Naukowcy z bostońskiego szpitala dziecięcego przeprowadzili badania kontrolne, które dowiodły, że lekcje muzyki za dzieciństwa, w tym nauka gry na gitarze, zwiększają możliwości naszego mózgu. Dzieci, które brały lekcje muzyki już od najmłodszych lat lepiej radziły sobie z rozwiązywaniem problemów czy zapamiętywaniu informacji.
Nadine Gaab, która prowadzi badania, mówi: “Podczas gdy wiele szkół ogranicza program muzyki i poświęca coraz więcej czasu na przygotowywaniu do testów, nasze wyniki sugerują, że trening muzyczny może pomóc dzieciom w rozpoczęciu lepszej przyszłości.” Ponadto Nadine uważa, że egzekutywne funkcjonowanie mózgu, czyli wysoko szczeblowe procesy poznawcze, jak zapamiętywanie informacji, kontrolowanie zachowania, podejmowanie dobrych wyborów czy rozwiązywanie problemów, jest nawet bardziej znamienne dla osiągnięć naukowych niż IQ.
W badaniu przeprowadzonym przez Nadine Gaab I jej zespół porównano dwie grupy dzieci w wieku 9-12 lat: 15 dzieci, które podejmowały lekcje muzyki i 12 nie-muzycznych dzieci. Podobnie, skonfrontowano grupę 15 dorosłych, którzy są aktywnymi profesjonalnymi muzykami oraz 15 osób nieumuzykalnionych. W testach kognitywnych grupa “muzyczna” wykazała dużo lepsze funkcjonowanie egzekutywne.
Nadine podsumowuje: „Nasze przyszłe badania mają na celu wykazać, czy muzyka może być wykorzystywana jako narzędzie terapeutyczne dla dzieci i dorosłych.”
źródło: http://www.dailymail.co.uk/