• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Tony Dolan ambasadorem Orange Amplification

      Tony Dolan ambasadorem Orange Amplification

      Dwie gorące premiery ostatnich dni - Ozzy Osbourne "Patient Number 9" i Megadeth "We’ll Be Back”

      Dwie gorące premiery ostatnich dni - Ozzy Osbourne "Patient Number 9" i Megadeth "We’ll Be Back”

      "Unhallowed" - nowy singiel z nadchodzącej płyty Machine Head, powstały z udziałem Wacława "Vogga" Kiełtyki

      "Unhallowed" - nowy singiel z nadchodzącej płyty Machine Head, powstały z udziałem Wacława "Vogga" Kiełtyki

      Mohini Dey odpowiada na pytania firmy Markbass

      Mohini Dey odpowiada na pytania firmy Markbass

    • Newsy sprzętowe
      Markbass szykuje basową rewolucję…

      Markbass szykuje basową rewolucję…

      Epiphone Matt Heafy Les Paul Custom Origins Collection

      Epiphone Matt Heafy Les Paul Custom Origins Collection

      Baroni AFK150 – hybrydowy wzmacniacz gitarowy

      Baroni AFK150 – hybrydowy wzmacniacz gitarowy

      Takamine GLD11E-NS i GLN11E-NS – prezentacja wideo

      Takamine GLD11E-NS i GLN11E-NS – prezentacja wideo

    • TopVideo
      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

  • Artyści
    • Wywiady
      Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

      Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

      Josh Klinghoffer: "Rock and roll w zasadzie się skończył, albo wkrótce się skończy"

      Josh Klinghoffer: "Rock and roll w zasadzie się skończył, albo wkrótce się skończy"

      Jan Benedek: "Czekam na sygnał od bratniej duszy". Wywiad z gitarzystą T.Love

      Jan Benedek: "Czekam na sygnał od bratniej duszy". Wywiad z gitarzystą T.Love

      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

    • Artykuły
      Joe Bonamassa: "Prawda jest taka, że nienawidzę tego, jak gram na gitarze"

      Joe Bonamassa: "Prawda jest taka, że nienawidzę tego, jak gram na gitarze"

      Alice Cooper: "Aby przetrwać w trasie, nie można imprezować jak kiedyś, gdy miało się 23 lata"

      Alice Cooper: "Aby przetrwać w trasie, nie można imprezować jak kiedyś, gdy miało się 23 lata"

      Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu

      Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu

      Jeff Beck otrzymał od Steve'a Wondera 'Cause We've Ended As Lovers' w zamian za "Superstition"

      Jeff Beck otrzymał od Steve'a Wondera 'Cause We've Ended As Lovers' w zamian za "Superstition"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

      Scott Bradlee’s Postmodern Jukebox zagra w Krakowie

      Scott Bradlee’s Postmodern Jukebox zagra w Krakowie

      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Fotorelacja z krakowskiego koncertu Gogol Bordello

      Fotorelacja z krakowskiego koncertu Gogol Bordello

      Scorpions ponownie zatrzęśli krakowską Tauron Areną!

      Scorpions ponownie zatrzęśli krakowską Tauron Areną!

      TOOL wystąpił w Krakowie

      TOOL wystąpił w Krakowie

      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

    • Patronat TopGuitar
      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Markbass Nano Mark II - test

      Markbass Nano Mark II - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • TopSpecial
    • Felietony
      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

    • TopSpecial-Zestawienia
      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
COLOURS OF OSTRAVA 2017 – relacja z tegorocznej edycji festiwalu.
Home
Imprezy
Patronat TopGuitar

COLOURS OF OSTRAVA 2017 – relacja z tegorocznej edycji festiwalu.

22 sierpnia 2017 Maciej Warda | TopGuitar 827

Przeczytaj również

Stuart Zender -  nowe oblicze funku
Stuart Zender - nowe oblicze funku
Jamiroquai w Polsce!
Jamiroquai w Polsce!

Ostrawa – niemal dwustutysięcznie miasto położone blisko czesko-polskiej granicy to jeden z najważniejszych ośrodków w kraju naszych południowych sąsiadów. Do końca ubiegłego wieku miasto było jednym z ważniejszych ośrodków przemysłu ciężkiego, po zamknięciu kopalni i huty w Dolnych Witkowicach miasto stawia na turystykę i edukację. Stawia w sposób mądry – postindustrialne, imponujące przestrzenie byłego zakładu metalurgicznego są miejscem wielu inicjatyw kulturalnych i terenem różnorakich działań twórczych. Jedną z największych organizowanych tam atrakcji jest przesympatyczny festiwal Colours of Ostrava, odbywający się co roku pod koniec lipca.

