• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Mick Thomson (fot. ESP Guitars)
NewsyNewsy sprzętowe

Poznajcie gitary ESP, na których gra Mick Thomson

NewsyNewsy artystyczne

Joe Perry ogłasza trasę koncertową Joe Perry Project z gwiazdami w składzie

Artykuły o artystachArtyści

Joe Satriani o najważniejszej lekcji do odrobienia: „Zajmie to może trzy tygodnie, a potem już nigdy o tym nie pomyślicie”

ImprezyNajbliższe imprezy

Audio Plus na Electro-Voice & ChauvetDJ Demo Day

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Audio-Technica AT4081

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano maj 11, 2018
Udostępnij

W ciągu ostatnich lat powstała niezliczona ilość zestawień w postaci artykułów, programów czy filmików, w których autorzy przedstawiają najważniejsze według nich odkrycia i wynalazki w historii ludzkości. Na takich listach nigdy nie może zabraknąć telewizji, radia czy telefonów. Jest to oczywiście zrozumiałe i chyba każdy się z tym zgodzi. Często jednak brakuje pozycji, od której wszystko się zaczęło i od której to również powinno zaczynać się układanie listy przełomowych wynalazków. Gdyby nie mikrofon, bo nim rzecz jasna tutaj mowa, nie byłoby przecież ani telewizji, ani radia, ani telefonu. Nie byłoby też tego, co kochamy, czyli muzyki w formie, jaką znamy i jaką każdego dnia się delektujemy.

Jedną z firm, która od ponad pół wieku dokłada swoją cegiełkę do rozwoju przemysłu muzycznego, jest japońska Audio-Technica. Niech pierwszy rzuci kamienień, kto nie słyszał choćby kilku dźwięków, które zostały zarejestrowane za pomocą mikrofonów tej marki. Nie ma nikogo takiego? Z całą pewnością nie, ponieważ mikrofony z japońskim rodowodem cenią i używają takie legendy jak Metallica czy Kiss. A mikrofony służą nie tylko do nagrywania czy nagłaśniania muzyki – są przecież różne inne wydarzenia ze świata, które również są udźwiękowione. Audio-Technica ma w swojej ofercie ogromną liczbę mikrofonów, słuchawek, systemów bezprzewodowych i sprzętu dźwiękowego. W niniejszym teście na tapecie będzie mikrofon reprezentujący serię „40”, przeznaczoną do użytku studyjnego. Czy tylko studyjnego? I przede wszystkim czy nasz bohater – model AT4081 spodoba się gitarzystom? Pora się o tym przekonać!

Budowa

Taki mikrofon zasługuje na jak najbezpieczniejsze przechowywanie i transportowanie. Po otworzeniu pudełka widzimy więc zgrabny i, co najważniejsze, na pewno przydatny futerał. A w nim: uchwyt mikrofonowy do statywu (z dodatkową przejściówką), osłonę przeciwwietrzną oraz bez wątpienia najważniejszy w całym zestawie – mikrofon AT4081 (z dodatkową gumową osłoną). Wizualnie prezentuje się bardzo dobrze oraz solidnie, jednak jego zgrabna i filigranowa konstrukcja (ręczne wykonanie) sprawia, że zapewne nikt nie będzie chciał poważniej przetestować jego wytrzymałości. Tak czy inaczej jestem przekonany, że ten ważący 152 g i mający niewiele ponad 15 cm (a w średnicy zaledwie 21 mm) mikrofon wytrzymałby wiele. Teraz czas przyjrzeć się parametrom. Audio-Technica AT4081 to dwukierunkowy aktywny mikrofon wstęgowy o charakterystyce ósemkowej, zasilany napięciem +48V. Dzięki dwóm wstęgom jest on bardziej czuły, posiada wyższy poziom wyjściowy, co rzecz jasna przekłada się na jego współpracę z przedwzmacniaczami mikrofonowymi, a idąc dalej – przekłada się także na uzyskane efekty. Zastosowano w nim również innowacyjną technologię – Micro Linear, która ma za zadanie chronić podwójne membrany wstęgi. Pasmo przenoszenia to 30-18,000 Hz, a impedancja wynosi 100 Ohm.

