Najnowszy autorski album Krzysztofa Misiaka nosi tytuł „Asymetria”, a pod tym terminem kryje się idea eksploatacji jego osobistego stylu hate-jazz w kierunku nieregularności metrycznych i innych dysproporcji.
Jak pisze sam Krzysztof Misiak, metrum muzyczne to jeden z fundamentalnych aspektów, który kształtuje strukturę i odbiór utworów muzycznych będąc swoistym szkieletem kompozycji. Decyduje o rytmicznym układzie utworu, co ma zasadnicze znaczenie dla jego charakteru i emocjonalnego przekazu. Jest to pojęcie, które może wydawać się abstrakcyjne, jednak jego zrozumienie otwiera przed słuchaczem nowe horyzonty percepcji muzyki.
Każdy utwór na płycie zawiera w sobie polimetryczność, zarówno prostą jak i złożoną, ale również parzystą i nieparzystą. Oprócz 4/4 („Złudzenia i pozory”), gitarzysta mierzy się tutaj zatem z 5/8 („Cenny wkład”), 6/8 („Magia kina”), 7/8 („Właściciel zakresu uwagi”), 11/8 („Asymetria”) czy 15/8 („Pół tańca na rurze”). Kompozycje zorganizowane sa wokół pracy riffowej i innych formuł akcentów grupowanych w regularne ciągi, co, mam nadzieję, tworzy odczuwalną regularność. Jednakże też myślę, że gdy w grę wchodzą metra nieparzyste, nasze wrażenia mogą się zmieniać jak w kalejdoskopie. Mniemam, że dodają one muzyce iskry nieprzewidywalności, która sprawia, że serce bije szybciej, a duch łaknie przygód.
„Asymetria” to płyta zdecydowanie gitarowa, ale w aranżacjach wykorzystano też sekcje dęte, smyczkowe i chóralne. Symfoniczne tchnienie można odnaleźć w utworze „Magia kina”, który orkiestracją oprawił Piotr Wrombel. W utworze „Sanchez” znajdziemy z kolei sample wokalne w stylu gothic cinematic. Jako, że Krzysztof Misiak wywodzi się z nurtu blues-rocka, jest tu także blues – tym razem na 11/8 („Blues size plus” i 7/8 („Właściciel zakresu uwagi”). Muzyk zrealizował też swoje inspiracje indyjską etnicznością w 7/8, czyli utwór „Paszport”.
Na albumie pojawili się gościnnie tacy muzycy jak Leszek Cichoński (gitara), Wojciech Pilichowski (slap bass), Bartłomiej Pokrywka (syntezatory), Marek Walczak (harmonijka ustna), Piotr Wrombel (pianino elektryczne, aranżacja na orkiestrę symfoniczną), Mieczysław Grubiak (saksofon tenorowy), Piotr Kelm (skrzypce), Piotr Krzemiński (trąbka) i Dave Latchaw (instrumenty klawiszowe).
Jednominutowy odsłuch każdego utworu z nowej płyty znajdziecie poniżej:
Krzysztof Misiak to gitarzysta i kompozytor, mający na koncie współpracę z wieloma rodzimymi i zagranicznymi artystami, pełniący od kilku lat stanowisko kierownika muzycznego Teatru Dramatycznego w Płocku.