• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Framus Teambuilt Pro Series Panthera Pro – test

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano wrz 26, 2018
Framus Panthera
Udostępnij

Framus ewidentnie posiadł tajemnicę, którą chełpiło się do tej pory kilku producentów gitar. Tajemnicę polegającą na budowie i produkcji gitar bez zbędnych fajerwerków technicznych i wizualnych, ale za to takich, na których można polegać jak na Zawiszy – w każdej sytuacji. Framus Panthera jest tego dobrym przykładem.

 

Cała linia Teambuilt Pro Series charakteryzuje się dobrze wysezonowanym drewnem użytym do budowy (od jednego do trzech lat w specjalnych, kontrolowanych warunkach), technologią IFT (Invisible Fretwork Technology), pozwalającą pewnie osadzić progi w podstrunnicy, czy ultraprecyzyjną obróbkę przygotowanymi do tego celu maszynami CNC. Dzięki temu wszystkiemu już od pierwszego kontaktu miałem przekonanie graniczące z pewnością, że z tym wiosłem nic złego nie może się przytrafić. Framus Panthera jest perfekcyjnie wyważony, zachwycająco wykończony, ale jest to robota dyskretna, nie rzucająca się w oczy tanim blichtrem. Jednocześnie w blasku scenicznych świateł wychodzi cały urok, kolor nabiera życia, lakier na wysoki połysk mruga co chwilę do publiczności odbijanymi świetlnymi blikami, a nienagannie położone na osprzęcie chromy połyskują, dopełniając obrazu klasy i elegancji. A niby takie „zwykłe” i proste wiosło!

 

Komfort

Skoro już wziąłem ją w dłonie, to nie mogłem nie wyczuć jej ciężaru. Około 3,5 kg wagi, przy zwartej konstrukcji i środku ciężkości gdzieś w okolicach pickupu neck, oznacza sporą wygodę i przyjemność z gry. Framus Panthera Pro leży na kolanach bez potrzeby podtrzymywania, a w przypadku naszej pozycji stojącej wisi, zachowując równowagę na dowolnej wysokości (zależnej od długości paska). Przekrój szyjki z podstrunnicą jest dość gruby, ale minimalnie inaczej wyprofilowany niż w gibsonach. W połączeniu z oszałamiającym wręcz wykończeniem podstrunnicy i progów (to istny majstersztyk – tak gładkich, przyjemnych i samogrających tych elementów gitary dawno już nie widziałem!) mamy ultraprzyjemną chwytnię, dającą wiele swobody i radości podczas gry. Technologii PLEK oraz tej wielkiej magicznej maszyny nie wymyślono na próżno – daje ona realne, namacalne rezultaty. Ostatnia sprawa to struny – Cleartone .010″–.046″. Miękkie i jaśniutkie w brzmieniu, pozwalają na swobodny bending w zakresie ponad jednego tonu, wracając dokładnie do stroju.

 

Framus Panthera

 

- Advertisement -

Budowa

Instrument jest relatywnie niewielki i choć menzura to 24,75″, bliżej mu na pewno do gabarytów gitar Music Man niż Fendera czy Gibsona. Z drugiej strony nie ma absolutnie żadnych odczuć, że to „wiosło dla młodych” – od pierwszego chwytu czuć pod palcami kawał solidnego instrumentu, z deski, na sucho wyczuwalny jest poprawny rezonans, a gdy podłączymy do prądu, to opad szczęki może być wielce prawdopodobny. Framus Panthera ma mahoniowy korpus połączony z mahoniowym gryfem konstrukcją set neck (klejenie). Na szyjkę nałożono zakładkę z palisandru (Dalbergia Latifolia), a podstrunnicę uzbrojono w dwadzieścia dwa standardowe, argentanowe progi medium. Tutaj zatrzymajmy się na małą dygresję. Wszyscy wiemy, że argentum to srebro i potocznie mówi się o srebrnych progach, czy też takich ze srebra niemieckiego. Otóż nie ma to nic wspólnego z prawdziwym srebrem, bo ten pierwiastek jest zbyt miękki, by stosować nawet jego domieszki. Zazwyczaj chodzi po prostu o progi niklowe, które składają się głównie z miedzi (ok. 80%), niklu (ok. 18%) oraz śladowej domieszki cynku, kadmu i ołowiu. Są one koloru srebrnego i stąd ich mylna dla niektórych nazwa. Drut niklowy na progi gitarowe jest obecnie najczęściej stosowany w przemyśle gitarowym i lutnictwie, bo łatwo go wpuszczać w podstrunnicę, łatwo nadać radius, a poza tym jest trwały, w miarę odporny na ścieranie i niezbyt kosztowny.