Kilkanaście scen (!) wkomponowanych w post-przemysłową, malowniczą przestrzeń i odbywające się na nich setki koncertów to oczywiście główny magnes przyciągający kilkudziesięciotysięczną publiczność, wśród której bardzo często słychać polski język, ale czy jedyny? Mnogość wydarzeń towarzyszących, paneli dyskusyjnych, warsztatów tanecznych, ale przede wszystkim cudownie piknikowa, pozytywna atmosfera imprezy jest czymś, czym organizatorzy tego czeskiego święta muzyki i dobrej zabawy mogą śmiało przyciągać wielonarodową publiczność. Czechy kojarzą się nam z miejscem, w którym generalnie ludzie jakoś mniej się spieszą i są wyluzowani – obserwacje festiwalowego tłumu potwierdzają ten stereotyp. Tysiące uśmiechniętych ludzi przechadzających się pomiędzy scenami, korzystających z oszałamiającej mnogości i różnorodności stoisk kulinarnych, spędzających czas w strefach promocyjnych producentów renomowanych napojów alkoholowych… Zaskakująco spora ilość rodzin z małymi dziećmi (organizatorzy dbają o dodatkowe atrakcje dla najmłodszych uczestników imprezy), a wyprowadzenie wzoru na „typowego ostrawskiego festiwalowicza” wydaje się wręcz niemożliwe. Dodatkowo rozpiętość stylistyczna tego, co proponują autorzy ostrawskiego line-upu tylko utrudnia uogólnienia – muzyka wszelaka, od popu i dominującej alternatywy, przez mocne granie, elektronikę, sporo różnorodnego folku aż po lokalne czeskie gwiazdy pieśni festiwalowej, których żartobliwie można by określić nieślubnymi dziećmi Heleny Vondrackowej i Karela Gotta… Do tego spore strefy, gdzie królowali didżeje i mechaniczna muzyka taneczna – dla każdego coś miłego. I tak prezentował się ten kolorowy, niespieszny i różnorodny tłum fanów przybyłych na festiwal – od grupek nastolatek z wiankami na głowach z twarzami posypanymi brokatem, przez dominujących, o zgrozo „normalsów”, którzy w Polsce bardziej kojarzyli by się z publicznością festiwali opolskich bądź sopockich, po podstarzałych fanów hard rocka i emerytowanych hippisów.

Na szczęście w Czechach nie ma czegoś takiego, jak nasza ustawa o imprezach masowych, która każe tworzyć strefy, często fizycznie odgrodzone od innych przestrzeni (choćby słynna w tym roku sytuacja z ogradzaniem terenu pod sceną na Woodstock…), i okazuje się, że niekoniecznie trzeba stawiać stalowe  płoty i szpalery ochroniarzy pod sceną, żeby ludzkość racząca się lokalnym piwem a i mocniejszymi trunkami,  bawiła się świetnie, bezpiecznie i nieinwazyjnie.  Prosty  manewr polegający na wprowadzeniu kaucjonowanych plastikowych kubków wielorazowego użytku powoduje, że publiczność nie brodzi po kostki w śmieciach, a służby sprzątające mają mniej pracy.

Jak to na festiwalu – niemożliwe jest zobaczenie wszystkiego. Choć program festiwalu był skomponowany dobrze i czytelnie, to i tak nie dało się często obejrzeć niektórych wykonawców występujących w tym samym czasie na różnych scenach. Dodatkowo uczestnicząc w takiej imprezie, chce się po prostu pooddychać  czeską, festiwalową atmosferą – przysiąść po prostu na trawie z bramborakiem (plackiem ziemniaczanym) czy węgierskim langoszem, popijając ze wspomnianego kubka złocisty płyn, po prostu poprzyglądać się ludziom, czy wjechać windą na jedną z głównych atrakcji nieczynnego kombinatu – wieżę Bolt Tower i pooglądać teren festiwalowy i panoramę Ostrawy z innej perspektywy, popijając pyszną kawę ze znajdujących się na szczycie wieży kawiarni.

