• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Tytułowy utwór z nadchodzącej płyty Metalliki "72 Seasons". Jest moc

      Tytułowy utwór z nadchodzącej płyty Metalliki "72 Seasons". Jest moc

      Debiutancki album formacji Imienowski Jazz Set "Jazz Side of Abbey Road"

      Debiutancki album formacji Imienowski Jazz Set "Jazz Side of Abbey Road"

      Pete Townshend wydał utwór "Can’t Outrun The Truth" - pierwszy solowy singiel od 29 lat

      Pete Townshend wydał utwór "Can’t Outrun The Truth" - pierwszy solowy singiel od 29 lat

      17-minutowy utwór "Abnormal Road" zapowiada nową EP-kę prog-rockowego zespołu ATAN

      17-minutowy utwór "Abnormal Road" zapowiada nową EP-kę prog-rockowego zespołu ATAN

    • Newsy sprzętowe
      Takamine GX18CE – cechy i brzmienie

      Takamine GX18CE – cechy i brzmienie

      Orange O Bones – słuchawki na każdą okazję

      Orange O Bones – słuchawki na każdą okazję

      Marco De Virgiliis przybliża serię MB58R

      Marco De Virgiliis przybliża serię MB58R

      Ampeg prezentuje preamp/di-box SGT-DI

      Ampeg prezentuje preamp/di-box SGT-DI

    • TopVideo
      Wredrock - The Look (Roxette cover)

      Wredrock - The Look (Roxette cover)

      Gwiazdy rocka zagrały w wyjątkowej reklamie przygotowanej na Super Bowl

      Gwiazdy rocka zagrały w wyjątkowej reklamie przygotowanej na Super Bowl

      Najlepszy jam 2023 roku? Jak do tej pory na pewno - na scenie Joe Satriani, Steve Lukather, Eric Gales i Mateus Asato

      Najlepszy jam 2023 roku? Jak do tej pory na pewno - na scenie Joe Satriani, Steve Lukather, Eric Gales i Mateus Asato

      Bryan Adams - Christmas Time (wideo)

      Bryan Adams - Christmas Time (wideo)

  • Artyści
    • Wywiady
      Andrzej Czaplewski z ATAN w wywiadzie dla TopGuitar: "Jesteśmy otwarci na wszelkie dziwactwa w muzyce, jeśli są spójne i mają sens"

      Andrzej Czaplewski z ATAN w wywiadzie dla TopGuitar: "Jesteśmy otwarci na wszelkie dziwactwa w muzyce, jeśli są spójne i mają sens"

      Wywiad z Jarkiem „Gronosem” Gronowskim z zespołu Dragon: "Bandycki napad Putina na Ukrainę miał wpływ na gorycz moich tekstów"

      Wywiad z Jarkiem „Gronosem” Gronowskim z zespołu Dragon: "Bandycki napad Putina na Ukrainę miał wpływ na gorycz moich tekstów"

      Powrót Banity. Wywiad z Demonem i Daronem z zespołu Frontside

      Powrót Banity. Wywiad z Demonem i Daronem z zespołu Frontside

      Marek Napiórkowski i jego teoria strun - wywiad

      Marek Napiórkowski i jego teoria strun - wywiad

    • Artykuły
      Ace Frehley chce przeprosin od Paula Stanleya, grożąc, że opowie o "brudach" kolegów z KISS

      Ace Frehley chce przeprosin od Paula Stanleya, grożąc, że opowie o "brudach" kolegów z KISS

      Brian May na drugie ma Skromność: "Nie należę nawet do pierwszego miliona gitarzystów na świecie"

      Brian May na drugie ma Skromność: "Nie należę nawet do pierwszego miliona gitarzystów na świecie"

      John Cooper z zespołu Skillet: "W chrześcijaństwie, w kościele, jest mnóstwo hipokryzji"

      John Cooper z zespołu Skillet: "W chrześcijaństwie, w kościele, jest mnóstwo hipokryzji"

      James Hetfield powiedział że on i jego koledzy z zespołu są „naprawdę przeciętnymi” muzykami

      James Hetfield powiedział że on i jego koledzy z zespołu są „naprawdę przeciętnymi” muzykami

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Symbolical – „Natura” (recenzje)

      Symbolical – „Natura” (recenzje)

    • TopLegendy
      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Katie Melua już 12 kwietnia zagra w Gdyni!

