• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Ozzy Osbourne i Tony Iommi ponownie razem na scenie! To dobrze wróży

      Ozzy Osbourne i Tony Iommi ponownie razem na scenie! To dobrze wróży

      Płyta Lari Basilio "Your Love" już dostępna, a na niej gwiazdorska obsada!

      Płyta Lari Basilio "Your Love" już dostępna, a na niej gwiazdorska obsada!

      Szykuje się solidna porcja reedycji nagrań prekursorów death i black metalu - zespołu Venom

      Szykuje się solidna porcja reedycji nagrań prekursorów death i black metalu - zespołu Venom

      „Blues Worse Than I Ever Had” – nowy singiel Marcusa Kinga

      „Blues Worse Than I Ever Had” – nowy singiel Marcusa Kinga

    • Newsy sprzętowe
      Mark Blasquez demonstruje gitarę Takamine P3NY

      Mark Blasquez demonstruje gitarę Takamine P3NY

      Tim Gauci prezentuje gitarę LTD Snakebyte Camo

      Tim Gauci prezentuje gitarę LTD Snakebyte Camo

      Gibson Rex Brown Signature Thunderbird

      Gibson Rex Brown Signature Thunderbird

      Joyo JA-02 ll – kompaktowy wzmacniacz gitarowy

      Joyo JA-02 ll – kompaktowy wzmacniacz gitarowy

    • TopVideo
      Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana - ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

      Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana - ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

      Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

      Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

      Orion, Negral i Seth prezentują swoje gitary ESP Guitars grając „Ov My Herculean Exile” z nadchodzącej płyty Behemoth

      Orion, Negral i Seth prezentują swoje gitary ESP Guitars grając „Ov My Herculean Exile” z nadchodzącej płyty Behemoth

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

  • Artyści
    • Wywiady
      Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

      Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

      Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

      Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

      Rafał Sarnecki: "Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd"

      Rafał Sarnecki: "Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd"

      Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

      Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

    • Artykuły
      Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

      Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

      Deep Purple ogłasza, że Steve Morse definitywnie odszedł z zespołu

      Deep Purple ogłasza, że Steve Morse definitywnie odszedł z zespołu

      Nita Strauss po opuszczeniu składu Alice Coopera znalazła się w zespole towarzyszącym Demi Lovato

      Nita Strauss po opuszczeniu składu Alice Coopera znalazła się w zespole towarzyszącym Demi Lovato

      Historia o tym, jak support The Darkness dla Disturbed stał się najgorszym scenicznym doświadczeniem wokalisty Justina Hawkinsa

      Historia o tym, jak support The Darkness dla Disturbed stał się najgorszym scenicznym doświadczeniem wokalisty Justina Hawkinsa

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Zbliża się koncert Pearl Jam w Krakowie

      Zbliża się koncert Pearl Jam w Krakowie

      Został tydzień do warszawskiego koncertu Five Finger Death Punch

      Został tydzień do warszawskiego koncertu Five Finger Death Punch

      Zespół The Dead Daisies wystąpi w Krakowie już 9 lipca. Warto zobaczyć ich na żywo

      Zespół The Dead Daisies wystąpi w Krakowie już 9 lipca. Warto zobaczyć ich na żywo

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

      Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

      Pierwsza edycja Festiwalu Soundela '22 - fotorelacja

      Pierwsza edycja Festiwalu Soundela '22 - fotorelacja

      Soundela 2022 - fotorelacja

      Soundela 2022 - fotorelacja

      Pearl Jam powrócił do Krakowa!

      Pearl Jam powrócił do Krakowa!

    • Patronat TopGuitar
      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 - gitary na dobry początek

      Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 - gitary na dobry początek

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Markbass Nano Mark II - test

      Markbass Nano Mark II - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • TopSpecial
    • Felietony
      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

    • TopSpecial-Zestawienia
      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Framus Diablo Progressive X – test
Home
Testy

Framus Diablo Progressive X – test

26 września 2013 Grzegorz Ufnal | TopGuitar 844

Przeczytaj również

Ana Patan "Spice, Gold and Tales Untold” - płyta nagrana bez klika, EQ i kompresji
Ana Patan "Spice, Gold and Tales Untold” - płyta nagrana bez klika, EQ i kompresji
Framus Parlor FR FP 14 SV VNT
Framus Parlor FR FP 14 SV VNT

Autor: Grzegorz Ufnal

     Framus jest jednym z najciekawszych producentów nowoczesnych gitar i w swojej ofercie ma zarówno gitary odwołujące się do tradycji dawnych, jak i tych nie tak dawnych jak Framus Diablo Progressive X. Mowa tutaj o gitarachshredmaszynach, wygodnych i wyposażonych w podwójnie blokowany system wibrato, które święciły swoje triumfy w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Niedawno testowaliśmy gitarę Framus 5/120 Billy Lorento, którą firma uhonorowała nazwisko jednego z pierwszych swoich endorserów.

