• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
ArtyściWywiady

Dominik Cynar z Yellow Horse: „Nie zdarzyło mi się, żeby jakakolwiek symulacja zabrzmiała lepiej niż realny piec”

ImprezyPatronat TopGuitar

Ruszają zapisy na warsztaty i festiwal Soundela 2025. Wśród wykładowców – Guthrie Govan

Artykuły o artystachArtyści

Richard Kruspe bardzo rozczarował się Fenderem Stratocasterem: „Sprzedałem tę gitarę”

Newsy

Niedawny koncert Metalliki ponownie wywołał wstrząsy sejsmiczne. Rekord siły wstrząsów należy jednak do…

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
ArtyściWywiady

Marek Napiórkowski i jego teoria strun – wywiad

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano gru 21, 2022
Marek Napiórkowski, fot. Andrzej Tyszko
Udostępnij

Ostatni muzyczny projekt Marka Napiórkowskiego „String Theory” to kilkuczęściowa suita napisana na gitarę, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę, wydana przez Agora Muzyka. Została ona skomponowana w czasie pandemii co odcisnęło swoje piętno na warstwie muzycznej, jej napięciach i nastrojach. Brzmienie orkiestry organicznie wręcz przenika się w niej z brzmieniem gitary elektrycznej, a więcej niech opowie już sam Mistrz Marek Napiórkowski.

 

Na początku powiedz proszę co to za festiwal ten Auksdrone i dlaczego specjalnie na niego zamówiono u Ciebie suitę?
Auksodrone to festiwal odbywający się od kilku lat w Tychach w Mediatece – siedzibie Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO. Przez kilka dni orkiestra AUKSO gra bardzo różne programy wraz z zaproszonymi gośćmi. Tradycją festiwalu jest tworzenie na tą specjalną okazję także utworów napisanych przez jazzmanów. Bardzo się ucieszyłem z tej propozycji.

Gdy pomysł kiełkował w twojej głowie pewnie nie wiedziałeś do końca gdzie to przedsięwzięcie cię zaprowadzi… Powiedz jaki były twoje pierwsze wyobrażenia o „String Theory” i jak one ewoluowały.
To zawsze jest proces bardzo intuicyjny. Wiedziałem od razu, że chcę napisać utwory, w których orkiestra smyczkowa będzie odgrywała istotną rolę i będzie ważnym elementem całości. Z tą wiedzą usiadłem z gitarą przed pustą kartką i zaczęły się pojawiać pomysły, które dawały zaczyn do powstawania kolejnych utworów. Pierwszy powstał riff otwierający utwór „Zazi”, a potem sprawy potoczyły się same według tego tajemniczego i fascynującego porządku, jakim jest twórczość.

Usiadłem z gitarą przed pustą kartką i zaczęły się pojawiać pomysły

Marek Napiórkowski, fot. Andrzej Tyszko

 

Dlaczego zdecydowałeś się na formę „live” nagrania, zamiast typowo studyjnej realizacji?
Nagrania powstały w studio, a właściwie w dwóch połączonych studiach S 4 i S 2 na Woronicza w Warszawie. W pierwszym z nich byliśmy Max Mucha, Michał Bryndal i ja, zaś w drugim orkiestra i dyrygent Marek Moś. Nad całością czuwał za konsoletą Leszek Kamiński, który też znakomicie zmiksował i zmasterował płytę. Zatem to typowa studyjna realizacja, ale owszem grana „live”, bo graliśmy na tzw. „setkę”, czyli wszyscy razem. W naszej muzyce bardzo ważna jest interakcja i zawsze gramy razem, bo wierzę, że tylko tak można nadać improwizowanej muzyce naturalnego wyrazu.

Domyślam się, że to, że pisałeś tę muzykę w czasie „pierwszego lockdownu”, miało na nią jakiś wpływ. Pytanie jak duży i czy chciałeś/udało ci się przez nią wyrazić swoje stany emocjonalne okresu początku pandemii?
Tak właśnie było. Fakt, że miałem zamówienie na napisanie tej muzyki w tym szczególnym czasie bardzo złagodził mi mroki pandemicznego zamknięcia, bo mogłem nadal intensywnie być w muzyce. Co prawda po raz pierwszy od niepamiętnych czasów jadałem posiłki w podobnych porach, ale niepokój i niepewność o przyszłość unosiły się wszędzie wokół. Myślę że choć muzyka to najbardziej abstrakcyjna ze sztuk, to jednak pewne napięcia tamtego czasu musiały jakoś rezonować z muzyką, którą pisałem. Niemniej mam poczucie, że na płycie jest dużo jasnej energii i niepokój nie zdominował jej charakteru.

Niepokój i niepewność o przyszłość unosiły się wszędzie wokół

Jaka jest historia dobieranie ludzi do tego nagrania? Jak pojawili się na niej Max Mucha, Michał Bryndal, Marek Moś i Nikola Kołodziejczyk?
Marek Moś jest szefem i dyrygentem orkiestry zatem jego udział był oczywisty. To wspaniały fachowiec, który po bardzo udanej karierze skrzypka powołał do życia tą niezwykłą orkiestrę i sprawił, że gra ona bardzo dobrze.

Następną postacią, która tworzy ten album jest Nikola Kołodziejczyk – znakomity spec od orkiestrowych brzmień, którego twórczości przyglądam się z podziwem od lat. Nikola otrzymał ode mnie nagranie demo i nuty z melodiami, precyzyjnie określonymi harmoniami, liniami basu, niektórymi kontrapunktami i ustalonymi formami utworów. Zatem, to co zrobił Nikola, to orkiestracja, czyli ubranie tej muzyki w smyczkowe brzmienie. Z roli tej wywiązał się wspaniale.