      Katie Melua już 12 kwietnia zagra w Gdyni!

      Plini, Żytecki, Owane i Gadiner już jutro zagrają pierwszy z dwóch koncertów w Polsce

      Plini, Żytecki, Owane i Gadiner już jutro zagrają pierwszy z dwóch koncertów w Polsce

      Skillet już w kwietniu zagra dwa koncerty w Polsce

      Skillet już w kwietniu zagra dwa koncerty w Polsce

      II Ogólnopolski Konkurs Czary Gitary w Świdwinie

      II Ogólnopolski Konkurs Czary Gitary w Świdwinie

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      „Jest tu kilka takich miejsc, gdzie nie warto się pałętać…”, czyli Pidżama Porno w trasie

      „Jest tu kilka takich miejsc, gdzie nie warto się pałętać…”, czyli Pidżama Porno w trasie

      Zespół Ketha zagrał w rzeszowskim pubie Underground. Wykonali swoją płytę "Wendigo"   

      Zespół Ketha zagrał w rzeszowskim pubie Underground. Wykonali swoją płytę "Wendigo"  

      Cancer Culture Polska 2022 - fotorelacja z koncertu

      Cancer Culture Polska 2022 - fotorelacja z koncertu

      VADER - Revelations of the Wicked tour 2022

      VADER - Revelations of the Wicked tour 2022

    • Patronat TopGuitar
      21. Gitarowy Rekord Świata już za miesiąc! Ruszyła rejestracja uczestników

      21. Gitarowy Rekord Świata już za miesiąc! Ruszyła rejestracja uczestników

      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

      Spektakularne show Lordi we Wrocławiu. Fińska gwiazda metalu wystąpi podczas Gitarowego Rekordu Świata i 3-Majówki

      Spektakularne show Lordi we Wrocławiu. Fińska gwiazda metalu wystąpi podczas Gitarowego Rekordu Świata i 3-Majówki

      Już za kilka dni 5 edycja Polish Ukulele Festival. Oznacza to, że wiosna coraz bliżej!

      Już za kilka dni 5 edycja Polish Ukulele Festival. Oznacza to, że wiosna coraz bliżej!

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Markbass Minimark 802 N300 - mały ale wariat

      Markbass Minimark 802 N300 - mały ale wariat

      Ibanez SML721-RGC - muzyczny kameleon

      Ibanez SML721-RGC - muzyczny kameleon

      Kolumny Markbass MB58R 102 P oraz 102 XL P - prezentacja

      Kolumny Markbass MB58R 102 P oraz 102 XL P - prezentacja

      Markbass Strings Ultimate Series Nickel Plated Steel 040 – 120 - test strun do pięciostrunowej gitary basowej

      Markbass Strings Ultimate Series Nickel Plated Steel 040 – 120 - test strun do pięciostrunowej gitary basowej

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

    • TopSpecial-Zestawienia
      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Queensrÿche, Michael Wilton – zakręty i zwroty akcji

Queensrÿche, Michael Wilton – zakręty i zwroty akcji

26 czerwca 2019 Jakub Milszewski | TopGuitar 83

Przeczytaj również

Michael „Whip” Wilton i jego gitara ESP LTD
Michael „Whip” Wilton i jego gitara ESP LTD
10 najlepszych albumów 1984 roku
10 najlepszych albumów 1984 roku

Jak na kapelę, która funkcjonuje z różnymi przygodami po drodze od 38 lat, Queensrÿche na nowym albumie „The Verdict” są zaskakująco żywotni. Nic dziwnego – przewodzący ekipie gitarzysta Michael Wilton lubi być na bieżąco. Nie buja w obłokach, a uważnie obserwuje zmieniającą się rzeczywistość muzyczną i wyciąga wnioski. Nam opowiedział także o tym, dlaczego „The Verdict” to dla niego płyta wyjątkowa i co sprawia, że granie w zespole jest cool.

