Anonsujemy listopadowe gdyńskiego Ucha:
4 listopada (piątek) 2011, godz. 20:00 (brama: 19:00) – DEZERTER, Searching for Calm
5 listopada (sobota) 2011, godz. 20: 00 – THE HOLMES BROTHERS
6 listopada (niedziela) 2011, godz. 19:00 – T.LOVE, Shamboo, Pablopavo
10 listopada (czwartek) 2011, godz. 20:00 – SOKÓŁ I MARYSIA STAROSTA
DEZERTER, Searching for Calm – 4 listopada 2011 (piątek), godz. 20:00
Bilety: 29 zł (przedsprzedaż) / 35 zł (w dniu koncertu)
Zespół powstał w maju 1981 roku w Warszawie. Grupa przyjęła prowokacyjną wtedy nazwę SS-20 (były to radzieckie rakiety z głowicami nuklearnymi). Zadebiutowała koncertowo na Mokotowskiej Jesieni Muzycznej. W stanie wojennym SS-20 został zmuszony zmienić nazwę i już jako Dezerter udał się w trasę koncertową z zespołami TZN Xenna i Deuter (słynna Rock Galicja ’82). Pod koniec 1983 roku Dezerter nagrał singla dla Tonpressu „Ku przyszłości” (cztery utwory: „Ku przyszłości”, „Spytaj milicjanta”, „Szara rzeczywistość”, „Wojna głupców”), jednak brak możliwości nagrania pełnej płyty skłonił muzyków do założenia własnego miniwydawnictwa Tank Records. Jego nakładem ukazały się dwie kasety – „Jeszcze żywy człowiek” (koncert z Jarocina ’84) i „Izolacja” (występ Dezertera z Hybryd plus utwory nowofalowych zespołów radzieckich). W 1985 roku odszedł z zespołu Stepa, zastąpiony wkrótce przez Pawła Piotrowskiego. W następnym roku ze śpiewania zrezygnował Skandal (zmarł w 1995). Funkcję wokalisty ponownie przejął Robal. W 1985 roku ukazały się dwie składankowe płyty – „Fala”, na której obok m.in. utworów Siekiery, Kryzysu czy Izraela, znalazły się też kawałki Dezertera („Nie ma zagrożenia” i „Plakat”), a także album „Jak punk to punk”, gdzie pojawiły się piosenki „Nie ma nas” i „Uległość”.
Rok 1987 przyniósł wydanie w USA przez Maximum Rock’n’Roll pierwszej długogrającej płyty Dezertera – „Underground Out Of Poland”. Dzięki operatywności ówczesnego menedżera grupy – Maćka Chmiela – w 1987 roku został nagrany pierwszy (ocenzurowany) LP „Kolaboracja”. Rok 1989 to kolejna płyta „Kolaboracja II”, a 1990 – „Wszyscy przeciwko wszystkim” (wydana w Polsce i we Francji) oraz dwumiesięczna trasa po Szwajcarii, Niemczech, Francji, Holandii i Japonii. Dwa lata później ukazał się album „Blasfemia”, a w 1993 roku – „Jak powstrzymałem III wojnę światową” – zbiór archiwalnych nagrań Dezertera i piosenki z udziałem Katarzyny Nosowskiej. Po raz kolejny nastąpiła również zmiana basisty – na miejscu Pawła na krótko pojawił się Mariusz „Zyziek” Zych. Latem 1994 roku Dezerter (w składzie Robert Matera i Krzysiek Grabowski) nagrał album „Ile procent duszy?”. Ponadto powstał film o grupie – „Dezerter – nie ma zagrożenia” zrealizowany przez Pawła Konnaka. Kolejna płyta zespołu: „Deuter” (1995) to przypomnienie utworów zespołu Deuter zaśpiewanych przez Pawła „Kelnera” Rozwadowskiego. Na basie zagrał Tony von Kinsky. Kolejne albumy to: „Mam kły mam pazury” (1996), „Ziemia jest płaska” (1997) i „Decydujące starcie” (2001), który został nagrany w dwuosobowym składzie Matera-Grabowski.
