• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Epiphone Thunderbird Vintage Pro AW

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano gru 12, 2018
Udostępnij

Epiphone Thunderbird Classis IV Pro to nowa odsłona kultowej gitary, uszyta na miarę naszych czasów, a zatem nowoczesna, a nawet innowacyjna, jeśli weźmiemy pod uwagę kilka aspektów jej budowy oraz brzmienia.


Jak podaje producent, słowo „pro” w nazwie modelu (Pro to cała seria instrumentów od Epiphone’a) oznacza zastosowanie najnowszych rozwiązań technicznych, w tym umieszczenie w korpusie gitary potężnie brzmiących humbuckerów Gibson USA TB-Plus. Dzięki temu przechodzimy z Thunderbirdem na nowy poziom zaawansowania, śmiało stawiamy czoła wymaganiom współczesnego rynku muzycznego czy – ogólniej – szołbiznesu, który nawet od tak niepokornych wioseł wymaga najwyższej jakości technicznej, nowoczesnego brzmienia, a także nienagannego wyglądu. Z tym wiosłem mamy szansę wprowadzić nasze zasady w świecie wielkiej produkcji muzycznej, robimy w nim małą rewoltę, śmiało wchodzimy na salony, i nikt nie ma podstaw, by nas stamtąd wyprosić. To wiosło otwiera wiele drzwi, a w zasadzie wykopuje je z impetem! A jak już znajdzie się w centrum uwagi, to dzięki swoim walorom, także wizualnym (kolor alpine white wygląda pięknie w każdych okolicznościach), skupia uwagę i zyskuje przychylność publiczności.

Jak podaje producent, słowo „pro” w nazwie modelu (Pro to cała seria instrumentów od Epiphone’a) oznacza zastosowanie najnowszych rozwiązań technicznych, w tym umieszczenie w korpusie gitary potężnie brzmiących humbuckerów Gibson USA TB-Plus. Dzięki temu przechodzimy z Thunderbirdem na nowy poziom zaawansowania.

 

Budowa
Konstrukcja instrumentu nie zmieniła się natomiast ani trochę i jak zawsze stanowi sztywny monolit neck-thru-body z doklejanymi skrzydłami. Wykonano je oczywiście z litego mahoniu, a szyjkę, która trzyma w kupie cały instrument i odpowiada za jego sztywność tudzież rezonans, wykonano z kilku warstw mahoniu, przekładanego orzechem. Składa się na nią łącznie siedem warstw drewna, co nawet w przypadku customowych instrumentów byłoby ewenementem. Potwierdza to tylko fakt, że szyjka typu „przekładaniec” to większa niż lite drewno sztywność, która z kolei przekłada się na parametry akustyczne konstrukcji, z rezonansem i sustainen ma czele. Podstrunnicę stanowi nakładka z palisandru z perłowymi inkrustacjami w kształcie kropek oraz dwudziestoma progami medium jumbo, zaoblona do wartości radiusa 12 cali. Profil szyjki to 1960s Rounded Bass, co nie oznacza już „trzonka od łopaty”, ale bardziej ergonomiczną i „gitarową” chwytnię. Pręt napinający regulowany jest tradycyjnie w główce, która z kolei na żywo okazuje się być ogromna, większa niż większość główek basów, jakie kiedykolwiek widzieliście. Skala wiosła to oczywiście 34″. Można zaryzykować stwierdzenie, że Thunderbird to po prostu szyjka z dodatkami, bo cała reszta (no może za wyjątkiem wyjątkowych pickupów) stanowi tylko mniej lub bardziej funkcjonalny osprzęt. Sprawdźmy zatem, na jakie pozostałe elementy osprzętu warto zwrócić uwagę: są to przede wszystkim klucze Die-Cast Bass Tuners oraz czarny mostek, regulowany i mocowany w trzech punktach. Przyznaję, że fabrycznie ustawiona akcja strun była dla mnie zbyt wysoka, jednocześnie śruby regulacji jego wysokości nie chodzą zbyt lekko, toteż obniżenie mostka zajęło mi dobrych kilka minut, bo musiałem użyć do tego odpowiednio wcześniej zabezpieczonych kombinerek. Idziemy dalej: czarne, precyzyjne gałki potencjometrów regulują pracę przetworników – gryfowy i mostkowy, są identyczne: Gibson TB-Plus Humbucker (magnes ceramiczny). Kontrolujemy nimi głośność (osobno pickup gryf i mostek) oraz master tone. Większość pewnie słyszała stereotyp, zgodnie z którym thunderbirdy po zawieszeniu lecą na twarz, czyli na główkę. Uspokajam, już kilka lat temu pozbyto się tego problemu i nasz model jest tego kolejnym dowodem. Choć główka jest duża, nie trzeba jej ciągle podtrzymywać, a gitara leży prawidłowo na naszych plecach.