 

„The Verdict” to udany album.
Dzięki. Włożyliśmy w niego dużo pracy, bardzo przywiązywaliśmy uwagę do najmniejszych detali, więc doceniamy, jeśli ludzie go naprawdę uważnie słuchają, nie prześlizgują się po nim.

Czyli jesteś dumny z tej płyty.
Tak, jestem bardzo dumy, bo ten album został poskładany w dużej mierze bardzo spontanicznie. Nie wszystkie utwory były napisane w fazie demo. Kiedy doszliśmy do etapu przedprodukcji z naszym producentem Zeussem nie mieliśmy ani jednej gotowej w 100% demówki. Przedprodukcja zamieniła się w pisanie. Napisaliśmy płytę na miejscu korzystając z pomysłów, które mieliśmy. Potem musieliśmy się go nauczyć, a następnie nagrać. Dla mnie to był specjalny proces, bo musieliśmy wytężyć naszą zbiorową kreatywność, ale także kreatywność każdej jednostki w zespole, wykorzystać talenty do cna. Każdy musiał wybrać te pomysły z głębi siebie i wierzyć w nie. Czasami ktoś nie chce podzielić się pomysłem, boi się, co powiedzą inni, sądzi, że to się nikomu nie spodoba. Trzeba te wątpliwości zablokować. Jeśli coś jest dobre, trzeba to zagrać, wyrzucić z siebie i pozwolić temu być, zejść temu pomysłowi z drogi. Na „The Verdict” jest sporo takich pomysłów, które powstały właśnie na poczekaniu i zostały dopracowane do momentu, aż wszyscy stwierdziliśmy „wow, to jest spoko!”. Zrobiliśmy tak praktycznie z każdą piosenką. Dla mnie to jest pewnego rodzaju zamknięcie koła, cofnięcie się w czasie o ponad 35 lat, kiedy mieliśmy po 18 lat i po prostu pisaliśmy muzykę, eksperymentowaliśmy i płynęliśmy z falą. Nie zastanawialiśmy się nad tym, czy warto, co ktoś pomyśli, po prostu robiliśmy swoje. I muszę ci powiedzieć – to bardzo przyjemne.

 

Queensrÿche

Queensrÿche, fot. Grizzlee Martin

 

Czyli Queensrÿche nie pracuje zespołowo na co dzień. Każdy dłubie w swoim kąciku.
Pracowaliśmy tak w początkach. Teraz, dzięki technologii i DAW-om, które każdy może obsługiwać na swoim komputerze, większość demówek powstaje gdzieś w domach i zazwyczaj mamy wszystko gotowe przed wejściem do studia. Tym razem mieliśmy tylko skrawki i kawałki. Poskładaliśmy je do końca, ale kiedy zaczynaliśmy pracę nie wiedzieliśmy co z tego wyjdzie. Mieliśmy też sporo piosenek, które nie znalazły się na albumie, ale miały w sobie naprawdę dobre momenty, więc można je przerabiać. Ta odsłona Queensrÿche to zresztą coś, z czego jestem bardzo dumny. Trwa już sześć lat. Wszyscy w zespole są skoncentrowani na zespole, umotywowani i wszystko idzie dobrze.

Jakie momenty na „The Verdict” są czymś nowym dla Queensrÿche, czymś, czego fani zespołu jeszcze w jego wykonaniu nie słyszeli?
Och, jest na nim bardzo wiele zakrętów i zwrotów akcji. W samym pulsie albumu, w tym, jak on się toczy, dzieje się bardzo dużo. Wymyśliliśmy go jako płytę, która jest zamkniętą całością, której powinno się słuchać od początku do końca. Przywiązywaliśmy dużo uwagi do szczegółów i do tego, jak całość płynie. Rozważaliśmy różne opcje na to, jak zakończyć jedną piosenkę, jak rozpocząć kolejną, żeby to do siebie pasowało, jakie powinno być przejście między nimi. Na poprzednich albumach Queensrÿche mieliśmy rozbudowane intra. Tym razem stwierdziliśmy, że przecież żyjemy w społeczeństwie, gdzie koncentracja uwagi jest bardzo krótka – jeśli coś nie złapie w ciągu pierwszych pięciu sekund słuchacz klika „next”. Dlatego postanowiliśmy od razu przechodzić do rzeczy, napakować piosenki energią od pierwszych sekund. Myślę, że kiedy ludzie to odpalą, stwierdzą, że to jest fajne, energetyczne, pobudza.

