• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
NewsyNewsy artystyczne

Trzej synowie Beatlesów połączyli siły w nowym utworze „Rip Off”!

Sprzęt

Twórca Klona Centaura pozywa firmę Behringer za wytanianie jego kultowego efektu

Newsy

Czy AI zabije gitarę? Scenariusze przyszłości

Artykuły o artystachArtyści

Kirk Hammett: „Nie wierzę, że muzykom wolno przechodzić na emeryturę!”

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
MuzykaRecenzje

Krzysztof Pełech "Concierto de Aranjuez"

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano lis 15, 2012
Udostępnij

Gitara: Krzysztof Pełech
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Antoni Wit
Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus”, Agnieszka Duczmal
(DUX 2011)

Jak ktoś chyba słusznie zauważył, pisanie o muzyce jest jak tańczenie o architekturze… Spróbuję jednak w tym opisie przybliżyć czytelnikom krążek powszechnie znanego i uznanego wrocławskiego 41-letniego gitarzysty, Krzysztofa Pełecha. Rejestracje dokonane zostały w latach 2004 (Rodrigo) oraz 1998 (Vivaldi, Dyens, Kurdybacha) ze znakomitymi, markowymi orkiestrami i ich szefami.

Plotka mówi, że Joaquin Rodrigo niespecjalnie przepadał za gitarą i gitarzystami, dlatego też tworzył utwory tak trudne technicznie, że prawie niewykonalne. Najlepszym na to przykładem jest osławiony „Concierto de Aranjuez” z 1939 roku, napisany krótko po śmierci dopiero co urodzonego maleństwa państwa Rodrigo. Sam kompozytor tłumaczył, że końcowe wznoszące się dźwięki części Adagio symbolizują właśnie unoszenie się małej duszyczki do nieba. Wykonanie Pełecha cechują wyraziste akcenty, częste stosowanie barwy sul ponticello i mnogość artykulacji staccato. Gitarzysta świetnie radzi sobie z wieloma niewygodnymi fragmentami. Całość brzmi szeroko i pulsuje po hiszpańsku.

Część druga koncertu z przepięknym, opracowanym dziesiątki razy przez muzyków różnych stylów, powolnym tematem rożek angielski i gitara klasyczna brzmi znakomicie i płynnie aż do wzniosłego tutti orkiestry. W temacie Pełech zapożyczył od Paca de Lucii jedną nutkę, której nie ma w partyturze. To nie jedyna zmiana – w innym bardzo technicznym miejscu części szybkiej dokonał on małych, korzystnie brzmiących i nieco ułatwiających grę przeróbek.

W dwóch kadencjach tej części drugiej (krótkiej i długiej) gitarzysta ukazuje swój gitarowy kunszt i świetne wyczucie iberyjskiego idiomu muzycznego.

Część „Allegro gentile” rozpoczęta krótkim polifonizującym tematem gitary porywa i wciąga pulsem i szybkimi przebiegami gamowymi, np. dialog flet-gitara. Całość ujęta właśnie w charakterze gentile czyli dostojnie, bez zagonienia.

Dwa ulubione przez melomanów koncerty Antonia Vivaldiego C-dur i najsłynniejszy D-dur, brzmią potoczyście, wykonawcy grają wręcz wybornie. Orkiestra pięknie zmienia dynamikę powtarzających się fragmentów, gitarzysta pomysłowo wykonuje quasi-improwizacje przy powtórkach wolnych części. Gitara znakomicie wtapia się w charakter brzmień orkiestrowych. Dodam, że – jak dowodzą badania – muzyka tego mistrza włoskiego baroku doskonale łagodzi stresy!

Koncert wielokrotnie nagradzanego wrocławskiego kompozytora, Roberta Kurdybachy (ur. 1971) obfituje w bardzo efektowne fragmenty grane różnymi rodzajami uderzeń we wszystkie struny gitary. Niektóre smyczkowe ustępy przypominać mogą np. muzykę filmową W. Kilara, inne muzykę elektroniczną, choć autor wyjaśnia, że mamy tu do czynienia wyłącznie z naturalnymi dźwiękami instrumentów. Jest tu sporo fragmentów opartych na jednorodnym materiale rytmicznym, dużo pulsu i akcentów, pukania w drewno instrumentów itp.

Część drugą „Ad libitum” rozpoczyna trzyminutowe solo obfitujące we flażolety, grę pizzicato i rozłożone powolne akordy. Ten fragment brzmi trochę jak swobodna improwizacja, poszukiwanie własnego tematu. Wchodzące z kolei smyki jako żywo „skrzeczą” niczym nadmorskie mewy lub nawet portowe dźwigi, tzw. żurawie.

- Advertisement -

Słuchając części trzeciej, ktoś mógłby zapytać „A gdzie jest muzyka?”. W istocie to człon koncertu pozbawiony niejako typowego materiału melodycznego, obfitujący za to w wiele rozmaitych efektów zarówno orkiestry, jak i instrumentu solowego, gdzie dominują charakterystyczne, dynamiczne bicia we wszystkie struny.

Na bis i na rozluźnienie otrzymujemy zawadiackie „Tango en Skai” Rolanda Denysa z Francji, napisane w stylu żywo przypominającym taniec zwierzątek z rosyjskiej kreskówki „Wilk i zając”. Książeczka dołączona do płyty opisuje rozmaite detale wykonywanej tu muzyki i życiorysy bardzo obficie, a przez to, niestety, zbyt małą czcionka.

Podsumowując – to płyta warta szerszego zainteresowania, zawierająca program różnorodny i niezwykle ciekawy, świetnie zarejestrowana pod względem techniki nagrywania, co jest nieprostą sprawą, gdy gitara ma być dobrze słyszalna w konfrontacji z dużym składem orkiestrowym. Ze wszech miar wart był też fonograficznej rejestracji koncert Kurdybachy z roku 1997, obfitujący w wiele efektów, ale też zauważalnej głębi muzycznego wyrazu.

- Advertisement -

Wykonania bronią się same. Brawo Pełech! Viva guitarra!

Krzysztof Nieborak

TAGI: Krzysztof Pełech
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Fot. Sylwia Makris i Christian Martin Weiss, mat. prasowe Nuclearblast
Muzyka

Nowy klip Behemoth to cios prosto z otchłani – zobacz „Lvciferaeon”!

Redakcja | TopGuitar kwi 8, 2025
MuzykaRecenzje

Fate Mystified „Dark Thoughts”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 7, 2025
MuzykaRecenzje

Snowblind „Słaby” – recenzja płyty

Maciej Warda | TopGuitar gru 16, 2024
Grafika: Dawid Duszka
Muzyka

Premiera płyty Sound Idolo „Droga do Marzeń” – już 16 listopada!

Redakcja | TopGuitar lis 12, 2024
Muzyka

Szykuje się aukcja nigdy nie publikowanych nagrań Jimiego Hendrixa

Maciej Warda | TopGuitar paź 14, 2024
MuzykaRecenzje

David Gilmour „Luck And Strange” – recenzja

Maciej Warda | TopGuitar lis 2, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?