• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Artesano Sonata ZS Limited Edition 2017 – test

Dariusz Domanski | TopGuitar
Dariusz Domanski | TopGuitar Opublikowano wrz 4, 2018
Artesano Sonata
Udostępnij

Redakcja TopGuitar otrzymała do testu model mało znanej jeszcze w Polsce marki Artesano Sonata ZS LTD 2017. Jest to instrument z limitowanej edycji roku 2017 (tylko pięćdziesiąt gitar na cały świat!). Gitarę otrzymujemy w komplecie ze sztywnym futerałem w kolorze ciemnego brązu oraz certyfikatem autentyczności.

Gitara klasyczna z nylonowymi strunami to jeden z najbardziej popularnych w Polsce typów gitar. Kilkaset szkół muzycznych, do których uczęszcza wiele tysięcy uczniów grających na tego typu gitarach, tworzy chłonny, a co ważniejsze – stabilny rynek – dla gitar klasycznych. Za zaprojektowaniem gitar marki Artesana, które obecne są na rynku dopiero od kilku lat, stoi osiemdziesięcioletni obecnie lutnik hiszpański, Juan Orozco. Pochodzi on z rodziny o bogatych tradycjach lutniczych (jego ojciec budował gitary w Hiszpanii, Urugwaju i Brazylii). Juan Orozco był aktywnie zaangażowany w rozwój klasycznych gitar w połowie lat siedemdziesiątych (począwszy od 1969 roku) wraz z wielkimi japońskimi lutnikami, takimi jak Matsuoka, Tamura i Yairi, którzy następnie opracowali gitary dla Ibaneza i Arii.

 

Artesano Sonata

 

Budowa

Artesano Sonata ZS Limited Edition 2017 to z wyglądu typowa hiszpańska gitara klasyczna. Płyta rezonansowa wykonana została z litego drewna świerkowego, boczki i tył z drewna ziricote. O ile zalet świerku przedstawiać nie trzeba, to warto wspomnieć o drewnie wykorzystanym na boczki i tył tej gitary. Ziricote to mało znany gatunek drewna, które pochodzi z Ameryka Środkowej i Meksyku. Fizyczne właściwości tego drewna są bardzo podobne do hebanu: duża twardość, ciężar i odporność na ścieranie. Pod względem akustycznym ziricote przypomina drewno klonowe. Pod względem wizualnym drewno ma ciekawą kolorystykę, w której brąz przeplata się z czarnymi liniami oraz jaśniejszymi fragmentami przypominającymi fale. Ponieważ ten gatunek drewna jest trudno dostępny, wykorzystuje się go głównie na podstrunnicę. W przypadku limitowanego modelu Artesano lutnicy trochę zaszaleli i z tego drewna wykonali dużą część pudła rezonansowego. Głęboka i ciemna kolorystyka świetnie kontrastuje z jasnym odcieniem świerkowej podstrunnicy.

Gitara ma typową menzurę 650 mm, szerokość podstrunnicy przy siodełku wynosi 50 mm. Podstrunnicę i ozdobne ożyłkowanie wykonano z drewna jakaranda, szyjkę z mahoniu, z palisandrowym wzmocnieniem. Mostek został wykonany z palisandru, siodełko i strunnik – z kości. Struny Aranjuez. Z tyłu stopki gryfu widać ozdobną wklejkę z drewna jakaranda. Gitara jest wykonana bardzo precyzyjnie, z duża dbałością o detale, wykończona na wysokim poziomie.

artesano sonata

- Advertisement -

 

Brzmienie i walory użytkowe

Pierwsze wrażenie, które miałem po zagraniu kilku dźwięków, to bardzo duża wygoda gry. Gitara ma niską akcję strun, dzięki czemu nawet trudne układy palców lewej ręki na podstrunnicy wykonuje się z łatwością. Jak dla mnie, akcja strun jest nieco zbyt niska, ponieważ przyzwyczajony jestem do dość mocnego uderzenia. Test jednak to kwestia indywidualna, którą każdy musi sprawdzić samodzielnie. Ja preferowałbym mocniejszy naciąg strun.

- Advertisement -

Brzmienie gitary to przede wszystkim dźwięczne, okrągłe, ładnie brzmiące wioliny (szczególnie w wysokich pozycjach), niezbyt jaskrawe – szczególnie jeśli weźmie się pod uwagę, że płyta rezonansowa jest świerkowa.

Struny basowe brzmią z kolei jasno, z odpowiednią głośnością, ładnie wybijając się pod względem kolorystycznym w akordach, jednocześnie nie przykrywają dźwięków melodycznych na strunach wiolinowych. Powyżej XIV progu na strunach wiolinowych dźwięki nieco tracą swój okrągły charakter i przechodzą w bardziej płaskie brzmienie.

Podczas testu na sali koncertowej dźwięk był dość nośny i słychać go było wyraźnie w każdym miejscu widowni. Zwracał uwagę również dobry balans pomiędzy wysokimi i niskimi dźwiękami.

Artesano Sonata

 

Podsumowanie

Gitara zaskoczyła mnie pozytywnie w kilku aspektach. Przede wszystkim precyzyjnym wykonaniem i wykorzystaniem wartościowych gatunków drewna, które przekłada się na dobrą jakość dźwięku. Samo brzmienie spodoba się wszystkim, którzy lubią typowo hiszpańskie tony. Gitara stroi idealnie, charakteryzuje się niską akcją strun. No i zaskoczenie chyba największe: ten instrument razem z futerałem i certyfikatem kosztuje tylko ok. 2500 zł. Przyznacie, że jak na dobrej jakości, ładnie brzmiący instrument, który jest jednym z tylko pięćdziesięciu na świecie, to kwota niewygórowana.

 

TAGI: Artesano Sonata, gitara klasyczna
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Testy

ESP LTD XJ-1 Hard Tail w wykończeniu Black Blast – test

Maciej Warda | TopGuitar lut 1, 2025
Testy

Orange Super Crush 100 – test

Maciej Warda | TopGuitar cze 22, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?