Fakt, album jest bardzo bezpośredni.
Tak, włożyliśmy w niego dużo energii. Sporo tego przyszło tak naprawdę z tras. Często jeździmy w trasy, bo przecież cała branża muzyczna się zmieniła, nikt nie kupuje muzyki, więc trzeba nieustannie koncertować, żeby utrzymać to przy życiu. Widzimy więc jakie reakcje powodują jakie numery, co najlepiej sprawdza się na żywo. I chyba wszyscy mieliśmy to w głowie podczas pracy nad albumem, bo przecież wiedzieliśmy, że będziemy ten materiał grali na koncertach. Dlatego też zmieniło się trochę nasze nastawienie. W początkach istnienia zespołu chcieliśmy tworzyć muzykę, której ludzie będą słuchać na słuchawkach. To były dobre czasy. Ale teraz jest inaczej i dalej, każdego roku, się zmienia. Żeby przetrwać, zespoły muszą funkcjonować w inny sposób. Koncerty stały się dla nas bardzo dużą inspiracją przy tworzeniu nowej muzyki.

 

Queensrÿche

Fot. Grizzlee Martin

 

Wszystko się zmienia, panta rhei. To wymaga od zespołów stawiani sobie coraz to nowszych wyzwań. A to z kolei może być trudne dla takich kapel jak Queensrÿche, które funkcjonują od prawie czterdziestu lat.
Zgadza się. Ale mamy swoje nowe cele. Mamy też ludzi, którzy nas wspierają – choćby świetną wytwórnię. Sony i Century Media chcą, żebyśmy pisali kolejne albumy i mamy zamiar to robić. Teraz jednak będziemy w stanie przez jakiś czas promować koncertowo „The Verdict”. Ale jednym z naszych celów jest wypuszczenie nowego albumu szybciej. Chcemy też w dalszym ciągu wysoko cenić sobie trasy koncertowe i grać koncerty najczęściej jak to możliwe. Ostatnio podliczyłem, że w zeszłym roku wykonałem około 65 lotów. To sporo podróży.

Masz jakieś zniżki w liniach lotniczych?
Tak, dorobiłem się określonego statusu, więc mam z górki z takimi rzeczami jak bagaż i tak dalej. Wiesz, jestem zmuszony do nieustannego podróżowania. Wydaje mi się, że tak powinienem właśnie funkcjonować. Kiedyś miałeś kilka drukowanych magazynów, które mogły napisać o twoim zespole i koniec. Łatwo było to ogarnąć. Teraz masz dostęp do mediów z całego świata. Wszystko się rozpierzchło, więc zadbanie o to, o publikacje i relacje z mediami, jest niemałym wyzwaniem. Zespoły hard rockowe nie są już grane w stacjach radiowych – w Stanach zdarza mi się je usłyszeć w różnych dedykowanych stacjach, ale to tyle. Trzeba więc być pracowitym i zdyscyplinowanym, żeby nie wypaść z tego kołowrotka i orientować się we wszystkich mediach. Dla mnie to szaleństwo (śmiech). Cieszę się, że mamy ludzi, którzy się tym dla nas zajmują. Ja orientuję się w Twitterze, może trochę w Instagramie i to wszystko. Jak raz w tygodniu uda mi się tam zajrzeć, to jestem szczęśliwy.

