• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Epitafium

Zmarł Mick Ralphs — gitarzysta Mott The Hoople i Bad Company

NewsyNewsy artystyczne

Album „Wyjaśni się” – nowe rockowe brzmienie Patrycji Kosiarkiewicz

NewsyNewsy artystyczne

Nowa polska metalowa supergrupa Voice debiutuje utworem „Look Around”

TopLegendyTopSpecial

50 lat ESP Guitars – rozmowa z Mattem Masciandaro

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

ESP E-II M-II NT Black Natural Fade – recenzja

Michał Karbowski | TopGuitar
Michał Karbowski | TopGuitar Opublikowano lip 7, 2019
Udostępnij

Zastanawialiście się kiedyś czy istnieje piekło? A myśleliście jakich gitar tam używają? Nie? No to pomyślmy… Jeśli grają tam na gitarach (na pewno amerykańscy naukowcy wkrótce to potwierdzą), to instrumenty przeznaczone do użytkowania w tych trudnych warunkach powinny odznaczać się „piekielnie” dobrym wykonaniem i brzmieniem serwującym pełne spektrum barw zawierających pierwiastki tak poszukiwane w tych rejonach zaświatów. Od ciężkich jak płynny ołów po ostre jak najeżona kolcami mata fakira. Nie byłem tam jeszcze osobiście, ale podejrzewam, że mogłyby to być gitary ESP. Spełniają warunki.

 

Spis treści
BudowaPodsumowanie

Liczba użytkowników tych instrumentów wśród wykonawców muzyki metalowej mówi sama za siebie. Lista endorserów na stronie ESP mogłaby być alfabetycznym spisem zespołów zakazanych, gdybyśmy żyli w czasach inkwizycji, a niepozorne logo japońskiego producenta widnieje na niezliczonej liczbie płyt, włączając w to także te kultowe. W pewien upalny dzień przybyła do mnie prześliczna wysłanniczka księcia ciemności o imieniu ESP E II M II NT by wodzić mnie na pokuszenie. Przyjechała w prawdziwej karocy – czarnym, bardzo solidnym futerale z logiem ESP. Gdy ujrzałem ją leżącą w szarym pluszu wyściełającym case wiedziałem, że będzie mi trudno dochować „ślubów czystości”.

 

Budowa

Korpus w typowym dla serii M II kształcie podrasowanego strata wykonano z mahoniu. Jednak to co rzuca się w oczy to powalająca estetycznie nakładka z klonu w wykończeniu fade. Egzotyczny rysunek słojów wynurza się z czerni i rozjaśnia w kierunku rogów gitary, aż do naturalnego jasnego koloru drewna. Niezwykły efekt potęguje bezbarwny lakier pokrywający korpus i binding z naturalnego drewna. Wibracje rozpiętych pomiędzy mostkiem Hipshot, a siodełkiem z kości słoniowej strun, zbierane są przez parę pasywnych humbuckerów Bare Knuckle Aftermath Tyger. Ich stylizowane na „nadgryzione zębem czasu” puszki dodają gitarze „pazura” i wyglądają jakby wyrwano je ze szponów dzikiej bestii. Kontrolę nad nimi zapewnia trójpozycyjny przełącznik oraz potencjometry głośności i barwy z czarnymi gałkami. Trzyczęściowy, klonowy gryf połączony jest z korpusem metodą set – through, zapewniając nieskrepowany dostęp do najwyższych pozycji.

Dwadzieścia cztery progi jumbo nabite są według skali 648 mm na hebanową podstrunnicę. Markery mają formę perłowych prostokątów „zwisających” niejako z górnej krawędzi gryfu, a XII pozycję podkreśla prostokąt z napisem ESP. Odwrócona główka w charakterystycznym dla M II, ostrym kształcie posiada nakładkę w identycznym jak korpus, przypalanym wykończeniu. Logo z macicy perłowej i biały binding wznoszą instrument na estetyczne wyżyny. Za stabilność stroju odpowiadają blokowane klucze firmy Gotoh. Tył instrumentu pokrywa delikatny woal czarnego, transparentnego lakieru. Na jego tle jeszcze bardziej uwydatnia się egzotyka i wysmakowanie płyty wierzchniej. Ale dość patrzenia, czas bliżej zapoznać się z tą pięknością.

 

Wrażenia

Po zagraniu kilku dźwięków dochodzę do wniosku, że jeżeli mieszkańcy królestwa ciemnosci grają na wiosłach ESP, to mamy podobny gust. Gitara leży jak ulał i miło zaskakuje wagą. Gryf o profilu Thin – U to bardziej tradycyjna, zaokrąglona forma, w opozycji do płaskich, wyścigowych „listewek”. Czuć, że ma się coś w łapie. W przypadku przekroju szyjki, jak i promienia podstrunnicy (305mm) projektanci wyznają zasade złotego środka. Wypróbowane rozwiązania, bez skrajności. Sprawdza się to bardzo dobrze. Na uwagę zasługuje świetny dostęp do wysokich pozycji. Gryf przechodzi w korpus bardzo płynnie, wszystko za sprawą konstrukcji set-through. Dodatkowo matowy lakier jakim pokryto szyjkę polepsza komfort pracy lewej ręki. Maszynki trzymają strój znakomicie, pracują lekko i płynnie. Najwyższa jakość. Na sucho gitara ma bardzo wyraźny, perkusyjny tembr i świetnie rezonuje. W całej skali brzmi równo i czytelnie. Dobry balans pomiędzy nasyconym dołem i ładnym szybkim atakiem zachęca do podłączenia tej diablicy.

