• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
MuzykaRecenzje

Tomasz Spaliński & Rafał Jarczewski „Eu Te Amo”

Krzysztof Nieborak
Krzysztof Nieborak Opublikowano sie 5, 2015
Udostępnij

(Uniwersytet Śląski 2014; reżyser nagrania: Krzysztof Gawlas)

Całość otwierają trzy radosne samby kompozytora brazylijskiego, Celso Machado. Po nich – przesłynna powolna „Cavatina” z kultowego już filmu „Łowca jeleni”, grana z uczuciem i delikatnym, rozwibrowanym dźwiękiem. Bossy, czyli ujazzowione samby, bywają spokojne i w średnim tempie, ale zawsze nostalgiczne, uczuciowe, rozleniwione, jakieś takie od niechcenia, mimo że mówią przeważnie o miłości. Omawiana płyta to w większości klimaty typowo brazylijskie właśnie, ze słynną „Black Orpheus” Luiza Bonfy na czele (jaki tu cudownie delikatny dźwięk, jakie cudne wibrato!). Utwór w wersji wykonawców ma ich własny wstęp, elementy improwizacji, nietypowe zakończenie.

Pod nr 6 wysłuchamy spokojnej, jakby w irlandzkim stylu, ballady Marii Linnemann – „And If She Would”. To taki muzyczny przerywnik w tej brazylijskiej części płyty. Tytułowy „Eu Te Amo” zasypuje nas jakby „zrezygnowanymi” sekundami schodzącymi w dół – piękny, jakże nostalgiczny utwór.

To jedna z najpiękniejszych płyt gitarowych, jakie udało mi się ostatnio wysłuchać. Gitarzyści omawianego duo to panowie w średnim już wieku, ze sporym dorobkiem artystycznym, pochodzący, wykształceni i pracujący na Górnym Śląsku. Grają jak rodowici Latynosi, z charakterystycznymi bardzo krótkimi dźwiękami (staccato), synkopami, witalnością i typowym dla tamtych klimatów drive’em. Niekiedy słuchamy tu miniaturowych improwizacji czy lekko, acz ze smakiem zmienionym zapisem nutowym (np. w ogranym już nieco utworze „Sambinha” Celso Machado).

Mamy tu wyjątkową okazję wysłuchania czterech miniatur w takim właśnie stylu autorstwa jednego z grających – Tomka Spalińskiego. Pragnę zwrócić szczególną uwagę na nr 10 na krążku – „Evening Sketches II”. To kapitalny utwór w konwencji A-B-A, z licznymi rozkładanymi akordami arpeggio. Jak pięknie płynie ta kompozycja i jak pięknie powraca znów jej główny temat na zakończenie. Po utworach jeszcze nieznanego szerzej na świecie Spalińskiego, przychodzi czas na słynną „Four Seasons in Buenos Aires” Astora Piazzolli, z Argentyny oczywiście. A to już klimaty z innej bajki – żarty się skończyły, mamy tu do czynienia z powagą wyrazu muzycznego i powagą przeżyć twórcy i odtwórców tego słynnego cyklu. Otwiera go dynamiczny „Spring” – nieco może nie pasują tu i w „Autumn” jazzujące quasi-improwizacje. „Summer” – zagrany wyjątkowo spokojnie. Końcowy, smutny i powolny „Winter” pozostawia nas wyciszonych, w muzycznym zamyśleniu.

Brawo, chłopaki! To dopiero pierwsza samodzielna płyta tego świetnego duetu gitar klasycznych!

TAGI: Eu Te Amo, Rafał Jarczewski, Tomasz Spaliński
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Fot. Sylwia Makris i Christian Martin Weiss, mat. prasowe Nuclearblast
Muzyka

Nowy klip Behemoth to cios prosto z otchłani – zobacz „Lvciferaeon”!

Redakcja | TopGuitar kwi 8, 2025
MuzykaRecenzje

Fate Mystified „Dark Thoughts”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 7, 2025
MuzykaRecenzje

Snowblind „Słaby” – recenzja płyty

Maciej Warda | TopGuitar gru 16, 2024
Grafika: Dawid Duszka
Muzyka

Premiera płyty Sound Idolo „Droga do Marzeń” – już 16 listopada!

Redakcja | TopGuitar lis 12, 2024
Muzyka

Szykuje się aukcja nigdy nie publikowanych nagrań Jimiego Hendrixa

Maciej Warda | TopGuitar paź 14, 2024
MuzykaRecenzje

David Gilmour „Luck And Strange” – recenzja

Maciej Warda | TopGuitar lis 2, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?