Wyobrażam sobie, że jesteś zajętym gościem.
Tak. To, co robię, to bardzo fajne zajęcie, ale jednocześnie jest to też dużo roboty i pochłania dużo czasu. Trzeba być na bieżąco oraz zachować elastyczność. Nigdy nie sądziłem, że coś takiego jak streaming może się wydarzyć. I byłem w błędzie, bo bierze wszystko szturmem. Niestety to szkodzi wielu zespołom, bo nie ma już dochodu ze sprzedaży CD. Trzeba zatem cały czas koncertować albo znaleźć inną pracę. Nie jest łatwo być hard rockowym muzykiem w dzisiejszych czasach.

 

Queensrÿche

Queensrÿche, fot. Grizzlee Martin

 

Zostawmy kwestie biznesowe, pogadajmy o progresywnym metalu. Muzyka Queensrÿche zawsze była opatrywana tą łatką. Obecnie jednak kiedy słyszę większość zespołów, które są identyfikowane z takim gatunkiem, nie znajduję w ich muzyce nic nowego, progresywnego, poszerzającego granice i horyzonty. To może być progresywne dla nich, bo jeszcze czegoś takiego nie grali, ale niekoniecznie dla słuchaczy, którzy te patenty mogli słyszeć choćby na płytach Queensrÿche dwadzieścia lat temu. Gdzie ten progres?
Popatrz – muzyka to przemysł określonych specjalizacji. Przynajmniej w Stanach prog jest trochę jak jazz – interesujący, ale bez wątpienia nie dla każdego. Ale wydaje mi się, że takie kapele, jak Queensrÿche, ale także Fates Warning czy Dream Theater, mają ledwie elementy progresji. Kiedy piszemy muzykę, chcemy, żeby była osobista, ale także interesująca. I to staranie się, żeby muzyka była interesująca sprawia, że lądujemy w folderze o nazwie „progresywny”. Myślę, że sztuka tworzenia z tym progresywnym sznytem polega na tym, żeby z tym nie przesadzać i nie podkreślać tego za wszelką cenę. My chcemy po prostu zrobić fajne piosenki i ukryć w nich te progowe elementy. One tam są, bo są fajne, przykuwają uwagę, ale nie są przejaskrawione. Nie robimy skomplikowanych rzeczy tylko po to, żeby były skomplikowane. Sztuczka polega na tym, jak te złożone rzeczy wpleść w piosenkę, żeby całość była ciekawa. Nad tym wiele młodych zespołów powinno popracować. Ja zresztą rozumiem te młode kapele – kiedy jesteś młody chcesz grać szybko, popisać się. Ale tylko te kapele, które nauczą się to sprawnie wplatać do swojej muzyki, odniosą sukces.

Czy zatem są jakieś ograniczenia dla Queensrÿche jeśli chodzi o muzyczne pomysły? Są rzeczy, które odrzucacie, bo są zbyt wolne, zbyt szybkie, zbyt melodyjne, zbyt proste lub zbyt złożone?
Wyciągamy pomysły i inspiracje zewsząd, więc chyba nie. Wciąż sprawia nam przyjemność wyjeżdżanie poza normy i robienie piosenek, które nie mieszczą się w standardach branży. Mamy własny arsenał wyjściowych riffów, przejść na perkusji, bitów. A potem – wydarzają się różne rzeczy i część z nich jesteśmy w stanie uchwycić. Tak wygląda nasz model.

Czasami ktoś nie chce podzielić się pomysłem, boi się, co powiedzą inni, sądzi, że to się nikomu nie spodoba. Trzeba te wątpliwości zablokować. Jeśli coś jest dobre, trzeba to zagrać, wyrzucić z siebie i pozwolić temu być, zejść temu pomysłowi z drogi.

Wróćmy na chwilę do przeszłości, do momentu, w którym zacząłeś grać na gitarze. Pamiętasz jacy muzycy, zespoły czy piosenki były twoimi inspiracjami, żeby zainteresować się instrumentem?
O tak. Miałem jakieś naście lat. Mój ojciec miał sporą kolekcję płyt, więc słuchałem bardzo dużo i bardzo różnej muzyki. Oczywiście lubiłem te popularne płyty artystów z lat 70-tych. Lubiłem Jimiego Hendrixa, ale także płyty Johna McLaughlina i Ala Di Meoli. Słuchałem też sporo Yes. Z wiekiem coraz bardziej wsiąkałem w te cięższe rzeczy. Imponowali mi Michael Schenker, Ritchie Blackmore. A potem w szkole średniej popularni stali się Van Halen, więc wszyscy chcieli być jak oni. Oczywiście uwielbiałem też Jimiego Page’a. Na tych gościach się wyrabiałem. Lubiłem też Pink Floyd, King Crimson… Chłonąłem dużo różnorodnej muzyki.

