• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Framus D-Series Panthera Supreme

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano kwi 3, 2020
Udostępnij

Trzeba przyznać, że oferta z którą Framus wystartował na początku roku 2019, jest jedną z najokazalszych w historii tej marki jeśli chodzi mniej więcej o ostatnią dekadę. Nie starczyłoby łamów naszego magazynu by omówić ją całą, ale i tak cieszymy się, że możemy prezentować ułamek tej imponującej kolekcji. Tym razem przyjrzymy się niebieskiej panterze, która jest oswojona i potrafi zaadaptować się do skrajnie różnych warunków (sceniczno -studyjnych).

 

Spis treści
KomfortBudowaBrzmienie

To najtańsza wersja Panthery obecna w tej chwili w ofercie Framusa. Warto jednak pamiętać, że najtańsza nie oznacza wytaniania ani „zgniłych” kompromisów. Tu nie poświęca się jakości na ołtarzu niskich cen, Framus podąża zupełnie inną drogą. W wersjach gitar D-Series nie znajdziemy unikalnych okazów drewna z cennych zapasów firmy Warwick&Framus, nie widać tu także wykończenia jakimś rarytaśnym bindingiem, czy tym bardziej najdroższego osprzętu innych producentów. To co za to otrzymujemy, to rzetelność i powtarzalność w produkcji, pewność i identycznie imponującą staranność wykonania. Dokładnie jak ta, która cechuje produkcję odbywającą się w Niemczech pod okiem Marcusa Spanglera. Już samo to wystarczy, by zainteresować się tytułowym instrumentem.

 

Komfort

Pamiętam, że poprzedni model Framus Panther także zaskoczył mnie swoją wagą. Framus Panthera Supreme wygląda masywnie jak Les Paul, a waży ledwie 3.5 kg! To bardzo mało, choć oczywiście czuje się ten kawałek „deski” gdy mamy ją przewieszoną przez ramię. Przy zwartej konstrukcji, wspaniałej, odczuwalnej sztywności i środku ciężkości zlokalizowanym gdzieś w okolicach pickupu neck, otrzymujemy bezsporną wygodę i komfort gry. Także w pozycji siedzącej (co często ma miejsce podczas nagrań) Framus Panthera trzyma się stabilnie i nie leci w żadną stronę. Przekrój szyjki z podtrunnicą jest wygodny, ale stanowi poropozycję raczej dla tych, którzy nie lubią cienkich szyjek. Jest wyprofilowany podobnie jak w Les Paulach, ale przede wszystkim posiada „szybszą” od nich podstrunnicę. Wynika to oszałamiającego wykończenia jej samej, a także progów, co jest „daniem firmowym” Framusa i sytuacją dość rzadko spotykaną w gitarach seryjnych ze średniej półki cenowej. Daje to oczywiście wiele swobody i radości podczas gry, zachęcając do solowych popisów. Okazuje się, że technologii PLEK oraz tej wielkiej magicznej maszyny nie wymyślono na próżno – daje ona realne, namacalne rezultaty, czygo przykład mamy właśnie przed oczami.

 

Budowa

Nasz Framus D-Series Diablo Supreme posiada menzurę 25.5″ i konstrukcję set-neck (szyjka wklejana w korpus), pozwalającą ukryć wszelkie ślady montażu pod warstwą lakieru. Widać natomiast wyraźnie fornirowy top z klonu płomienistego AAAA, naklejony na mahoniowy korpus (z drewna Khaya ivorensis). Gryf to także Khaya ivorensis, a podstrunnicę stanowi nakładka z hebanu tygrysiego. Znalazło się na niej miejsce na 22 progi jumbo nickel silver, a 12-calowy radius został idealnie dopasowany do tego typu, grubszego przekroju (profilu). Inskrustacje w postaci kropek są bardziej praktyczne niż ozdobne, no ale chyba nikt nie oczekuje esów floresów w wiośle za nieco ponad 4 tysiące. Lecimy dalej. Odcinek czynny strun z jednej strony ogranicza stałe grafitowe siodełko (szerokość: 43 mm), a z drugiej strony mostek Tune’o’matic, znany i lubiany od ponad półwiecza. Do tego oczywiście klucze Framus i zaczepy paska Warwick, a wszystko w kolorze chrom.
Elektronikę stanoią dwa pickupy Seymour Duncan: SH-1n (przy gryfie) oraz SH-4b (mostek), połączone z pasywnym układem korekcji w postaci regulacji głośności i barwy dźwięku. Model Framus D-Series Panthera Supreme dostępny jest w następujących wykończeniach: Nirvana Black Transparent High Polish, Burgundy Blackburst Transparent High Polish oraz w naszym Bleached Ocean Blue Burst Transparent High Polish. Do gitary dołaczono pokrowiec RockBag Student Line Plus

