloss Pearl White

      Venture – nowa seria wzmacniaczy i zestawów głośnikowych firmy Ampeg

      Venture – nowa seria wzmacniaczy i zestawów głośnikowych firmy Ampeg

      Piąta gitara Adam Jones Les Paul Custom Art Collection firmy Epiphone

      Piąta gitara Adam Jones Les Paul Custom Art Collection firmy Epiphone

      Yamaha przypomina o gitarze CGX122MC

      Yamaha przypomina o gitarze CGX122MC

    • TopVideo
      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

  • Artyści
    • Wywiady
      Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

      Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

      Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu"

      Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu"

      Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej"

      Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej"

      Kirk Hammett o Jamesie Hetfieldzie: "Kocham go jak brata, ale ciężko jest z nim grać w zespole"

      Kirk Hammett o Jamesie Hetfieldzie: "Kocham go jak brata, ale ciężko jest z nim grać w zespole"

    • Artykuły
      Temat reaktywacji Acid Drinkers w składzie z Litzą powraca jak bumerang. Wszystko w rękach Titusa

      Temat reaktywacji Acid Drinkers w składzie z Litzą powraca jak bumerang. Wszystko w rękach Titusa

      80-letni Keith Richards: "Staram się cieszyć tym, że wyszedłem na prostą. To dla mnie wyjątkowe przeżycie"

      80-letni Keith Richards: "Staram się cieszyć tym, że wyszedłem na prostą. To dla mnie wyjątkowe przeżycie"

      Guthrie Govan o pułapkach podczas ćwiczeń na gitarze : "Gdy mamy już dobrze ograne licki, stają się one pocieszeniem"

      Guthrie Govan o pułapkach podczas ćwiczeń na gitarze : "Gdy mamy już dobrze ograne licki, stają się one pocieszeniem"

      Dlaczego Tony Iommi nie chciał drugiego gitarzysty w Black Sabbath: "Te różnice mogą kolidować"

      Dlaczego Tony Iommi nie chciał drugiego gitarzysty w Black Sabbath: "Te różnice mogą kolidować"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

    • TopLegendy
      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

      Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

      Dave Matthews Band powraca do Polski! 

      Dave Matthews Band powraca do Polski! 

      Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń”

      Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń”

      Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce

      Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      Krushfest 2023 – fotorelacja

      Krushfest 2023 – fotorelacja

      Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

      Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

      Biohazard + Terror, Dog Eat Dog, Schizma, Get The Shot / 9 VIII 2023 / Kraków

      Biohazard + Terror, Dog Eat Dog, Schizma, Get The Shot / 9 VIII 2023 / Kraków

      Colours Of Ostrava 2023 za nami - fotorelacja z festiwalu

      Colours Of Ostrava 2023 za nami - fotorelacja z festiwalu

    • Patronat TopGuitar
      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      Jesse Cook we Wrocławiu!

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band

      Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band

      Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza

      Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

      Shure GLXD16+: bezprzewodowy sposób na udany koncert

      Shure GLXD16+: bezprzewodowy sposób na udany koncert

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

    • TopSpecial-Zestawienia
      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Janusz „Yanina” Iwański – Tie Break

Janusz „Yanina” Iwański – Tie Break

2 kwietnia 2020 Maciej Warda | TopGuitar Artyści, Wywiady

Przeczytaj również

Püdelsi Psychosymfoniki - Püdel in memoriam - koncert
Püdelsi Psychosymfoniki - Püdel in memoriam - koncert
Janusz Yanina Iwański - wywiad
Janusz Yanina Iwański - wywiad

Gitarzysta, kompozytor, lider grupy Tie Break – elektrycznych jazzmanów, którzy okazali się jednymi z najbardziej niepokornych artystycznie muzyków przełomu lat 70. i 80.