A teraz wciąż słyszysz wpływy tych artystów w swojej grze i w swojej muzyce?
Kurczę, to dziwne pytanie, bo ja w zasadzie nie wiem jak gram. Po prostu to robię. Nie analizuję tego, bo kiedy zaczynam, to się mylę. Myślę, że to tak, jakbyś te wszystkie elementy wrzucił do blendera i zmiksował. Zapewne to spora część mojej gry.

Czyli w grze kierujesz się instynktem.
Tak. Wiem, co robię, wiem, co zadziała w danym utworze. Nie chcę nadmiernie się nad tym zastanawiać. To nie moja robota.

To moja robota. Wspomniałeś wcześniej, że większość materiału na „The Verdict” powstała już w studio. Czy to był twój ulubiony moment z całego procesu tworzenia tej płyty?
Tak. Obserwowanie, jak wyłaniają się piosenki, było satysfakcjonujące. Dobrze było patrzeć, jak poszczególne pomysły kwitną i zamieniają się w świetne utwory. Taki proces sprawia, że bycie częścią zespołu jest przyjemnością. Wszyscy wibrują wspólnie na potrzeby piosenki, dodają swoje najlepsze pomysły. Ale cały proces był bardzo satysfakcjonujący. Podczas pracy w tym zawodzie zawsze jesteś na celowniku. Masz harmonogramy, terminy, wytwórnia chce płytę na wczoraj… To świetne uczucie, kiedy w tym maglu przychodzi taki szczególny moment kreatywności.

Myślę, że sztuka tworzenia z tym progresywnym sznytem polega na tym, żeby z tym nie przesadzać i nie podkreślać tego za wszelką cenę. My chcemy po prostu zrobić fajne piosenki i ukryć w nich te progowe elementy.

To wszystko brzmi stresująco.
I tak jest. I nie tylko to zresztą. Jesteśmy nieustannie w trasie, a kiedy nie jesteśmy, to gramy weekendowe koncerty. Nie mamy komfortu polegającego na tym, że wchodzimy na sześć tygodni do studia i sobie pracujemy, jak drzewiej bywało. Teraz wchodzimy na kilka dni, potem gramy koncerty, wracamy, znów trasa i znów studio. To też wymagające dla producenta, bo musi być elastyczny. Nie jesteśmy pod tym względem wyjątkowym zespołem. Zeuss miał w studio nas, a kiedy jechaliśmy w trasę pracował z Robem Zombie. Jest elastyczny. Potrafi przenosić się między jednym artystą a drugim. Tak już jest. Nastawiamy się na koncerty, potem wracamy do domu, przestawiamy się na studio. Sporo w tym rozpisek i harmonogramów, dużo terminów i dedlajnów.

Jakiego sprzętu używałeś w studio?
I ja, i Parker (Lundgren, drugi gitarzysta Queensrÿche – przyp. J.M.) nagraliśmy cały album przez Kempera. Używamy go też na koncertach. Sprofilowaliśmy nasze oryginalne wzmacniacze. Ja mam profil mojego Bognera Fish. Sprawdził się podczas nagrywania. Do czystych brzmień mieliśmy Rolanda JC-120, który jest standardowym wyborem Queensrÿche do cleanów. Partie akustyczne nagraliśmy na moim Taylorze 810 lub 710, nie pamiętam i na moich sprawdzonych starych akustykach ESP. Wszystkie elektryczne gitary jakich użyłem były marki ESP. Parker miał jakieś Gretsche i swojego Caparisona. Mam też reedycję Gibsona Les Paula z 1992, przydała się w niektórych partiach. Ma autentyczny humbucker z 1959. Bardzo płynnie brzmi. Było też parę pedałów: Tube Screamer, Dunlop Jimi Hendrix Wah, mój wysłużony MXR Van Halen flanger… W zasadzie to staram się używać efektów jak najczęściej, żeby nie trzeba było stosować pluginów, ale pluginy obecnie często brzmią bardzo dobrze. Mam jednak arsenał pedałów i staram się ich używać. Ale pewnie ludzi głównie zdziwi to, że jednak wszystko poszło przez Kempera.