Niemniej jednak kilkanaście koncertów, które zdążyliśmy podczas tej imprezy zobaczyć i udokumentować fotograficznie na pewno pozostanie w naszej pamięci. Niestety nie mogliśmy zostać na ostatni dzień imprezy, kiedy najjaśniejszą gwiazdą głównej sceny (Česká Spořitelna Stage ) był Jamiroquai. Z relacji tych szczęśliwców, którym dane było usłyszeć  zacną orkiestrę wiemy, że w sobotę nad Ostrawą przeszły burze, które spowodowały pewne utrudnienia i opóźniły wejście Jay Kay’a z kolegami na scenę, ale sam koncert był zastrzykiem energii, który pobudził do tańca zmęczoną kilkudniowym maratonem publikę i stanowił świetne zwieńczenie czeskiej fiesty.

Zacznijmy od naszych powodów do dumy – kapitalnie przyjęto naszą Hańbę. Kwartet wystąpił na Drive Stage, mniejszej scenie, na której królowali wykonawcy kojarzeni ze sceną folk. Spory tłum publiki pojawił się, pod sceną, gdy krakowski kwartet zaczął granie. Okazuje się, że rozumienie tekstów wykrzykiwanych przez polskich muzyków nie jest konieczne, żeby dać się ponieść energii. Panowie świetnie zapanowali nad rozentuzjazmowanym tłumem, a pod koniec występu pod barierkami odbywało się regularne pogo.

Drugi rodzimy wykonawca, którego fragment koncertu spowodował u nas erupcję uczuć patriotycznych, to znakomici Tides Of Nebula.  Panowie opanowali Agro Fest Stage już po północy. Wychodząc już z festiwalu zatrzymaliśmy się tam zwabieni ścianą dźwięku. Oj, warto było. Potężne, imponujące brzmienie, światła podkreślające fakt, że w ich graniu ważna jest muzyka, a nie muzycy (jednocześnie utrudniające zrobienie zdjęć…;)), no i tu również spora grupa melomanów zauroczona jakością muzyki prezentowanej przez polski kwartet. Brawo.

Dość odważnym zagraniem było zaproszenie Norah Jones na główną scenę imprezy. Pomimo tego, że nastrojowe brzmienie zespołu uroczej wokalistki pozornie nadawałoby się do bardziej kameralnych okoliczności, Norah „wybroniła się” znakomicie.  Podobne wrażenia z trochę podobnego w nastroju koncertu Birdy – dziewczyna za fortepianem też porwała festiwalowy tłum. Kapitalnie zaśpiewała LP na tej samej scenie, bardzo fajny koncert i świetny kontakt z publicznością. Młodsza część festiwalowej publiki pod główną sceną owacyjnie przyjęła pojawienie się tam panów z Imagine Dragons.

Dla nas osobiście największym zaskoczeniem i powodem do renesansu zainteresowania się twórczością grupy było to, co na głównej scenie Ostrawy pokazali goście z Antypodów, weterani z reaktywowanego niedawno Midnight Oil. Po prostu cios. Oczywiście szliśmy na ten koncert z nastawieniem „posłuchamy sobie panów, którzy mieli przeboje jak byliśmy dziećmi i się wzruszymy”. Ale Australijczycy szybciutko postawili nas na nogi. Zero „zbowidu”, zero taryfy ulgowej. Kapitalne brzmienie, niesamowita energia, znakomity przekaz. Fenomenalny Peter Garret. Zapewne wielu Polaków obecnych na festiwalu musiało mieć podobne skojarzenia jak my, słuchając na bis wielkiego hitu grupy, „Beds are burning” i myśląc o bieżących wydarzeniach w naszym kraju. Dobrze, że starsi panowie wychodzą na scenę i grają mądrą muzykę. Bardzo dobrze. Prosimy organizatorów największych polskich festiwali, żeby myśląc o przyszłorocznych edycjach swoich imprez pomyśleli o starszych panach z Australii.

