• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

NewsyNewsy artystyczne

Josh Homme zagrał koncert w katakumbach pełnych ludzkich szczątków

Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Epiphone Joe Pass Emperor II Pro

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano sie 8, 2017
Epiphone Joe Pass Emperor
Udostępnij

Czy Szanowni Czytelnicy mieli kiedykolwiek poczucie obcowania z instrumentem klasy VIP, ale takim z duszą, który już przy pierwszych dźwiękach jasno pokazuje, kto tu w okolicy najpiękniej brzmi? Grałem już na wielu hollow body, ale czegoś takiego nie czułem i nie słyszałem jeszcze nigdy – za każdym uderzeniem w struny Epiphone Joe Pass Emperor wydaje z siebie syreni śpiew przeplatany cudowną drapieżnością. To woda i ogień, które w połączeniu uwodzą, kuszą i zniewalają.

Seria instrumentów Emperor jest hołdem złożonym tradycyjnym amerykańskim gatunkom muzycznym. Selekcjonowany, świerkowy, profilowany archtop, klonowe boczki i tył, ręcznie rzeźbione ożebrowanie i belka centralna oraz trzyczęściowy, klonowy gryf to cechy godne najlepszych, tradycyjnych instrumentów. Nie bez powodu Epiphone Joe Pass Emperor zaprojektowany został we współpracy z legendą jazzowej gitary – Joe Passem, i był jednym z pierwszych sygnowanych modeli Epiphone’a. Emperor był przez dekady (już od 1936 roku!) flagowym instrumentem Epiphone’a, który przed długie lata konkurował z Gibsonem. Doczekał się kilku modeli (m.in. Swingster sygnowany przez Chata Atkinsa), ale to Joe Pass zasłużył na taki honor najbardziej, bo związany był z Epiphone’em od lat czterdziestych i to właśnie dzięki eksperymentom z tymi gitarami zawdzięczamy pojawienie się gibsonowskiego solid body les Paul. Zajmijmy się jednak naszym na wskroś nowoczesnym wiosłem, które jednocześnie osadzone jest w tradycji jak mało które. Model Joe Pass Emperor II wszedł do produkcji w 1994 roku, czyli w roku, w którym Joe zmarł. Epiphone oświadczył później, że mistrz zdążył jeszcze dołożyć swoje sugestie do projektu gitary i tego się będziemy trzymali. Niniejsza wersja Pro oznacza ostatnie modyfikacje siodełka, przetworników oraz – przede wszystkim – nowe atrakcyjne wykończenie gitary.

Epiphone Joe Pass Emperor

Budowa
Jako się rzekło, pewne rzeczy pozostają niezmienne, a do nich należy konstrukcja Epiphone’a Emperor, oparta cały czas na wzorcu sprzed kilku dekad. Płyta górna to profilowana, pięciowarstwowa świerkowa sklejka, która ponad wszelką wątpliwość zapewnia wyczuwalny rezonans i odporność na warunki atmosferyczne ergo: sama nie pęknie ani się nie wypaczy. Boczki i spód wykonano z laminowanego klonu. Gryf stanowią trzy kawałki klonu oraz palisandrowa nakładka. Profil (przekrój) chwytni to tzw. SlimTaper 1960, minimalnie cieńszy i szybszy niż typ 1950, stosowany m.in. w les paulach. Instrument jest oczywiście konstrukcji typu set-in, czyli wpust gryfu wklejony w blok korpusu, jak podaje producent, za pomocą ultramocnego kleju Titebond. Jak na tego typu instrument zastosowano dość duże progi medium jumbo, co z pewnością podnosi komfort gry. Estetyczny, złoty strunociąg Scroll Trapeze, połączony z palisandrowym mostkiem o siodełkach z Nubone XL, to dominujący element osprzętu. Klucze Grover Rotomatic mają przekładnię 18:1. Dzięki większej przekładni niż np. w Swingsterze (tam jest 14:1) stroi się je wolniej, ale dużo precyzyjniej. Zarówno korpus, jak i gryf wykończone są pięciowarstwowym celuloidowym bindingiem. Markery na podstrunnicy wykonane są z masy imitującej masę perłową tej, którą Epiphone czy Gibson stosują już od dziesięcioleci również w drogich instrumentach. Logo firmy oraz bogaty i duży motyw kwiatowy zdobiący główkę Masterbuild wykonane zostały z prawdziwej masy perłowej.

