• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Epiphone Les Paul Ukulele Tenor – recenzja

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano maj 23, 2019
Udostępnij

Ten instrument to nie żadna imitacja Les Paula ani jego miniaturka, choć pobieżnie patrząc, mogłoby się tak wydawać. Jest to pełnoprawny i „dorosły” instrument, który gra swoim własnym brzmieniem i prezentuje szereg indywidualnych cech.

 

Spis treści
BudowaBrzmienie

Projektanci Epiphone postanowili wykorzystać swoje doświadczenie, możliwości i spuściznę firmy, by wprowadzić na rynek elektroakustyczne ukulele jawnie nawiązujące do stylistyki Les Paula. Wcale nie jest to zatem wiosełko dla kolekcjonerów, nabywane jako dwudziesta siódma ciekawostka, czy po to, aby stanowiło ozdobę salonu, ale warto je zakupić mając na względzie przede wszystkim jego pratyczne zastosowanie.

Budowa

Les Paul Ukulele Tenor można używać zarówno na koncertach jak i w domowym zaciszu. Wszystko dzięki zamontowaniu prostego, acz skutecznego przetwornika piezo pod siodełkiem. Instrument posiada wbudowane gniazdo wyjściowe 1/4” i żadnego preampu – nie ma możliwości ingerencji ani w głośność ani barwę, na którą – jak się okaże, nie mamy powodu narzekać. Żeby było jeszcze bardziej interesująco, to maleństwo faktycznie możemy zacząć opisywać jak normalne pełnoprawne wiosło Epiphone. Zobaczcie: podobnie jak w Les Paulu Standarad, nasze ukulele posiada mahoniowy korpus z laminowanym klonowym topem (klasa drewna AAA), zapewniającym, jak się okazało, rewelacyjne brzmienie. Mahoniowy, jednoczęściowy gryf o ultrawygodnym profilu SlimTaper D jest przykręcony do korpusu przy pomocy 4 śrub.

Nie jest to typowe dla Les Pauli, które mają konkstrukcję set-in (klejoną) ale tutaj widocznie okazało się łatwiejsze w procesie produkcji. Z tyłu to ululele naprawdę wygląda jak mała gitara elektryczna, ciesząc oczy dzięki pięknemu lakierowi Vintage Sunburst (VS). Instrument posiada podstrunnicę z drewna Granadillo, stosowanego czasami w Les Paulach jako dobry zamiennik dla palisandru. Radius chwytni wynosi 16 cali, nabito na niej 21 progów (tylko o jeden mniej niż ma klasyczny Les Paul), a instrument posiada skalę 17″. Mostek wykonano z palisandru a siodełko z PCV – trzeba pamiętać, że przy nylonowych strunach to standardowa i słuszna koncepcja. Cały hardware jest niklowany co jeszcze bardziej dodaje powagi temu wiosełku. Klucze z przełożeniem 14:1 gwarantują idealne trzymanie stroju, co w połączeniu z czarnymi, nylonowymi strunami daje swobodę i precyzję jego korekty.

 

W zasadzie nasze ukulele stroi się jeszcze szybciej niż gitarę klasyczną, bo mniejsze ruchy kluczami dają silniejszą korektę stroju. Pickguard natomiast oprócz walorów estetycznych zapewnia ochronę miłemu dla oka klonowemu topowi. Skoro mowa jeszcze o designie tego małego instrumentu, trzeba jeszcze dodać, że korpus posiada jednowarstwowy binding w kolorze pickguardu, a na główce znalazły się insygnia świadczące o przynależności tego uke do utytułowanej rodziny Epi. Instrument jest dostarczany z miękkim pokrowcem Epiphone.

 

- Advertisement -

Brzmienie

Którz inny jeśli nie Epiphone mógłby zaprojektować takie stylowe ukulele, z którego teraz możemy korzystać w wersji „plugged”. W domu to rzecz nie zawsze konieczna, ale jeśli gramy poza domem? Tytułowy Les Paul (nie bójmy się go tak określać) ma o wiele więcej niż potrzeba zwykłemu ukulele, ale nic, co by przeszkadzało w tym, do czego zostało stworzone. Przede wszystkim można go podłączyć bezpośrednio do dowolnego systemu PA lub wzmacniacza (piecyka) w jakimkolwiek miejscu. Brzmi jako to z piezo – dość plastyczny sound, który trzeba tylko trochę podrasować korekcją wzmacniacza. Ale i na sucho, czyli unplugged przedstawia się nader korzystnie, by nie powiedzieć, korzystniej!

 

- Advertisement -

 

Świadczy to o niemal lutniczej robocie specjalistów-projektantów, którzy bardzo postarali się, by to ukulele grało jak żadne inne. I faktycznie, chyba udała im się ta sztuka, bo nasz tytułowy mały Epi to miód na uszy spragnione słodkich dźwięków lata, po szaroburej zimie. Poszczególne dźwięki naszego ukulele są wyjątkowo śpiewne, ale w taki gitarowy sposób – wybrzmiewają długo pełnią swoich możliwości, a jasny, krótki i pastelowy atak przywodzi na myśl gitary z nylonowymi strunami.

Oczywiście wszystko brzmi wzorcowo – ukulelowo, radośnie, beztrosko i słonecznie, ale charakter, nazwijmy to, psycho-akustyczny, może momentami przywodzić na myśl gitary pełnowymiarowe. To, że ten instrument ma w zasadzie budowę bardziej przypominającą hollow – body niż pudło akustyczne determinuje właśnie tę charakterystyczną definicję dźwięku, jego sprężystość, precyzję, jasną, ale pastelową paletę barw. Przy grze akordowej nie ma już żadnych złudzeń – to nie żadna gitara ale przebojowe ukulele, dla którego hawajski klimat jest klimatem naturalnym.

 

 

PRODUCENT: www.epiphone.com
DYSTRYBUTOR: www.lauda-audio.pl

TAGI: EPIPHONE - Testy sprzętu i newsy
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Epiphone Inspired by Gibson Custom (fot. Epiphone)
NewsyNewsy sprzętowe

Epiphone prezentuje nowe gitary z serii Inspired by Gibson Custom

Redakcja | TopGuitar maj 6, 2025
Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Testy

ESP LTD XJ-1 Hard Tail w wykończeniu Black Blast – test

Maciej Warda | TopGuitar lut 1, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?