 

Świetny show w wykonaniu wciągającego Michaela Kiwanuki ze znakomitym zespołem instrumentalistów na Arcellor Mittal Stage. Na tej samej scenie bardzo udany koncert Benjamina Celemntine – być może stylistyka sceniczna obrana przez tego śpiewaka może się czasami wydawać lekko landrynkowa, niemniej jednak skuteczne zaproszenie do wspólnego śpiewania zrealizowane przez Benjamina – znakomite. Świetny i porywający energią koncert dali pani basistka i panowie z Melt Yourself Down. Pierwsze skojarzenie z Morphine, tylko że tu dwa saksofony a nie jeden no i energia bardziej punkowa niż oniryczna.  Również na scenie firmowanej nazwiskiem pana Mittala zagrali St. Paul & The Broken Bones – można ryzykować twierdzenie, że to jeden z najlepszych momentów tegorocznej Ostrawy. Mocne, rasowe, soulowo-bluesowe granie, osobowość, powierzchowność i pomysł na obecność na scenie leadera bandu, śpiewającego Paula Janewaya porwało festiwalowy tłum (łącznie z autorami niniejszej relacji) do bardzo żywiołowej reakcji, chyba sami muzycy byli zaskoczeni, że „wyszło im aż tak”. Aż żal było wychodzić z tej imprezy, ale patriotyczne obowiązki wzywały do kibicowania opisanej wcześniej Hańbie, która grała na innej scenie praktycznie w tym samym czasie. Cóż, festiwalowe realia wymagają poświęceń.

Zresztą lubimy granie bazujące na folku, więc do Drive Stage pielgrzymowaliśmy często i ochoczo. Zwłaszcza, że po drodze były punkty sprzedaży czeskiego piwa i słynnej kofoli. Na tej samej scenie, co Hańba zagrał między innymi Dudu Tassa & The Kuwaits. Artysta dla nas już nie anonimowy, bo kilka tygodni wcześniej grał na Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie. Z tym większą przyjemnością skorzystaliśmy z możliwości ponownego usłyszenia tego świetnie śpiewającego gitarzysty, łączącego w swoim graniu wpływy arabskie i żydowskie, co potwierdza teorię, że tego typu mikstury są bardzo ciekawe i inspirujące.  Kolejne fajne zaskoczenie na tej scenie to Brytyjczycy z Ferocious Dog. Frontman to rasowy punk z imponującym kolorowym irokezem, ale ich porywające granie to była esencja tego, co w wyspiarskim folku najlepsze. Pierwsze skojarzenie dla nieznających zespołu – oczywiście mentalni bracia legendarnych Pogues’ów. Znakomite granie. Tak jak i w wykonaniu innej brytyjskiej załogi – Blazin’ Fiddlers. Oczywiście czwórka skrzypków w pierwszej linii przyciągała ucho i wzrok powodując niegasnące i nieokiełznane wyrazy radości na twarzach słuchaczy, ale nie dało się nie zwrócić uwagi na wyśmienitą szkocką gitarzystkę, Anne Massie, ukrytą na podeście z tyłu sceny. A to, co ta pani wyprawiała z gitarami akustycznymi było imponujące.  Szkocka radość w pigułce. Inny Szkot, który pięknie zagrał w folkowym zakątku ostrawskiego festiwalu, to King Creosote – facet, który nagrał kilkadziesiąt płyt, i jeśli ich zawartość jest równie ciekawa, jak set, który przygotował na czeski festiwal, to na pewno warto poszukać jego nagrań. Kolejny brytyjski skład, który eksplodował świetną muzą na tej scenie to The Elephant Sessions, gdzie zwracał uwagę potężny instrumentalista grający na malutkiej mandolinie oraz świetnie brzmiący basista.

 

Wracając do głównej festiwalowej sceny – fascynujący spektakl w wykonaniu indierockowego tria z Anglii, ALT-J.  Kapitalnie przyjęty set elektro-music w wykonaniu Niemców z Moderat. W międzyczasie na Arcellor Mittal Stage wyśmienity spektakl z francuskim Speed Caravan w roli głównej. Kolejne potwierdzenie tezy, że mieszanie kultur oraz tradycji z nowoczesnością tworzą w muzyce zjawiska fascynujące. Tym razem koprodukcja algiersko-senegalsko-francuska z żywiołowym wirtuozem Mehdi Haddabem imponująco obsługującym oud – lutnię arabską niewątpliwie  zauroczył sporą grupę fanów, a u niektórych pewnie spowodował wspomnienie edycji festiwalu z 2009 roku, kiedy wspomniani panowie mieli przyjemność zagrać w Ostrawie po raz pierwszy.