Rok 2002 obfitował w ciekawe koncerty. Niewątpliwie najważniejsza była trasa po Belgii, Holandii i Anglii z francuskim zespołem La Fraction. Największym wydarzeniem w jej trakcie był wspólny występ w londyńskiej Astorii dla kilku tysięcy osób. Na większości koncertów w 2002 roku gościnnie występowała Katarzyna Nosowska. Ukazały się również kompaktowe wznowienia archiwalnych płyt zespołu. W czerwcu 2004 roku pojawiła się płyta „Nielegalny zabójca czasu”. Jest to pierwszy album nagrany z nowym basistą – Jackiem Chrzanowskim. W kolejnych latach Dezerter prowadził głównie działalność koncertową. Wśród najważniejszych występów wymienić można: festiwale: Rock For People w Czechach (2006), Jarocin (2007), OFF Festival (2007) i Węgorzewo (2008) oraz koncerty w Edynburgu (2008), w Warszawie – akcja „Ratuj Tybet” (2008) i Berlinie (2009).
W maju 2009 roku zespół zarejestrował piosenkę „Śpiew murów” do słów Tadeusza Gajcego, która ukazała się na płycie „Gajcy” wydanej przez Muzeum Powstania Warszawskiego, przypominającej wiersze poety w aranżacjach polskich zespołów alternatywnych. W listopadzie grupa wystąpiła w USA (Nowy Jork i Chicago). W Nowym Jorku Dezerter był gościem festiwalu „Walc Rebeliantów: Muzyka Undergroundowa zza Żelaznej Kurtyny”, współorganizowanego przez Instytut Kultury Polskiej. Impreza, wsparta panelem dyskusyjnym z udziałem muzyków, przybliżała Amerykanom życie społeczne i kulturalne w Europie Wschodniej przed rokiem 1989. Późniejsze miesiące to praca nad nowymi piosenkami zwieńczona sesją nagraniową w lipcu i sierpniu 2010 roku. Warto dodać, że w międzyczasie zespół wystąpił na trzech ciekawych imprezach: w Toruniu w ramach festiwalu filmowego Tofifest (piosenki Dezertera pojawiły się w dwóch znakomitych polskich filmach – „Dom zły” i „Wszystko, co kocham”), w Jarocinie ze specjalnym programem „Kłam TV”, a także na Puntala Rock Festival w Finlandii. Nowy album zatytułowany „Prawo do bycia idiotą” ukazał się w październiku 2010 roku – jest promowany piosenkami „Jesteśmy sektą”, „Ratuj swoją duszę”.
www.dezerter.com
SEARCHING FOR CALM (support) to skrzyżowanie hałasu i ciszy, eksplozja energii i emocji, niespodziewane połączenie melodii i zgiełku. Muzyka grupy wymyka się łatwym porównaniom do jednego gatunku. Zespół celowo unika ślepego podążania za gotowymi rozwiązaniami, dodając do surowych dźwięków niekonwencjonalne rozwiązania rytmiczne i dużo melodii. Organiczne brzmienie inspirowane jest Stevem Albinim oraz zespołami Fugazi, Sonic Youth, niespokojnym Converge czy Dillinger Escape Plan i The Mars Volta. Pochodzący z Sosnowca zespół stara się łączyć różne nurty, nie dochowując wierności żadnemu z nich. To jeden z niewielu zespołów w Polsce, który w składzie ma dwóch basistów. Jego członkowie wywodzą się ze sceny hardcore, inspirują się fusion jazzem i rockową melodią. 8 listopada 2010 roku odbyła się ogólnoświatowa premiera drugiego albumu grupy, który zatytułowany został „Celestial Greetings”. Wydawcą jest Mystic Productions, wytwórnia zajmująca się, takimi wykonawcami jak Czesław Śpiewa, Behemoth, Dick4Dick czy Gaba Kulka. Album zmiksował Pedro Ferreira (The Darkness, Therapy?).
