Najnowszy przedstawiciel linii efektów „9 Series” to generator symulacji basowych brzmień. Ne ma wiele takich na rynku, także warto się nim zainteresować.
Basiści zawsze mieli trochę mniejsze możliwości kreowania środków wyrazu. Po pierwsze nie są takimi gadżeciarzami jak gitarzyści, po drugie w pasmach, w których operują, nie wszystkie modulacje mają rację bytu, bo potrafią brzmieć nieczytelnie i wulgaryzować szlachetne brzmienie basu. Oprócz przesterów, chorusów, delayów i reverbów niektórzy producenci sprzętu starają się zapełnić tę lukę cyfrowymi symulacjami innych instrumentów tudzież brzmieniami synthowymi i to z tym właśnie mamy do czynienia w przypadku Electro-Harmonix Bass9. Pozwala on przekształcić sygnał z gitary bez potrzeby sięgania po przetworniki MIDI, tak by uzyskać barwy innego typu. O ile wcześniejsze efekty z tej serii były „klawiszowe”, to najnowszy pozwala – zgodnie z nazwą – uzyskiwać barwy różnych „syntetycznych” basów.
Electro-Harmonix BASS9 udostępnia dziewięć presetów, do wyboru których służy dedykowane, najważniejsze pokrętło. Poszczególne jego ustawienia to emulacje jednych z największych klasyków jeśli chodzi o basowy sound. Precision – barwa inspirowana klasycznym modelem Fender Precision Bass, Longhorn – symulacja 6-strunowego basu Danelectro. Fretless – charakter granych nut charakterystyczny dla basów bezprogowych. Synth – hołd dla klasycznego syntezatora Moog Taurus. Virtual – preset dający możliwość uzyskiwania barw basowych o różnym charakterze, w zależności od regulacji parametrów. Bowed – barwa naśladująca wyzwalanie dźwięku smyczkiem. Split Bass – ustawienie dające możliwość grania na gitarze zarówno partii basowej (od dźwieku F#3 w dół) oraz melodii lub akordów. 3:03 – barwa naśladująca klasyczny syntezator Roland TB-303. Flip-Flop – barwa inspirowana efektem Octave Multiplexer, chyba najbardziej ciekawa i inspirująca, mogąca sama w sobie być podstawą aranżu utworu.
Tak jak większość urządzeń z tej serii, BASS9 udostępnia ponadto dwa potencjometry obrotowe Ctrl, które w zależności od wybranego presetu, pozwalają nam kontrolować jego wybrane parametry. Do dyspozycji mamy też dwa potencjometry głośności – przy pomocy Dry określamy udział sygnału czystego w miksie, a Synth Volume reguluje głośność danego presetu (sygnał wet). Electro-Harmonix BASS9 wyposażono w jedno wejście (jack 1/4”) oraz dwa gniazda wyjściowe. Przez pierwsze z nich (Dry Out) wysyłany jest „czysty” sygnał z instrumentu, natomiast drugim (Effect Out) opuszcza urządzenie miks sygnału źródłowego i przetworzonego. Zasilacz 9V wymagany do pracy urządzenia znajduje się w komplecie.
PRODUCENT: https://www.ehx.com/