Framus Diablo Progressive X – wprowadzenie

     Testowana tutaj gitara zdobyła wyróżnienie „Sprzęt na Topie” magazynu TopGuitar (gitara Framus Diablo Progressive X z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”).

Jak wszystkie instrumenty Framusa, również i ten wykonany jest z najlepszej jakości, ręcznie selekcjonowanych gatunków drewna. Solidność wykonania aż boli, choć Diablo Progressive X na pierwszy rzut oka nie wyróżnia się niczym szczególnym.

     Testowany Framus Diablo Progressive X już od pierwszych chwil wzbudził we mnie spory respekt. Zanim ujrzałem instrument, poczułem w pełni moc pancernego case’a, w którym ukryta była gitara. „Pancerny” to dobre słowo, bo jeśli podczas jego transportu pozwolimy sobie na chwilę nieuwagi w pobliżu naszej osobówki, to bez wątpienia czeka nas wizyta nie tylko u lakiernika, ale również u blacharza! Taki case, piekielnie ciężki, bardzo skutecznie chroni gitarę nie tylko przed urazami mechanicznymi, ale również przed zmianami atmosferycznymi. Również oczywistym stało się, że instrument w środku futerału to poważna sprawa, bowiem takich nie pakuje się w lekkie futerały typu gigbag. Dreszczyk emocji, zawsze towarzyszący mi, zanim odkryję wieko i poznam nową gitarę, pozwolił zapomnieć o trudach targania sprzętu na trzecie piętro bez użycia windy! W mgnieniu oka teleportowałem się z parkingu do pokoju odsłuchowego, nawet nie wiem kiedy się tam znalazłem. Czy ja się kiedyś z tego wyleczę? Już tyle gitar już widziałem, a ciągle cieszę się jak dzieciak na widok (nawet na myśl!) jakiegokolwiek kawałka drewna z sześcioma strunami. Tym razem zobaczyłem nowiutkiego, wypasionego Framusa Diablo – czuję się w pełni usprawiedliwiony.

Framus Diablo Progressive X

Budowa Framus Diablo Progressive X

     Po odsłonięciu wieka futerału i wyjęciu gitary Framus Diablo Progressive X wspomniany dreszczyk emocji i napięcie nim spowodowane może się rozładować zazwyczaj na dwa sposoby. Pierwszy z nich jest następujący: może prysnąć jak bańka mydlana lub zniknąć jak, dajmy na to, czar sobotniej nocy. Tej „magicznej” chwili najczęściej towarzyszy głośno wypowiedziane zaklęcie w rodzaju „co za chłam” lub „o ja pier…”, po czym równocześnie z zamknięciem futerału zapada kurtyna milczenia, a my wracamy do swoich zajęć. Drugi sposób jest taki: dreszczyk trwa i trwa, przybiera na sile, a tej magicznej chwili nie towarzyszą słowa, gdyż szczęka znajdująca się gdzieś w okolicy podłogi nie jest w stanie artykułować żadnych sylab poza „uhm…” i „łaaaa”. Jak wiadomo, ten stan błogiego odkorowania może trwać u gitarzystów bardzo długo, nie pozwalając im zajmować się niczym innym jak tylko grą. U niektórych trwa nawet całe życie. Warunkiem jest oczywiście właściwa gitara. Nie potrzebuję dużo czasu, aby taki „diabelski” instrument rozpoznać, a po chwili obcowania z testowanym Diablo Progressive X wiem, że następne minuty w magiczny, by nie powiedzieć – diabelski, sposób zamienią się w godziny, a w konsekwencji dni, i niechętnie przyjdzie mi się rozstać z tą gitarą.

Framus Diablo Progressive X

     Jak wszystkie instrumenty Framusa, również i ten wykonany jest z najlepszej jakości, ręcznie selekcjonowanych gatunków drewna. Solidność wykonania aż boli, choć Framus Diablo Progressive X na pierwszy rzut oka nie wyróżnia się niczym szczególnym. Mahoniowy korpus, klonowy gryf z palisandrową podstrunnicą. Dwa niby zwyczajne przetworniki, dwa potencjometry i pięciopozycyjny przełącznik. Ogólnie, po prostu dobra wariacja na temat gitary superstrat, ale jeśli przyjrzeć się bliżej, to okaże się, że np. korpus został wykonany z dwóch symetrycznie sklejonych kawałków mahoniu o bardzo pięknym rysunku usłojenia. Nie jest to typowa mahoniowa nuda. Przykręcany gryf ma wygodny i przemyślany profil w miejscu osadzenia go w korpusie, przetworniki są nie byle jakie, bo Seymour Duncan SH-2N Jazz Model (gryf) oraz STB-6 Distortion Trembucker (mostek), oba z możliwością rozłączania cewek poprzez przełącznik pięciopozycyjny. Korpus typu flat top został wykończony na wysoki połysk, natomiast gryf jest olejowany i ma miły dla oka satynowy poblask. Jest też bardzo przyjemny w dotyku i wygodny podczas grania.