Sekcję rytmiczną do tego nagrania dobrałem z myślą, by spróbować pograć z młodszymi muzykami, których byłem, po prostu, ciekaw. Max Mucha to znakomity kontrabasista, rozrywany w kraju, ale także od kilku lat członek zespołów Christiana Scotta – znakomitego amerykańskiego trębacza. Max gra z dużą precyzją i kulturą muzyczną. Na płycie najlepiej brzmi kiedy na kontrabasie gra… zeppelinowskie riffy!

- Advertisement -

Michał Bryndal od kilku lat gra w zespole Voo Voo, a także w wielu jazzowych składach. Lubię jego bardzo ciekawy koncept brzmieniowy. Zestaw perkusyjny, którego użył podczas nagrania nie jest, ani rockowy, ani jazzowy – co bardzo wzbogaciło sonorystyczną stronę nagrań i dodało im oryginalnego rysu.

Marek Napiórkowski, fot. Andrzej Tyszko

Czy musiałeś jakoś zmieniać brzmienie/sprzęt na potrzeby tego projektu? Jak wyglądał twój gitarowy zestaw podczas realizacji tego występu?
Wbrew naturalnemu skojarzeniu, by w takiej kooperacji sięgnąć po akustyczne instrumenty, użyłem tylko gitar elektrycznych. W utworach „Heartstrings”, „Matt” i „Del blu” gram na Gibsonie 345 z 1977 roku, w „Hologramie” i „One String” sięgnąłem po Fendera Telecastera, a w „Zazi” i „Blurry Memories” gram na mojej wieloletniej partnerce, czyli gitarze Suhr Standard. Gitary wpiąłem do pieca Two Rock Crystal podłączonego do kolumny Suhra. Z efektów użyłem tylko overdrive T – Rex Angelo Batio, delay Strymona i wah-wah Dunlop w jednym fragmencie.

Zauważyłem, że poza tym projektem jesteś aktywny także w branży filmowej. Opowiedz coś o tym.
Zdarzało mi się wcześniej kilkakrotnie pisywać do teatru, a także napisałem muzykę do pełnometrażowego filmu dokumentalnego „Miłość i puste słowa” Małgorzaty Imielskiej. W tym roku zadebiutowałem jako autor muzyki do filmu fabularnego „Bejbis” Andrzeja Saramonowicza. Nie wiedziałem, że praca przy muzyce filmowej jest takim wyzwaniem i że film jest tak kompleksowym i interdyscyplinarnym medium. Była to niezwykle rozwijająca i inspirująca przygoda, przy której bardzo dużo się nauczyłem. Mogłem też – oczywiście w służbie obrazu – zmierzyć się z gatunkami, których nie uprawiam na co dzień. Ścieżka dźwiękowa została wydana i można jej posłuchać na portalach streamingowych.

- Advertisement -

W tym roku zadebiutowałem jako autor muzyki do filmu fabularnego 'Bejbis’ Andrzeja Saramonowicza. Nie wiedziałem, że praca przy muzyce filmowej jest takim wyzwaniem

Współpracujesz od wielu lat także z Arturem Lesickim, ale ostatnio chyba zintensyfikowaliście wspólne działania…?
Z Arturem znam się całe życie i pierwsze poważniejsze dźwięki jakie zagrałem na gitarze, wykonałem właśnie z nim. Graliśmy przez wiele lat w różnych zespołach, by w 2015 r. nagrać płytę „Celuloid”, na której zawarliśmy nasze interpretacje polskich tematów filmowych. Ciągle z dużym powodzeniem koncertujemy grając ten materiał, co skłoniło nas do nagrania dwa lata temu kolejnej płyty w duecie. Album nazywa się „Nocna cisza” i interpretujemy na nim w swój sposób kolędy, czyli piękne polskie melodie ludowe. 

Dzięki piękne za rozmowę!
Dziękuję bardzo

 

TAGI: AUKSO, Marek Napiórkowski, Max Mucha, Teoria Strun
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

ArtyściWywiady

Dominik Cynar z Yellow Horse: „Nie zdarzyło mi się, żeby jakakolwiek symulacja zabrzmiała lepiej niż realny piec”

Maciej Warda | TopGuitar maj 13, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Richard Kruspe bardzo rozczarował się Fenderem Stratocasterem: „Sprzedałem tę gitarę”

Maciej Warda | TopGuitar maj 11, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Kulisy niezwykłej historii, kiedy Black Sabbath supportował… Ozziego, a Rob Halford musiał zastąpić Ronniego Dio

Maciej Warda | TopGuitar maj 10, 2025
ArtyściWywiady

Kerry King o tym, dlaczego nie gra w jednym zespole z Mustainem: „Ja i Dave bez przerwy skakalibyśmy sobie do gardeł”

Maciej Warda | TopGuitar maj 8, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Yngwie Malmsteen wspomina dziwną reakcję Eddiego Van Halena: „Zobaczył mnie i… zaczął uciekać. Dosłownie uciekł!”

Maciej Warda | TopGuitar maj 7, 2025
ArtyściNewsyWywiady

Adrian Vandenberg wspomina, że nie spodziewał się takiej muzycznej „Sodomy i Gomory” w Los Angeles

Maciej Warda | TopGuitar maj 6, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?