http://www.myspace.com/searchingforcalm
Era Jazzu: THE HOLMES BROTHERS – 5 listopada 2011 (sobota), godz. 20:00
W ramach Ery Jazu grupa The Holmes Brothers wystąpi na scenie Ucha, przywołując magię chicagowskiego bluesa, energię rhythm’n’bluesa oraz witalność muzyki gospel i jazzu. The Holmes Brothers to najwyżej w świecie bluesa ceniony zespół z rekordową ilością nominacji oraz laurami do „bluesowych Oscarów”, czyli nagród Blues Foundation & W.C. Handy Award (Najlepszy bluesowy zespół roku). Uwielbiane w USA trio braci Holmes nie często koncertuje w Europie, a każdy z ich koncertów wzbudza spore zainteresowanie i ogromny entuzjazm. Pięć klubowych koncertów Ery Jazzu to doskonała okazja, by poznać autentyczną muzykę amerykańskiego Południa, slumsów Chicago i folkowego jazzu.
„Lista artystów, którzy koncertują i nagrywają z The Holmes Brothers jest imponująca – wystarczy wymienić Boba Dylana, Vana Morrisona, Bruce’a Springsteena, Patti Smith, Willie’ego Nelsona, Lou Reeda, Petera Gabriela, Merle Haggard, Keitha Richardsa, Ala Greena, Bena Harpera, Lucindę Williams, Steve’a Earle’a, Rosanne Cash, Odettę, a nawet The Jungle Brothers. Kiedy pojawiają się na scenie, słuchaczy natychmiast pochłania niezwykła harmonia głosów, specyficzny „feeling”, jakiemu poddajemy się, gdy jest w nas „blues”. W koncertach The Holmes Brothers owe „czucie bluesa” stanowi najważniejszy element, przyporządkowany doskonałej muzyce i świetnej zabawie. Najlepiej obrazuje to najnowszy album zespołu „Feed My Soul”. Album został wyprodukowany przez samą Joan Osborne (…). Bezkompromisowa wokalistka i producentka w zgrabne ramy ujęła charakterystyczne dla The Holmes Brothers brzmienie – tę mieszkankę bluesa, gospel, soulu, R & B, rock 'n’ rolla i country. Pikanterii albumowi nadaje fakt, iż jest to pierwsza płyta zespołu nagrana po tym, jak gitarzysta Wedell Holmes zwalczył chorobę nowotworową i powrócił na estradę” – opowiada o formacji Dionizy Piątkowski, szef Ery Jazzu.
Należy wspomnieć, że charyzmatyczne trio pojawia się w popularnych i prestiżowych amerykańskich programach telewizyjnych – „Late Night with Conan O’Brien” czy w cyklu NPR “All Things Considered”. Poza tym jego album „State of Grace” zyskał miano najlepszego albumu soul-bluesowego w 2008 roku, zaś najnowszy „Feed My Soul” bije rekordy popularności, prowadząc na listach bestsellerów chicagowskiej Alligator Records. „Rytm ich muzyki bierze we władanie ciała publiczności, a głosy trafiają prosto w serca” – pisze o The Holmes Brothers londyński „Times”. Równie entuzjastyczne opinie o artystach oraz ich muzyce pojawiają się także w „USA Today”, „The New York Timesie”, „Billboardzie”, „Rolling Stone” i „The New Yorkerze”.