 

 

Fani grupy nie mieli łatwo, bo o ich studyjne nagrania zawsze było ciężko. Zmieniło się to po wydaniu 7-płytowej (!) antologii Box Tie Break, co z kolei przyczyniło się do wydania ich ostatniej płyty „The End”. Janusz „Yanina” Iwański opowiada nam o muzykach związanych z zespołem, latach walki z władzą o umożliwienie im normalnej działalności koncertowej, o nagrywaniu i oczywiście o sprzęcie.

 

Byliście w Tie Break niepokornymi, wolnymi ptakami na polskiej scenie? To była wówczas jakaś programowa postawa? Jak wspominasz tamte czasy?
Ta niepokorność jak to nazwałeś, wynikała po prostu z potrzeby wolności i potrzeby manifestacji jej. Wiesz… były takie czasy a nie inne i mieliśmy tego świadomość, że jesteśmy zamknięci w pewnym położeniu, z którego nie możemy się po prostu wydostać. Tak się działo podczas długiej historii Tie Break, że uniemożliwiano nam wyjazdy na koncerty, na festiwale, na które nas zapraszano, m.in. do Leverkusen… To była szansa dla nas na wejście na europejski rynek, która została dla nas zamknięta. Nie dopuszczono nas do tego, mimo iż zostaliśmy finalistami tego festiwalu… Człowiek się rodzi stworzeniem wolnym i ma prawo z tej wolności korzystać i ją manifestować, także przez granie, przez muzykę właśnie.

Niektórym artystom jednak pozwalano wyjeżdżać…
Tak, wielu naszych kolegów wyjeżdżało za granicę, ale to już jest trochę inny temat… Dostaliśmy kiedyś zaproszenie na festiwal teatrów do Gandavy, ponieważ dyrektor tego festiwalu usłyszał naz w „jaszczurach” (Pod Jaszczurami – przyp. MW) w Krakowie i uznał, że Tie Break to świetny zespół na festiwal teatralny. I co się okazało? Nasz perkusista nie dostał paszportu, czyli główny motor zespołu, Andrzej Ryszka nie mógł pojechać. Dyrektorowi festiwalu tak na nas zależało, że zaproponował nam najlepszego belgijskiego perkusistę. Pojechaliśmy więc bez Andrzeja, zagraliśmy i mam nawet ten koncert zarejestrowany na taśmie. Nie wydany, ale kto wie, może pojawi się kiedyś okoliczność, że będzie można to opublikować… Podsumowując to, fakty są takie, że często mieliśmy problemy i niemożność wyjazdu z kraju.

 

yanina

 

Co to było „young power”? Przypomnij proszę ten ruch i jego okoliczności młodszym Czytelnikom TopGuitar.
Young Power tak naprawdę to była orkiestra, to nie był żaden ruch! Ktoś to kiedyś nazwał w ten sposób i poszło faktycznie, taka fama, że ruch, że ideologia itp. Czegoś takiego wówczas nie było. Była orkiestra Free Cooperation, która składała się z muzyków „wolnych”, takich jak grupa Tie Break, sekcja Andrzeja Przybielskiego i różni wolni strzelcy jak Wojciech Konikiewicz, Marek Kazana, Bronek Duży, Alek Korecki, Mariusz Stopnicki, Piotr Bikont – mnóstwo świetnych muzyków brało w tym udział. To była orkiestra, która wydała dwie płyty dla PolJazzu. Trzy lata później na Śląsku została zorganizowana orkiestra ze studentami katowickiej uczelni, piątego wydziału, która się nazywała właśnie Young Power, a twórcą jej był Krzysztof Popek, flecista zespołu Pick Up. Krzysztof zaczął tam mieszać studentów ze starszymi muzykami w związku z czym zaanektował połowę orkiestry Free Cooperation. Zrobione z tego wielkie halo, duży szum, bo miał jakieś poparcie, nie tylko mediów. W konsekwencji tego orkiestra Free Cooperation przestała funkcjonować. Ja też dostałem propozycję zagrania w Young Power, zapytałem wówczas band leadera kto gra w tym składzie i usłyszałem, że grają młodzi muzycy z akademii, zresztą fantastyczni artyści, wielu z nich do dzisiaj na rynku ze wspaniałym dorobkiem. A kto jeszcze, zapytałem. Ano Ziut Gralak, czyli tajbrekowiec, Marcin Pospieszalski na basie, też tajbrekowiec, Włodek Kiniorski i tak dalej. Ja mówię mu, „kochany, jak ja będę grał w tej orkiestrze, to ona musi się nazywać Tie Break”. Miałem świadomość, że oddziaływanie i wpływ grupy Tie Break był wówczas tak duży, że gdziekolwiek nie pojawiło się dwóch, trzech muzyków z tego składu, wszystko brzmiało jak Tie Break! W momencie kiedy Wojtek Waglewski do zespołu ściągnął Mateusza Pospieszalskiego, a potem gościnnie nagrywał z nim Ziut Gralak, to od razu Woo Woo brzmiało jak Tie Break. To była duża siła, w zasadzie do dzisiaj to działa, rozpoznawalne brzmienie i styl. Także Young Power to nie był żaden kierunek w muzyce ani ruch, tylko skład muzyczny Krzysia Popka, bardzo interesujący i wartościowy, bo rozbił trochę tę starą skorupę jazzową, która wydawała się być nie do rozbicia.

