• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
MuzykaRecenzje

Roderyk – „Celtia”

Jakub Milszewski | TopGuitar
Jakub Milszewski | TopGuitar Opublikowano lip 26, 2018
Roderyk - "Celtia"
Udostępnij
Roderyk – „Celtia”

Odprężająca folkowa mieszanka nowych numerów z kilkoma tradycyjnymi kompozycjami. Wrocławska formacja Roderyk podsumowała dekadę działalności albumem „Celtia”, na który złożyły się z jednej strony utwory ewidentnie korzystające pełnymi garściami z celtyckiego folku (tytuł nie jest bynajmniej mylący), z drugiej – momentami dość odważnie nawiązujące do tradycji Bliskiego Wschodu. Muzycy formacji śmiało korzystają z dostępnego instrumentarium, czasami współczesnego, czasami mniej. Flety, smyki, dudy, instrumenty perkusyjne – wszystko to przeplata się tutaj, tworząc pierwszy plan tej muzyki, na wskroś folkowy, pełen charakterystycznej melodyki, bardzo dobrze zinterpretowanej, choć mam wrażenie, że momentami bardzo sterylnie, jakby muzycy nie chcieli pójść na żywioł i pozwolić sobie na nieco naturalności. Dzięki temu jednak wszystko jest doskonale słyszalne i może stanowić świetne wprowadzenie do celtyckiego folku dla tych, którzy wcześniej nie mieli wiele wspólnego z taką muzyką. Tym, którzy są z folkiem za pan brat, polecam jednak drugi plan „Celtii” – wszystko to, co dzieje pod zwykłą interpretacją. Zanurzenie się w dość wymuskanych i dokładnych aranżacjach i instrumentacjach daje frajdę. Paradoksalnie możliwe jest to wyłącznie dzięki tej sterylności i dokładności Roderyka, która przejawia się również w czyściutkim miksie i masteringu albumu. Nie sposób nie odnieść wrażenia, że „Celtia” opowiada jakąś tajemniczą historię, przygodę umiejscowioną na skraju kultur. Rozpoczyna się „Polką”, by potem przejść do bliskowschodniego „Mistrza”, posprawdzać, co się dzieje w „Komnatach”, a potem, podczas burzowego wieczoru, zajrzeć dobić interesu „W karczmie”. Nie trzeba wiele wyobraźni, by pozwolić tak ułożonej liście utworów zabrać nas na wycieczkę, jeśli nie pełną przygód i niebezpieczeństw, to chociaż historycznej i kulturowej wiedzy.

Na sam koniec chciałbym podkreślić jedną cechę „Celtii”, która podoba mi się niezmiernie, a jest niestety rzadkością. Wszystkie partie instrumentalne, jakkolwiek zagrane czyściutko, płynnie i pewnie, służą tutaj ogólnemu obrazowi poszczególnych utworów. Są równorzędne. Żadna partia i żaden instrument nie wychodzą tu przed szereg, wszystkie mają takie samo znaczenie, choć pełnią inne role. Dzięki temu słuchacz jest w stanie docenić wszystkie te klocki składające się na „Celtię”, a sam album nabiera spójności i podkreśla, jak ważna w muzyce (każdej zapewne) jest praca zespołowa.

TAGI: celtia, folk, recenzja, roderyk
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Fot. Sylwia Makris i Christian Martin Weiss, mat. prasowe Nuclearblast
Muzyka

Nowy klip Behemoth to cios prosto z otchłani – zobacz „Lvciferaeon”!

Redakcja | TopGuitar kwi 8, 2025
MuzykaRecenzje

Fate Mystified „Dark Thoughts”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 7, 2025
MuzykaRecenzje

Snowblind „Słaby” – recenzja płyty

Maciej Warda | TopGuitar gru 16, 2024
Grafika: Dawid Duszka
Muzyka

Premiera płyty Sound Idolo „Droga do Marzeń” – już 16 listopada!

Redakcja | TopGuitar lis 12, 2024
Muzyka

Szykuje się aukcja nigdy nie publikowanych nagrań Jimiego Hendrixa

Maciej Warda | TopGuitar paź 14, 2024
MuzykaRecenzje

David Gilmour „Luck And Strange” – recenzja

Maciej Warda | TopGuitar lis 2, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?