Więcej: www.jazz.pl
BILETY (50 zł) dostępne w Klubie Ucho, Cafe Cyganeria (Gdynia, ul. 3-go Maja 27) oraz w sieci internetowej Eventim: www.eventim.pl
T.LOVE, Shamboo, Pablopavo – 6 listopada 2011 (niedziela), godz. 19:00
Klubowa trasa koncertowa zespołu T.Love – „Polskie Mięso”, promująca płytę pod tym samym tytułem. Cały cykl supportuje zespół Shamboo. Z początkiem września br. do rozgłośni radiowych trafiła piosenka „Polskie mięso”, promująca planowane na jesień wydanie boxu zespołu T.Love – „T.Lovestory”. Zespół jest znany z prawdziwych tekstów, komentujących polską rzeczywistość – w tym tę polityczną. Piosenka „Polskie mięso” w ironiczny sposób odwołuje się do doniesień z pierwszych stron gazet i z newsów telewizyjnych, dotyczących atmosfery przed nadchodzącymi wyborami parlamentarnymi. W mediach pojawił się już clip do tego utworu w reżyserii Xawerego Żuławskiego („Chaos”, „Wojna polsko-ruska”). Teledysk już wzbudził wiele kontrowersji. Fikcyjne wydarzenia okazały się na tyle wiarygodne, że natychmiast zostały podchwycone przez wiele portali internetowych, co zmyliło nawet czołowych dziennikarzy muzycznych w kraju. Członkowie grupy mogą się tylko cieszyć z zaistniałej sytuacji albowiem zamieszanie, mające swój początek w scenariuszu wideo, okazało się być niezamierzonym, ale świetnym chwytem marketingowym. Warto dodać, że box „T.Lovestory” zawierać będzie pełną dyskografię formacji z katalogu EMI Music Poland. „Polskie mięso” to premierowa płyta, zawierająca trzy nowe kawałki nagrane przez T.Love wiosną tego roku, a także kilkanaście niepublikowanych nagrań z lat 1999-2009, będących materiałami niewłączonymi w poprzednie płyty, demówkami i nagraniami koncertowymi. Klubowa trasa koncertowa „Polskie Mięso Tour 2011” rozpoczyna się w październiku, a kończy na początku grudnia 2011. Całą trasę supportuje zespół Shamboo.
Pablopavo urodził się w marcu siedemdziesiątego ósmego roku. Nie przejawiał żadnych talentów muzycznych aż do roku dziewięćdziesiątego trzeciego, kiedy to z kolegami ze szkoły założył pierwszy zespół prawdopodobnie w celu zwiększenia swoich szans u dziewcząt. Około roku dziewięćdziesiątego ósmego Pablopavo został nieformalnym członkiem nieformalnej grupy muzyczno-eksperymentalno-zabawowej Antikonsjum. Pozostał nim do dziś. Na początku tysiąclecia powstał zespół Saduba, gdzie jest wokalistą i gitarzystą, a chwilę później – Zjednoczenie sound system. Zjednoczenie od dziesięciu lat propaguje muzykę jamajską w wydaniu soundsystemowym (selektor + wokaliści). W roku 2001 powołano do życia zespół Magara, w którym Pablopavo pełni funkcję gitarzysty i wokalisty, a dwa lata później – Vavamuffin. Ostatnia z grup zdobywa niejaki rozgłos oraz nagrywa cztery płyty („Vabang!”, „Dubang!”, „Inadibusu”, „Mo’ Better Rootz”). W roku 2009 ukazuje się pierwsza „solowa” płyta muzyka nagrana pod szyldem Pablopavo i Ludziki, zaś w roku 2011 – druga. Podoba się tym co poprzednio i marzycielom. Pablopavo pojawił się gościnnie na mniej więcej trzydziestu krążkach innych wykonawców.
Bilety: 40 zł (przedsprzedaż) / 45 zł (w dniu koncertu)
Dostępne w: Klub Ucho, Cafe Cyganeria (Gdynia, ul. 3-go Maja 27), Salon Muzyczny PULS (Gdynia, Centrum Gemini) oraz w sieci Eventim: www.eventim.pl
SOKÓŁ I MARYSIA STAROSTA – 10 listopada 2011 (czwartek), godz. 20, Klub Ucho
Promocja najnowszego wydawnictwa Sokoła i Marysi – albumu „Czysta brudna prawda”. Muzycy na scenie wystąpią wraz z Hadesem, Dj’em Kebsem oraz Dj’em Deszczu Strugi. Koncert supportować będą Bonson, Mielzky oraz Dj Przestrzenny Bit.