Wielu koncertów nie udało się nam zobaczyć – choćby trzeciego polskiego wykonawcy, grupy Niechęć. Ale to co zobaczyliśmy i usłyszeliśmy, a przede wszystkim rozkosznie leniwa atmosfera tego miejsca i imprezy, oraz fakt, że do Ostrawy wiedzie wygodna autostrada, którą z Krakowa do Ostrawy można dojechać w mniej niż 2 godziny,  powodują, że skorzystamy z każdej nadarzającej się okazji, żeby ponownie zagościć u naszych południowych sąsiadów przy okazji kolejnych edycji Colours od Ostrava – na pewno jednego z najprzyjemniejszych miejsc na festiwalowej mapie Europy i Świata.

 

Tekst i zdjęcia – Ada Kopeć-Pawlikowska, Sobiesław Pawlikowski

 


























































 

  • Tags
  • Colours of Ostrava
  • Jamiroquai

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Nowe combo gitarowe - Laney GH30R-112
Previous article Amorphis, Varmia, 20 sierpnia, Ucho, Gdynia

Maciej Warda | TopGuitar

basista, gitarzysta, redaktor, dziennikarz. Współpracował z kultowym magazynem "Gitara i Bas". Członek zespołów "Farba" i "The Q". Od 15 lat w magazynie TopGuitar.

INNE

Fotorelacja z krakowskiego koncertu Gogol Bordello Imprezy
20 czerwca 2022

Fotorelacja z krakowskiego koncertu Gogol Bordello

Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni Imprezy
11 czerwca 2022

Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival Imprezy
8 czerwca 2022

Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie Imprezy
31 maja 2022

Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

Scorpions ponownie zatrzęśli krakowską Tauron Areną! Imprezy
30 maja 2022

Scorpions ponownie zatrzęśli krakowską Tauron Areną!

Scott Bradlee’s Postmodern Jukebox zagra w Krakowie Imprezy
26 maja 2022

Scott Bradlee’s Postmodern Jukebox zagra w Krakowie

TOOL wystąpił w Krakowie Imprezy
24 maja 2022

TOOL wystąpił w Krakowie

Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch Imprezy
17 maja 2022

Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

Lipali, Fish Basket - koncert w krakowskim klubie Zaścianek. Fotorelacja Imprezy
16 maja 2022

Lipali, Fish Basket - koncert w krakowskim klubie Zaścianek. Fotorelacja

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
27 czerwca 21:24
Po godzinach

Black metal obnażony – bez przesterów brzmi jak… surf rock

27 czerwca 14:21
Newsy

Tony Dolan ambasadorem Orange Amplification

27 czerwca 9:56
Artyści

Joe Bonamassa: „Prawda jest taka, że nienawidzę tego, jak gram na gitarze”

27 czerwca 8:54
Muzyka

Jesus Chrysler Suicide „Rexpublica Lunatica” – recenzja płyty

26 czerwca 19:44
Tygodnik

Tygodnik 25/2022 (205)

26 czerwca 16:06
Newsy

Dwie gorące premiery ostatnich dni – Ozzy Osbourne „Patient Number 9” i Megadeth „We’ll Be Back”

25 czerwca 20:11
Artyści

Alice Cooper: „Aby przetrwać w trasie, nie można imprezować jak kiedyś, gdy miało się 23 lata”

23 czerwca 21:14
Artyści

Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu

23 czerwca 10:59
Newsy

„Unhallowed” – nowy singiel z nadchodzącej płyty Machine Head, powstały z udziałem Wacława „Vogga” Kiełtyki

22 czerwca 15:02
Artyści

Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: „Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem”

22 czerwca 14:34
Newsy

Markbass szykuje basową rewolucję…

22 czerwca 12:43
Newsy

Epiphone Matt Heafy Les Paul Custom Origins Collection

22 czerwca 9:34
Artyści

Jeff Beck otrzymał od Steve’a Wondera 'Cause We’ve Ended As Lovers’ w zamian za „Superstition”

21 czerwca 21:02
Artyści

Kirk Hammett boi się słuchać płyty „Lulu” i wspomina, że Nirvana nie chciała koncertować z Guns N’ Roses

21 czerwca 15:00
Newsy

Baroni AFK150 – hybrydowy wzmacniacz gitarowy

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press