• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Joe Satriani o najważniejszej lekcji do odrobienia: „Zajmie to może trzy tygodnie, a potem już nigdy o tym nie pomyślicie”

47
Newsy

Gitarowy Rekord Świata 2025 – wielki sukces!

NewsyNewsy artystyczne

Wolfgang Van Halen prezentuje nowy zespół i nowy, rewelacyjny utwór „The End”

ArtyściWywiady

Yungblud chce odświeżyć muzykę rockową i wskazuje trzy obecnie najciekawsze, jego zdaniem, zespoły

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Guild OM-240 E – test

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano sie 25, 2021
Udostępnij

Chociaż nie wygląda, jak by mu brakowało powagi, to sama wielkość gitary jest nieco mniejsza niż zdołały nas do tego przyzwyczaić „normalne” akustyki. Ten średniej wielkości akustyk w kształcie orchestra jest totalnym samograjem, jego „grywalność” jest wręcz fenomenalna i dzięki temu wg mnie zasłużył by nazwać go „everybody’s darling”.

Spis treści
BudowaŁukowaty spódOsprzęt i elektronikaBrzmienie

 

Taki kształt gitary zdaje się ponownie zyskiwać na popularności wśród początkujących ale i doświadczonych muzyków. Pudła „orchestra” są często wygodniejsze, łatwiejsze do grania i praktyczniejsze w transporcie. Wraz z postępem w technologii drewna i pickupów nie tracimy również wiele na froncie walki o odpowiednią głośność, więc w ostatnich latach nastąpił powrót do konstrukcji typu parlor, czy właśnie orchestra.

Linia Westerly Collection, z której pochodzi model OM-240 E, składa hołd ważnemu okresowi we wczesnej historii Guild, kiedy to w 1967 roku manufaktura z Hoboken w stanie New Jersey została przeniesiona właśnie do Westerly na Rhode Island. Dodatkowa przestrzeń, jaką miała do zaoferowania nowa lokalizacja otworzyła nowe możliwości produkcji, a to z kolei zaowocowało nowymi modelami gitar.

Guild OM-240 E, fot. Maciej Warda

Budowa

Przechodzimy do konkretów. OM-240E posiada płytę wierzchnią z litego świerku Sitka, mahoniowe boczki i zaoblony mahoniowy tył. Charakterystyczny łukowate plecy Guilda pozwalają na dużą głośność i długie wybrzmiewanie zapewniając jednocześnie większą sztywność i wytrzymałość konstrukcji. OM-240E wyposażony jest także w mostek pau ferro, siodełko z imitacji kości, perloidową rozetę, szylkretowy pickguard (legalny!) i matowe poliuretanowe wykończenie. Instrument dostępny jest w kolorze naturalnym.

Charakterystyczny łukowate plecy Guilda pozwalają na dużą głośność i długie wybrzmiewanie zapewniając jednocześnie większą sztywność i wytrzymałość konstrukcji

Smukła szyjka o profilu Mahogany C ma bardzo wygodny kształt, przypominający niemal gryf gitary elektrycznej. Nakładka z palisandru (podstrunnica) tak jak progi są gładziutkie i bardzo dobrze wykończone. Ogólnie ta gitara może być symbolem wygody i przyjemności z gry dla wszystkich pokoleń, od młodzieży szkolnej przez zawodowych muzyków intensywnie koncertujących, po seniorów.

Guild OM-240 E, fot. Maciej Warda

Łukowaty spód

Przypominamy, że pierwsze akustyczne modele Guild, takie jak F-30, F-40 i F-50, miały właśnie konstrukcję z łukowatym tyłem, który stał się rozpoznawalnym znakiem marki. Najbardziej ikoniczne dzisiaj instrumenty Guild, takie jak D-25 i F-412, także reprezentują to wyjątkowe połączenie płaskiego topu i łukowatej konstrukcji pleców gitary.

Oprócz klasycznego wyglądu i ergonomicznego komfortu, łukowata konstrukcja spodu zapobiega potrzebie jego ożebrowania, zmniejszając wagę przy jednoczesnym zwiększeniu projekcji i objętości pudła, przyczyniając się do uzyskania „brzmienia Guild”, za które te akustyki są tak lubiane.