Kiedy spojrzymy na brązowego Framusa Diablo Progressive X, z pozoru nie znajdziemy tutaj żadnych fajerwerków – jest natomiast świetna robota, znakomite, wręcz detaliczne wykończenie, bardzo wysublimowany dobór materiałów i osprzętu, co w konsekwencji stanowi ogromną siłę tego instrumentu.

     Wszelkie profile Framus Diablo Progressive X są doskonale wykończone i spasowane. Jest tutaj sporo istotnych detali, które nie tylko dobrze wyglądają, ale też mają duży wpływ na jakość brzmienia instrumentu i komfort użytkowania. Dobrą cechą konstrukcyjną framusów jest sposób, w jaki struny rozchodzą się z siodełka do kluczy – pod minimalnym kątem. Tutaj jednak jest to rzecz drugorzędna, bo zamontowany został dwustronny wibrator floyd rose z blokadą. Pomimo tego zastosowano bardzo wysokiej jakości klucze firmy Sperzel. Dobrze ustawiony floyd daje gwarancję bardzo stabilnego stroju nawet przy ekstremalnym podciąganiu strun. Znakomicie wypolerowana podstrunnica palisandrowa, znakomicie nabite i wypolerowane progi to niemal już wizytówka firmy z Markneukirchen. Framus i Warwick chwalą się ostatnio swoją Invisible Fretwork Technology, czyli technologią umożliwiającą nienacinanie rowków progowych przez całą szerokość podstrunnicy. Tu jest jednak na odwrót, standardowo nacięta została cała podstunnica, co oczywiście w niczym nie umniejsza jej wartości.

Framus Diablo Progressive X

      Kiedy spojrzymy na brązowego Framus Diablo Progressive X, z pozoru nie znajdziemy tutaj żadnych fajerwerków – jest natomiast świetna robota, znakomite, wręcz detaliczne wykończenie, bardzo wysublimowany dobór materiałów i osprzętu, co w konsekwencji stanowi ogromną siłę tego instrumentu.

Framus Diablo Progressive X

Brzmienie Framus Diablo Progressive X

     No to chwytam! Podłączam do wzmacniacza i… nie ma chyba gitarzysty, który nie polubiłby tej gitary. Pomijając względy czysto estetyczne, komfort gry na niej, jakość brzmienia i stabilność stroju są bezdyskusyjne. Testowany Framus Diablo Progressive X ma niską akcję strun, co zwykle sprzyja brzęczeniu i gaszeniu amplitudy drgań struny przez obijanie się ich o progi. Tutaj nic takiego nie ma miejsca – i to w całej skali przy dwudziestu dwóch progach! Jak zawsze za ostateczny szlif progów i ustawienie pręta odpowiada proces plek opracowany przez kilku niemieckich inżynierów z Berlina. Niska akcja strun, świetne duże progi, menzura 648 mm i założony komplet strun 9–42, podwójnie zablokowanych przez mostek i blokadę floyd rose’a czynią ten instrument super wygodnym.

     Zamontowany przy gryfie SH-2 o vintage-owym sygnale dysponuje szerokim pasmem i okrągłym jasnym brzmieniem, które bardzo dobrze balansowane jest przez mahoniowy korpus. Łagodność przygryfowego przetwornika uzupełniana jest przez zamontowany przy mostku agresywny STB-6 Distortion Trembucker o wysokim sygnale wyjściowym. Instrument nie eksponuje niepotrzebnego dołu, brzmienie skoncentrowane jest raczej wokół śpiewnej charakterystyki z dużym uwypukleniem środkowego pasma. To kolejna zaleta bardzo dobrego instrumentu – właściwy balans brzmieniowy. Przetworniki zostały również dobrane tak, aby dać możliwie szerokie możliwości kreowania brzmienia. Rozdzielanie cewek następuje w pozycjach 3 i 4. W pozycji neck mamy ulubiony tłusty, jasny ton, a w pozycji bridge – zwarty, konkretny, dający się znakomicie przesterować dźwięk.

Nie ma chyba gitarzysty, który nie polubiłby tej gitary. Pomijając względy czysto estetyczne, komfort gry na niej, jakość brzmienia i stabilność stroju są bezdyskusyjne. Tak jak przypuszczałem, z trudem było mi się rozstać i odłożyć testowanego Diablo do pancernego case’a Premium Line Plus firmy RockBag.