W praktyce

Jak to wszystko zadziałało i jakie dało efekty? Najpierw dość nietypowo, ponieważ na pierwszy ogień (niemalże dosłownie) poszedł wzmacniacz lampowy na dość mocno rozkręconym kanale przesterowanym. Po wypróbowaniu kilku ustawień statywu w stosunku do dwóch różnych głośników przyszła pora na odsłuchanie nagranych dźwięków. Zarejestrowane ścieżki pomimo braku jakiejkolwiek edycji zabrzmiały niezwykle naturalnie, głęboko i ciepło, pozostawiając do tego w głowie myśl, że tak nagrany ślad można byłoby bez problemu podrasować i wyciągnąć z niego porażające rezultaty. Tym, co szczególnie przypada do gustu, jest niezwykła spójność brzmienia i fakt, że nie ma tu żadnego zakłamania czy zniekształcenia, a brzmienie wraz ze swoimi wszystkimi niuansami jest nieprawdopodobnie zbliżone do tego, co słyszało podczas nagrywania ucho. Nie inaczej było podczas rejestrowania dźwięków kanału czystego, a także przybrudzonego kanału crunch. Kolejnym krokiem było wzięcie do ręki gitary akustycznej i sprawdzenie, jak tutaj poradzi sobie AT4081. Co warto podkreślić: „jak sobie poradzi”, a nie „czy sobie poradzi”, ponieważ nie było już żadnych wątpliwości, że nagrywając „pudło”, mikrofon ten spisze się przynajmniej tak samo świetnie jak podczas rejestrowania dźwięków lampowego wzmacniacza. Tak też było – naturalny i dynamiczny sound gitary akustycznej spowodował, że AT4081 jeszcze mocniej ugruntował swoją wysoką ocenę, na którą niewątpliwie zasługuje. Czego jeszcze więcej może od mikrofonu oczekiwać gitarzysta? Pewnie tego, żeby mikrofon oprócz studyjnych atutów posiadał również te estradowe. Chociaż Audio-Technica stworzyła AT4081 docelowo do pracy studyjnej, to jednak absolutnie nie można przekreślać go jako mikrofonu gotowego wspomóc muzyków podczas występów na żywo. Co jeszcze potrafi ten japoński mały gigant? Producent zapewnia, że nadaje się on także do współpracy m.in. z instrumentami smyczkowymi czy perkusyjnymi. To zdecydowanie uniwersalny mikrofon, który ma ogrom zastosowań. Nie warto używać go tylko do jednego celu, a mianowicie do śpiewania. To jednak nie zmienia tego, że to bardzo ciekawa propozycja na rynku, która powinna zaciekawić gitarzystów (i nie tylko).

Podsumowanie

Trzeba koniecznie zaznaczyć jedną niezwykle istotną rzecz – AT4081 to w pełni profesjonalny mikrofon, którego możliwości, charakterystyka oraz cena sprawiają, że skierowany jest właśnie do profesjonalistów, ludzi w pełni świadomych tego, jakiego mikrofonu, a także do jakiego celu go potrzebują. Na pewno doskonale odnajdzie się podczas nagrań, ponieważ studio to jego najbardziej naturalne i docelowe środowisko, ale sprawdzi się również na scenie podczas koncertów. Patrząc na niego z perspektywy gitarzysty można się niesłychanie pozytywnie zaskoczyć. Spodziewać można się również świetnej współpracy z gitarą akustyczną i tak właśnie jest, ale szczególnie zadziwiające są efekty, które AT4081 daje podczas nagrywania rozkręconego wzmacniacza lampowego na kanale przesterowanym. Zdecydowanie warto się o tym przekonać osobiście. Zarówno duża konkurencja na rynku klasowych mikrofonów, jak i coraz mocniej zyskujące na popularności nagrania, które nie potrzebują już mikrofonów (zwłaszcza z tą tendencją ciężko będzie wygrać…), sprawia, że niełatwo o sukces, ale AT4081 jak najbardziej na takowy zasługuje. Powodów jest kilka, a te najważniejsze to jakość i uniwersalność, ale do tych cech swoich produktów Audio-Technica pozwoliła użytkownikom już dawno się przyzwyczaić.

Testował: Krzysztof Węgrzyński
Zdjęcia: Audio-Technica

- Advertisement -

Sprzęt dostarczył: Konsbud Audio
www.konsbud-audio.pl

Strona producenta:
www.audio-technica.com

 

- Advertisement -
TAGI: AT4081, Audio Technica - testy sprzętu i newsy, Audio-Technica AT4081
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Testy

ESP LTD XJ-1 Hard Tail w wykończeniu Black Blast – test

Maciej Warda | TopGuitar lut 1, 2025
Testy

Orange Super Crush 100 – test

Maciej Warda | TopGuitar cze 22, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?