• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Epitafium

Zmarł Mick Ralphs — gitarzysta Mott The Hoople i Bad Company

NewsyNewsy artystyczne

Album „Wyjaśni się” – nowe rockowe brzmienie Patrycji Kosiarkiewicz

NewsyNewsy artystyczne

Nowa polska metalowa supergrupa Voice debiutuje utworem „Look Around”

TopLegendyTopSpecial

50 lat ESP Guitars – rozmowa z Mattem Masciandaro

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Doktor AmpPorady

Dr Amp: Analiza efektów gitarowych. Wstęp i podział

Bartek Czoska | TopGuitar
Bartek Czoska | TopGuitar Opublikowano wrz 19, 2018
Udostępnij

Witam w kolejnym artykule z serii Dr Amp. Zaczynamy nowy rozdział, w którym chcę przybliżyć wam, jak zbudowane są poszczególne efekty gitarowe i co w danych efektach dzieje się z naszym sygnałem gitary. Na początku poruszę kwestię nie tyle od strony budowy, tylko podziału efektów na odpowiednie grupy.

Jak możemy podzielić efekty gitarowe? Pierwsze i chyba najważniejsze kryterium to podział na efekty, które formują bazę brzmienia, zmieniają dynamikę, modulują i tworzą przestrzeń.
Pierwsza z grup to tak właściwie wszelkie efekty typu overdrive/distortion/fuzz, jak i boostery/treble boostery, equalizery i oktawery. Od tej grupy powinniśmy zaczynać na surowo tworzyć własny pedalboard, bo to właśnie od ich jakości najwięcej zależy. Co do zasady działania tych efektów, polega ona na wzmocnieniu sygnału, czasem do granic użyteczności. W efektach tych występują też filtry częstotliwości dające właśnie odpowiednie pasmo przesterowanemu sygnałowi.

Accutronic – moduł reverbu

W tej grupie występują także equalizery, do których zaliczmy także wah-wah (jest to, jakby nie patrzeć, przestrajany wąskopasmowy filtr częstotliwości). Equalizery pozwalają nam dopasować pasma częstotliwości do posiadanej kolumny lub głośnika w combo, bo przeważnie łatwo w ten sposób wyeliminować drażniące brzmienie z głośnika.
Druga grupa to efekty typu kompresor/expander/bramka szumów/limiter. Te efekty mają za zadanie ograniczyć lub wyeksponować dynamikę sygnału. Czym jest dynamika sygnału? To przede wszystkim zakres (w dB) pomiędzy dźwiękiem najcichszym a tym najgłośniejszym. Pomniejszenie tego zakresu następuje po zastosowaniu kompresora, limitera lub też – uwaga – wszelkich przesterów (overdrive/distortion/fuzz), które powodują spłaszczenie szczytów sygnału. Powiększenie zakresu możemy uzyskać za sprawą ekspanderów oraz bramek szumów. Dzięki nim cichsze dźwięki są słabiej wzmacniane bądź nawet wyciszane poniżej jakiegoś poziomu, przez co uzyskujemy wrażenie dynamicznego narastania dźwięku od ciszy po poziom szczytowy. Ważnymi parametrami w przypadku dynamiki są poziomy threshold, attack, realese. To od nich zależy reakcja na nasz sygnał.
Trzecia grupa to efekty modulacyjne. Mają za zadanie modyfikować ustalone bazowe brzmienie. Do tej grupy zaliczymy wszelkiej maści phasery, flangery, chorusy, leslie, tremolo itp. Ta grupa efektów jest bardzo zróżnicowana – w kolejnych artykułach omówimy dokładniej każdy z typu efektów. Zadanie w tej grupie to w sumie udziwnianie brzmienia gitary, czasami uzyskując brzmienia bardzo nie-gitarowe. Dyskretne podbarwianie takimi efektami daje bardzo ciekawe brzmienia – nie zmieniając diametralnie tego bazowego, uzyskujemy coś nowego. Nadmiar może brzmieć ciekawie, ale na dłuższą metę może się po prostu znudzić.

Boss GE-7

Ostatnia grupa to efekty przestrzenne, do których zaliczamy efekty typu delay i reverb. Wszystko to, co omówiliśmy w artykule, powinno dostać jakąś przestrzeń, żeby brzmieć ciekawie i naturalnie. Czasami wykorzystuje się naturalne pogłosy pomieszczenia, jednak nie zawsze brzmi to dobrze – wtedy posiłkujemy się przestrzenią w kostce. Delay i reverb w naturze są ze sobą ściśle powiązane. Można to uściślić: delay to odbicia, jakie docierają do nas w otoczeniu o odpowiedniej przestrzeni (wielkości), od wielkości i formy otoczenia zależy, jak dużo i gęsto będą występowały odbicia, co uformuje pogłos (tzw. reverb). Dlatego też delay jest podłączany przed reverbem. Z reguły efekty przestrzenne powinny być używane jako ostatnie w torze sygnałowym. Można oczywiście eksperymentować, ale to ustawienie gwarantuje poprawną pracę.

To tyle jeśli chodzi o wstęp – następne artykuły będą już bardziej techniczne. Omówimy poszczególne efekty w ogóle i szczegółach. Serdecznie zapraszam do lektury!

TAGI: dr amp, efekty
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

PoradyPorady sprzętowe

Joe Bonamassa radzi: nigdy tego nie rób, kupując gitarę

Maciej Warda | TopGuitar cze 9, 2025
PoradyPorady muzyczne

Jak szybko nauczyć się grać na gitarze?

Maciej Warda | TopGuitar maj 6, 2025
PoradyPorady muzyczne

Jak być nowoczesnym gitarzystą/gitarzystką, nie tracąc szacunku do klasyki rocka?

Maciej Warda | TopGuitar lut 10, 2025
Porady

Marty Friedman wymienia korzyści ćwiczenia na gitarze przy ludziach: „Chodzi o strach przed wyjściem na idiotę”

Maciej Warda | TopGuitar lis 13, 2024
PoradyPorady sprzętowe

Porady Toma Dalgety’ego, producenta Ghost: „Korekcja w różnych punktach łańcucha daje zupełnie inne rezultaty”

Maciej Warda | TopGuitar lis 4, 2024
Przerażona dziewczyna z biletami na koncert, ilustracja do artykułu o ataku hakerskim na Ticketmaster
NewsyPorady

Ticketmaster padł ofiarą ataku hakerskiego – co powinni wiedzieć poszkodowani?

Redakcja | TopGuitar lip 2, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?