• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Recenzje

Kreuzberg "Papierowy król"

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano lip 9, 2013
Udostępnij

(Universal Music Polska)
(J&J Music Art./Patma / EMI Music Poland)

     Kreuzberg to dla mnie zespół-zagadka. Po oficjalnym opisie bogatym w górnolotne określenia i odniesienia do artystyczno-młodzieżowej dzielnicy Berlina, od której to grupa wzięła swą nazwę i której klimatem ponoć inspirowała się w swojej działalności, można się spodziewać, że mamy do czynienia z natchnionymi „poetami ulicy”, którzy zabiorą nas w pełną dźwiękowych wrażeń podróż do miejsca, w którym kotłują się nowe trendy i powstaje wysokiej próby współczesna sztuka. Nie byłem co prawda w berlińskim tyglu twórczym i nie wiem, jaka muzyka tam króluje, ale z całą pewnością mogę stwierdzić, że materiał prezentowany na debiutanckiej płycie Kreuzberg kłóci się kompletnie z jego obrazem przedstawianym w mediach; kolejnym utworom na niej zawartym bliżej jest brzmieniowo do plastikowego pop-rocka zza naszej wschodniej granicy niż do hipsterskiej kultury Zachodu.

     Ok, są gitary: akustyczne i elektryczne, jest rockowa sekcja rytmiczna, ale już tutaj zaczyna się zgrzyt, bo jednostajny beat stopy od razu kojarzy się jednoznacznie – disco, a dalsze skojarzenie nasuwa się w momencie, gdy zachrypnięty głos wokalisty niebezpiecznie balansuje na granicy pomiędzy Arturem Gadowskim a panem znanym szerokiej publiczności jako Stachursky… W efekcie Kreuzberg zamiast zostać zakwalifikowanym jako „polski Nickelback” w tej samej kategorii co Ira czy świętej pamięci Ptaky, plasuje się gatunkowo bliżej grupy Feel.

     I nagle pojawia się wielkie zaskoczenie i jeszcze większy znak zapytania w postaci ostatniego utworu „Moje prawo”. Metalowy, ciężko przesterowany riff na gitarze, zawodowo wymieciona solówka, ten sam głos śpiewa już bardziej zdecydowanie i wyzywająco, sekcja rąbie jak się należy. O co w tym wszystkim chodzi? Czy jest to oko puszczone do słuchaczy, mające na celu zszokowanie tych mniej odpornych (lub mniej otwartych) na cięższe odmiany muzyki oraz zakomunikowanie, że panowie potrafią też zagrać inaczej? Czy tylko sentymentalna podróż do dawnych inspiracji i hołd oddany mistrzom, dzięki którym muzycy Kreuzberg jako dzieci lub nastolatkowie zainteresowali się graniem? A może ostatni bastion niezależności od wytwórni i rynku, które we właściwy sobie sposób wymuszają taką, a nie inną aranżację piosenek i ich sterylną, wymuskaną do granic możliwości i boleśnie wyjałowioną produkcję? Nie wiem czy piosenka ta rzeczywiście przedstawia to, co tak naprawdę zespół chciałby grać (zwłaszcza zważywszy na wymowny tekst, który dokładnie tak mógłby zostać zinterpretowany), ale taką mam nadzieję, bo „Moje prawo” brzmi dużo bardziej autentycznie niż wszystkie poprzednie utwory, jakby to było właśnie naturalne środowisko chłopaków z Kreuzberg. Tak czy inaczej, zespół skutecznie zbija słuchaczy z tropu i pod tym względem płyta „Papierowy król” faktycznie spełnia jedną z funkcji sztuki – szokuje i zmusza do zastanowienia.

Mikołaj Służewski

kreuzberg papierowy krol

TAGI: kreuzberg
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

MuzykaRecenzje

Fate Mystified „Dark Thoughts”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 7, 2025
MuzykaRecenzje

Snowblind „Słaby” – recenzja płyty

Maciej Warda | TopGuitar gru 16, 2024
MuzykaRecenzje

David Gilmour „Luck And Strange” – recenzja

Maciej Warda | TopGuitar lis 2, 2024
MuzykaRecenzje

Blindead 23 „”Vanishing” – recenzja

Maciej Warda | TopGuitar paź 8, 2024
MuzykaRecenzje

Reedycja płyty „Mind Games” – niedocenianej perełki w dorobku Johna Lennona

Maciej Warda | TopGuitar sie 19, 2024
Mark Knopfler „One Deep River”
MuzykaRecenzje

Mark Knopfler „One Deep River” – recenzja

Grzegorz Bartczak | TopGuitar.pl kwi 12, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?