• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 – gitary na dobry początek

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano cze 30, 2022
Udostępnij

Kontynuujemy naszą przygodę z marką Arrow, która, jak się wydaje, nie ma sobie równych w przedziale cenowym zawierającym się między 500 a 1000 pln. Tak, nie przywidziało się Wam – w tej cenie można dostać teraz instrument, który zabezpieczy wszelkie potrzeby początkującego gitarzysty, począwszy od domowego grania, przez próby, jak i pierwsze demówki nagrywane metodą home recordingu. A zatem mamy do czynienia z gitarami dla muzyków traktujących granie jak pasję, a nie zwykłe „ogniskowe” hobby.

 

Spis treści
…Arrow LP 22Arrow ST 211 Snow WhiteJak to gra?

Dzisiaj chcieliśmy przedstawić dwa wiosełka elektryczne marki Arrow o odmiennym charakterze. Jak łatwo zauważyć są to wariacje na temat nieśmiertelnych idiomów – Stratocastera oraz Les Paula. W wykonaniu marki Arrow te modele łączą w sobie trzy ważne cechy: świetną jakość wykonania, kulturalne brzmienie i atrakcyjny wygląd. Zgodnie z marketingowym hasłem marki “Designed for Fame”, gitary te zaprojektowano tak, aby każdy, nawet kompletny amator mógł komfortowo uczyć się kolejnych akordów i solówek, by w przyszłości zabłysnąć na dużych scenach.

Zgodnie z marketingowym hasłem marki “Designed for Fame”, gitary te zaprojektowano tak, aby każdy, nawet kompletny amator mógł komfortowo uczyć się kolejnych akordów i solówek, by w przyszłości zabłysnąć na dużych scenach

Nie oznacza to jednak, że od razu nie powalczymy tym wiosełkiem w studiu nagrań, czy tym bardziej na jakimś koncercie. Zacznijmy od…

Arrow, fot. Maciej Warda

…Arrow LP 22

Bardzo spodobało się mi to klasyczne wykończenie Sunburst. Naprawdę jest na czym oko zawiesić. Od tego zaczyna się „konsumpcja” tego wiosła, zanim w ogóle wydamy na nim pierwszy dźwięk i tutaj mamy pierwszy duży plusik. Przejdźmy do konkretów. Konstrukcyjnie gitara zachowuje typowe cechy klasycznego Les Paula: mahoniowy (z kilku kawałków tego drewna) korpus z pojedynczym cutawayem. Można domniemywać, że element mocujący szyjkę jest typu long neck tenon i dochodzi aż do komory przystawki przy gryfie (tak to się zazwyczaj robi), zwiększając sustain i wzbogacając brzmienie gitary, a przede wszystkim dochowując wierności budowie oryginalnych modeli Gibsonów. Profil szyjki jest bardzo wygodny i w przekroju mamy tu wyczuwalnie wypłaszczone D. Na palisandrowej nakładce nabito 22 progi typu medium-jumbo. Menzura 24,75 cala i radius 14”, równie typowe dla modeli Les Paul, zapewniają lżejszy naciąg strun i tradycyjnie stosunkowo płaski profil chwytni.

Profil szyjki jest bardzo wygodny i w przekroju mamy tu wyczuwalnie wypłaszczone D. Na palisandrowej nakładce nabito 22 progi typu medium-jumbo. Menzura 24,75 cala i radius 14”, równie typowe dla modeli Les Paul, zapewniają lżejszy naciąg strun i tradycyjnie stosunkowo płaski profil chwytni

Miłą niespodzianką są przetworniki typu humbucker. Pomimo tego, że to bliżej nieokreślone „no name’y”, to dają radę jeśli chodzi o kulturę brzmienia. Oferują przede wszystkim czysty sygnał bez jakichkolwiek zakłóceń, a to dobry punkt wyjścia do dalszej zabawy z brzmieniem. Kontrolujemy je za pomocą potencjometrów: 2 x Volume, 2 x Tone oraz typowego trójpozycyjnego przełącznika trybu pracy pickupów.

Jeśli chodzi o ornamentykę, to na gitarze wykonano binding, zainstalowano pickguard, zastosowano klucze w stylu vintage, a odpowiednie pozycje na szyjce oznaczone są trapezoidalnymi markerami wykonanymi z imitacji masy perłowej (większość specyfikacji w internecie podaje tu – chyba dla żartu – „masę perłową”).

Arrow, fot. Maciej Warda

Arrow ST 211 Snow White

Gitara posiada topolowy korpus i klonowy (klon kanadyjski) gryf. Podstrunnicowa nakładka wykonana jest z palisandru. Gryf posiada 21 wygodnych progów Medium oraz zaskakująco gruby (w porównaniu z lespaulowym Arrow LP) okrągły profil D tak jak w starych rocznikach klasycznych Stratocasterów. Wszystkie te elementy zespolono ze sobą metodą bolt on, co w efekcie daje wyczuwalny rezonans całej konstrukcji. W korpusie zamontowano dwa single i jeden humbucker przy mostku. Kontrolę brzmienia zapewniają 3 potencjometry (1 x Volume, 2 x Tone) oraz przełącznik czteropozycyjny.