 

Uważam, że muzykę powinno nagrywać się na setkę, na ślady, ale na ile to możliwe, na setkę. Mamy wówczas możliwość miksu, ale uchwycona zostaje za to niepowtarzalna chemia, energia, tajming i chwila, która towarzyszy wykonywaniu muzyki. To szołbiznes wymyślił osobne nagrywanie, tworząc z muzyki produkt, natomiast dla mnie muzyka jest żywa, tu i teraz i jako taka powinna być rejestrowana

 

Tak sobie myślę, że to wy stworzyliście yass i punk jazz ponad 10 lat przed Miłością i Mazolewskim… To wszystko wyrosło z free jazzu, prawda?
Najłatwiej mi jest mówić z mojego punktu widzenia. W 1976 roku zawiesiłem działalność mojego zespołu Reverberator, jak ja go nazywałem, awangardy rockowej z elementami jazzu, który grał muzykę improwizowaną (śmiech). Po Jazz Jamboree ’76 gdzie usłyszałem Gila Evansa spotkałem muzyków, którzy chcieli pójść w podobnym kierunku. Krzysztof Majchrzak, Czesiu Łęk i od listopada ’78 dołączył do nas Ziut Gralak, zamykając podstawowy skład, który wygrał później Jazz Juniors ’80. Owszem graliśmy standardy, na nich się kształciliśmy, słuchaliśmy przecież Parkera, Adderleya, Milesa i Coltranea, czy właśnie Gila Evansa. No i grając te standardy okazało się, że nie brzmią one w naszym wykonaniu jak wykonania innych artystów grających jazz. Czy tego chcieliśmy, czy nie, próbując grać te standardy nie brzmieliśmy w sposób tradycyjnie jazzowy. Pamiętam, że w tym 1980 roku jury składające się w połowie ze starszych muzyków i w połowie z młodszych miało z tym problem, ponieważ nasze improwizacje i sposób interpretacji muzyki jazzowej był kompletnie odklejony od tego, do czego byli przyzwyczajeni. I tak jest do dzisiaj, bo muzyka jazzowa jest niepowtarzalna o czym mówili najwięksi twórcy tej muzy. Miles wchodził do studia, nagrywał i wybierał wersje na płytę, spośród kilkunastu tejków nawet! A jeden tejk do drugiego jest niepodobny, poza powiedzmy melodią tematu, który był potrzebny by mieć jakiś hak na słuchacza. Nota bene uważam, że polscy jazzmani powinni grać polskie tematy, piosenki Niemena, Klenczona, Nalepy i wielu innych. My wówczas próbowaliśmy grać to co słyszeliśmy, ale przez pryzmat tego co jest w nas i nasze muzyczne osobowości okazały się tak silne, że było to nie podobne do niczego co wówczas w Polsce istniało. Całe środowisko jazzowe, które próbowało wówczas naśladować amerykański jazz nie za bardzo nas akceptowało. Poza powiedzmy Stańką, Karolakiem i kilkoma innymi. I krytycy i muzycy mieli z tym problem, bo to się nie zgadzało z tym, co sami grali i do czego byli przyzwyczajeni, na tym to polegało.

