Chociaż główną częścią oferty amerykańskiej firmy Ampeg są wzmacniacze basowe, to zarówno w przeszłości jak i obecnie, wytwarza ona także inne produkty. Wśród nich są także kompaktowe efekty.
Być może niektórym trudno w to uwierzyć, ale Ampeg jest obecny na rynku już 75 lat. Oczywiście początki były skromne, ale z czasem oferta firmy rosła, a marka zyskiwała na popularności. Z biegiem lat, do wzmacniaczy basowych i gitarowych dołączyły także efekty, co miało też często związek ze zmianami właścicielskimi. W różnych okresach w ofercie firmy znajdowały się bądź to pojedyncze „kostki”, bądź też ich całe serie. Obecnie Ampeg (należący od 2018 roku do Yamaha Music Group) oferuje pięć basowych „kostek”, którym przyjrzymy się poniżej.
Classic Analog Bass Preamp
Zgodnie z nazwą jest to analogowy przedwzmacniacz basowy, który pozwala uzyskiwać szeroką gamę brzmień charakterystycznych dla wzmacniaczy marki Ampeg. Preamp jest wyposażony w 3-pasmowy korektor (BASS: +7/-20 dB @ 40 Hz; MID: +5/-11 dB @ 500 Hz; TREBLE: ±10 dB @ 4 kHz), a ponadto do dyspozycji mamy firmowe układy ULTRA HI (+7 dB @ 8 kHz) i ULTRA LO (+2 dB @ 40 Hz / -10 dB @ 500 Hz), a także regulację głośności. Basowa „kostka” zamknięta w solidnej metalowej obudowie udostępnia ponadto przełącznik nożny, wejście i wyjście typu jack 1/4” oraz gniazdo dla zewnętrznego zasilacza 9V. Preamp może też być zasilany baterią 9V, a wewnątrz obudowy umieszczono zworkę pozwalającą zredukować poziom wejściowy (Pad -15 dB) pozwalając podpiąć bas z aktywną elektroniką.
Scrambler Bass Overdrive
Nowa wersja klasycznego efektu Scrambler, który po raz pierwszy pojawił się w 1969 roku. Model dostępny od 2017 roku jest z jednej strony bardziej kompaktowy niż oryginał, ale oferuje więcej elementów kontroli. Jest to klasyczny efekt overdrive dający możliwość regulacji przesteru i proporcji między sygnałem źródłowym a przetworzonym. „Kostka” oferuje też regulację tonów wysokich (+17/-14 dB @ 4 kHz) oraz głośności. Do dyspozycji mamy również przełącznik nożny True Bypass, wejście [jack 1/4”] z możliwością zmiany poziomu przy pomocy zworki (Normal / Pad -15 dB) oraz wyjście tego samego typu. Efekt może być zasilany baterią 9V lub za pośrednictwem zewnętrznego zasilacza.
Liquifier (Analog Chorus)
Analogowy efekt modulacyjny przeznaczony do współpracy zarówno z basami jak również z gitarami elektrycznymi. Model ten wykorzystuje podwójny układ efektu chorus (BBD) i daje możliwość regulacji częstotliwości generatora LFO (RATE) oraz intensywności (DEPTH). Kontrolować możemy również proporcje między sygnałem źródłowym a przetworzonym. Do dyspozycji mamy ponadto wejście i wyjście typu jack 1/4” oraz przełącznik nożny True Bypass. Do zasilania można użyć baterii 9V lub zewnętrznego zasilacza.
Opto Comp (Analog Optical Compressor)
Analogowy optokompresor w stylu vintage, skierowany do basistów. Poza włącznikiem (True Bypass) do dyspozycji mamy trzy potencjometry obrotowe, z których dwa pozwalają regulować poziom kompresji (COMPRESSION; 1:1 – 10:1) oraz czas zwolnienia kompresora (RELEASE; 75 – 600 ms). Trzecie pokrętło służy do regulacji wyjściowego poziomu sygnału, a do dyspozycji mamy też „miernik” redukcji wzmocnienia ograniczony do jednej diody LED. Z wejściem do którego podłączamy instrument powiązany przełącznik czułości (Normal / Pad -15 dB) w postaci zworki ukrytej wewnątrz obudowy. Kompresor wyposażono ponadto w wyjście typu jack 1/4” oraz gniazdo dla zewnętrznego zasilacza 9V (alternatywą jest bateria).
SCR-DI
Największa, a zarazem najstarsza z „kostek” oferowanych obecnie przez firmę Ampeg. SCR-DI łączy w sobie preamp, DI box, korektor oraz wbudowany overdrive Scrambler. Analogowy przedwzmacniacz pozwala uzyskiwać klasyczne brzmienie typowe dla wzmacniaczy tej marki – od Portaflex po SVT. Do dyspozycji mamy regulację głośności, 3-pasmowy korektor załączany dedykowanym przełącznikiem nożnym oraz przyciski aktywujące układy ULTRA-HI i ULTRA-LO. Oddzielny przełącznik nożny pozwala aktywować przester, a w sekcji Scrambler mamy do dyspozycji pokrętła DRIVE i BLEND. Poza wejściem instrumentalnym (zworka wewnątrz obudowy pozwala zredukować poziom sygnału o 15 dB pozwalając podłączyć bas z aktywną elektroniką), do dyspozycji mamy też gniazdo THRU. SCR-DI udostępnia również dwa wejścia AUX [jack 1/4” i jack 1/8”] z oddzielną regulacją poziomu, symetryczne wyjście linowe XLR i niesymetryczne jack 1/4” oraz stereofoniczne wyjście słuchawkowe [jack 1/8”]. Urządzenie może być zasilane baterią 9V lub za pośrednictwem zewnętrznego zasilacza. Jego konstrukcja i możliwości sprawiają, że SCR-DI sprawdzi się nie tylko na scenie czy w studiu, ale również w sali prób czy w domowym zaciszu.
Poniżej znajdziecie filmowe prezentacje opisanych wyżej efektów marki Ampeg:
Classic Analog Bass Preamp
Scrambler Bass Overdrive
Liquifier
Opto Comp
SCR-DI
Classic Analog Bass Preamp / Scrambler Bass Overdrive
Liquifier / Opto Comp
PRODUCENT: ampeg.com
DYSTRYBUTOR: pl.yamaha.com