• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Brent Hinds ostro o Mastodon: „Nie będę tęsknił za byciem w gównianym zespole z okropnymi ludźmi”

Newsy

Raport TopGuitar. Youtuberzy i influencerzy przejmują rynek gitarowy

Artykuły o artystachArtyści

Daryl Stuermer: „Nie wiedziałem, że gram w złym miejscu” – kulisy nagrania „In the Air Tonight”

ArtyściWywiady

Sophie Lloyd: „Tak naprawdę to Synyster Gates jest dla wielu ludzi ojcem shreddingu”

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Blackstar HT Stage 60 212 MkII – test

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano wrz 4, 2018
Blackstar HT Stage
Udostępnij

Nadszedł czas na nową generację serii wzmacniaczy i combo nazwaną dla wszystkich serii MkII. Odświeżono linię HT, pod którą kryją się serie Venue, Club, a także nasza tytułowa – Stage, która być może, od czasu jej największej świetności trochę została zapomniana.

 

Wiele gitarowych marek opiera swoje sukcesy na kolejnych reedycjach znanych i lubianych gitar, nie trudząc się zbytnio z wymyślaniem nowych kształtów czy innowacyjnych konstrukcji. Taki sposób działania ma sens: „skoro ludzie chcą sunbursta, dajmy im sunbursta, tylko pachnącego nowością”. W przypadku wzmacniaczy gitarowych takie podejście nie do końca by się sprawdziło, bo postęp technologiczny galopuje tu o wiele szybciej i kto oparłby swoją ofertą wyłącznie na odkurzaniu własnych klasyków, ten daleko by nie ujechał. Na szczęście Blackstar to cały czas forpoczta gitarowego postępu i raz na jakiś czas może sobie pozwolić na ukłon dla tradycji w postaci podania konsumentowi nowego towaru w jakże znanej postaci. Wersje MkII to przede wszystkim przeprojektowane pod względem brzmienia kanały, zaimplementowany interfejs audio z wyjściem USB, dla bezpośredniego połączenia z komputerem oraz redukcja mocy za pomocą jednego przycisku.

BHP
Ci, co mieli już do czynienia z kilkudziesięciowatowymi wzmacniaczami połączonymi z kolumnami na dwóch dwunastkach, wiedzą, co ich czeka. Wyobraźmy sobie sześćdziesięciowatowy head oraz kolumnę 2 × 12 jako połączone elementy, z odjęciem wagi samej skrzyni głowy. Wagowo wychodzi grubo, prawda? Tak też jest w rzeczywistości – nasz piec waży 30 kg, co jest nie lada wyzwaniem nawet dla crossfiterów. Dlatego też dla bezpieczeństwa i higieny w naszym combo zamontowano boczne rączki, by nie dźwigać go samemu. Dbajmy o siebie! Ja wiem, że każdy chciałby pokazać, jaki to jest silny, ale za wszystko trzeba zapłacić odpowiednią cenę – nawet za kilkadziesiąt lat różne stawy i kręgi mogą o tym nam boleśnie przypomnieć.

Blackstar HT Stage

 

Podstawowa budowa

Zacznijmy od lamp. Mamy tutaj, podobnie jak w wersji – nazwijmy ją – MkI, dwie podwójne triody ECC81 na preampie oraz dwie pentody EL34 wysokiej mocy na końcówce. Głośniki zamknięte w skrzyni to dwa dwunastocalowe Celestion Seventy 80 – wprost zabójcze w połączeniu z konstrukcją skrzyni open back. Combo jest na tyle głośne, że pokryje każdą chyba plenerową scenę, nie wspominając o tych klubowych. Mamy tutaj do czynienia z klasycznym trzykanałowcem, sterowanym albo z poziomu panelu przedniego albo – w podstawowym zakresie – za pomocą dołączonego do combo footswitcha FS-14. Mamy zatem kanał clean oraz dwa tory przesterowane, z których jeden to ewidentny crunch, a drugi zahacza o hi-gain.

 