 

yanina

 

Dobra, przejdźmy teraz do bardziej współczesnych czasów: co sprawiło, że ukazał się wasz Box Tie break z siedmioma płytami?
W tym czasie wiedzieliśmy, czuliśmy, że zamyka się pewien czas, pewien okres. Zdaliśmy sobie sprawę, że nie żyje pierwszy perkusista z Tie Break, nie żyje drugi perkusista z Tie Break, zmarł także Andrzej Przybielski, z którym wiele lat współpracowaliśmy przy Free Cooperation, czy Tribute to Miles Orchestra. Uświadomiliśmy sobie, że warto się spotkać i skupić na udokumentowaniu tego czasu, tych postaci, bo jest mnóstwo nagrań. Ludzie nas pytali „gdzie można kupić płyty”, a nie można było nigdzie kupić tych nagrań. Postanowiliśmy więc zebrać cały ten materiał do kupy, bo przecież taka rockandrollowa formacja Woo Boo Doo to był Tie Break, Svora to również był Tie Break pod inną nazwą. Jeżeli się słucha tych nagrań, to się słyszy, że to był ten sam zespół, choć ze Svorą śpiewał Stanisław Soyka a w Woo Boo Doo śpiewaliśmy sami. W zespołach tych grali także Andrzej Urny, gitarzysta, znany z Perfect i Young Power, Andrzej Ryszka, główny motor grupy Krzak, grywał też z Tadeuszem Nalepą, pierwsza płyta Tie Break i który nagrał najpiękniejsze płyty z grupą Voo Voo. No w każdym razie wybitni artyści i tych nagrań nigdzie nie było. Ponieważ nie mieliśmy ani czasu ani pomysłów by cokolwiek nagrywać, postanowiliśmy zebrać materiał, wyczyścić trochę i spróbować wydać tzw. antologię. Okazało się, że są cztery oryginalne płyty, są jakieś sesje nagraniowe dla Polskiego Radia, można zrobić płytę z materiału Sfory, 3 nagrania radiowe i kilka kawałków z Jarocina`84 oraz prób i do tego podobny materiał z Woo Boo Doo. I to jest te siedem płyt w tej antologii. Myślę, że w BOXie brakuje mi płyty pierwszych nagrań Tie Break jeszcze z Łękiem i Krzysiem Majchrzakiem. Ale…

Czy wydanie „Tie Breax Box” zapaliło w was potrzebę nowych premierowych nagrań? Kto więc zwołał chłopaków by nagrać „The End”?
W 2012 i 2013 Tie Break z Michałem Urbaniakiem ruszył w trasę koncertową. Sale były pełne. Myślę, że to wywołało w nas wiele refleksji i przyczyniło się do wydania tej antologii… Box ukazał się na 35-lecie nadania nazwy zespołowi Tie Break. Powiesiliśmy afisz w Częstochowie, że będzie koncert – była pełna filharmonia. Od jakiegoś czasu dojrzewał w nas pomysł, że chyba wypadałoby dać fanom grupy Tie Break coś więcej, coś ekstra, coś nowego. Od czasu kiedy Mateusz poszedł do Voo Voo, a Ziut i Marcin do Young Power coraz trudniej było zebrać muzyków. Niewiele koncertowaliśmy i każdy poszedł w swoją stronę. W `88 powstał duet Soyka Yanina, który zabrał mi 99% mojego czasu, a później Maanam, moje solowe działania i tak mijały lata (śmiech), a i tak udało nam się wydać w międzyczasie 4 albumy studyjne. Tak sobie teraz myślę, że ten czas kiedy naprawdę byliśmy bardzo blisko i kiedy eksplodowaliśmy jako grupa, czyli przełom 70. i 80. lata, to niestety mieliśmy pozamykane wszystkie ścieżki.

