• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
MuzykaRecenzje

Krzysztof Meisinger "Heitor Villa-Lobos: Melodia Sentimental Lyrics"

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano gru 21, 2012
Udostępnij

Gitara: Krzysztof Meisinger
Dyrygent: Jose Maria Florencio
(Orfeus Music OMCD)

Jak donosi popularny portal Laguitarra.pl, to bez wątpienia pierwsze nagranie polskiego gitarzysty klasycznego z członkami słynnej brytyjskiej orkiestry założonej przez Neville’a Marrinera. Płyta w całości poświęcona została kompozycjom Heitora Villa-Lobosa (1887–1959), zaś kompletu rejestracji fonograficznych dokonano w jeden tylko dzień, w listopadzie 2011 r. To wielki wyczyn, tym bardziej że krążek zawiera utwory solowe i słynny – choć wielka szkoda, że jedyny – „Koncert na gitarę i orkiestrę” wybitnego Brazylijczyka, który grywał amatorsko na gitarze. Koncert ten, napisany w roku 1951 na zamówienie Andrésa Segovii, pierwotnie, jeszcze bez popisowej środkowej kadencji, nosił tytuł „Fantasia concertante”.

Płytę rozpoczyna słynne pięć „Preludiów”. I tu spore zaskoczenie – dobrze znany temat prowadzony przez dźwięki na strunach basowych Krzysztof Meisinger potraktował jak bardzo powolną, uduchowią kantylenę, niczym zamyśloną arię. Ten zabieg, niespotykany u innych wykonawców, sprawdził się tu znakomicie. W pozostałych „Preludiach” gitarzysta kilka fragmentów też gra inaczej, niż to się od lat przyjęło (np. zupełny brak szybkości w arpeggiowych szesnastkach „Preludium II” czy w środkowej części „Preludium IV”). Silenie się na oryginalność czy może odkrywcze spojrzenie na doskonale znane frazy? Odpowiedź pozostawiam słuchaczom. Przytoczę jedynie opis tych miniatur zawarty w książeczce: „W 1940 roku skomponował dla Segovii sześć »Preludiów«. Niestety, często podróżujący gitarzysta zgubił ostatnie z nich i do dnia dzisiejszego nie zostało ono znalezione. »Preludium I« nazywane jest »wiolonczelowym« z powodu częstego wykorzystywania do prowadzenia melodii strun basowych. »Preludium II« jest lekko kokieteryjne i zadziwia ciekawym potraktowaniem techniki arpeggio. »Preludium III« nawiązuje do cyklu »Bachianas Brasileiras« wyrastającego z fascynacji muzyką J.S. Bacha i wprowadza słuchacza w niemal medytacyjny nastrój. »Preludium IV« przesiąknięte jest dla odmiany brazylijskim folklorem. Zaś »V« urzeka spokojem i rozmarzeniem i zapowiada zakończenie cyklu, którego niestety, nie możemy usłyszeć…”.

Pozostaje otwartą i nienową kwestia, czy trzeba powtarzać całe „Preludium II”, jak to zapisano w nutach. Meisinger wykonuje repetycje, przez co utwór trwa aż siedem minut.

O koncercie Villa-Lobosa w wykonaniu bohatera tej płyty dyrygent i Brazylijczyk średniego pokolenia, Jose Maria Florencio, powiedział, że mało kto tak świetnie wyczuwa idiom i charakter tego utworu jak Krzysztof Meisinger właśnie. Artyści wykonywali wspólnie to dzieło kilkakrotnie na koncertach filharmonicznych.

Całość zamyka niespełna czterominutowa przepięknej urody „Melodia Sentimental” na orkiestrę, gitarę i skrzypce (gra Andrew Haveron) w opracowaniu na taki skład Bernarda Chmielarza (kapitalne brzmienie instrumentów smyczkowych w artykulacji pizzicato!). Warto polecić pięćdziesięciudwuminutowy fonogram, któremu ten wzruszający utwór nadał tytuł, tym bardziej że rejestracji dokonano w studiu nr 1 słynnej londyńskiej wytwórni Abbey Road. Congratulate, Gentlemen!

Krzysztof Nieborak

Ciekawostka: opakowanie płyty wygląda niemal jak pudełko markowych cygar, które tak uwielbiał H. Villa-Lobos i których zapach przesiąka także jego muzykę, w co wierzy Krzysztof Meisinger.

TAGI: Krzysztof Meisinger
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Fot. Sylwia Makris i Christian Martin Weiss, mat. prasowe Nuclearblast
Muzyka

Nowy klip Behemoth to cios prosto z otchłani – zobacz „Lvciferaeon”!

Redakcja | TopGuitar kwi 8, 2025
MuzykaRecenzje

Fate Mystified „Dark Thoughts”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 7, 2025
MuzykaRecenzje

Snowblind „Słaby” – recenzja płyty

Maciej Warda | TopGuitar gru 16, 2024
Grafika: Dawid Duszka
Muzyka

Premiera płyty Sound Idolo „Droga do Marzeń” – już 16 listopada!

Redakcja | TopGuitar lis 12, 2024
Muzyka

Szykuje się aukcja nigdy nie publikowanych nagrań Jimiego Hendrixa

Maciej Warda | TopGuitar paź 14, 2024
MuzykaRecenzje

David Gilmour „Luck And Strange” – recenzja

Maciej Warda | TopGuitar lis 2, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?