W świecie kinematografii dźwięk i muzyka tworzą wzajemnie się uzupełniającą całość. Francesco Donadello, zdobywca nagrody Grammy, uchyla rąbka tajemnicy na temat swojej pracy nad filmem „Arrival”. W ekskluzywnym materiale Apogee Electronics, ten renomowany inżynier dźwięku dzieli się swoją pasją do Symphony Mk II i wspomina współpracę z gigantami branży, jak Hildur Gudnadottir czy Johann Johannsson.
W sercu Los Angeles, w legendarnych Henson Recording Studios, Francesco Donadello, włoski inżynier dźwięku mieszkający na co dzień w Berlinie, zaprasza nas do swojego świata, gdzie magia dźwięku ożywa na ekranie. Jego praca nad filmem „Arrival” z 2016 roku (pol. „Nowy początek”) stanowi doskonały przykład świetnego zestrojenia dźwięku z materiałem wizualnym, które przekształcają film w pełnoprawne doświadczenie sensoryczne.
Donadello, laureat nagrody Grammy, ma na swoim koncie pracę nad takimi projektami jak filmy „Sicario”, „Duchy w Wenecji” czy wspomniany „Nowy początek”, a takze serial „Czarnobyl”. Jego współpraca z kompozytorami takimi jak Hildur Gudnadottir i nieżyjący już Johann Johannsson podkreśla nie tylko jego umiejętności, ale i głębokie zrozumienie narracji dźwiękowej, która definiuje współczesne kino.
Podczas rozmowy, Donadello szczegółowo opisuje swoje doświadczenia z używaniem Symphony Mk II, interfejsu, który stał się jego nieodłącznym narzędziem w procesie tworzenia dźwięku. Z pasją opowiada o jego przejrzystości i precyzji, które są kluczowe w obchodzeniu się z złożonymi sygnałami i zachowaniu czystości dźwięku, nawet przy ekstremalnym przesterowaniu.
Jednym z najbardziej fascynujących aspektów jego pracy jest proces tworzenia palety dźwiękowej dla filmów, działanie, które rozpoczyna się na długo przed rozpoczęciem zdjęć. Donadello podkreśla, jak kluczowe jest dostarczanie inspirujących dźwięków reżyserowi i montażyście, co pozwala na bardziej świadome kształtowanie filmowej narracji.
Szczególnie pamiętnym momentem jest opowiedziana przez niego anegdota dotycząca tworzenia unikalnej pętli taśmowej na potrzeby filmu „Arrival”, która zainspirowała dźwiękową tożsamość filmu. Eksperymentując z wielościeżkowymi pętlami taśmowymi, Donadello wraz z Johannem Johannssonem stworzyli hipnotyzującą mieszankę dźwięków, która stała się kluczowa dla atmosfery filmu.
W swojej opowieści, Donadello nie tylko ukazuje techniczne aspekty swojej pracy, ale również artystyczną wrażliwość, która pozwala mu na tworzenie dźwięków, które są zarówno subtelne, jak i intensywne. Jego zdolność do eksperymentowania z dźwiękiem i adaptacji technologii w celu osiągnięcia emocjonalnego rezonansu jest tym, co czyni go mistrzem w swojej dziedzinie.
Popatrzcie na cały materiał, który przygotowała firma Apogee Electronics:
PRODUCENT: apogeedigital.com
DYSTRYBUTOR: essaudio.pl