 

Miałem świadomość, że oddziaływanie i wpływ grupy Tie Break był wówczas tak duży, że gdziekolwiek nie pojawiło się dwóch, trzech muzyków z tego składu, wszystko brzmiało jak Tie Break! W momencie kiedy Wojtek Waglewski do zespołu ściągnął Mateusza Pospieszalskiego, a potem gościnnie nagrywał z nim Ziut Gralak, to od razu Woo Woo brzmiało jak Tie Break. To była duża siła, w zasadzie do dzisiaj to działa, rozpoznawalne brzmienie i styl.


Jak przebiegała praca nad „The End”? Spotykaliście się razem w studiu, czy każdy nagrywał osobno?

Tie Break zawsze nagrywał cały zespół na żywo na wieloślad, później ewentualne dogrania potrzebnych dźwięków. W ogóle muzyka jest żywa, a jazzowa to już w ogóle i uważam, że muzykę powinno nagrywać się na setkę, na ślady, ale na ile to możliwe, na setkę. Mamy wówczas możliwość miksu, ale uchwycona zostaje za to niepowtarzalna chemia, energia, tajming i chwila, która towarzyszy wykonywaniu muzyki. To szołbiznes wymyślił osobne nagrywanie, tworząc z muzyki produkt, natomiast dla mnie muzyka jest żywa, tu i teraz i jako taka powinna być rejestrowana. Jest zjawiskiem, fenomenem i nie powinno się tego zmieniać nagrywając np. miesiącami każdy instrument osobno. Z Tie Break przy płycie „The End” było tak, że szukaliśmy miejsca dobrego i Ziut zaproponował, żeby nagrać w jego domu. Okazało się, że był to najlepszy pomysł, rozłożyliśmy tam studio, mieliśmy Wojtka Przybylskiego – genialnego realizatora z Trójki, który zarejestrował ten materiał. Nagraliśmy wszystko na setkę, cały ambient, tak jak powinno to wyglądać. Niestety Wojtka Przybylskiego nie ma już wśród nas, bo nagrywaliśmy to 5 lat temu – krótko po nagraniach zmarł i trochę zatrzymało nam to cały proces i produkcję. Wiedzieliśmy, że Wojtek jest bardzo chory, ale nikt nie był na to przygotowany. Więc sprawa stanęła na kilka lat, później wróciliśmy jeszcze do nagrań dogrywając wokale, podrysowaliśmy kilka elementów ponieważ nie mogliśmy grać na instrumentach i śpiewać, to siłą rzeczy trzeba było te wokale dograć i tu jest to dobro współczesnej technologi nagrań.

Rozumiem, że tytuł jest przewrotny i właśnie zaczynacie nowy rozdział działalności?
Nie do końca. Tytuł płyty nie był moim pomysłem, ale zaakceptowałem go. Myślę, że jest to po prostu pewne podsumowanie i zamknięcie historii grupy, taki pokłon naszym fanom, którzy ćwierć wieku czekali na tę płytę. przy czym koniec może być też początkiem, to jest taki rodzaj cyklu przecież. Zespół istnieje, muzycy są, ale czy można się jeszcze czegoś więcej spodziewać to pokaże życie. Teraz nie mamy żadnych planów pod szyldem Tie Break.