- Advertisement -

Brzmienie

Zaczynamy oczywiście od strun, którymi są Cleartony .010″-.046″. Miękkie i jaśniutkie w brzmieniu, które, jeśli są prawidłowo nawinięte, pozwalają na swobodny bending w zakresie ponad jednego tonu, wracając dokładnie do stroju. Ale to nie wszystko, bo ta gitara, już choćby po samym wyglądzie sądząc, nie może przecież brzmieć “lekko, łatwo i przyjemnie”. No i faktycznie tak nie jest – Pickupy Seymour Duncan przetwarzają drgania strun na bardzo rockową melodię! Zastosowane przy mostku i gryfie humbuckery zaliczyć można do przetworników o dosyć mocnym sygnale (co jednak jest w dzisiejszych czasach standardem), które dedykowane są do agresywniejszego grania. Znakomicie dają radę w przypadku wszystkich odmian rocka, bluesa czy nawet, po odpowiednim dopaleniu, metalu. Można oczywiście delikatniej atakować struny i artykulacją uzyskać brzmienia do jazzu, przez soul, aż do szerokich barw popowych. Teraz kilka szczegółów. Potencjometr tone skręcony w prawo (brzmienie rozjaśnione) na czystym kanale wzmacniacza (Blackstar Studio 10 6L6) nadaje gitarze nieco teksańskiego sznytu a’la wkurzony Steve Ray Vaughan.

Na kanale przesterowanym z kolei daje niesamowitą gęstość przesteru, i wiem na pewno, że to sprawka tej gitary a nie typu przesteru, bo grałem na tym combo na wielu instrumentach. Pozycja środkowa regulatora tone to z kolei brzmienie ciepłe i bogate z idealnym balansem składowych harmonicznych niższych i wyższych rzędów. O dziwo brzmienie w tym miejscu tak samo znakomicie poddaje się przesterowaniu oferując mniej precyzyjny, a bardziej zwalistą i niszczycielską teksturę. Im dalej kręcimy w lewo główką Tone, tym sound skłania się ku tonom grubszym i ciemniejszym, by na końcu kompletnie zadymić, ujazzowić brzmienie, jakby co najmniej wypływało ono z jakiegoś semi hollow. I tu, na koniec, muszę przyznać, że mam lekki niedosyt, bo przydałby się jeszcze chociaż balans pomiędzy sygnałami z dwóch pickupów. To doskonałe przetworniki i wiem, że można by z nich wycisnąć jeszcze więcej kolorów. Na koniec małe spostrzeżenie. Dzięki odpowiedniemu doborowi i połączeniu tych przetworników przydźwięk generowany przez gitarę jest niemal zerowy. To najlepsze zaproszenie do studia, jeśli nie mamy wątpliwości co do brzmienia wiosła.

PRODUCENT: http://framus.com/

- Advertisement -

DYSTRYBUTOR: https://w-distribution.de/

TAGI: FRAMUS – Testy sprzętu i newsy
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Testy

ESP LTD XJ-1 Hard Tail w wykończeniu Black Blast – test

Maciej Warda | TopGuitar lut 1, 2025
Testy

Orange Super Crush 100 – test

Maciej Warda | TopGuitar cze 22, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?