Wracamy do pantery. Gryf ma znaczniki w kształcie kropek, a chwytnia dwunastostopniowy radius. Osprzęt stanowią klucze Graph Tech Ratio Locking (blokowane), siodełko to Graph Tech Black Tusq XL, a mostek Tonepros Tune’o’matic. Elektronikę stanowią tu pasywne przetworniki Seymour Duncan SH-2n (neck) i SH-4 (bridge) oraz ich kontrolery w postaci potencjometrów volume, tone i przełącznika konfiguracji pickupów. Szyjka i korpus wykończone są w kolorze jak na zdjęciach oraz pokryte bezbarwnym lakierem na wysoki połysk. W zestawie otrzymujemy tradycyjnie już Framus User Kit Bag, a także Starline RockBag.

- Advertisement -

Framus Panthera

 

Brzmienie

Nie miałem okazji zmienić strun w tym instrumencie, dlatego nie wiem, na ile cienkie cleartony determinują słyszalny jasny, ale zwarty i konkretny ton. Jeśli to nie ich sprawka (ale drewna, sztywności i elektroniki), to pickupy Seymoura wyłapują i przetwarzają sygnał na dość rockową modłę. Można oczywiście delikatniej atakować struny i artykulacją uzyskać brzmienia do jazzu, soulu czy bluesa, ale wydaje mi się, że przetworniki w połączeniu z pozostałymi elementami instrumentu mającymi wpływ na brzmienie, kierują przeznaczenie pantery na rockowe, rockandrollowe lub popowe tory. Sound sprawia wrażenie nowoczesnego, takiego, który sprawdzi się w studiu nagrań właśnie przy wielkich popowych produkcjach. Jeśli chcemy zagłębić się w szczegóły, to muszę przyznać, że najwięcej zadowolenia przysporzył mi… pickup mostkowy. Nie spodziewałem się, że zostanę obdarowany taką ilością gitarowego „mięcha” i rockowej faktury podczas gry na kanale przesterowanym. Zazwyczaj przystawka bridge spełnia zadanie przy solówkach czy ciętych riffowych zagrywkach, a tu przetwornik SH4 grał jak natchniony, nie dawało się odczuć żadnej płaskości, żadnego przewalenia barwą jasną, czyli niemiłego uszom przejaskrawienia. Przetwornik przy gryfie wraz ze skręconym potencjometrem tone brzmi okrągło, ciepło, ale i dynamicznie – atak pozostaje tak samo wyraźny. To dźwięk idealny do wszelkich łagodniejszych gatunków. Potencjometr tone w całym zakresie swojego działania pozwala na użyteczne zdjęcie „góry” z dźwięku, a zatem ta jasność tonu łagodnie przeistacza się w łagodniejsze barwy. Oznacza to, że w każdym miejscu potencjometru i przy każdej z trzech opcji pracy pickupów mamy dźwięk, który ma mocne walory użytkowe.

Framus Panthera

TAGI: FRAMUS – Testy sprzętu i newsy, Panthera, Teambuilt, WARWICK - Testy sprzętu i newsy
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Testy

ESP LTD XJ-1 Hard Tail w wykończeniu Black Blast – test

Maciej Warda | TopGuitar lut 1, 2025
Testy

Orange Super Crush 100 – test

Maciej Warda | TopGuitar cze 22, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?