 

yanina

 

Powiedz na koniec jak na przestrzeni lat zmieniało się twoje instrumentarium?
Haha, na to czekałem! Mam potężne instrumentarium, ale jeżeli chodzi o graty użyte na płycie „The End” to nagrałem ją na dwóch gitarach i jednym wzmacniaczu, który się nazywa Rivera Fandango. 100 W, lampa. Poza vibratem w pedale nie używałem żadnych elektów do niego, nawet przesterów.
Wszystkie overdrive’y są z Rivery. Kupiłem ją kilkanaście lat temu w sklepie Malko w Częstochowie, tam, gdzie Nigel Kennedy co miesiąc kupował kolejny wzmacniacz, bo on też gra na Riverach i te Rivery ma w całej Europie, by ich nie wozić ze sobą (śmiech). Mam też Riverę Knuckle Head II, który używałem grając z Manaamem. Do tego Gibson Chet Atkins Tenneseen i stary Ibanez licencja Gibsona ES 175, czyli taka, na jakiej grał Pat Metheny dawno temu.

A Jakubiszyn?
Jakubiszyna nie wziąłem na sesję, ale używam jej cały czas. Poprzednie płyty nagrywałem właśnie na Jakubiszynie i uważam ją za bardzo ekskluzywną gitarę, jedną z najcenniejszych jakie posiadam.

Coś jeszcze?
Muszę się pochwalić, że właśnie pojawił się model wzmacniacza sygnowany przeze mnie. Firma Seget się tym zajęła i wypuściła wzmacniacz Yanina 01. Ten wzmacniacz jest już w ofercie i jest dostępny i można go sobie zamówić. W tej chwili został ukończony egzemplarz dla moje córki Zuzanny, która gra z zespołem Świetliki. Ja mam końcówkę na lampach 6L6, a Zuzanna będzie miała na EL34. Teraz oprócz Rivery używam tego wzmacniacza bo ma brzmienie, którego szukałem dziesiątki lat i który moim zdaniem jest genialny!

No to świetna wiadomość, zachęć w takim razie naszych Czytelników do tego sprzętu!
To jest, podobnie jak Rivera, ekskluzywny, hi-endowy wzmak o niesamowitych możliwościach. Mamy Labogę, który robi wspaniałe graty, ale Seget jest dla mnie na podobnym jakościowym poziomie. Seget jest nieznany kompletnie, a od 40 lat robi wzmacniacze i doszedł właśnie do najwyższej formy w tym fachu jeśli można tak powiedzieć. Pracowaliśmy nad nim ostatnie rok.
Cała konstrukcja jest na „pajęczynie”, czyli nie ma w ogóle płytki drukowanej, sobie wyobraź. Jest zrobiony jak stare VOXy, czy stare Marshalle z epoki, ma tam jakieś oporniki, kondensatory, do tego dwa trafa, 2 lampy mocy, 3 lampy preampu i to wszystko! Czyste wzmocnienie sygnału poparte niebywałym sustainem. Dzięki temu, ten 50-watowy wzmak może ważyć 9kg. Clean jest tu taki, że można grać country, jak ci co łoją w stanach na Fenderach, no po prostu czysty jak łza, a przester można ustawić pod trash metal nawet – to jest właśnie w tym niebywałe – ta elastyczność i piękny, użyteczny, skuteczny sound w każdym ustawieniu.

 

Foto: Piotr Dłubiak, Radosław Domański, Paweł Menc

 

yanina

  • Tags
  • Andrzej Ryszka
  • Czesław Łęk
  • Free Cooperation
  • Janusz Yanina Iwański
  • Krzysztof Majchrzak
  • Mateusz Pospieszalski
  • Tie Break
  • young power
  • Ziut Gralak

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Jacek Hiro - KAT & Roman Kostrzewski
Previous article Bartek Królik - Pan od muzyki

Maciej Warda | TopGuitar

INNE

Temat reaktywacji Acid Drinkers w składzie z Litzą powraca jak bumerang. Wszystko w rękach Titusa Artykuły o artystach
25 września 2023

Temat reaktywacji Acid Drinkers w składzie z Litzą powraca jak bumerang. Wszystko w rękach Titusa

