Przez lata Yamaha starała się aby oferowane przez nią gitary basowe z serii BB były instrumentami mającymi wszystkie te cechy, których poszukują muzycy pragnący samemu definiować swój sound. Dostępne dotąd modele z tej serii nie narzucały własnego brzmienia lecz dzięki zastosowanym komponentom i rozwiązaniom technologicznym pozwalały na kreowanie go przez basistę. Koncepcję tę kontynuuje także najnowsza generacja gitar basowych BB, w której skład wchodzi dziewięć instrumentów. Basy oferowane są w ramach czterech różnych serii – Pro (BBP34 i BBP35), 700 (BB734A i BB735A), 400 (BB434, BB434M i BB435) oraz 200 (BB234 i BB235).
Wszystkie instrumenty charakteryzują się konstrukcją bolt-on, przy czym w siedmiu modelach (nie dotyczy do serii 200) zastosowano mocowanie szyjki przy pomocy sześciu śrub – w tym dwóch wkręcanych pod kątem. Basy z serii 200 i 400 mają korpusy z olchy, natomiast w modelach z serii 700 i Pro są one wielowarstwowe (olcha/klon/olcha). Szyjki w basach BB234 i BB235 są klonowe, natomiast w pozostałych siedmiu modelach zastosowano 5-częściowe gryfy z klonu i mahoniu. Profil szyjek w nowych instrumentach jest nieco cieńszy niż w poprzednich basach BB. Za wyjątkiem modelu BB434M z klonową podstrunnicą, we wszystkich pozostałych basach jest ona palisandrowa. Menzura wszystkich nowych modeli wynosi 34 cale.
Gitary basowe BB nowej generacji zostały wyposażone w dwa przetworniki YGD dobrane tak, aby jak najlepiej pasować do charakteru danego modelu. Konfiguracja pickupów jest zawsze taka sama (jednocewkowy w układzie split przy szyjce oraz wąski jednocewkowy przy mostku), ale zastosowano tu różne pary przetworników – VSP7n/VSC7b (magnesy Alnico V) w serii Pro i 700, VSP5n/VSC5b (magnesy Alnico V) w serii 400 oraz VSP3n/VSC3b (magnesy ceramiczne) w serii 200. W instrumentach z serii Pro, 400 i 200 do dyspozycji mamy niezależną regulację głośności dla każdego z pickupów oraz ogólną regulację barwy. Inaczej wygląda to w basach z serii 700, w których dostępne jest ogólne pokrętło głośności, 3-pasmowy korektor (dostępny w trybie ACTIVE – w PASSIVE jedno z pokręteł służy za MASTER TONE), regulacja proporcji między przetwornikami oraz przełącznik pozwalający wybrać układ aktywny lub pasywny (o stanie baterii w pierwszym z nich informuje nas dedykowana dioda LED).
Basy z nowej generacji BB są wyposażone w większości w mostki, które umożliwiają zarówno zamocowanie strun jak i przełożenie ich przez korpus. W tym drugim przypadku odbywa się do pod kątem 45 stopni. Co więcej, w modelach z serii Pro i 700 zastosowano mostki Vintage Plus, dające możliwość regulacji kąta (do wyboru dwa ustawienia) dla mosiężnych siodełek. Ta ostatnia funkcja nie jest dostępna dla mostka Vintage Plus Light (stalowe siodełka) zastosowanego w modelach z serii 400. Basy z serii 200 wyposażono w tradycyjne mostki w stylu vintage. We wszystkich instrumentach zamontowano lekkie, otwarte „maszynki”. Jak łatwo się domyśleć, wszystkie instrumenty z „czwórką” na końcu są 4-strunowe (BBP34, BB734A, BB434, BB434M, BB234), natomiast te oznaczone „piątką” – 5-strunowe (BBP35, BB735A, BB435, BB235). Produkowane w Japonii basy z serii Pro (BBP34 i BBP35) poddane zostały procesowi opartemu na technologii I.R.A. (Initial Response Acceleration), dzięki czemu sprawiają wrażenie „rozegranych” już przy pierwszym kontakcie z nimi.