     Gitara podczas kilku dni intensywnych testów ani na moment nie rozczarowała, przeciwnie – zawsze była dużą inspiracją. Po raz kolejny obcowanie z framusem okazuje się prawdziwą przyjemnością. Gitara cieszy oko swoją linią i wykonaniem. Wszystkie podzespoły, nawet drobne rzeczy, jak przełącznik czy gniazdo jack, są najwyższej jakości i niezawodności. Instrument cieszy także tym, co najważniejsze, czyli komfortem gry i świetnym brzmieniem. Na koniec wspomnę, że producent dołącza w komplecie „User Kit”, czyli zestaw zawierający komplet niezbędnych kluczy do regulacji oraz środki do pielęgnacji instrumentu. Tak jak przypuszczałem, z trudem było mi się rozstać i odłożyć testowanego Framus Diablo Progressive X do pancernego case’a Premium Line Plus firmy RockBag…

Framus Diablo Progressive X

Ogólna ocena testu Framus Diablo Progressive X

     Testowany Framus Diablo Progressive X, kiedy pojawi się w twoich rękach, przedstawi ci nieznośnie kuszącą propozycję, obiecującą wiele pięknych dźwięków i wiele niezapomnianych wrażeń. Być może pokaże ci wiele nowych krain, a może i jakąś mityczną piękną Helenę. Jednak w zamian Framus Diablo Progressive X każe sporo oddać. Nie trzeba będzie co prawda oddawać duszy, ale cena tego instrumentu jest niemalże równoznaczna z podpisaniem cyrografu, choćby bankowego. No cóż, muzycy lubią życie na krawędzi, a czymże jest życie bez dreszczyku emocji, który dzięki tej gitarze może trwać i trwać.

  • Tags
  • Diablo Progressive X
  • Framus Diablo Progressive X
  • FRAMUS – Testy sprzętu i newsy

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Porady dla gitarowych konsumentów w TopGuitar
Previous article Line 6 POD HD Pro X - nowa odsłona POD HD

Grzegorz Ufnal | TopGuitar

Gitarzysta, lutnik, śpiewak, elektronik. Ukończył Akademię Muzyczną w Bydgoszczy. Razem ze swoim ojcem wytwarza gitary w firmie Ufnal Guitars.

INNE

Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 - gitary na dobry początek Testy
30 czerwca 2022

Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 - gitary na dobry początek

Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test Testy
31 maja 2022

Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej Testy
29 maja 2022

Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

Markbass Nano Mark II - test Testy
31 marca 2022

Markbass Nano Mark II - test

Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test Testy
28 lutego 2022

Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

Markbass AMS Advanced Modular Cabinet System - test kolumn basowych Testy
31 stycznia 2022

Markbass AMS Advanced Modular Cabinet System - test kolumn basowych

MarkStrings LongEvo Nickel Plated Steel oraz Stainless Steel - test Testy
29 stycznia 2022

MarkStrings LongEvo Nickel Plated Steel oraz Stainless Steel - test

Electro Harmonix 15Watt Howitzer - test Testy
26 stycznia 2022

Electro Harmonix 15Watt Howitzer - test

Universal Audio Astra - test niezwykłego efektu Testy
10 grudnia 2021

Universal Audio Astra - test niezwykłego efektu

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
9 sierpnia 11:20
Newsy

Ozzy Osbourne i Tony Iommi ponownie razem na scenie! To dobrze wróży

9 sierpnia 10:31
Newsy

Płyta Lari Basilio „Your Love” już dostępna, a na niej gwiazdorska obsada!

8 sierpnia 19:12
TopVideo

Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana – ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

8 sierpnia 12:37
Newsy

Szykuje się solidna porcja reedycji nagrań prekursorów death i black metalu – zespołu Venom

8 sierpnia 11:39
Artyści

Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo – tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

8 sierpnia 9:07
Artyści

Max Norman, producent Ozzy’ego Osbourne’a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

7 sierpnia 11:09
Tygodnik

Tygodnik 30-31/2022 (210-211)

6 sierpnia 12:28
Newsy

„Blues Worse Than I Ever Had” – nowy singiel Marcusa Kinga

5 sierpnia 19:22
Newsy

Mark Blasquez demonstruje gitarę Takamine P3NY

4 sierpnia 13:32
Newsy

Tim Gauci prezentuje gitarę LTD Snakebyte Camo

4 sierpnia 11:58
Imprezy

Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

3 sierpnia 13:46
Newsy

Gibson Rex Brown Signature Thunderbird

2 sierpnia 11:39
Newsy

Orianthi zapowiedziała nowy album „Rock Candy”

1 sierpnia 13:54
Newsy

Joyo JA-02 ll – kompaktowy wzmacniacz gitarowy

31 lipca 14:58
Imprezy

Pierwsza edycja Festiwalu Soundela ’22 – fotorelacja

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press