Pomimo obecności tremola, strój trzyma się w miarę pewnie, jeśli tylko potrafimy prawidłowo nawinąć struny i popracujemy nimi dłuższą chwilę, pozwalając się ułożyć. Instrument posiada skalę, wynoszącą 25 i 1/2 cala, co plasuje go w jednym szeregu z menzurami Stratów.

Arrow, fot. Maciej Warda

Jak to gra?

Testowane modele to „nówki sztuki”, zupełnie nie używana i z pewnością test byłby bardziej wiarygodny gdyby gitara była już rozegrana i nieco „pokryta patyną”. Instrument przecież żyje i dojrzewa razem z muzykiem i najlepiej kiedy się rozgrywa w sposób naturalny. Nie będę więc tu ściemniał i przyznam, że na początku będziemy musieli oswoić trochę te gitary, by stały się bardziej uległe, choć miękkie struny („dziewiątki”) ułatwiają to zadanie. Bardziej precyzyjnie spiłowane progi sprawiłyby, że struny przemieszczałyby się po nich „jak po maśle”, ale w przypadku tych dwóch wiosełek, trzeba po prostu na to zapracować grą i ćwiczeniami. W sumie to jest to jakaś motywacja.

- Advertisement -

Arrow LP 07

Zgodnie z przewidywaniami okazuje się, że humbucker przy mostku oferuje nam na czystym kanale (obydwie gitary testowałem na zestawie Blackstar St. James, prawdopodobnie jednym z najlepszych jaki pokazał się w ciągu ostatnich miesięcy) jasne brzmienie, z lekko uwydatnionym środkiem i górą. Na przesterach słychać gęstą i równomierna teksturę overdriv’u.

Przester nie jest jednak przesadnie ostry i przy maksymalnym odkręcaniu Volume przetwornika oraz silnym ataku kostką, jedynie delikatnie przesterował czysty kanał wzmacniacza. Przyda się do realizacji specyficznych zagrywek stylu country, leadowych pasaży lub lekko zadziornych akordów.

Przester nie jest jednak przesadnie ostry i przy maksymalnym odkręcaniu Volume przetwornika oraz silnym ataku kostką, jedynie delikatnie przesterował czysty kanał wzmacniacza. Przyda się do realizacji specyficznych zagrywek stylu country, leadowych pasaży lub lekko zadziornych akordów

Humbucker przy gryfie jest zdecydowanie bardziej uniwersalny, zapewniając pełny, głęboki dźwięk z czystą i wyraźną górą. Pełne spektrum tego przetwornika najlepiej uwidacznia się przy graniu akordów – solidny środek otulony jest mocnym basem, a jasna, ale zaokrąglona góra podkreśla atak, likwidując znany z wielu tańszych przetworników efekt „zamulania”.

- Advertisement -

Arrow ST 211 Snow White

Na rynku profesjonalnych gitar dla poważnych grajków istnieje taki nieoficjalny podgatunek zwany easy-to-shred guitar, czyli taki, który oferuje dużą łatwość w szybkim bieganiu po gryfie i jednocześnie poręczność dla prostych powerchordów. Wiosło w miarę trzyma strój (im dłużej gramy, tym lepsza intonacja) zatem tutaj możemy nieco bardziej poszaleć niż z modelem Arrow LP.

Brzmieniowo z kolei nie jest to hi-gainowy szczyt marzeń, ale wszystkie czyste i crunchowe brzmienia są na poziomie. I ponownie – sygnał jest pozbawiony wszelkich przydźwięków i zakłóceń. Sound pozostaje przejrzysty nawet po dość znacznym skręceniu odpowiadającego mu potencjometru tone, dając w efekcie grube i ciepłe, ale wciąż czytelne brzmienie okołojazzowe.

Brzmieniowo z kolei nie jest to hi-gainowy szczyt marzeń, ale wszystkie czyste i crunchowe brzmienia są na poziomie. I ponownie – sygnał jest pozbawiony wszelkich przydźwięków i zakłóceń. Sound pozostaje przejrzysty nawet po dość znacznym skręceniu odpowiadającego mu potencjometru tone, dając w efekcie grube i ciepłe, ale wciąż czytelne brzmienie okołojazzowe

Połączenie obu przystawek na kanale czystym to ładne szkliste brzmienie, chociaż bez zbytniego „dzwonienia”, charakterystycznego dla Fenderów. Jest z jednej strony delikatne, ale dzięki mocnemu środkowi przebije się na tle innych instrumentów. Doskonałe zarówno do partii podkładowych jak i solowych wybryków.

Arrow, fot. Maciej Warda

Dystrybutor: https://www.lauda-audio.pl/

TAGI: Arrow - testy i aktualności, Arrow LP 07, Arrow STH 01 White
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Arrow Guitars (fot. Lauda Central Europe)
NewsyNewsy sprzętowe

Gitara Arrow do zdobycia na Gitarowym Rekordzie Guinnessa

Redakcja | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Testy

ESP LTD XJ-1 Hard Tail w wykończeniu Black Blast – test

Maciej Warda | TopGuitar lut 1, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?