Wiedziałem, że jesteś użytkownikiem Kempera.
Lubię go, bo jeżdżę z nim w trasy. Jestem do niego przyzwyczajony. Mogę wrzucić do niego mnóstwo różnych wzmacniaczy i wszystkie brzmią dobrze. Zeuss stwierdził: „okej, spróbujmy”. I zadziałało.

Czemu zamieniłeś na scenie tradycyjne wzmaki na profiler?
Jest łatwiej z nim podróżować. Poza tym jest konsekwentny, każdego wieczora brzmi tak samo. Przez to jest bardziej wydajny dla nagłośnieniowca i dla ciebie. W każdym klubie masz inne otoczenie, przez co dźwięk będzie inny. A tego nie chcesz, chcesz brzmieć po swojemu na każdym koncercie. Ta stabilność dźwięku jest więc świetna. Profiler analizuje i wzmacniacz, i kolumnę, i głośnik, i przestrzeń. Możesz wbić się bezpośrednio w konsoletę, na przody i w odsłuchy. Pierwszy raz Kempera pokazał mi Wolf Hoffmann z Accept. Miał skrzyneczkę, która wyglądała jak pudełko na lunch. Zapytałem co to jest, opowiedział mi. Skontaktował mnie z kimś z Kempera, zacząłem się temu przyglądać. Podczas trasy po Europie graliśmy też z kilkoma bardzo ciężkimi zespołami i zauważyłem, że wszystkie używały Kemperów. Chyba Dino Cazares z Fear Factory nie miał żadnej kolumny, żadnego wzmacniacza na scenie, jedynie Kempera. I działało.

Ale Fear Factory mają to swoje zimne, odhumanizowane, cyfrowe brzmienie. Im Kemper pasuje. A w sieci jest niekończąca dyskusja o tym, czy Kemper idealnie oddaje brzmienie wzmacniaczy lampowych, czy nie. Dostrzegasz różnice?
Wydaje mi się, że w odpowiednich warunkach do słuchania, na przykład w studio, słyszę tę różnicę. Może tam jest trochę mniej środków… Ale litości – kiedy zmiksujesz to z basem, perkusją i jeszcze jedną gitarą, nie da się odróżnić. Kiedy jest sam – może tak. Ale na scenie, w zespole, brzmi tak autentycznie, że to aż przerażające. Trzeba by to brzmienie oglądać pod mikroskopem. Odkąd wynaleziono profiler chyba nie ma niczego lepszego. To niezwykły kawał świetnej inżynierii.

Na albumie też wypada dobrze.
Owszem! Oczywiście Zeuss jest bardzo utalentowanym producentem, potrafi wykręcić super brzmienie gitar, wie co ma z tym zrobić, ale wie też, czego potrzebuje. I Kemper to dostarczył.

 

Queensrÿche "The Verdict"

Queensrÿche „The Verdict”

  • Tags
  • Michael Wilton
  • queensryche
  • The Verdict
  • Zeuss

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Mark Morton - gitarzysta Lamb of God [WYWIAD]
Previous article Krzysztof „Pistolet” Pistelok - gitarzysta Kat & Roman Kostrzewski

Jakub Milszewski | TopGuitar

INNE

Ace Frehley chce przeprosin od Paula Stanleya, grożąc, że opowie o "brudach" kolegów z KISS Artykuły o artystach
31 marca 2023

Ace Frehley chce przeprosin od Paula Stanleya, grożąc, że opowie o "brudach" kolegów z KISS

John Cooper z zespołu Skillet: "W chrześcijaństwie, w kościele, jest mnóstwo hipokryzji" Artykuły o artystach
28 marca 2023

