• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Epiphone Les Paul Studio WR – recenzja

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano cze 15, 2019
Epiphone Les Paul Studio WR 1000, fot. Radosław Michalak
Epiphone Les Paul Studio WR 1000, fot. Radosław Michalak
Udostępnij

Jest kilkanaście, no może kilkadziesiąt takich modeli gitar, że nie trzeba w nich nic zmieniać, by co roku stanowiły tak samo atrakcyjny element oferty producenta. I tak od kilku dekad. No może jakaś kosmetyka, czasami inne wykończenie, albo jakiś nowy pickup. Generalnie instrumenty te zostały wymyślone przez genialnych projektantów i czasami po prostu nie ma sensu zmienić (bardzo) dobrego na lepsze. Epiphone Les Paul Studio jest właśnie jednym z takich wioseł – wiecznie młody, odporny na andropauzę i cały czas w wybitnej formie!

 

Spis treści
BudowaBrzmienie

Seria Studio została wymyślona jako bardziej dostępna w stosunku do serii Standard. Jest m.in. pozbawiona ożyłkowania, klonowego topu, czy markerów w kształcie trapezów (tu występują kropki). Jednocześnie Les Paul Studio pozbawiony jest kilku kompromisów, obecnych w tańszych wiosłach (np. Special, Junior lub 100) i mających odzwierciedlenie w cenie. Zwłaszcza jeśli chodzi o osprzęt i drewno. Warto dla porównania wspomnieć, że w serii Special korpus jest cieńszy, zrobiony z lipy. Gryf jest wkręcany (nie wklejany), top jest płaski a sam osprzęt (adekwatnie do ceny) bywa nieco innej klasy. W momencie, kiedy bierzemy do rąk Studio, mamy wrażenie kontaktu z prawdziwym Les Paul’em. Studio jest takim mocnym średniakiem, zdolnym zostać estradową bestią, na przekór „studyjnej” nazwie.

 

Budowa

W latach 80. w Kalamazoo serii Studio nadano nową jakość, produkcja przestała się bowiem wiązać z kompromisami względem brzmienia, czy wyglądu. Les Paul Studio jest więc, w przeciwieństwie do linii Junior, przeznaczony zarówno dla profesjonalistów, jak i początkujących. Totalnie uniwersalny i utylitarny instrument. Nasz model jest opisywany jako „no-frills attitude”, czyli „bez zbędnych fanaberii”. Oznacza to, że pozbyto się wszelkiej ornamentyki rozpraszającej uwagę, pozostawiając tylko to, co istotne dla brzmienia i komfortu gry. Gdy się jednak przyjrzeć, okaże się, że tak jak od każdej reguły są wyjątki, tak i w naszym przypadku coś tam jednak zdobi instrument. Mamy nawet bogatą w loga i napisy główkę, a także charakterystyczny pickguard. W przypadku naszej gitary zostały zachowane wszystkie, kluczowe elementy konstrukcji od półwiecza znanej pod nazwą Les Paul, a korpus jest pokryty cienką warstwą lakieru na wysoki połysku o nazwie RW – Red Wine. Podobnie jak inne dostępne kolory (WC – Worn Cherry, WB – Worn Brown, EB – Ebony, AW – Alpine White, TQ – Turquoise) bardzo dobrze działa na żywo. Takie wykończenie co prawda nie pozwala poczuć pod palcami struktury drewna, ale wynagradza to krwistoczerwony błysk wiosła w blasku fleszy i scenicznych świateł. Jeśli chodzi o budowę, to każdy zna ją na pamięć, ale dla porządku przypomnę: mamy tu mahoniowy korpus, który jeśli nie jest drążony (a nie jest), jest dość ciężki i grubaśny ergo: jest taki, do jakiego przyzwyczaił nas Gibson. To jeden z fenomenów, że ludzie kochają go również za jego niedoskonałości!

A doskonałości? Na pewno należy do nich wypukły top (arch-top), który od zarania pięknie modeluje sylwetkę tej gitary. Obowiązkowy jest tu także mahoniowy gryf wklejony we wspomniany mahoniowy korpus (set-in) – wg wielu to właśnie jest połączenie odpowiadające, za charakterystyczne, ciemne, tłuste brzmienie Les Pauli. Kolejny element to nakładka na szyjkę wykonana z egzotycznego drewna Pau Ferro, na której osadzono 22 progi Meduim Jumbo (o jeden więcej niż np. w modelach sprzed 4 lat). Radius 12 cali pozwala na swobodniejsze operowanie na progach podobnie jak profil przekroju szyjki nazwany 1960’s SlimTaper D. Osprzęt stanowią standardowe zaczepy na pasek, mostek Lock Tone ze strunociągiem Stopbar oraz markowe klucze Grover z zamkniętymi maszynkami. Aby nasz Les Paul Studio był dobrze słyszalny zamontowano w nim przetworniki: Epiphone Alnico Classic Humbucker Open-Coil przy szyjce i Epiphone Alnico Classic Plus Humbucker Open-Coil przy mostku. Obsługa brzmienia i siły sygnału opiera się na dwóch potencjometrach głośności oraz dwóch regulujących barwę tonu poszczególnych przetworników. Pokładową elektronikę dopełnia typowy trójpozycyjny przełącznik (Toggle-Switch) wyboru pickupów.

 

 

- Advertisement -

Brzmienie

Nawet jeśli w kwestii designu coś się zmieniło, to w przypadku brzmienia Les Paula Studio, jak na moje ucho, kompletnie nic. Jak już zostało wspomniane, przeważająca obecność mahoniu w połączeniu ze sporą grubością deski, oraz sposobem łączenia gryfu, dają znakomite rezultaty w kwestii wybrzmiewania dźwięków i wzmacniania wybranych alikwotów. Twarde drewno, jakim jest mahoń odwdzięcza się zazwyczaj konkretnym, bliskim i skutecznym na scenie brzmieniem. Na czystym kanale wzmacniacza Les Paul Studio ucieszy ciepłem oraz dźwięcznością, choć ogólnie brzmienie jest w tym wypadku suche. Na przesterze skolei radujemy się skonturowanym dołem i zwartym środkiem, co szczególnie zachwyca podczas gry riffowej. W ogóle Les Paul jest od dekad ideałem jeśli chodzi o podatność na wszelakie fuzzy i distortiony.

Tu nie ma miejsca na jakieś letnie, nie do końca zdefiniowane barwy – to mięsiste brzmienie na przesterze bezlitośnie wgryza się w naszą percepcję, by w efekcie dać sporo muzycznych przyjemności. Charakterystyczne, śpiewne brzmienie solowe (szczególnie na przystawce przy gryfie) tej konstrukcji jest nie do podrobienia. Mahoniowa, sztywna konstrukcja w połączeniu z dwoma otwartymi przetwornikami humbucker zapewnia potężne, ale i czyste brzmienie z przewagą ciepłych, ciemnych tonów, ostrzejszych w górce i bardziej miękkich w dole.

 

- Advertisement -

PRODUCENT: www.epiphone.com

DYSTRYBUTOR: www.lauda-audio.pl

TAGI: EPIPHONE - Testy sprzętu i newsy
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Epiphone Inspired by Gibson Custom (fot. Epiphone)
NewsyNewsy sprzętowe

Epiphone prezentuje nowe gitary z serii Inspired by Gibson Custom

Redakcja | TopGuitar maj 6, 2025
Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Testy

ESP LTD XJ-1 Hard Tail w wykończeniu Black Blast – test

Maciej Warda | TopGuitar lut 1, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?