- Advertisement -

 

 

- Advertisement -

Na dzień dobry czeka nas miłe zaskoczenie. M II pomimo że przypiekana na ruszcie przez samego Belzebuba i wyposażona w pickupy ze śladami szponów bestii ma w sobie spory potencjał na kanale czystym. Szczególnie przystawka przy gryfie (magnes alnico) swoją ciepłą barwą inspiruje do wycieczek w jazzową stronę. W pozycji middle już daje się we znaki zadziorny tembr humbuckera przy mostku (magnes ceramiczny), ale można to uznać za zaletę w odpowiednich muzycznych okolicznościach. Humbuckery należą do grupy mocnych z rezystancją 11,5 kΩ (neck) i 14,7 kΩ (bridge). Z tego względu kanał czysty szybko się przełamuje. Ale przecież cleany to nie domena tej piękności.

Czym prędzej zmieniam kanał wzmacniacza. To naturalne środowisko tej gitary. Mocno perkusyjne brzmienie z „dechy” wzmaga czytelność granych fraz. Szybkie przebiegi legato, czy skomplikowane thrash metalowe „galopki” brzmią świetnie i sterylnie. Obniżenie stroju czy rozkręcenie gałki gain nie pogarsza dobrego wrażenia. Gitara radzi sobie wzorowo. Cała reszta w rękach gitarzysty. Dobre proporcje między sprężystym i nie dudniącym dołem, a średnim i wysokim pasmem gwarantują wzorową prezencję. W pozycji „przy gryfie” frazy solowe wprost wylewają się spod palców. Wyczuwalna delikatna kompresja wydłuża sustain, ale odrobinę zmniejsza plastyczność granych fraz. Myślę, że opcja rozłączania cewek mogłaby poszerzyć znacznie zakres zastosowań tego instrumentu, ale szczęśliwy użytkownik może to łatwo zrobić na własną rękę. Wobec tego nie marudzę.

Podsumowanie

ESP EII MII NT to instrument w pełni profesjonalny. W znakomity sposób łączy bezkompromisowe wykonanie, ciekawy design i bardzo dobre, choć dość mocno sprofilowane brzmienie. Świetna propozycja dla gitarzystów, którzy wiedzą czego chcą, ale także estetów ceniących nietuzinkowy wygląd. Bez obaw spoglądam w przyszłość, bo jeśli amerykańscy naukowcy potwierdzą, że w piekle grają na ESP , a Święty Piotr nie wpuści mnie do „krainy szczęścia”, bez obaw udam się parę pięter niżej. Obcowanie z tak dobrymi instrumentami z pewnością zrekompensuje wszelakie niedogodności.

PRODUCENT: https://www.espguitars.com/

DYSTRYBUTOR: https://www.sound-service.eu/

TAGI: ESP – Testy sprzętu i newsy
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

LTD M-1007 Baritone EverTune Granite Sparkle (fot. ESP Guitars)
NewsyNewsy sprzętowe

LTD M-1007 Baritone EverTune Granite Sparkle – najważniejsze cechy i brzmienie

Redakcja | TopGuitar cze 27, 2025
LTD SN-1000HT Silver Blast (fot. ESP Guitars)
NewsyNewsy sprzętowe

Poznajcie gitarę LTD SN-1000HT Silver Blast

Redakcja | TopGuitar cze 24, 2025
LTD MH-1000NT Bold Binding Black Satin (fot. ESP Guitars)
NewsyNewsy sprzętowe

LTD MH-1000NT Bold Binding Black Satin – najważniejsze cechy i brzmienie

Redakcja | TopGuitar cze 16, 2025
LTD M-1000 Maple Black Gloss (fot. ESP Guitars)
NewsyNewsy sprzętowe

LTD M-1000 Maple Black Gloss – najważniejsze cechy i brzmienie

Redakcja | TopGuitar cze 16, 2025
LTD EC-01FT Charcoal Burst Satin Teardrop (fot. ESP Guitars)
NewsyNewsy sprzętowe

LTD EC-01FT Charcoal Burst Satin Teardrop – najważniejsze cechy i brzmienie

Redakcja | TopGuitar maj 28, 2025
LTD Arrow-1000 Candy Apple Red Satin (fot. ESP Guitars)
NewsyNewsy sprzętowe

Poznajcie gitarę LTD Arrow-1000 Candy Apple Red Satin

Redakcja | TopGuitar maj 21, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?