Osprzęt i elektronika

Dość małe stroiki typu vintage z otwartymi maszynkami są dopasowane do elegancko wyglądającej główki, która podtrzymuje estetyczną harmonię reszty instrumentu. Dwa zaczepy na pasek sprawiają z kolei, że od razu można zawiesić sobie tę gitarę na ramieniu.

- Advertisement -

Guild OM-240E jest również wyposażony w aktywny przetwornik piezoelektryczny Guild AP-1. System wykorzystuje pickup pod mostkiem oraz regulatory głośności i tonu zamontowane w otworze rezonansowym, dzięki czemu boczki gitary są nienaruszone. Jest to wysokiej jakości układ, więc nie tracimy wiele z naturalnego tonu gitary. Nie zanotowałem także żadnych problemów ze sprzężeniami ani innymi przydźwiękami.

System wykorzystuje pickup pod mostkiem oraz regulatory głośności i tonu zamontowane w otworze rezonansowym, dzięki czemu boczki gitary są nienaruszone. Jest to wysokiej jakości układ, więc nie tracimy wiele z naturalnego tonu gitary

Guild OM-240 E, fot. Maciej Warda

Brzmienie

Guild OM-240 E dotarł na testy naprawdę dobrze wyregulowany, z wystarczająco niską akcją, aby grać, funkowe, „podcinkowe” akordy i prowadzić długie fingerstylowe sekwencje, ale z drugiej strony nie tak niską, aby powodowało to jakieś problemy z fretbuzzem lub intonacją.

Wbrew temu, co piszą niektóre sklepy reklamujące ten instrument, nie ma on „potężnego” brzmienia, bo nie taka była idea przyświecająca jego powstaniu. Podobnie jak model D-240E posiadał countrowy charakter, tak tutaj jest ta sama sytuacja tylko do kwadratu. Tytułowy Guild to po prostu ultra folk i hiper bluegrass, aż chciałoby się założyć „pazurki” na palce i zagrać jak na banjo albo Dobro! Dałem jednak odpór tej pokusie i zagrałem na niej normalnie, akordowo, za co gitara zrewanżowała mi się szklistym, obfitym w szczegóły, kontrastowym soundem. Amerykańska rasowość dźwięków ujawniła się od razu w całej swej okazałości.

- Advertisement -

Wbrew temu, co piszą niektóre sklepy reklamujące ten instrument, nie ma on „potężnego” brzmienia, bo nie taka była idea przyświecająca jego powstaniu. Podobnie jak model D-240E posiadał countrowy charakter, tak tutaj jest ta sama sytuacja tylko do kwadratu. Tytułowy Guild to po prostu ultra folk i hiper bluegrass, aż chciałoby się założyć „pazurki” na palce i zagrać jak na banjo albo Dobro!

Mahoń ma tendencję do oferowania ciepła, głębi i skupionego, cięższego tonu w średnim zakresie pasma, podczas gdy wierzch z litego świerku Sitka zapewnia element „ping” dodawany ogólnego brzmienia, co czyni naszego akustyka idealnym właśnie do gry w stylu bluesowym czy country, techniką palcową i kostką – bez znaczenia. Ogólnie sound jest jasny, ale nie brakuje mu też solidności środka i subtelnego ciepła tonów niskich.

Pomimo stosunkowo niewielkich rozmiarów, ta gitara dobrze rezonuje i zapewnia sporą głośność akustyczną co prawdopodobnie jest wynikiem koncepcji łukowatego tyłu.

Kontrola Tone działa tu raczej subtelnie i pomaga m.in. w ustaleniu właściwej mikrodynamiki, czyli reprodukcji kontrastów w zakresie cichych dźwięków – możemy łatwo znaleźć barwę dzięki której świetnie usłyszymy różnice pomiędzy cichymi, a bardzo cichymi dźwiękami. To duży plus tego instrumentu, predestynujący go wprost na koncertową scenę.

Guild OM-240 E to zatem idealny wybór dla gitarzysty lubiącego dobre, rasowe brzmienie gitar akustycznych.

Guild OM-240 E, fot. Maciej Warda
TAGI: Guild - testy sprzętu i newsy, Guild OM-240 E
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Testy

ESP LTD XJ-1 Hard Tail w wykończeniu Black Blast – test

Maciej Warda | TopGuitar lut 1, 2025
Testy

Orange Super Crush 100 – test

Maciej Warda | TopGuitar cze 22, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?