- Advertisement -

Obsługa
Kanał clean ma zintegrowaną kontrolę brzmienia w postaci regulacji bass i treble, a także volume, czyli regulację poziomu sygnału na wejściu. Przycisk voice w teorii służy do zmieniania barwy imitując pracę sekcji mocy w klasie A lub AB, co w istocie oznacza po prostu dopalenie. Dalej mamy sekcję dwóch niezależnych kanałów przesterowanych OD1 i OD1. Na kontrolę każdego z nich składają się poty gain i volume, bo korekcja barwy jest już wspólna i znajduje się w osobnym bloku regulatorów. Ta „wspólnota” jest w zasadzie bez znaczenia, jeśli już będziemy potrzebowali jakoś diametralnie zróżnicować brzmienia przesterowanych kanałów, każdy dobarwi je sobie efektami pedalboardu albo zmieniając ustawienia (pickupów czy barwy) w samej gitarze. W sekcji OD1 & OD2 Equalisation mamy zatem bass, middle, treble przyciski podbicia voice (działają jak skokowe podbicie gain) oraz nieodzowny filtr ISF (Infinite Sound Feature). Przypomnę, że jest to regulowany filtr o charakterze środkowozaporowym. ISF pomaga zmienić charakter barwy wzmacniacza z bardziej amerykańskiego (ISF maksymalnie w lewo) na bardziej brytyjski (ISF maksymalnie w prawo). Jeszcze jedna dygresja: obecność korekcji pasma środkowego tylko przy kanałach przesterowanych uświadamia (albo lepiej: przypomina), że jest ona zupełnie niepotrzebna przy torze clean. Jego użyteczność jest po prostu o niebo większa w modelowaniu przesterowanego „mięcha” niż w kształtowaniu czystego brzmienia naszego gibsona czy fendera. Idąc dalej w prawo, mamy jeszcze całkiem dobry reverb oraz sekcję master, czyli całościowe kształtowanie sygnału korekcją w postaci regulatorów resonance (pobudza nasze doznania psychoakustyczne, poszerza lub spłaszcza dźwięki, czyni je bardziej żywymi, dynamicznymi lub biernymi, pasywnymi), presence (wiadomo – rozjaśnia, czyni dźwięk bardziej „skutecznym”, szczególnie na scenie) oraz głośność master. Ostatni, ale nie najmniej ważny, jest przycisk zmniejszający moc wzmacniacza z 60 na 6 W – rzecz bardzo pożądana w domu i studiu nagrań. Jeszcze słowo o panelu tylnym. Widać na nim wyjście speaker emulated output z przełącznikiem cabinet switch umożliwiającym wybór wirtualnej zamkniętej kolumny 4 × 12 lub otwartej 1 × 12. Dalej mamy rządek wyjść głośnikowych 1 × 16 Ohm, 1 × 8 Ohm lub 2 × 16 Ohm lub 1 × 4 i 2 × 8 Ohm. Tutaj także możemy przełączyć charakter pogłosu – reverb dark/light. Idąc w prawo, mijamy gniazda pętli efektów send/return wraz z przełącznikiem +4 dBV/–10 dBV. Wycieczkę kończymy na wyjściu dla footswitcha, który jest dołączony do combo.

Blackstar HT Stage

Praktyka
Siłą rzeczy zastosowanie dwóch lamp EL34 w ostatnim stopniu mocy wzmacniacza determinuje nieco dźwięk i skłania go ku klasycznym brytyjskim wzmacniaczom realizowanym w klasie A/B. Z drugiej strony nawet nie lampowe serie Blackstar (vide: ID) brzmiały i zachowywały się, jakby były lampowe, dlatego w przypadku tej marki takie kategoryczne podziały tracą swoją moc. W dzisiejszych czasach (jeśli mówimy o podobnej półce cenowej, a nie o porównaniu masowej produkcji z „hi-endowym butikiem”) dobrze zaprojektowana emulacja toru lampowego jest często bardziej atrakcyjna niż konstrukcja lampowa montowana point to point, zwłaszcza jeśli chodzi o walory praktyczne, takie jak awaryjność, trwałość, sprawność etc. Temat zaczyna się banalnie – brzmienie czyste naszego MkII jest transparentne na ustawieniach neutralnych korekcji (słychać wyraźnie charakter wiosła) i plastyczne po korekcji bass/treble. Plastyczne, ponieważ barwy te pozwalają na kształtowanie pierwiastka emocjonalnego w muzyce – powinny stać się wówczas niewyczerpanym niemal źródłem natchnienia dla nas i nastrojowości dla granych utworów. Pierwszy OD to przester w typie podrasowanego wzmacniacza typu master volume na połowie mocy, drugi natomiast to już jakiś JCM900 albo Engl, ale z lekko podbitym, dopalonym środkiem. Można uznać je za modne overdrive’y, bo takim brzmieniem gra wiele współczesnych kapel, od Soilwork po Bon Jovi. To brzmienie ciągnie do przodu cały zespół, gdy gramy riffowo jest jego lokomotywą napędową na równi z sekcją rytmiczną. Istna pieszczota dla uszu spragnionych skomasowanego ataku gęstych overdrive’ów. Za pomocą samego przycisku voice mamy możliwość szybkiej predefinicji pożądanego brzmienia i zawsze będzie to zróżnicowanie typu ostrzejsze – łagodniejsze. Jeżeli chcielibyśmy dostroić rezonans kolumny do panujących w pomieszczeniu warunków akustycznych, używamy umieszczonego w sekcji master regulatora resonance. Dzięki niemu możemy wpływać na ostateczną barwę i na przykład w przypadku kanału czystego zaokrąglić i ocieplić dół pasma, a w przypadku brzmień przesterowanych sprawić, aby dolny zakres był cięższy i bardziej dudniący.

- Advertisement -

Blackstar HT Stage

TAGI: Blackstar HT Stage, Blackstar HT Stage 60 212 MkII, BLACKSTAR – Testy sprzętu i newsy, Celestion
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Testy

ESP LTD XJ-1 Hard Tail w wykończeniu Black Blast – test

Maciej Warda | TopGuitar lut 1, 2025
Testy

Orange Super Crush 100 – test

Maciej Warda | TopGuitar cze 22, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?