Przetworniki to Epiphone ProBucker 3 przy mostku i ProBucker 2 przy gryfie, obydwa w charakterystycznych, złotych puszkach. Są to nowe wcielenia PAF-ów, czyli legendarnych gibsonowskich humbuckerów. Powstały dzięki poszukiwaniom i poświęceniu Richarda Akersa, dyrektora działu Research and Developement w firmie Epiphone. Aby wykorzystać sto procent potencjału tkwiącego w pickupach, zastosowano możliwość konfigurowania cewek (szeregowo, równolegle) poprzez ukryte przełączniki push-pull w potencjometrach tone. W pozycji wyciągniętej mamy łączenie szeregowe, czyli cewki działają jak klasyczny humbucker, natomiast w pozycji na dół cewki połączone są równolegle. Daje nam to brzmienie o charakterze pickupów single coil. Dlaczego zatem po prostu nie rozłączono cewek, chcąc uzyskać brzmienie singla? Otóż cewki połączone równolegle nadal pracują jako humbucker, dzięki czemu dźwięk jest wolny od brumów i zakłóceń charakterystycznych dla pojedynczych przetworników. Proste i skuteczne.

Gitara jest dostępna w trzech wyjątkowych wykończeniach: natural, wine red oraz ulubionym kolorze Joe – vintage sunburst. Top instrumentu został zabezpieczony pickguardem tortoise z logotypem „E”.

Epiphone Joe Pass Emperor

Brzmienie
Ta gitara to kolorowy muzyczny kameleon, ale nie świadczy to o jej niezdecydowaniu czy też brzmieniowej niestabilności, ale o możliwości dopasowania się do większości muzycznych stylów i sprzętu, z którym współpracuje. Na wzmacniaczu referencyjnym (Mooer Little Monster AC), bez żadnych dodatków (wzmacniacz–kabel–gitara) słychać, że to jest właśnie czysty rock and roll. Barwy wahają się od kąśliwych i kanciastych na przetworniku bridge (przychodzi mi na myśl wczesny Blackmore, sprzed „In Rock”), przez pełne, głębokie i dźwięczne przy obydwu pickupach „na full” (to dźwięk nieosiągalny dla większości innych gitar, taki archetyp archtopa), po miękkie, okrągłe i łagodne tony przetwornika neck (vintage’owe, soulowe brzmienia bliski ideału). Gdy pobawimy się w rozłączanie cewek i korekcję tone, wkraczamy do kolejnych muzycznych krain, gdzie króluje dźwiękowa świeżość, barwność i namiętność. Jestem oczarowany czystymi tonami tego wiosła, ale żeby nie było tak słodko, zapiąłem je jeszcze do hi-gainowego heada Mesa Boogie TripleCrown… Ha! Po co mi solid body – pomyślałem, przecież ten semi hollow gada tak potężnie, przesterowuje się tak drapieżnie, wybrzmiewa tak mięsiście, że swobodnie zagramy na nim wszystkie odmiany rocka. Dave Grohl coś o tym wie – od lat sadzi potężne riffy na swoich gitarach hollow body. Skala wrażeń akustycznych jest w przypadku Emperor II Pro potężna, zlikwidowane zostają wszelkie bartery między naszą wyobraźnią a tym, co możemy zagrać. Vintage przeplata się z modern.

Prawdziwy opad szczęki zaliczamy jednak, gdy spojrzymy na cenę tego cuda. Coś mi się wydaje, że w kategorii jakość do ceny Epiphone uciekł tym modelem konkurencji w takim tempie, że ta nie zdążyła mu nawet pomachać na pożegnanie…

- Advertisement -
TAGI: Epiphone Emperor, Epiphone Joe Pass Emperor, Epiphone Joe Pass Emperor II Pro
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Testy

ESP LTD XJ-1 Hard Tail w wykończeniu Black Blast – test

Maciej Warda | TopGuitar lut 1, 2025
Testy

Orange Super Crush 100 – test

Maciej Warda | TopGuitar cze 22, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?