Sokół znany jest przede wszystkim ze swoich tekstów – jest autorem kultowego kawałka „Każdy ponad każdym” oraz niezapomnianych „Angela”, „Uczę się uczuć”, „Mogę wszystko”, a także pomysłodawcą i współautorem tekstów „W aucie” i „W wyjątkowych okolicznościach”. Sokół, chociaż wywodzi się z nurtu ulicznego, znany jest z otwartej głowy i szerokiego spektrum działania. Ma na koncie nagrania z tak różnymi osobami, że ciężko odnaleźć jakąś spójność – z Michałem Urbaniakiem, Frankiem Kimono, Piotrem Leniewiczem i Karolem Ludewem z Mojej Adrenaliny, czy Jankiem Młynarskim i Michałem Foxem Królem z 15 Minut Projekt. Zaczynał w 1996 roku z ekipą ZIP Skład, która jest najliczniejszą warszawską grupą hiphopową. W latach 2000-2005 tworzył wraz z Jędkerem i DJ Deszczu Strugi zespół WWO (W Witrynach Odbicia / W Wyjątkowych Okolicznościach) – najbardziej rozpoznawalną za granicą polską grupę hiphopową. W 2005 roku wyjechał na półtora miesiąca do Hawany, gdzie nagrał dwa utwory i teledyski z kubańską grupą reggaetonową Los Sicarios. W latach 2007-2009 nagrał trzy albumy z innym reprezentantem ZIP Składu – Pono. Za pierwszy z nich odebrali złotą płytę. Projekty muzyka zostały wielokrotnie nagradzane i nominowane do różnych nagród branżowych (m.in. Fryderyki, nagrody Yach Film Festivalu, Ślizgery, Miazgi). Sokół użyczał głosu postaciom z kreskówek. Ma na koncie również czytanie audiobooka Jakuba Żulczyka „Zrób mi jakąś krzywdę”.
Marysia Starosta – wokalistka, kompozytorka i autorka tekstów. Miała styczność z muzyką od najmłodszych lat. Zaczęła od ogniska muzycznego, skąd w wieku pięciu lat trafiła do Polskiego Radia. Ukończyła szkołą muzyczną pierwszego i drugiego stopnia im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 1989 – 1993 śpiewała w chórze akademickim, z którym wygrała międzynarodowy konkurs chórów dziecięcych w Arezzo. W 2001 roku dostała się do prestiżowej szkoły wokalnej przy ul. Bednarskiej w Warszawie, z której musiała zrezygnować po roku, kiedy dostała się do telewizyjnego musicalu TVN „Kwiaty we włosach” reżyserowanego przez Andrzeja Strzeleckiego. Marysia przez kilka kolejnych lat była tłem muzycznym polskich gwiazd, śpiewając jako chórzystka między innymi z Martyną Jakubowicz, Kombi, Golec uOrkiestrą, De Mono, Piotrem Polkiem, Joanną Dark i Krzysztofem Krawczykiem. Jej głos można usłyszeć na albumach Afromental, Vienio & Pele, Borysa Szyca, Joanny Dark, Martyny Jakubowicz, Kombi, Roberta M, Fu, Pokoju Z Widokiem Na Wojnę i kilku innych. W 2008 roku ukazał się jej debiutancki album „Maryland” wyprodukowany w całości przez hip hopowego producenta Matheo we współpracy z samą Marysią oraz jazzowym saksofonistą Grzechem Piotrowskim.
Wspólny projekt Sokoła i Marysi Starosty powstawał przez dwa lata. Muzycy do współpracy zaprosili dwóch polskich i kilku zagranicznych producentów takich jak Shuko z ekipą Hustle Heart, PH7 oraz Drumkidz (Niemcy), Jimmy Ledrac (Szwecja), Brall (Kanada), DJ Wich (Czechy), Magiera z White House i Siwers (Polska). Producenci ci pracowali wcześniej z całą gamą światowej klasy postaci z kręgów hiphopu, r’n’b i szeroko pojętej muzyki miejskiej. Z ich pomocy korzystali między innymi Lil Wayne, B-Real, Saigon, Looptroop Rockers, Keith Murray, Birdman, Heltah Skeltah, Canibus, Evidence czy Rasco. Sokół i Marysia zaprosili również wielu DJ-ów – w tym Deszczu Strugi (WWO, ZIP Skład), Kebsa (HIFI Banda) i DJ B (Molesta).
BILETY (40 zł) dostępne w Klubie Ucho (ul. Św. Piotra 2), Cafe Cyganeria (ul. 3 maja 27, Gdynia), Sopot – Prosto shop (ul. Grunwaldzka 57)