John Cooper z zespołu Skillet: "W chrześcijaństwie, w kościele, jest mnóstwo hipokryzji"

James Hetfield powiedział że on i jego koledzy z zespołu są „naprawdę przeciętnymi” muzykami Artykuły o artystach
27 marca 2023

James Hetfield powiedział że on i jego koledzy z zespołu są „naprawdę przeciętnymi” muzykami

The Edge: "Myślę, że gitara wraca. Naprawdę to czuję" Artykuły o artystach
26 marca 2023

The Edge: "Myślę, że gitara wraca. Naprawdę to czuję"

Andrzej Czaplewski z ATAN w wywiadzie dla TopGuitar: "Jesteśmy otwarci na wszelkie dziwactwa w muzyce, jeśli są spójne i mają sens" Artyści
25 marca 2023

Andrzej Czaplewski z ATAN w wywiadzie dla TopGuitar: "Jesteśmy otwarci na wszelkie dziwactwa w muzyce, jeśli są spójne i mają sens"

Steve Vai o grze Zakka Wylde'a: "Nigdy w życiu nie widziałem muzyka z taką wytrzymałością" Artykuły o artystach
24 marca 2023

Steve Vai o grze Zakka Wylde'a: "Nigdy w życiu nie widziałem muzyka z taką wytrzymałością"

Projekt Imienowski Jazz Set interpretuje Beatlesówi na jazzowo i wydaje płytę Artykuły o artystach
22 marca 2023

Projekt Imienowski Jazz Set interpretuje Beatlesówi na jazzowo i wydaje płytę

Wywiad z Jarkiem „Gronosem” Gronowskim z zespołu Dragon: "Bandycki napad Putina na Ukrainę miał wpływ na gorycz moich tekstów" Artyści
22 marca 2023

Wywiad z Jarkiem „Gronosem” Gronowskim z zespołu Dragon: "Bandycki napad Putina na Ukrainę miał wpływ na gorycz moich tekstów"

Joe Bonamassa w obronie Jimmy'ego Page'a: "Był talentem, który zdarza się raz na pokolenie”. Artykuły o artystach
21 marca 2023

Joe Bonamassa w obronie Jimmy'ego Page'a: "Był talentem, który zdarza się raz na pokolenie”.

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
31 marca 19:49
Testy

Markbass Minimark 802 N300 – mały ale wariat

31 marca 16:08
Newsy

Takamine GX18CE – cechy i brzmienie

31 marca 14:08
Artyści

Ace Frehley chce przeprosin od Paula Stanleya, grożąc, że opowie o „brudach” kolegów z KISS

31 marca 11:59
Newsy

Orange O Bones – słuchawki na każdą okazję

30 marca 18:37
Newsy

Ibanez SML721-RGC – muzyczny kameleon

30 marca 15:42
Newsy

Tytułowy utwór z nadchodzącej płyty Metalliki „72 Seasons”. Jest moc

30 marca 8:44
Imprezy

21. Gitarowy Rekord Świata już za miesiąc! Ruszyła rejestracja uczestników

29 marca 18:23
Artyści

Brian May na drugie ma Skromność: „Nie należę nawet do pierwszego miliona gitarzystów na świecie”

29 marca 13:18
Newsy

Marco De Virgiliis przybliża serię MB58R

29 marca 11:50
Newsy

Ampeg prezentuje preamp/di-box SGT-DI

29 marca 9:52
Newsy

Debiutancki album formacji Imienowski Jazz Set „Jazz Side of Abbey Road”

28 marca 20:29
Artyści

John Cooper z zespołu Skillet: „W chrześcijaństwie, w kościele, jest mnóstwo hipokryzji”

28 marca 10:52
Newsy

Pete Townshend wydał utwór „Can’t Outrun The Truth” – pierwszy solowy singiel od 29 lat

28 marca 8:24
Imprezy

„Jest tu kilka takich miejsc, gdzie nie warto się pałętać…”, czyli Pidżama Porno w trasie

27 marca 19:00
Tygodnik

Tygodnik 12/2023 (244)

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press