80-letni Keith Richards: "Staram się cieszyć tym, że wyszedłem na prostą. To dla mnie wyjątkowe przeżycie" Artykuły o artystach
25 września 2023

80-letni Keith Richards: "Staram się cieszyć tym, że wyszedłem na prostą. To dla mnie wyjątkowe przeżycie"

Guthrie Govan o pułapkach podczas ćwiczeń na gitarze : "Gdy mamy już dobrze ograne licki, stają się one pocieszeniem" Artykuły o artystach
24 września 2023

Guthrie Govan o pułapkach podczas ćwiczeń na gitarze : "Gdy mamy już dobrze ograne licki, stają się one pocieszeniem"

Dlaczego Tony Iommi nie chciał drugiego gitarzysty w Black Sabbath: "Te różnice mogą kolidować" Artykuły o artystach
23 września 2023

Dlaczego Tony Iommi nie chciał drugiego gitarzysty w Black Sabbath: "Te różnice mogą kolidować"

Mateus Asato odkrywa tajemnice swojego stylu gry Artykuły o artystach
22 września 2023

Mateus Asato odkrywa tajemnice swojego stylu gry

Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole" Artyści
21 września 2023

Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

Paul McCartney: "Mam spełnione marzenie: gram z The Rolling Stones" Artykuły o artystach
19 września 2023

Paul McCartney: "Mam spełnione marzenie: gram z The Rolling Stones"

Marty Friedman o doskonaleniu techniki: "Większość ludzi tak naprawdę nie ma tożsamości muzycznej ponieważ wpadają w pułapkę uczenia się" Artykuły o artystach
18 września 2023

Marty Friedman o doskonaleniu techniki: "Większość ludzi tak naprawdę nie ma tożsamości muzycznej ponieważ wpadają w pułapkę uczenia się"

Paul Gilbert o pułapkach szybkiego grania: "Bardzo łatwo jest oderwać się od vibe'u" Artykuły o artystach
18 września 2023

Paul Gilbert o pułapkach szybkiego grania: "Bardzo łatwo jest oderwać się od vibe'u"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
25 września 16:00
Newsy

Takamine GD37CE i GD37CE-12 w wykończeniu Gloss Pearl White

25 września 12:11
Artyści

Temat reaktywacji Acid Drinkers w składzie z Litzą powraca jak bumerang. Wszystko w rękach Titusa

25 września 9:06
Artyści

80-letni Keith Richards: „Staram się cieszyć tym, że wyszedłem na prostą. To dla mnie wyjątkowe przeżycie”

25 września 7:36
Tygodnik

Tygodnik 35/2023 (267)

24 września 20:00
Imprezy

Avant Art Festival 2023: dźwięki i wizje przyszłości

24 września 10:25
Artyści

Guthrie Govan o pułapkach podczas ćwiczeń na gitarze : „Gdy mamy już dobrze ograne licki, stają się one pocieszeniem”

23 września 20:55
Artyści

Dlaczego Tony Iommi nie chciał drugiego gitarzysty w Black Sabbath: „Te różnice mogą kolidować”

22 września 14:44
Newsy

Venture – nowa seria wzmacniaczy i zestawów głośnikowych firmy Ampeg

22 września 11:20
Newsy

Romain Labaye odpowiedział na pytania firmy Markbass

22 września 9:42
Artyści

Mateus Asato odkrywa tajemnice swojego stylu gry

22 września 8:45
Newsy

Roger Waters i kolejne dwa utwory z „The Dark Side of the Moon Redux” – „Speak To Me” i „Breathe”

21 września 15:42
Newsy

Piąta gitara Adam Jones Les Paul Custom Art Collection firmy Epiphone

21 września 13:34
Newsy

Yamaha przypomina o gitarze CGX122MC

21 września 12:17
Newsy

Muzycy zespołu Orbit Culture z gitarami LTD

21 września 9:31
Artyści

Steve Hackett: „Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole”

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press