 

To wiosło otwiera wiele drzwi, a w zasadzie wykopuje je z impetem! A jak już znajdzie się w centrum uwagi, to dzięki swoim walorom, także wizualnym (kolor alpine white wygląda pięknie w każdych okolicznościach), skupia uwagę i zyskuje przychylność publiczności.

Brzmienie
Napisałem o przychylności publiczności, jaką zyskuje ten bas, teraz czas na przychylność panów akustyków, którym przyjdzie tę gitarę nagłaśniać na koncertach, a także panów realizatorów, którzy nagrają ją w studiu i wyczarują z utworu prawdziwą rockową petardę. Nietrudno się domyślić, że brzmienie nowego thunderbirda wynika w dużej mierze z zastosowanych przetworników. Okazuje się, że generują one mocny sygnał w całym paśmie, oferując dynamiczny i dobrze zdefiniowany dźwięk. Definicja dźwięku kojarzy się nam zazwyczaj z jego oryginalnością i zdolnością do wyróżniania się spośród tysięcy podobnych, w czym pomaga i co wspiera nasza artykulacja i styl gry. Manualne cechy chwytu, docisku, ataku (jego techniki, kąta, siły itp.) wyłuskują z danej masy dźwięków nasze własne brzmienie, które – jak się okazuje – płynie „z łapy”, a barwa dźwięku jedynie go masteringuje, ergo nadaje odpowiedniej temperatury, tudzież chromatyki. Sprawdźmy, w jakie tonalne obszary zabiera nas Epiphone Thunderbird Vintage Pro. Obydwa przetworniki są takie same, ale ich umiejscowienie sprawia, że grają inaczej. Po tym mostkowym słychać, że mamy chyba do czynienia z jakimś nowym podejściem do wyboru pickupów, bo bridge przy potencjometrze tone ustawionym w „jaśniejszej” połowie skali gada nad wyraz ciepło, grubo i punchy. W takim wypadku, grając 100% pickupem bridge jesteśmy jak najdalsi od płaskiego, suchego brzmienia, które mogłoby być wykorzystane co najwyżej w domowych ćwiczeniach. Grając kostką na tym pickupie, mamy czyste punkrockowe mięcho, posiadające jednocześnie godną reprezentację pozostałych pasm, tak by w razie czego w studiu nie trzeba było zewnętrznym equalizerem szukać i dodawać po 20 dB dołu… Pickup przy gryfie dodaje pełni temu brzmieniu, jeszcze bardziej je pompuje, jeśli chodzi o potęgę tonalności i pełnię spektrum. Przy dwóch przetwornikach na 100% słychać w końcu prawdziwy charakter nowego thunderbirda: potężne, zwarte, czytelne, czyste, dopieszczone. Pomimo tej potęgi projekcja alikwotów jest tu bardzo kulturalna jak na tak „rebelianckie” wiosło. To, czy będzie ono brzmiało niegrzecznie, zależy bardziej od backline’u, którym dysponujemy, lub efektów w pedalboardzie. A skoro już o tym mowa, to thunderbird doskonale współpracuje z sansampami, boosterami, driverami czy innymi podobnymi preampami kształtującymi drapieżność brzmienia oraz jego dynamikę. Zero pułapek, zero rozczarowań, maksimum zadowolenia – oto odczucia powtarzające się za każdym razem, gdy obcuję z thunderbirdami. Nie inaczej było teraz.

 

- Advertisement -

 

Można zaryzykować stwierdzenie, że Thunderbird to po prostu szyjka z dodatkami, bo cała reszta (no może za wyjątkiem wyjątkowych pickupów) stanowi tylko mniej lub bardziej funkcjonalny osprzęt.

 

- Advertisement -

OPISY

  • Konstrukcja instrumentu to sztywny monolit neck-thru-body z doklejanymi skrzydłami z litego mahoniu.
  • Szyjkę wykonano z kilku warstw mahoniu przekładanego orzechem. Składa się na nią łącznie siedem warstw drewna.
  • Podstrunnica to nakładka z palisandru z perłowymi inkrustacjami w kształcie kropek oraz dwudziestoma progami medium jumbo.
  • Profil szyjki to 1960s Rounded Bass.
  • Czarny mostek, regulowany i mocowany w trzech punktach.
  • Czarne, precyzyjne gałki potencjometrów regulują pracę przetworników Gibson TB-Plus Humbucker z magnesem ceramicznym.

TAGI: EPIPHONE - Testy sprzętu i newsy, Epiphone Thunderbird Vintage Pro AW, Thunderbird Vintage Pro AW
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Epiphone Inspired by Gibson Custom (fot. Epiphone)
NewsyNewsy sprzętowe

Epiphone prezentuje nowe gitary z serii Inspired by Gibson Custom

Redakcja | TopGuitar maj 6, 2025
Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Testy

ESP LTD XJ-1 Hard Tail w wykończeniu Black Blast – test

Maciej Warda | TopGuitar lut 1, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?